tottakai jos vastaan tulee hevonen jossa kyydissä pieni tyttö niin hoidan tämän ohittamisen erittäin varovasti,ja kyllä hiljennän jos joku vanhempikin on kyydissä.mutta en nyt lähtisi liiottelemaan että vielä parkkeeraisin mönkijän ja lähden heppaa silittelemään ja juttelee mukavia,hmm...pitäiskö sitä heinää olla tarakalla mukana varmuuden vuoksi.. jos sillä vaikka on nälkä:roll
ps.kiroitit ettei missään nimessä pidä ohittaa heppaa,vaarallisempaa se on pöristellä siellä sen takana 3km/h..siitähän se vasta pillastuu.
Kyllä se on pojjat niin notta mopolla ei kuuhun pääse. ...
Itellä on vain huonoja kokemuksia hevosista näes veljeäni potkaisi koni päähän (milleistä oli hengenlähtö kiinni) jolloin terävä kavio raapaisi broidin päähän sellasen 10-15cm viillon että kallo näkyi!
Kyllä se tajuissaan lääkäriin asti pysyi ja hengissä selvis.
Mönkijäni tulee lähes aina olemaan kaksivetoinen, matka jatkuu keula kohti taivasta tai sitten kyljet
Meillä on naapurissa vanha ravuri ja jos lähtee ohittamaan niin se lähtee kilpailemaan. Meillä onkin herrashenkilö sopimus, et pysähdytään ja sammutetaan niin ei heikko hermoinen hevoinen hermostu.
aar kirjoitti:Meillä on naapurissa vanha ravuri ja jos lähtee ohittamaan niin se lähtee kilpailemaan.
Kuvailit juuri "Oulun nopeat", joiden seurassa sain kunnian ajaa KWT:ssä, eli ATC:n, Nipan, Taj:n kumppaneineen joiden toimintamalli on identtinen ravureiden kanssa
ite olen kerran ajanut hevosella kärryjen kanssa ja se pillastui ja juoksi täysiä reilun kilometrin tietäpitkin ja yrittäessäni hiljentää sitä kaikin voimin,niin se yritti potkaista ja sen jalka tarttui kärryyn kiinni,sit se kaatu kärryjen kanssa "katolleen" ojaan ja jalkani tarttui ohjakseen kiinni,onneksi kenkä irtosi jalasta ja sain pudottauduttua kyydistä ennen kuin olisin jäänyt yhistelmän alle. Joten en halua aiheuttaa muille samanlaista kokemusta,enkä joutua syytteeseen,koska saattaapi olla heikoilla vahinkotilanteessa rekisteröimättömällä vehkeellä. Saattaapi kuullostaa uskomattomalta,ettei kelkan tai mönkijän ääntä kuule hevoskärryjen kyytiin,mutta joka epäilee niin voi itse kokeilla...
Meillä on kans noita hevosia ollu tässä muutama, ja niinku monet muutkin ovat jo tässä foorumilla maininneet, että hevonenhan on aina yksilö ja lisäksi elävä olento. Ratsastaminen harrastus, niinkuin tämä mönkiminenkin yleensä. Toiset hevoset eivät reagoi autoihin yms. moottorilla toimiviin menijoihin mitenkään, kun taas toiset nappaavat pystyyn, jolloin saattaa helposti luita murtua, tai pahempaakin. Laki on aina laki, mutta omasta mielestä sanoisin, että toisia tienkäyttäjiä tulisi kunnioittaa samalla tavalla, kuin itseäsi haluaisit kunnioitettavan. Maalaisjärkeähän näissä aina olisi hyvä käyttää, sanoisin, että helpommalla pääset, kun hiljennät/sammutat menopelisi heti hevosen nähdessäsi. Toki laki voi olla puolellasi, mutta mitä siitä sitten hyötyy, kun hevonen omistajineen on kanavan pohjalla vain sen takia, ettet ole viitsinyt hiljentää tai sammuttaa mönkijää, vaikkei vika olisikaan sinun.
Hevosille kans rekkari persiiseen, tyyppikilpi kaulaan, vilkut nurkkiin, vaaditaan E-hyväksytyt kengät, kuljettajalle vaatimukseksi b-kortti. Luonnollisesti verotkin pitäisi maksaa jos tiellä aikoo liikkua ja tehot jos jotenkin vielä sais rajoitettua alle sen yhden hevosvoiman niin johan olisi komeeta.
Mie en paljoa hevosista perusta, mutta älkää menkö ajelemaan sinne missä niitä hevosia on... jos mitenkään voi välttää. Tällöin ei tarvitse sammutella vehkeitä ja odotella turhia, etenkin välttyy jännittämiseltä. Jos kotosalla niitä hepoja on muuallakin kuin konepellin alla, koittakaa tutustuttaa ajopelejä toisiinsa. Tosin se nahkamönkijä taitaa olla vaikeempi, hankalampi ja säikympi tapaus...
Kylläpä ne on aika arvaamattomia laitoksia ne hevoset. Itse sammutan aina koneen jos hevonen tulee vastaan, eipä ole ainakaan minun takia sitten pillastuneet tjms.
de_Lortto kirjoitti:Kylläpä ne on aika arvaamattomia laitoksia ne hevoset. Itse sammutan aina koneen jos hevonen tulee vastaan, eipä ole ainakaan minun takia sitten pillastuneet tjms.
Samalla lailla ne muutki eläimet ovat arvaamattomia. "Kissoista ja koirista ei niin väliä, mutta hevonen, se voi tappaa" Erilaista on tuo suhtautuminen itseään pienempiin otuksiin monestiki tuolla liikenteessä, johtuen varmaan itsensä suojeluvaistosta. En ole mikään eläinaktivisti, mielenkiintostahan näitä on täällä puida.
hevoset on herkkiä otuksia,jos hepokatti tullee vastaan semmosella hiekkatiellä sammuttaa vehkeen ja oottaa että heponen menee ohi ,tai sitten menee pienellä kaasulla ohi,mutta suosittelen varomista on kokemusta hevosista
Mulla koirat on tottunu mönkijään ja on aina ajossa mukana. Lumityötkin on hyvin valvottuja kun on kaksi valvojaa. Boxeri on välillä kyydissäkin ollu ilman pakotusta. Herra on keksiny et paikallaan olevan mönkijän kyytiin voi hypätä ja sitten on menty hissukseen selät vastakkain. Laitan kuvan jos saadaan otettua. No tullaan kai siihen kansan viisauteen: sellainen koira kuin isäntä...onkohan mulla naama rypyssä
Nämä hevosten kans kohtaamiset tulee varmaan taas ajankohtaiseksi.
Pitää tietää muutama tosi asia kun näette hevosen, hevonen on suuresta koostaan huolimatta saaliseläin ja on valmis toimimaan joka tilanteessa joka on uus tai huonoja kokemuksia muistuttava tilanne ainoalla Luonnollisella tavalla eli pakoon / puolustautuminen.
Hevonen ei ole ohjailtavissa täysin hallitusti kun "pakorefleksi" käynnistyy, se menee ja kuski on matkustaja. sama kuin mönkijässä hirttäisi kaasu pohjaan ja hätäkatkaisin ei toimi.
Hevosen voimat ovat uskomattomat kun niihin tulee viellä adrenaliini mukaan.
Yleensä hevosen "kuljettaja" näyttää käsi merkein voitko ajaa ohi tai tulla vastaan, on helpompi / turvallisempi mennä mönkijällä metsään kuin hevosella, kun on tilanne ohi, ei kannata painaa urkuja heti pohjaan koska hevonen on vielä valpaana. Hevonen on kuitenkin elävä olento ja "kuski" on ihminen.
Tämä ei toki tarkoita et hevosen nähtyä pitää puikata metsään.
Kaikki hevoset ei välitä kelkoista, mönkijöistä, autoista.jne.
Kuten moni ehkä jo arvaa, minulla on hevonen ja kohta myös mönkijä.
Kelkkailijoista n.90% ymmärtää jutun kun hevonen on näköpiirissä ja toimivat "oikein", mönkijät taitaa olla kuitenki vähän uus juttu, johon muiden ulkoilijoiden suhtautumista ei voi varmuudella tietää. Eli ei se pahenna jos käy jutteleen.
Testasimme aikoinaan erään polun varressa ollutta isoa kiveä joka "vaani" polun reunassa. (sammal oli kivessä kuin jotkut iso silmäiset kasvot) kaikki hevoset ei oikein menny siitä "sujuvasti", mutta kun kävimme naamiomassa kiven oksilla ja muilla luonnon materialleilla, hevoset menivät paremmin ohi. ( tähän tulee varmaan: joo, laitetaan mönkijöihin risuja..tjsp.) Tämän kerroin siksi koska mönkijät ovat "hyökkäävän" näköisiä ja hevoset "rekisteröi" valot silmiksi eli jos sen keulan kääntäis vähän pois päin ja sammuttaa kone, se ilmoittaa samalla eläimelle toisen passiivisuudesta.
Toivon että hevosen kans kohtaamiset menis ongelmitta.
EI MILLÄÄN PAHALLA !
Viimeksi muokannut lamer, 22 Huhti 2007 13:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.