Luvattomasti metsässä Lapualla
Re: Luvattomasti metsässä Lapualla
"Mustikanraiskaajalla" tarkoitin moottorikäyttöistä mustikantallaajaa. Et ilmeisesti halunnut ymmärtää. Jokamiehenoikeudella kerätyt marjat ovat toinen juttu, ei sekoiteta sitä tähän.
Vahingontekijää on hankala todentaa jos saa vapaasti ajella.
Vahingontekijää on hankala todentaa jos saa vapaasti ajella.
Noviisi
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
Re: Luvattomasti metsässä Lapualla
Minä taas käsitän mustikanraiskaajat thaikkuporukaksi joka repii haravoillaan varvut juurineen.
Vahingontekijä löytyy yhtälailla kuin nykyäänkin, vaikka ajaminen vapaata olisikin.
Vahingontekijä löytyy yhtälailla kuin nykyäänkin, vaikka ajaminen vapaata olisikin.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Luvattomasti metsässä Lapualla
Kysymällä olen luvan aina saanut, paitsi tuossa Pornaisten puolella...omaan väärän kielen äidinkielenä
Olen itse ollut Maastoliikenneasioihin vaikuttamassa, samanten maastoliikennemönkijöiden pakolliseen rekisteröintiin kelkkojen tyyliin ja myös siihen uuteen luokkaan, jossa nopeusrajoitus on 80 km/h, mutta tehot rajoittamattomat. Ne on hyviä asioita ja vaikuttaa positiivisesti lajiimme. Ei enää kilvettyömiä salahiippareita. Tai aina sen kilven voi jättää kotiin, mutta kiinnijäänti tilanteessa sitten murheellisempi juttu. Samalla tulisi kaikkiin kamppeisiin tieliikennevakuutus pakolliseksi. Olen tämän vakuutuksen voiman metsässä itse koeponnistanut ja on se hyvä, että sellainen vakuutus oli voimassa.
Olen perin positiivinen ihminen, kun asioita pitää saada aikaiseksi. Mutta omaan myös realistisen näkemyksen asioihin ja tällä hetkellä näiden ympäristövaikutusten alaisessa yhteyskunnassa, en näe asioiden helpottumista horisontissa.

Olen itse ollut Maastoliikenneasioihin vaikuttamassa, samanten maastoliikennemönkijöiden pakolliseen rekisteröintiin kelkkojen tyyliin ja myös siihen uuteen luokkaan, jossa nopeusrajoitus on 80 km/h, mutta tehot rajoittamattomat. Ne on hyviä asioita ja vaikuttaa positiivisesti lajiimme. Ei enää kilvettyömiä salahiippareita. Tai aina sen kilven voi jättää kotiin, mutta kiinnijäänti tilanteessa sitten murheellisempi juttu. Samalla tulisi kaikkiin kamppeisiin tieliikennevakuutus pakolliseksi. Olen tämän vakuutuksen voiman metsässä itse koeponnistanut ja on se hyvä, että sellainen vakuutus oli voimassa.
Olen perin positiivinen ihminen, kun asioita pitää saada aikaiseksi. Mutta omaan myös realistisen näkemyksen asioihin ja tällä hetkellä näiden ympäristövaikutusten alaisessa yhteyskunnassa, en näe asioiden helpottumista horisontissa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
Re: Luvattomasti metsässä Lapualla
Syrjintää. Auta armias jos suomenkielinen kieltää ruotsinkieliseltä jotain.
Tuo pakollinen rekisteröinti on ehdottomasti hyvä juttu, varsinkin mikäli sillä saadaan edes vähän helpotusta pakollisiin siirtymiin (edes työhommissa).
Maastoajoneuvon liikennevakuutushan on pakollinen jo nyt (taitaa lakikirja tarkasti ottaen puhua vakuuttamisvelvollisuudesta), mutta se on jostain syystä osalle porukasta epäselvä asia.
Tuo pakollinen rekisteröinti on ehdottomasti hyvä juttu, varsinkin mikäli sillä saadaan edes vähän helpotusta pakollisiin siirtymiin (edes työhommissa).
Maastoajoneuvon liikennevakuutushan on pakollinen jo nyt (taitaa lakikirja tarkasti ottaen puhua vakuuttamisvelvollisuudesta), mutta se on jostain syystä osalle porukasta epäselvä asia.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
-
- 6WD
- Viestit: 815
- Liittynyt: 20 Loka 2008 08:01
- Mönkijä:: xmr 650
- Paikkakunta: Kempeleen ja Haukiputtaan välisä.
- Viesti:
Re: Luvattomasti metsässä Lapualla
Yksikin mönkijä jättää vuosia näkyvän jäljen jos kuski on jäänyt lapsen tasolle. Toisaalta taas 10 mönkijää voi ajaa samaa uraa, jättämättä yhtä kesää kauempaa näkyviä jälkiä. Puhtaasti kuskeista riippuvainen asia.
Neljän kelkan/mönkijän porukan olen todennut maksimiksi, sillä porukalla se ajaminen pysyy vielä lapasessa ja porukka hallussa, eikä niihin show off revityksiin vielä innostuta.
Joo onpaha taas iha _askapuhetta, jos neliveto mönkällä käyn sievästi ja hittaasti kääntymäsä esim.omalla pihanurmikolla neliveto päällä on heti nurtsi auki jos teen sen 10 kertaa voin istuttaa potut. Kuiva kivikkopohjaine kangasmettä on mun mielestä ainua joka kestää mönkiä käyttyä hyvin,jos vähäki multapitoista ja kosteaa,tullee juuri sitä mitä ite kaipaan, kuulun siihe 99% miehistä jotka ei koskaan kasva aikuisiksi. Meillä on onneksi tuo lailline Jääli, sieltä löytyy kaikki nuo maastot,on ollu hauskaa ja yllättävää seurata miten maasto oikeasti reakoi, kun noin 4-6 mönkiää sitä.vuositasolla rällää erot eri maastoissa on tosi rajut. Noista ajoporukoiden koko asioista sen verta, ei määrä mittää ratkase vaan se laatu,vai onko tosiaa joku raja milloin alakaa mennee överiksi,höpöhöpö SE ON MIEHISTÄ KII SE.
Neljän kelkan/mönkijän porukan olen todennut maksimiksi, sillä porukalla se ajaminen pysyy vielä lapasessa ja porukka hallussa, eikä niihin show off revityksiin vielä innostuta.
Joo onpaha taas iha _askapuhetta, jos neliveto mönkällä käyn sievästi ja hittaasti kääntymäsä esim.omalla pihanurmikolla neliveto päällä on heti nurtsi auki jos teen sen 10 kertaa voin istuttaa potut. Kuiva kivikkopohjaine kangasmettä on mun mielestä ainua joka kestää mönkiä käyttyä hyvin,jos vähäki multapitoista ja kosteaa,tullee juuri sitä mitä ite kaipaan, kuulun siihe 99% miehistä jotka ei koskaan kasva aikuisiksi. Meillä on onneksi tuo lailline Jääli, sieltä löytyy kaikki nuo maastot,on ollu hauskaa ja yllättävää seurata miten maasto oikeasti reakoi, kun noin 4-6 mönkiää sitä.vuositasolla rällää erot eri maastoissa on tosi rajut. Noista ajoporukoiden koko asioista sen verta, ei määrä mittää ratkase vaan se laatu,vai onko tosiaa joku raja milloin alakaa mennee överiksi,höpöhöpö SE ON MIEHISTÄ KII SE.
http://www.automaalaamolehtonen.fi http://www.youtube.com/user/harjakatto
Maastokiima, Jee mikä tekosyy.
Maastokiima, Jee mikä tekosyy.
- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
Re: Luvattomasti metsässä Lapualla
Noh, perustan sen väitteen ihan omiin kokemuksiin. Yksi reitti oli käytössä 2 vuotta, ja yhden kesän rauhassa oltuaan reittiä ei enää nähnyt. Reitin käytössä puhutaan ennemmin sadoista kuin kymmenistä kerroista (ns. kotireitti).
Nykyiset "kotireitit" joita ajan, ovat olleet käytössä nyt 4 vuotta, eivätkä jäljet ole vieläkään "ikuisia". Katoavat kahdessa vuodessa, osa jo kadonnut koska tein uran alkupäähän tien jonka yhdistin naapurin tiehen, jota pitkin olen sittemmin kulkenut.
Rajalinjaani myöten olen ajanut myös paljon, ja pätkä siitä menee suota myöten. Sen suon olen ylittänyt vähintään kymmeniä kertoja. Jälki oli viime kesän käyttämättä, eikä siinä ollut syksyllä enää nähtävissä ajouria.
Mikäli tuntuu ettet asiaa usko, niin tervetuloa katsomaan.
Ajoporukan koko on todettu ihan käytännössä, vaihtelevilla porukoilla vuosien aikana, kelkkailun ja mönkkäriajelun tiimoilta. Vähänkään isompi porukka "villiintyy" todella helposti, alkaa turve ja kuntta lentämään.
E: Nurtsilla tehtävä jyrkkä käännös ei oikeasti liity maastoajoon oikeastaan mitenkään; nurmikko on paljon hennompaa kasvustoa kuin metsän pintakerros, ja toisekseen, niiden äärijyrkkien käännösten osuus ajoreitillä jää yleensä varsin vähäiseksi.
(Noh, ainakin omissa ajoissani jää, Bossin kääntöympyrä on kuitenkin suurempi kuin 306 farkku pösön, ja silti olen tuolla norsunpuolikkaalla ajanut ihan samoja metsäreittejä kuin ketteryydestään ylistetyllä Grizzlylläkin. Huomionarvoista on myös se että olen onnistunut viimeiset 2 vuotta ajamaan Bossilla samoja metsä- ja suoreittejä ilman pysyviä vahinkoja, vaikka siinä takapään akselit vääntävätkin melko tehokkaasti maan rullalle niissä jyrkissä käännöksissä. Ja kyllä, tietoisesti myös välttelen jyrkkiä käännöksiä, lähinnä sitä silmälläpitäen että voin samoja reittejä pitkin kulkea myös kärryn kanssa. Tietystihän asia muuttuu jos kuskilla on jokin erityinen fiksaatio tehdä äärikäännöksiä ja pujotella turhaan mutta...)
Nykyiset "kotireitit" joita ajan, ovat olleet käytössä nyt 4 vuotta, eivätkä jäljet ole vieläkään "ikuisia". Katoavat kahdessa vuodessa, osa jo kadonnut koska tein uran alkupäähän tien jonka yhdistin naapurin tiehen, jota pitkin olen sittemmin kulkenut.
Rajalinjaani myöten olen ajanut myös paljon, ja pätkä siitä menee suota myöten. Sen suon olen ylittänyt vähintään kymmeniä kertoja. Jälki oli viime kesän käyttämättä, eikä siinä ollut syksyllä enää nähtävissä ajouria.
Mikäli tuntuu ettet asiaa usko, niin tervetuloa katsomaan.
Ajoporukan koko on todettu ihan käytännössä, vaihtelevilla porukoilla vuosien aikana, kelkkailun ja mönkkäriajelun tiimoilta. Vähänkään isompi porukka "villiintyy" todella helposti, alkaa turve ja kuntta lentämään.
E: Nurtsilla tehtävä jyrkkä käännös ei oikeasti liity maastoajoon oikeastaan mitenkään; nurmikko on paljon hennompaa kasvustoa kuin metsän pintakerros, ja toisekseen, niiden äärijyrkkien käännösten osuus ajoreitillä jää yleensä varsin vähäiseksi.
(Noh, ainakin omissa ajoissani jää, Bossin kääntöympyrä on kuitenkin suurempi kuin 306 farkku pösön, ja silti olen tuolla norsunpuolikkaalla ajanut ihan samoja metsäreittejä kuin ketteryydestään ylistetyllä Grizzlylläkin. Huomionarvoista on myös se että olen onnistunut viimeiset 2 vuotta ajamaan Bossilla samoja metsä- ja suoreittejä ilman pysyviä vahinkoja, vaikka siinä takapään akselit vääntävätkin melko tehokkaasti maan rullalle niissä jyrkissä käännöksissä. Ja kyllä, tietoisesti myös välttelen jyrkkiä käännöksiä, lähinnä sitä silmälläpitäen että voin samoja reittejä pitkin kulkea myös kärryn kanssa. Tietystihän asia muuttuu jos kuskilla on jokin erityinen fiksaatio tehdä äärikäännöksiä ja pujotella turhaan mutta...)
Viimeksi muokannut motocoyote, 16 Huhti 2014 01:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Re: Luvattomasti metsässä Lapualla
Metsä on suomalaiselle pyhä paikka. Vieras päristelijäporukka ärsyttää, ihan ymmärrettävästi. Alussa mainittu sakki tekee miehekkäästi, kun käy metsänomistajan juttusilla sopimassa asian. Silloin ei jää mikään kaivelemaan.
Metsissä on tekemätöntä ryteikköä. Järkevä ajelija saisi varmasti sovittua paikallisen isännän kanssa ajeluista, kun tekee jotakin hyödyllistä ja pysyy sovitulla reitillä. Traktoreilla ei joka paikassa voi touhuta, eikä kaikilla ole omaa mönkijää. Ajaa vaikkapa polttopuutarpeita sopivaan paikkaan.
Metsissä on tekemätöntä ryteikköä. Järkevä ajelija saisi varmasti sovittua paikallisen isännän kanssa ajeluista, kun tekee jotakin hyödyllistä ja pysyy sovitulla reitillä. Traktoreilla ei joka paikassa voi touhuta, eikä kaikilla ole omaa mönkijää. Ajaa vaikkapa polttopuutarpeita sopivaan paikkaan.
Re: Luvattomasti metsässä Lapualla
Meitsin mailla oli syksyllä käyty kaivinkoneella mylläämässä ja ojia tekemässä. Mitään ei oltu ilmoitettu, paljastu nyt keväällä lumien sulettua. Hankaloittaa kovasti nyt puunajoa parhaillaan. Mietin että viitsiikö tuosta tekijälle mainita, on tiedossa. Ei tietenkään pikkumainen haluais olla.
Yleisesti ottaen kyllä maastoliikennelaki on suomessa liian tiukka, ei ole kenenkään etu mielestäni. Maanomistajissa on paljon vanhoja jääriä yhä valkoinen talonpoika mentaliteetti paistaa, luullaan että se tilkku saadaan hautaan matkaan. En pidä tässä maailmassa jossa kaikkea ikävää tapahtuu koko ajan maastoliikennettä kovin noteerattavana ongelmana. Toisaalta asun aluella jossa tilaa kyllä riittää. Ehkä etelässä tosiaan harrastajaa on niin paljon, että ärsyyntymis kynnys on matalampi.
Itsellä ei ainakaan toistaiseksi ole huvia tullut juuri ajettua, mutta mielestäni ei se nyt huono harrastus ole mönkijä tai kelkkailu, kyllä olosuhteet pitäisi niille tavalla tai toisella järjestää, jotka sitä haluavat harrastaa.
Yleisesti ottaen kyllä maastoliikennelaki on suomessa liian tiukka, ei ole kenenkään etu mielestäni. Maanomistajissa on paljon vanhoja jääriä yhä valkoinen talonpoika mentaliteetti paistaa, luullaan että se tilkku saadaan hautaan matkaan. En pidä tässä maailmassa jossa kaikkea ikävää tapahtuu koko ajan maastoliikennettä kovin noteerattavana ongelmana. Toisaalta asun aluella jossa tilaa kyllä riittää. Ehkä etelässä tosiaan harrastajaa on niin paljon, että ärsyyntymis kynnys on matalampi.
Itsellä ei ainakaan toistaiseksi ole huvia tullut juuri ajettua, mutta mielestäni ei se nyt huono harrastus ole mönkijä tai kelkkailu, kyllä olosuhteet pitäisi niille tavalla tai toisella järjestää, jotka sitä haluavat harrastaa.