Joensuun ympäristön mönkkäristit
Joensuun ympäristön mönkkäristit
Onkos täällä foorumilla Joensuun lähistöstä mönkkäristejä paljonkin, lähinnä näitä tieliikenne pelien omistajia?
Jos jotain tuumailuja on alueen ajeluista niin helpommin ne löytäis täältä yhdestä ja samasta aiheesta, kun aluekohtaisesti kertoisi kuulumisiaan.
Jos jotain tuumailuja on alueen ajeluista niin helpommin ne löytäis täältä yhdestä ja samasta aiheesta, kun aluekohtaisesti kertoisi kuulumisiaan.
No ei se haittaa. Hyvä että joku edes uskalsi aloittaa keskustelun.
Tänään tuli käytyä ajelemassa nickin "Hiltsi" omaavan naapurini kanssa.
Aika viileätä oli, näpit ja haistin meinas kyllä paleltua, 50km silti tuli pöristeltyä.
Oma, pari vkoa sitten hommattu möyrijä:

Parempi lähiotos:

Naapurin Derbi DXR 250 '07 ja Raptorini jonossa kuin pienen talon porsaat:

Allekirjoittaneella nyt 3 ajokertaa, ja noin 190km ajettuna, äkkiä tulee kilsoja. Kesän aikana tullee helposti sen 2-4tkm(töissäkäynti, hupiajelut + reissut)...
Eipä näihin ole kyllä tankkaus kallista, aika finito oli tankki ja tempasin tankin täyteen: 6L / ~7.5€

Tänään tuli käytyä ajelemassa nickin "Hiltsi" omaavan naapurini kanssa.
Aika viileätä oli, näpit ja haistin meinas kyllä paleltua, 50km silti tuli pöristeltyä.
Oma, pari vkoa sitten hommattu möyrijä:

Parempi lähiotos:

Naapurin Derbi DXR 250 '07 ja Raptorini jonossa kuin pienen talon porsaat:

Allekirjoittaneella nyt 3 ajokertaa, ja noin 190km ajettuna, äkkiä tulee kilsoja. Kesän aikana tullee helposti sen 2-4tkm(töissäkäynti, hupiajelut + reissut)...
Eipä näihin ole kyllä tankkaus kallista, aika finito oli tankki ja tempasin tankin täyteen: 6L / ~7.5€

Viimeksi muokannut Hiikeri, 28 Helmi 2007 13:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- 4WD
- Viestit: 230
- Liittynyt: 08 Elo 2006 17:02
- Mönkijä:: "Agent Orange"
- Paikkakunta: Ylämylly
niinkuin tuolla kelkka foorumilla totesin niin oon entinen (ja toivottavasti tuleva) mönkijä ylämyllyltä.
CPI 250:een kyllästyi vaan niin nopsaan tehon puutteen takia, jopa emäntä oli sitä mieltä että laiska mikä laiska...
Kilometrejä kyllä kesällä tulee, kuukauteen ajoin toista tuhatta... enkä ees ihmeemmin ajellut
CPI 250:een kyllästyi vaan niin nopsaan tehon puutteen takia, jopa emäntä oli sitä mieltä että laiska mikä laiska...
Kilometrejä kyllä kesällä tulee, kuukauteen ajoin toista tuhatta... enkä ees ihmeemmin ajellut

Jos jo emäntäsikin ollut tuota mieltä, olen tyytyväinen etten ostanut ekaksi mönkäksi mitään 250:stä.
Talvikeleille riittää varmasti, ainakin naapurin Derbilläkin ihan riittävästi kerkiää ja perä irtoaa lumella/jäällä eli kyllä silläkin sladittelee.
Toki eri asia onkin kun tulee sulat kelit, kuinka jaksaa soralla ja asfaltilla mennä?
Sepä vähän mielessä olikin että sijoitin hilloa sen verta enemmän nyt kerralla että sain suorituskykyisemmän heti alkuunsa, ja laadukkaamman(kerta on japski vehje).
Talvikeleille riittää varmasti, ainakin naapurin Derbilläkin ihan riittävästi kerkiää ja perä irtoaa lumella/jäällä eli kyllä silläkin sladittelee.
Toki eri asia onkin kun tulee sulat kelit, kuinka jaksaa soralla ja asfaltilla mennä?
Sepä vähän mielessä olikin että sijoitin hilloa sen verta enemmän nyt kerralla että sain suorituskykyisemmän heti alkuunsa, ja laadukkaamman(kerta on japski vehje).
- tempputomi
- 6WD
- Viestit: 810
- Liittynyt: 03 Huhti 2007 16:59
- Jonska
- 6WD
- Viestit: 893
- Liittynyt: 14 Syys 2006 01:12
- Mönkijä:: No quad
- Paikkakunta: Kouvola, Inkeroinen ja Helsinki Skype: Jonska tai Jouni Lyyra
Tere!
Ylämyllyn ja Joensuun väliä (työmatkat), tosin en talvella. Mutta kohta alkaa tarkenemaan ja kelien puolestakin asvalttirenkailla pärjäämään takapotkulla.
Jyrinkylän metissä on hyvä pärryytellä toistaiseksi. Mutta uudet ajelumaastotkin kiinnostaa.
Ootko tempputomi sama kaveri jonka tapasin st1:llä Ylämyllyllä?
Sach4rockilla oli joku menossa Käsämään!
Pistä vaikka YV:iä niin ajoseuraa saat miusta jos et yksin tykkää kurvailla.
jmtillo tieliikennepeleissä teho rajoitettu ja cpi:ssä melkein maksimit mitä saa olla. Teho/painosuhde kuitenkin aika huono Cpi:ssä.
Ylämyllyn ja Joensuun väliä (työmatkat), tosin en talvella. Mutta kohta alkaa tarkenemaan ja kelien puolestakin asvalttirenkailla pärjäämään takapotkulla.
Jyrinkylän metissä on hyvä pärryytellä toistaiseksi. Mutta uudet ajelumaastotkin kiinnostaa.
Ootko tempputomi sama kaveri jonka tapasin st1:llä Ylämyllyllä?
Sach4rockilla oli joku menossa Käsämään!
Pistä vaikka YV:iä niin ajoseuraa saat miusta jos et yksin tykkää kurvailla.
jmtillo tieliikennepeleissä teho rajoitettu ja cpi:ssä melkein maksimit mitä saa olla. Teho/painosuhde kuitenkin aika huono Cpi:ssä.
- tempputomi
- 6WD
- Viestit: 810
- Liittynyt: 03 Huhti 2007 16:59
jeps sama jätkä st1:ltä...
eilen totesin kuopion tien olevan todella kapea ennen outokumpua!!!
joku vanhempi pappa meinas viedä multa vasemman puolen renkaat ladansa mukana!?!?!!!!
satasen rajoitus ja näillä "laillisilla" tieliikenne vehkeillä kun ei niitä nopeuksia saa ajaa!!! PRKL...
jännä tilanne sinänsä että oli kumminkin pitkä suora ja ketään ei tullut vastaan, silti lada pyyhki ohi samaa kaistaa pitkin mitä minäkin ajoin!!!!
suosittelen käydä katsomassa tien leveyttä viinirannan risteyksen ja sätöksen risteyksen välistä osuutta että monta senttiä jäi minulle tilaa ajaa asfaltilla!?!
olisi ollut edes keski-ikäinen herra niin olisin vaivautunut pysäyttämään ja kertomaan hieman joustavan liikenteen pelisääntöjä.
muuten meni ajot mukavasti pitkän viikonlopun, kilometrejäkin tais ropsahtaa muutamat sadat...
eilen totesin kuopion tien olevan todella kapea ennen outokumpua!!!
joku vanhempi pappa meinas viedä multa vasemman puolen renkaat ladansa mukana!?!?!!!!
satasen rajoitus ja näillä "laillisilla" tieliikenne vehkeillä kun ei niitä nopeuksia saa ajaa!!! PRKL...
jännä tilanne sinänsä että oli kumminkin pitkä suora ja ketään ei tullut vastaan, silti lada pyyhki ohi samaa kaistaa pitkin mitä minäkin ajoin!!!!
suosittelen käydä katsomassa tien leveyttä viinirannan risteyksen ja sätöksen risteyksen välistä osuutta että monta senttiä jäi minulle tilaa ajaa asfaltilla!?!
olisi ollut edes keski-ikäinen herra niin olisin vaivautunut pysäyttämään ja kertomaan hieman joustavan liikenteen pelisääntöjä.
muuten meni ajot mukavasti pitkän viikonlopun, kilometrejäkin tais ropsahtaa muutamat sadat...
200cc kiinaihme omistaja ilmottautuu (tosin rekisteripaprut on vasta byrokratian hampaissa..)
Mitäs kevyitä & kivoja paikkoja joensuun ympäristössä tosiaan löytyisi mönkimiseen, lähinnä kevyttä, ei mutaista menoa
Itse 100v sitten tuli mopolla "möngittyä" utran kankailla, siellä utran hautuumaa - lehmo välimaastossa. Siellä tuli myöhemmin käytyä piikillä ja jopa dr600:lla maisemia ihmettelemässä.. en vaan muista miten sinne maastoon mahtuisi mönkijällä.
Mitäs kevyitä & kivoja paikkoja joensuun ympäristössä tosiaan löytyisi mönkimiseen, lähinnä kevyttä, ei mutaista menoa

Itse 100v sitten tuli mopolla "möngittyä" utran kankailla, siellä utran hautuumaa - lehmo välimaastossa. Siellä tuli myöhemmin käytyä piikillä ja jopa dr600:lla maisemia ihmettelemässä.. en vaan muista miten sinne maastoon mahtuisi mönkijällä.
TL Comanche 200cc..
Aivan, "sama" mitkä on huipputehot vehkeessä, ei ne autotkaan huipputehoilla kiihdy!!!jmtillo kirjoitti:juu onhan se tieliikennepelin tehorajaus ihan tuttu, mutta laillinen se tuo 350 jammukin on, taitaa jopa olla paperilla vähemmän tehoa kuin cpi:ssä...Kulkupuoli on jokseenkin erilainen.
Vääntö se on mikä vaikuttaa kiihtyvyyteen ja kulkuun!
Mulle 15v. sitten ammattikoulun opettajani sanoi väännöstä hyvän esimerkin, jota asiasta tietämättömille olen aina kertonut...
Opettajalla oli joku '60 luvun traktori, 30hv. Sen ajan, eli '90 luvun alun piikeissä, siis 125cm3:ssa samat tehot, ja ylikin, yli 30hv.
No...
Otetaanpa esim. traktorin peräkärri, johon laitetaan 3000kg hiekkaa, kumpi edes jaksaa vetää, samat huipputehot omaava traktori vai piikki?
Jollain huipputehoilla 7000rpm(esim.100hv) ei ole hevon **tun vertaa, kun esim. kiihdytät 3000 kiekasta alkaen jolloin huipputehosta voi olla käytössä vain 40% eli noin 40hv, siis tolla 3000 kiekoilla, silloin vaikuttaa VÄÄNTÖ, joka määrää kuinka nopealla kiihtyvyydellä kone jaksaa pyörää väännättää yhä nopeammin ja nopeammin...koska ei olla vielä lähelläkään huipputehoa(eli edellä mainitsemaani 7000rpm/min)...
Huomaat eron hyvin jos ajat esim. 100hv bensa autolla, tai 100hv diesel autolla > dieselissä on suhteessa aina paljon enemmän vääntöä, ja se tuntuu(lue=on) paljon kiihtyvämpi esim. lähdettäessä 2000 kiekoilta vrt. bensa koneinen(siis samoilla välityksillä oleva).
100hv bensa-auto ja ~70hv diesel auto esim. ruuhkassa tuntuvat yhtä helpoilta(=tehokkailta) ajaa ... mutta se tästä väännön merkityksestä autoissa.
Ja mönkkäreissä, Esim. Derbin "250" kone on itseasiassa 234cm3(jos oikein muistan), ja tälläisen Raptorin kone on 349cm3, se tekee 48%, eli melkein puolet isompi kone=Vääntö aivan eri luokkaa, ja eri tahtiin jaksaa kiihtyä Yammu vaikka välityksiä harventaakin, ja myös kulku onkin myös sitten aivan toista luokkaa, jaksaa kone vääntää harvoillakin välityksillä.
Vielä löytyy uusi, ja 1 piikin isompi eturatas, pitää kokeilla sitä tässä ennen Juhannusta että vieläkö jaksaa...
Mitäh? Mönkkäreillä saa ajaa normaalien nopeus rajoitusten mukaan, esim. motarilla vaikka 120km/h jos vain kulkua riittää vehkeessä.tempputomi kirjoitti: satasen rajoitus ja näillä "laillisilla" tieliikenne vehkeillä kun ei niitä nopeuksia saa ajaa!!! PRKL...
Itse ei tultu oltua liikenteen tukkona tänään, oikein joku auto hiillosti perseessä että jokohan toi mönkkäristi vetää liipasin tangossa kiinni?
Nappasin liipasimen tankoon kiinni ja kuski kyykkyyn > 3 pykälää jäi että digimittari olisi näyttänyt 1x0km/h.

Jammuissa toki reipas mittari virhe, mutta ei siitä tässä sen enempää...
Jaamankankaalla eilen tuppasi liejuuntua ukko sekä vehje, vaikka yritinkin hieman vaatteita "säästellä".


Merkitsevä asia on teho, tai tarkemmin tehokäyrä ja loppujen lopuksi välitykset+rengaskoko jotka omalla suhteellaan välittävät sen tehon tiehen.Hiikeri kirjoitti: Jollain huipputehoilla 7000rpm(esim.100hv) ei ole hevon **tun vertaa, kun esim. kiihdytät 3000 kiekasta alkaen jolloin huipputehosta voi olla käytössä vain 40% eli noin 40hv, siis tolla 3000 kiekoilla, silloin vaikuttaa VÄÄNTÖ
Huomaat eron hyvin jos ajat esim. 100hv bensa autolla, tai 100hv diesel autolla > dieselissä on suhteessa aina paljon enemmän vääntöä, ja se tuntuu(lue=on) paljon kiihtyvämpi esim. lähdettäessä 2000 kiekoilta vrt. bensa koneinen(siis samoilla välityksillä oleva).
100hv bensa-auto ja ~70hv diesel auto esim. ruuhkassa tuntuvat yhtä helpoilta(=tehokkailta) ajaa ... mutta se tästä väännön merkityksestä autoissa.
Tehokäyrä siksi että siitä voidaan katsoa tietyllä kierrosvälillä tehokäyrän ala. Diiseleillä tämä tehoala on yleensä suurempi verrattuna vastaavan maksimitehon bensavehkeeseen.(esim. 100hp max vs. 100hp max) Puhutaan ns. laajasta vääntökäyrästä tai laajasta tehokäyrästä.
teho vs. vääntö kaava: Power (hp) = Torque (ft-lb) * RPM / 5252
Esimerkkisi yammy on vahvoilla kun sillä on käytettävissä pinta alaltaan suurempi tehokäyrä verrattuna pienempi tilavuuksiseen kilpailijaan. (olettaen että välitykset on molemmissa samat..)
TL Comanche 200cc..