Rally usa 250 mikä tämä on?

Keskustelua Rally, Usatec ja muista Loncin sukuisista mönkijöistä
pappa-tuna
Noppeli
Viestit: 18
Liittynyt: 25 Maalis 2012 10:19

Re: Rally usa 250 mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja pappa-tuna »

Kiitos nopeasta vastauksesta! :D joo, toi rupes käymään tosi huonosti kun tuon letkun liitti imusarjaan, kävi laihalla ku piti ryypyttää että pysyi käynnissä. Kierrosten lisääminenkään ei kyllä auttanut, Paukutti vaan putkessa ihan ku olis sytkä pielessä.
Mutta joo kaasarin kyljessä on vissiin seos ruuvi jolla sen saisi sitten paremmin käymään. pitää viel kattoo et onks ne kaikki letkut ihan kuosissa. Nii joo ja ilmanputsari näyttää orkkikselta.
Loncin Rally 250
Linhai 400 4x4
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Rally usa 250 mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Todennäkösesti siinä "impulssijohdossa" on vuotokohta tai sitten se hapetusjärjestelmä falskaa muuten.

Ota se johto kokonaan pois ja tutki onko se kunnossa, pareen olis vaihtaa ne uusiin jos vähänkin epäilyttää.

Tutki samalla se kaasarin kumikurkku, saattaa sieltäkin vetää välistä ilmaa jos kulahtanu.
pappa-tuna
Noppeli
Viestit: 18
Liittynyt: 25 Maalis 2012 10:19

Re: Rally usa 250 mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja pappa-tuna »

Joo uudella letkulla tuota kokeilin. Ja Seos-ruuvia? pyörittelin josta ei ollut mitään hyötyä. Nyt siel on varmaan seokset viturallaan :D
Muuten letkut oli varmaan niinkuin pitääkin. Tiiä sitten onko joku osa mennyt rikki. Täytyy varmaan kokeilla leimalle imusarjan nippa tulpattuna :roll:
Loncin Rally 250
Linhai 400 4x4
pappa-tuna
Noppeli
Viestit: 18
Liittynyt: 25 Maalis 2012 10:19

Re: Rally usa 250 mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja pappa-tuna »

No nyt on hyvä fiilis ja rallyssa tuore leima 8)
Kaikin puolin oli kuulemma ihan hyvä, pientä klappian oli raidetangonpäissä...
Mutta joo vielä yksi kysymys :D
Ku menin tuota seos ruuvia roplaamaan...
Niin montako kierrosta tuota pitää avata jos tuon ruuvaa ensin kiinni.
Loncin Rally 250
Linhai 400 4x4
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Rally usa 250 mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Nyt en sitä ohjearvoa muista, mutta avaa aluksi joku 1.5 kierrosta ja siitä auki päin vaikka 1/8 kierrosta aina kerrallaan ja kokeile miten pelaa, kun käy parhaiten niin jätä siihen :D Älä käännä liikaa kerralla, koska menee hetki ennenkuin seos "tasottuu".

Karkea ohje, mutta kokeilemalla se löytyy.
pappa-tuna
Noppeli
Viestit: 18
Liittynyt: 25 Maalis 2012 10:19

Re: Rally usa 250 mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja pappa-tuna »

Ok Kiitoksia. Seosruuvi taitaa vaikuttaa vaan sitten joutokäyntiin? Jostain näin lueskelin.
Loncin Rally 250
Linhai 400 4x4
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Rally usa 250 mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

pappa-tuna kirjoitti:Ok Kiitoksia. Seosruuvi taitaa vaikuttaa vaan sitten joutokäyntiin? Jostain näin lueskelin.
Kyllä, niin juuri. Jos pientä pirteyttä haluut lisää niin suurempaa suutinta peliin. Aikoinaan vaihdoin omaan vempeleeseen isomman pääsuuttimen sekä kunnon filtterin, tuli vääntöä hitunen lisää ja tuntui muutenkin toimivan paremmin ja lähti huomattavasti helpommin käyntiin kun ei ollut enää niin laihalla.

Tuohon rallyyn se on vielä helppo homma tehä kun ei tartte koko mönkijää purkaa atomeiksi että saa kaasarin irti.
naukja2
6WD
Viestit: 455
Liittynyt: 13 Helmi 2012 18:22

Re: Rally usa 250 mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja naukja2 »

Omassanikin olen huomannut, että toimii paljon paremmin kun antaa olla ryyppyä vähän päällä.
Pitää jossain vaiheessa isontaa pääsuutinta ja tehdä jotain tankin alle tulevan imuilma letkun päässä olevalle supistukselle.

Rakkine kulkee kuitenkin mielestäni aika hyvin, eli 60 herkästi ja 70 pienellä vartomisella ja 80 loivaan alaseen. Mopuletissa on 24" tasapainotetut gummit alla ja gepsin mukaan mittariheittoa pari kymmenystä noilla.
Yli 70 on jo kuitenkin niin paljon mekkalaa kaikkine resonointeineen, ettei paljon viiti yli 60 ajella. Pysyy kulutuskin paremmin kurissa.
Avatar
pete-801
Tracks
Viestit: 1212
Liittynyt: 17 Marras 2009 18:35
Mönkijä:: ei oo enään.
Paikkakunta: Heinola

Re: Rally usa 250 mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja pete-801 »

Seosruuvi vaikuttaa tietenkin myös moottorin käymiseen ajaessa eikä vain ainoastaan joutokäyntiin. Virheellisellä /huonolla seoksella ei koneessa ole yhtään vääntöä ja saattaapi jopa polttaa mäntään reijän. Omassa pikku rallyssä on seoksia säädetty ihan pers tuntumalla koska "röpötti" tyhjäkäynnillä eikä kulkenut kuin reilun 50 mittariin, ajettiin edestakaisin lähialueen teitä ja säädettiin ruuveja kunnes tyhjäkäynti tasaantui ja mittariinkin kerää 63. Ja mitään suuttimia ei ole vaihdettu, kyllä ne sokset pitää olla kohdallaa tai edes lähellä myös niillä isommilla suuttimilla. jos seos on laihalla niin suuttimen vaihto isompaan vaan korjaa sen rikkaammalle koska polttoaineen määrä kasvaa samalla, tällä saavutat saman hyödyn kuin jos olisit alunperin säätänyt seoksen rikkaammalle. Jos taas seos jo valmiiksi rikkaalla ja isonnat suutinta niin seos menee vaan lisää rikkaammalle ja sitten pyöritellään päätä kun ei toimi kunnolla. Sitten kun on ne isommat suuttimet ja seokset säädetty niille sopiviksi niin varmasti jotain hyötyä mutta seokset pitää jokatapauksessa säätää , pelkät suuttimet ei auta. Pistäkää nyt joku palstan kaasari velhoista tähän järkevä vastaus.
goes 520 ltd ex/pöllitty.
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
zepe
2WD
Viestit: 26
Liittynyt: 07 Marras 2011 16:46

Re: Rally usa 250 mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja zepe »

Karkeasti listattuna kaasun asento ja mitkä asiat ko. asennossa vaikuttaa seokseen:
tyhjäkäynti-1/8: tyhjäkäyntisuutin (+vähän seosruuvi)
1/8-1/4: tyhjäkäyntisuutin, seosruuvi (+vähän neulan korkeus)
1/4-3/4: neulan korkeus (myös neulan muotoa voi muuttaa)
3/4-täyskaasu: pääsuutin, neulan korkeus
täyskaasu: pääsuutin
CPI XS 250
zepe
2WD
Viestit: 26
Liittynyt: 07 Marras 2011 16:46

Re: Rally usa 250 mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja zepe »

Seosruuvi on siis nimenä hämäävä, koska ei siitä mitä seoksia säädetä :) Tai voi säätää, mutta se vaikutta vain hyvin pienille kaasun avauksille.

Ja tässä mun tapa toimia, en ole mikään kaasutinexpertti, mutta näin on mopoja yms. tullut säädettyä:

Ennen mitään säätöjä seosruuvi perusasetukseen (1,5 kierrosta auki yleensä) ja neula perusasentoon (yleensä sokka keskelle).
Ensiksi hakisin pääsuuttimen koon oikein. Eli täyskaasulla ajamaan ja tarvittasessa vaihdetaan suutinta, kun toimii hyvin niin sitten se on ok. Apuna voi kokeilla seuraavaa: iso vaihde, pieni vauhti lähtökohtana, sitten kaasu auki. Toista ja laita ihan pikkuisen ryyppyä (tutki missä kohtaa se alkaa oikeasti kuristaa kurkkua), jos ei vaikuta mitään niin silloin on laihalla tai ei ainakaan rikkaalla, kokeile isompaa pääsuutinta. Jos ryyppy alkaa haitata menoa niin silloin alkaa suutin olla kohdillaan.
Sitten voi hakea 1/4-täyskaasu alueelta parasta toimivuutta säätelemällä neulan korkeutta. Neulan sokan vaikutus: sokka ylälovessa: laiha seos, sokka alimmaisessa lovessa: rikas seos. Vakioasetus on yleensä keskimmäinen ja toimii monesti parhaiten ellei ilman saantia ole selkeesti parannettu.
Tyhjäkäynnin ja pienen kaasun voi sitten viimeiseksi hakea kohdalleen tyhjäkäyntisuuttimella ja seosruuvilla.
CPI XS 250
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Rally usa 250 mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Tässä vielä se kaasarin manuaali (Mikuni VM-sarja, engl.kielinen) josta varmasti selviää kuinka kaasutin säädetään.
http://www.mikuni.com/pdf/vmmanual.pdf
naukja2
6WD
Viestit: 455
Liittynyt: 13 Helmi 2012 18:22

Re: Rally usa 250 mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja naukja2 »

Mun rally ökistelee ja tutskaa 3-4000 kierroksen seutuvilla tasakaasulla ajettaessa, mutta toimii kuitenkin täydellä kaasulla. Vähän ryyppyä päällä, niin toimii hyvin koko kierrosalueen ja on selvästi herkempi kulkuinen.
Avatar
pete-801
Tracks
Viestit: 1212
Liittynyt: 17 Marras 2009 18:35
Mönkijä:: ei oo enään.
Paikkakunta: Heinola

Re: Rally usa 250 mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja pete-801 »

naukja2 kirjoitti:Mun rally ökistelee ja tutskaa 3-4000 kierroksen seutuvilla tasakaasulla ajettaessa, mutta toimii kuitenkin täydellä kaasulla. Vähän ryyppyä päällä, niin toimii hyvin koko kierrosalueen ja on selvästi herkempi kulkuinen.
taitaa olla laihalla jos lisäryypyllä alkaa toimimaan vai ymmärsinkö taas kerran väärin. Seosta ihan vähän kerrallaan rikkaammalle kunnes tilanne korjaantuu ?
goes 520 ltd ex/pöllitty.
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
pappa-tuna
Noppeli
Viestit: 18
Liittynyt: 25 Maalis 2012 10:19

Re: Rally usa 250 mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja pappa-tuna »

Luulen kyllä että tässä mun omassa kinderissä on ihan sopivankokoinen suutin. Imusarjan nippa tulpattuna&orkkis filtteri ja putkisto: käy nätisti, kiihtyy ja kulkee ihan hyvin. Mittarin mukaan suoralla kulkee 78km/h. Renkaat vois kyll tasapainottaa, ravistaa kivasti :D
Loncin Rally 250
Linhai 400 4x4
Vastaa Viestiin