Rallyn viides vaihde, toinen kaasari

Keskustelua Rally, Usatec ja muista Loncin sukuisista mönkijöistä
ANKKA
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Maalis 2005 10:08

Viesti Kirjoittaja ANKKA »

Kiitos välyksistä Samppa
Avatar
quasar
4WD
Viestit: 151
Liittynyt: 29 Loka 2004 13:12
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja quasar »

Tieliikenne-Rallyn käsikirja (2005) antaa tulpan malliksi juuri tuon NGK DR8ES ja kärkiväliksi 0,6-0,7 mm.
Samppa
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 17 Maalis 2005 20:03

Viesti Kirjoittaja Samppa »

Huomasin muuten, kun irrotin konetta, että sylinterinkannesta lähtevä huohotinputki oli irronnut ilmanputsariin menevästä putkesta. Syynä tähän oli kumin väsyminen ja lievä hapertuminen. Putkien välissä on pieni 90 asteen muovikulma. Vedin putkien päälle pienet nippusiteet, joten nyt pysyvät kiinni. Kerron tämän siksi, että minulla tämä ainakin vaikutti positiivisesti moottorin käyntiin yläkierroksilla. Tuon kaasuttimen sielunelämä ei ole vielä täysin avautunut. (Tiedän kyllä miten se teoriassa toimii, mutta....)

Kun toi mun Rally on se mettämalli, niin siinähän ei pahemmin mittareita ole, asensin siihen käyntituntimittarin (samalla kun katteet oli pois). Se mahtuu mukavasti siihen digimittarille tarkoitettuun kohtaan. Pidän tuntimittaria parempana (ainakin itselläni) kuin kilometrimittaria
pantterieka
3WD
Viestit: 80
Liittynyt: 26 Helmi 2005 17:30
Paikkakunta: Hamina Linhai 260 (tieliikenne)

Viesti Kirjoittaja pantterieka »

Mistä Samppa löysit käyttötuntimittarin ? Minkä merkkinen, näköinen ja oliko minkä hintainen ???
Hanski Haminasta
Samppa
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 17 Maalis 2005 20:03

Viesti Kirjoittaja Samppa »

Ostin se Motonetista. Siellä oli muistaakseni neljää eri mallia. Omani maksoi noin 20 €. Käyttötuntimittareita löydät myös venetarvikeliikkeistä. Siellä ne ovat laadukkaita, mutta maksavatkin sitten enemmän.

Virran omaan mittariini otin virtalukosta. Eli aina kun virta on päällä mittari käy. Kyllä sen varmaan sais tehtyä niinkin, että kun magneeto alkaa pukkaa virtaa, niin mittari käy. En vain jaksanut tehdä sitä vaikeamman kautta.
pantterieka
3WD
Viestit: 80
Liittynyt: 26 Helmi 2005 17:30
Paikkakunta: Hamina Linhai 260 (tieliikenne)

Viesti Kirjoittaja pantterieka »

Kiitti Samppa tiedoista.
Hanski Haminasta
Samppa
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 17 Maalis 2005 20:03

Viesti Kirjoittaja Samppa »

Tietääkö ketään, miksi Rallyssä menee huohotinletkut jarrurumpuihin? Korjaamokirjasta en ole löytänyt mitään selitystä asialle, enkä ole keksinyt siihen mitään järkevää syytä. Omasta pelistäni nappasin etupäästä ne letkut kokonaan pois, kun letkujen päät roikkuivat irtonaisina (lienee jäänyt risuihin kiinni). Letkujen tilalle tein tulpat, jotta vesi ja kura ei mene letkuihin.
Avatar
blue Honda Trx
Tracks
Viestit: 3208
Liittynyt: 15 Syys 2004 14:58
Mönkijä:: BRP RENEGADE 800
Paikkakunta: Östra Nyland

Viesti Kirjoittaja blue Honda Trx »

kosteus pääsee pois?
Kyllä se on pojjat niin notta mopolla ei kuuhun pääse. ...
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

blue Honda Trx kirjoitti:kosteus pääsee pois?
Ei pääse.Enään. :wink:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Samppa
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 17 Maalis 2005 20:03

Viesti Kirjoittaja Samppa »

Ilmeisesti näin on. Tarkemmin katsoen rummuissa on jonkinmoinen kurasuoja. Ratkaisu on erilainen, mihin olen muiden ajoneuvojen jarrurummuissa törmännyt. Pidän kyllä sisähalkaisijaltaan n. 4 mm putken kautta (jonka jatkeena metrin pätkä letkua) kosteuden haihtumista aika vähäisenä. Pitänee poistaa tulpat ja korvata ne uusilla letkuilla.
Avatar
tonini
2WD
Viestit: 46
Liittynyt: 25 Tammi 2005 11:11
Paikkakunta: Kotka, Mönkijätön

Viesti Kirjoittaja tonini »

Tere taas pitkästä aikaa. Tuli tehtyä suutin kokeiluja suurin minkä sain oli 115. Huiput nousi 85 kilometriin tunnissa, mutta tyhjäkäynti alkoi heijaamaan. Kylmänä lähtee vähän paremmin käyntiin. Vein vekottimen eilen huoltoon(perjantaina) ja sanoivat siellä, että suutin on alunperin jo liian pieni. Toinen heikkous on kun puuttuu kiihdytyspumppu kaasuttimesta. Ajattelin takuuajan umpeuduttua vaihtaa moottoripyörän kaasuttimen mistä löytyy kiihdytyspumppu ja tottakai muutaman millin isomman. :wink:

1500 km takana. Vetoakselin/kardaanin stefa ilmeisesti vuotaa, kun siinä huolto paikan pihalla tutkittiin. Raidetangonpää väljä(ollut jo aiemmin tiedossa kirjoitinkin täällä). Hyvin pelaa muuten. Moottorin öljy tilavuus voisi olla suurempi saa vaihdella aika usein öljyjä :( , mutta eipä se tietysti pahaa tee koneelle.
Samppa
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 17 Maalis 2005 20:03

Viesti Kirjoittaja Samppa »

Tuliko kone ärhäkämmän oloiseksi, vai nostiko suuttimen vaihto vain huippukierroksia? Itse katsoin Dellorton kaasareita. Mm. moposportin sivuilta (moottoripyörät) löytyy 4T-koneille tarkoitettuja kaasareita, joissa on kiihdytyspumppu. Jos kaasarissa olisi kaikki suuttimet säädettäviä, niin oikean seoksen löytäminen olisi helpompaa.

Olen huomannut myös perässä pientä vuotoa kardaanin juuresta. Kun kone oli pois, kurkkasin taskulampulla kardaaniputken sisälle, siellä oli jonkin verran öljyä.

Kävin täällä juttelemassa paikallisen huoltoliikkeen kanssa. Kerroin, että toisessa suodattimessa (hienosuodattimessa) oli omassani jonkin verran likaa. Huoltomies kysyi minulta: "Onko siellä toinenkin suodatin?
Korjaamokirja antaa aika suuren öljytilavuuden "Periodic changing oil: 1.8L, "Oil quantity when cleaning or replacing filter net: 1.7L. (liekkö määrät menneet väärinpäin?) Itselleni ei öljyä tainnut mennä ihan niin paljon. Ilmeisesti mittatikkua ei kierretä pohjaan, kun öljypintaa mitataan? (Tätä ei ole aivan selvästi sanottu.) Päättelin öljymäärästä, että asia on varmaankin näin.
Avatar
riksa
4WD
Viestit: 221
Liittynyt: 18 Syys 2004 18:47
Paikkakunta: Hyvinkää Mönkijä:Polaris 850 traktori, 3 lasten mönkijää 2x110cc ja 1x50cc
Viesti:

Viesti Kirjoittaja riksa »

Samppa kirjoitti:Tuliko kone ärhäkämmän oloiseksi, vai nostiko suuttimen vaihto vain huippukierroksia? Itse katsoin Dellorton kaasareita. Mm. moposportin sivuilta (moottoripyörät) löytyy 4T-koneille tarkoitettuja kaasareita, joissa on kiihdytyspumppu. Jos kaasarissa olisi kaikki suuttimet säädettäviä, niin oikean seoksen löytäminen olisi helpompaa.
Minulla on tuommoinen moposportin myymä dellorto 40mm kiihdytyspumpullinen kaasari omassa pelissä maksoi 215e. tuntuu ihan asialliselta kaasarilta, moposportti ei myy mitään muuta kuin kaasarin. Eli ei esimerkiksi mitään ilmanputsariin liittyviä kamppeita ei edes kaasariin kierteille tulevaa holkkia johon saisi ilmanputsarin letkun kiinni?? En oikein ymmärrä miksi.
Korjaamme kaiken minkä särjemme :D

http://WWW.AUTOSIKORJAA.FI

Kuranaamaisten ukkojen sunnuntai retkistä fotoja ja juttuja löytyy naamakirjasta mönkijämiehet sivulta. Kannattaa käydä vilkuilemassa.
Samppa
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 17 Maalis 2005 20:03

Viesti Kirjoittaja Samppa »

Kaasuttimesi lienee Rallyssa? Miten se vaikutti moottorin "luonteeseen"? Onko sinun Dellortossasi ruuvista säädettävät suuttumet, vai kiinteät vaihdettavat suuttimet, kuten autoissa käytettävissä Dellortoissa. Kaasarin kurkun (laipan ja putken pätkän) olet ilmeisesti joutunut rakentamaan, samoin ilmanputsarin kiinnityksen?
Samppa
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 17 Maalis 2005 20:03

Viesti Kirjoittaja Samppa »

Mitenkäs teidän Rallyt on pelittänyt? Keskusteluiden perusteella kaikilla ei ole ollut kun pikku vikoja. Kuulin tos, et yhdeltä oli hajonnu perä. Perässä olevasta isosta rattaasta oli hitsit revenny. Kuski oli sudittanut mudassa/jäällä ja sitten oli tullu kuivaa ja siihen oli perä paukahtanut. Maahantuojalta ei ollu ko. osaa löytynyt, joten vanhat hitsit oli poistettu sorvissa ja vedetty uudet tilalle. Hyvin on kuulemma pelittänyt. (Saas nährä, kui kauvan, kyl tos hitsaamises aina karkasut kärsii.)
Omas pelis tuntuu olevan kytkimen säätö varsin tarkka. Kylmänä isoilla vaihteilla ku antaa kaasua, niin pakkaa vähän luistamaan. Kun kone lämpiää oikeen kunnol, ongelma poistuu. Voi olla et, omas pelis on noi kytkinlevyt jo vähän kärsiny, edellinen omistaja kun ei tajunnu mitään tosta kytkimen säädöstä. Sillä kun kytkin oli varmaan luistanu koko ajan. Kuten ehkä olette huomannu, jos kytkimen säätää liian piukalle, vaihteet ei mene enää hyvin päälle.
Vastaa Viestiin