Rallyn suunnanvaihtajan säätö

Keskustelua Rally, Usatec ja muista Loncin sukuisista mönkijöistä
Mesi is best
Noppeli
Viestit: 8
Liittynyt: 15 Maalis 2014 21:42

Rallyn suunnanvaihtajan säätö

Viesti Kirjoittaja Mesi is best »

Onkos tuohon Rallyn suunnanvaihtajaan jotakin säätöohjetta. Kyseessä 06 mallin takapotku 250 ccm.
Ongelmana että pakki potkii pois päältä. :?:
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Rallyn suunnanvaihtajan säätö

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Kanattaa tarkistaa että se on ehjä, pura ja tarkista ulkopuolisesti jotta sen mekanismi toimii ja ettei mitään ole murtunut siitä.
Tuolla myös jotain siihen liittyvää http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... et#p300961
Mesi is best
Noppeli
Viestit: 8
Liittynyt: 15 Maalis 2014 21:42

Re: Rallyn suunnanvaihtajan säätö

Viesti Kirjoittaja Mesi is best »

Lähinnä poispotkimista tapahtuu silloin kun sen vaihdon tekee. Sitten ei potki kun suunnanvaihto saatu kunnolla päälle. Samaa vikaa myös eteenpäin jos ei ole vaihdin kunnolla suuntaa vaihtanut. Lähinnä kaipaisin ohjeita miten nuo säätövivut tulisi säätää, onko joitakin merkejä tms. En ole laitetta tutkinut tarkemmin, lähinnä vaan ajanut kun ei ole ollut mitään ongelmia tähän asti. Laitteella ajettu alle 2000 km.
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Rallyn suunnanvaihtajan säätö

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Nyt en kyllä muista oliko siinä suunnanvaihtajassa säätömahdollisuutta. Sen tiedän jokatapauksessa että jos se on löystynyt niin silloin se ei pelitä kunnolla. Kytkimen tarrautuvuutta voi säätää moottorin oikealta puolelta sekä joutokäyntiä tietysti myös. Jos kierrokset joutokäynnillä on liian korkeat niin pakin päällesaaminen sekä poisottaminen on hankalaa.

Viisaammat kertokoot lisää.
Mesi is best
Noppeli
Viestit: 8
Liittynyt: 15 Maalis 2014 21:42

Re: Rallyn suunnanvaihtajan säätö

Viesti Kirjoittaja Mesi is best »

Siinä on päällä päin tangot joissa säätöruuvit. Onko ne vaan summamutikassa säädettävä siten että keppi liikkuu reunasta reunaan.
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Rallyn suunnanvaihtajan säätö

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

No joo, voihan se olla siitäkin kiinni. Kokeile löystää niitä ruuveja jotta tanko yltää pidemmälle, eli tällöin se vipu ylettyy pidemmälle taakse sekä pidemmälle eteenpäin, mutta älä kierrä liikaa kerralla - vaan pikkuhiljaa ja testaillen. Kokeilemallahan se selviää :D
Mesi is best
Noppeli
Viestit: 8
Liittynyt: 15 Maalis 2014 21:42

Re: Rallyn suunnanvaihtajan säätö

Viesti Kirjoittaja Mesi is best »

Sain manuaalin sieltä löytyy ohjetta miten tangot tulee säätää.

Tankojahan jossa säätö on ei ole kuin yksi, Eli sen pituus tulee säätää oikein jolla varmistetaan että vaihteet toimivat ok. Mikäli jää "huulille" vaihde ei pysy päällä. Kaikki välykset tulee saada tangosta ja sen nivelistä pois.
BAP
Noppeli
Viestit: 21
Liittynyt: 08 Huhti 2011 15:25
Mönkijä:: Rally 250cc, Linhai 300 4x4
Paikkakunta: Nastola

Re: Rallyn suunnanvaihtajan säätö

Viesti Kirjoittaja BAP »

Olisko mahdollista saada nuo ohjeet vaikka skannattuna sähköpostiin? Itellä meinaa sama ongelma enkä noita säätöohjeita löytänyt/saanut mistään.
Viimeksi muokannut cotcot, 28 Elo 2014 14:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Turha lainaus poistettu.
OrientalPower
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 13 Kesä 2014 21:57

Re: Rallyn suunnanvaihtajan säätö

Viesti Kirjoittaja OrientalPower »

Nämä ovat vain omia kokemuksia mistä kirjoitan,eivät lainauksia.Suunnanvaihtajan tangossa on se pitkä mutteri ja lukitusmutterit.Tässä pitkässä mutterissa on toisessa päässä vasenkätinen ja toisessa päässä oikea kätinen kierre,lukitusmuttereissa ja tangon päissä vastaavat.Säätämällä tanko lyhenee tai pitenee.Omassa laitteessa oli nämä ns,"nivelet" olivat kuluneet väljiksi. Kun säädin tankoa lyhyemmäksi niin eteenpäin kyllä mentiin,mutta taakse ei. kun taas säädin pitemmäksi niin taakse mentiin eteen ei. Ja jos oikein taitavasti sääti niin ei menty kumpaankaan suuntaan. Ostin isosta ruotsalaisesta varaosa liikkeestä kaksi niveltä joissa 6mm. kierteet,alle kympin maksoi. Rautakaupasta 6mm.kierretangon oli metrin pitkä ja maksoi ehkä 7€ tai jotain sinnepäin, ja 6mm muttereita oli kotona,ne mutteri on nivelen lukitusta varten. Sitten vain nivelet kiinni ja sopivan mittainen pätkä kierretankoa niiden väliin,Juuri oikea pituus säädetän siten että toinen nivel irti ja valitsin eteen ja suunnan vaihtajan vipu siellä laatikon päällä eteen asentoon,siinä lohkon kyljessä on merkki mihin sen vivun pitää osoittaa,myös taaksepäin on merkki.nivelestä pyörittämällä voit säätää juuri oikean pituuden, sitten kun tanko on juuri oikean pituinen, lukitse nivel lukitus mutterilla että säätö ei muutu omia aikojaan.Asenna nivel paikalleen,tarkista lukitusmutterit ja muut kiinnitykset.Nyt jos eteen päin meno toimii niin toimii myös taaksepäin meno. Halpa ja helppo korjaus. Tein vielä yhden säädön lisää,valitsin vivussa olevaa niveltä voi säätää ylöspäin epäkesko säätimen avulla, jolloin välitangon liikerata kasvaa eteen ja taakse,tästä säädöstä on hyötyä vasta sitten kun nivelet väljistyy.
jukheik
Noppeli
Viestit: 1
Liittynyt: 28 Helmi 2015 12:18

Re: Rallyn suunnanvaihtajan säätö

Viesti Kirjoittaja jukheik »

Rupes ärsyttää tuo suunnnanvaihtajan kanssa kyykistely..

http://aijaa.com/znXZ3G
jibbi
Noppeli
Viestit: 1
Liittynyt: 26 Elo 2020 07:33

Re: Rallyn suunnanvaihtajan säätö

Viesti Kirjoittaja jibbi »

Kiinasta löytyy toimiva systeemi Rallyn suunnanvaihtajaksi. Käy suoraan alkuperäisen paikalle. Tässä linkki: https://www.aliexpress.com/item/3294959 ... 5a96f2YX2i
Vastaa Viestiin