Rally USA 250 vm. 13+

Keskustelua Rally, Usatec ja muista Loncin sukuisista mönkijöistä
timppa80
Noppeli
Viestit: 10
Liittynyt: 14 Loka 2014 18:19
Mönkijä:: Vielä hakusessa
Paikkakunta: Kainuu

Rally USA 250 vm. 13+

Viesti Kirjoittaja timppa80 »

Kenelläkään kokemuksia ko. tieliikenne mönkkäristä. Ja nyt siis tarkoitan vm. 2012 ja uudempia. Aikeisempia täällä on parjattu huonksi, mutta meneekö nämä uudemmat kevyissä lumitöissä ja työmatka-ajossa (15km/päivä) vai laukiaako käsiin.
Ps. honda/polle miehet, älkää vaivautuko.
Tarkoitus ostaa siis perus härpäke edellämainittuun käyttöön, enkä siis kaipaa linkkejä "parempiin" laatuvehkeisiin tai muutoonkaan oman kullan ylistyksiä. Eli ihan oikeeta käyttäjäperäistä kokemusta kaipailisin. Tietty jos 3500€ vinssi kuula ja lumivarustein on uutta tarjolla niin saa ehdottaa.
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Rally USA 250 vm. 13+

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Honda-mies vaivautuu :lol:

Itsellä oli tuosta se edellinen malli aikoinaan, olisko ollu 2009?? Käytännössähän tuo ei juurikaan ole muuttunut kuin ulkonäöllisesti sekä tuossa uudessa on tuo helpompi vipu pakille. Tiiä sitten onko koneelle tai tekniikalle tehty sen suurempia, tuskinpa.

Itsellä tuo oli lähinnä huviajelukamppeena, en muista paljon tuli yhteensä ajeltua, mutta todennäköisesti n.2000km. Pakkasella on välillä vaikea saada käyntiin kylmää konetta sekä sähköt ei ole niin kauhean laadukkaasti tehdyt. Perusajoon sekä tasaisten pihojen lumiauraukseen menee ihan hyvin, kunhan ei odota liikoja. Lumenauraukseen suosittelen tohon max 125cm leveää lumilevyä ja salmiakkikuviollisia ketjuja takarenkaisiin. Aura ylhäällä pakittaminen on tuskaa jos piha vähänkin kalteva. Sekä pehmeisiin paikkoihin jää helposti jumiin. Nämä kun tiedostaa niin kyllä se kolan virkaa ajaa.

Ohjaus ei ollut ainakaan omassa laitteessa kauhean jämerä, tai sanotaanko yli 60km/h vauhdit oli aika maksimi. Ehkä aurauksen muuttaminen tai paremmin tielle kelpaavat renkaat olisi voinut korjata tilannetta. Laitteen ostin jokatapauksessa uutena, eli kulutusosat oli kyllä kunnossa sekä renkaat, ettei ollu ainakaan niistä kiinni "välttävät" ajo-ominaisuudet :roll:

Kone kävi itsellä ainakin aavistuksen laihalla, tein modaukset kaasariin sekä isonsin pääsuutinta. Lähti paremmin kylmänä käyntiin sekä kulkupuolikin parantui aavistuksen. Tarkkana saa olla myös "katalysaattorijärjestelmän" letkujen kanssa. Irtoilivat välillä tärinästä, vaihdoin tilalle paremmat letkut sekä klemmarit. Kaasariin sai myös vaihtaa letkut, kun niistä irtosi ajansaatossa mustaa töhnää ja kaasari likaantui.

Paljon olisi kerrottavaa lisääkin, mutta pääsääntöisesti ihan kelpo kampe ja pärjää kyllä jos jaksaa perusjuttuja pikkasen fixailla ja huoltaa.
timppa80
Noppeli
Viestit: 10
Liittynyt: 14 Loka 2014 18:19
Mönkijä:: Vielä hakusessa
Paikkakunta: Kainuu

Re: Rally USA 250 vm. 13+

Viesti Kirjoittaja timppa80 »

Kiitos WiiMax:lle.

Asiallinen kommentti. Ainoo joka jäi mietityttämään, et miks pakittelu puskulevy ylhäällä on tuskasta?
Vai meinaako "keulia".
Onko muutoin ihan siis aikamiesten ajettava vai leikkikalu vallan alamittaisten? :D

Se nyt on selevä ettei kiinan kumista voi paljoo odottaa vaan nylock- letku ja klemmarikauppaan heti kun on pihaan pudonnut.

Ja öljyt/nesteet 2h jälkeen vaihtoon.
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Rally USA 250 vm. 13+

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Perä kevenee kun nostaa puskulevyn ylös, eli kun takavetoinen on kyseessä niin kevyellä perällä ei tahdo mennä mihinkään. Toki kunnolliset salmiakkiketjut sekä esim 25kg hiekkasäkki takatarakalla kompensoi tilannetta mukavasti.

Kyllä itse ajelin kamppeella ihan "tosissaankin", ikää tosin ei ole kuin 32 vasta :D .
Mökillä vedettiin 4,5 metrinen pulpettivene trailereineen päivineen järvestä ylös tuolla rallylla. Koville vähän otti, mutta ylös tuli loppuviimetteeks. Näiden raskaampien taakkojen sekä töiden lisääntyessä ostin nelivetoisen tilalle.
pasianssi71
2WD
Viestit: 31
Liittynyt: 20 Tammi 2013 14:31

Re: Rally USA 250 vm. 13+

Viesti Kirjoittaja pasianssi71 »

Asia on juurikin niin kun ViiMax kertoilee.
Itsellä vm.2010 ja tuo kylmäkäynnistyspuoli vähän syö miestä.
Kauheasti ei ole kokemuksia tuosta maantieajosta, mutta kuitenkin sen verran että jos nopeuden saa nousemaan lähelle 80 km/h niin kierrokset on jossain 8000 rpm
kohdalla, tämä saattaa johtaa jonkinlaiseen moottorivaurioon jos paljon maantieajoa on.
Korjaantuisi varmaan jonkin verran isommilla renkailla.
Lumitöissä tarvitsee ketjut ja jos on myös tarvetta maantieajoon niin taas on ylimääräistä päänvaivaa tiedossa.
timppa80
Noppeli
Viestit: 10
Liittynyt: 14 Loka 2014 18:19
Mönkijä:: Vielä hakusessa
Paikkakunta: Kainuu

Re: Rally USA 250 vm. 13+

Viesti Kirjoittaja timppa80 »

Oliko miten pahoja noi kylmäkäynnistys ongelmat ja oliko vaan kovilla pakkasilla? Naruhan noista löytyy jos akku hyytyy, mutta saako sillä narullaan käyntiin?
60km/h riittää varsin hyvin nopeudeksi ja n. 100kg kuskin kanssa luulis peränkin pysyvän maata vaste.

Onko muuten kuinka rivakka liikkeinen, vai onko enempä mersumiesten vehe että pakki silimään ja kivi kaasulle ja kun nortti on imastu ni noustaan kyytiin?
Mitään ihme raketteja ei varmaan tiekäyttön olekkaan kun tehot on kaikista rajattu, vai olenko ihan vasemmalla?

BTW. Löytykö mitään apuja tohon kylmäkäynnistys ongelmaan?

Eli tällasella vois päästä ihan kohtuudella mönkimisen alkuu ja saada pihan kolailtua?
http://www.nettimoto.com/rally-usa/250/1683426
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Rally USA 250 vm. 13+

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Kyllä sen aina käyntiin sai, joskus ei akku riittänyt kauempaan starttaamiseen... Ylläpitolaturi ja jos mahdollista, niin moottorin esilämmitys esmes auton sisätilanpuhaltimella jeesaa todella paljon. Ja kyllä, lähtee narusta käyntiin sitten jos muu ei auta.

Ihan normaali tuo on kulkemaan, ei mikään raketti tietty, mutta eipä noilla muillakaan 250kuutioisilla "työmönkkäreillä" mahdottomiin pysty. Vaihteistosta silti plussaa, ei hihna ainakaan käryä kun sitä ei ole =D> Eipä muuta kuin kaupoille tutustumaan rallyyn ja tinkimään varusteita kaupanpäälle !
timppa80
Noppeli
Viestit: 10
Liittynyt: 14 Loka 2014 18:19
Mönkijä:: Vielä hakusessa
Paikkakunta: Kainuu

Re: Rally USA 250 vm. 13+

Viesti Kirjoittaja timppa80 »

Jos kuumetta onkin jo ollut niin nyt jo toista mittarillista.

Pitänee alkaa tuo hallitus taivuttelemaan "järki" hankinnan taakse. :lol:
timppa80
Noppeli
Viestit: 10
Liittynyt: 14 Loka 2014 18:19
Mönkijä:: Vielä hakusessa
Paikkakunta: Kainuu

Re: Rally USA 250 vm. 13+

Viesti Kirjoittaja timppa80 »

Mitenkäs noissa tuo kytkin toimii ja kestää? Eli luistaako/palaako herkästi ja kestääkö hitaassa pihapyörittelyssä?

Ei sattus olee muistissa minkä kokoisen pääsuuttimen kaasariin vaihdoit ja onko muita vinkkejä käytettävyydej parantamiseksi. Sama se on minkä ostaa aina pikku modauksia vaatii. :)
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Rally USA 250 vm. 13+

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Kyllä se kytkin ihan normikäytössä kestää. Kesti se itselläkin veneen nostoja rannasta sekä kevyen tukkikärryn vetoa. Kunhan muistaa ettei työskentele liian suurella vaihteella.

Suutinta en nyt muista, ostaa muutaman isomman kokosen ja kokeilee miten pelaa. Itse en ole mikään viri-viri-expertti :roll: Ja ofkoos, ajelethan 98 polttoaineella :wink:
timppa80
Noppeli
Viestit: 10
Liittynyt: 14 Loka 2014 18:19
Mönkijä:: Vielä hakusessa
Paikkakunta: Kainuu

Re: Rally USA 250 vm. 13+

Viesti Kirjoittaja timppa80 »

Onko kelään antaa mitään osviittaa et minkä kokoinen tuo vekotin on.
Eli onko ihan aikuisen ajettava, vai enempä lasten kokoluokkaa?

Kehtais täältä kaukaa lähtee kahtelemaan jos 180cm tappi saa ajella polvet hartiain tasalla.

Tuossa muutama 500 can ami pyörii notta vaikka jos sellasen vertaa niin?

Btw ifi on ihan "hyvä" vakuutusyhtiö. Liikennevakuutus RALLY 250 tl ... 750€/v. ....kirjallinen tarjous ja kaikki vakuutukset siellä.... tosin ei kauaa. :lol:
Avatar
BMWekenäs
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 25 Loka 2014 12:48
Mönkijä:: Rally USA 250 -14
Paikkakunta: Tammisaari
Viesti:

Re: Rally USA 250 vm. 13+

Viesti Kirjoittaja BMWekenäs »

Itellä vm. 14 Rally, ja on ihan aikuisten ajettava (ite 178cm pitkä). Tuossa vielä mitat teknisistä tiedoista: Mitat: 1940mm x 1050mm x 1160mm. Itellä liikennevakuutus pohjantähdellä, n.230€ vuosi.
Viimeksi muokannut vaughan, 25 Loka 2014 14:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy: turha lainata edeltävää viestiä, lainaus poistettu
timppa80
Noppeli
Viestit: 10
Liittynyt: 14 Loka 2014 18:19
Mönkijä:: Vielä hakusessa
Paikkakunta: Kainuu

Re: Rally USA 250 vm. 13+

Viesti Kirjoittaja timppa80 »

Kiitos vastauksestasi BMWekenäs.

Onko ollut mitään ongelmia laitteen kanssa ja onko laatuvaikutelma millane?
Näitä kiialaisia kun on kovin sanoin parjattu. Taitaa tosin olla kovaäänisimpiä ne, joilla ei ole kokemusta ko. laitteesta.

Itse olen kyseistä vermettä kans laittamassa kevyeen työkäyttöön ja lyhyeen työmatka ajoo.
Avatar
BMWekenäs
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 25 Loka 2014 12:48
Mönkijä:: Rally USA 250 -14
Paikkakunta: Tammisaari
Viesti:

Re: Rally USA 250 vm. 13+

Viesti Kirjoittaja BMWekenäs »

Reilu 400km on tullu mittariin, eikä ongelmia ole vielä ilmennyt. Kyl uskon että kestävät hyvin kevyen työkäytön ja työmatka-ajon, kunhan muistaa tehdä perushuollot. Työmatkat oon ajanu nyt päivittäin (20km), ja viikonloppuisin käyn metsässä. Talvella on tarkotus pihan lumityöt tehdä. Mielestäni hinta laatusuhde on kohdallaan: 3500e kotiinkuljetettuna, vinssillä ja lumilevyllä sain modularboxista tingittyä.
Viimeksi muokannut vaughan, 25 Loka 2014 18:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: ja lainaus poistettu...
pasianssi71
2WD
Viestit: 31
Liittynyt: 20 Tammi 2013 14:31

Re: Rally USA 250 vm. 13+

Viesti Kirjoittaja pasianssi71 »

Katsoppa tuo video niin näet ajoasennon (ja saat kuumeen nousemaan :lol: )
https://www.youtube.com/watch?v=mRn5UdlVyno
Löytyy tuolta youtubesta enempikin noita videoita rallysta.
Sanoisin että hintansa arvoinen tuo Rally on, onhan noissa kalliimmissakin vikoja ja korjaaminenkin maksaa enemmän kuin Rallyn korjaaminen.
Onhan nuo varmaan mukavampia ajettavia nuo kalliimmat, mutta jokainen päättäköön itse mihin rahansa laittaa.
Itselle on ainakin vielä tuo rally riittänyt talven lumitöihin (n.500m pikkutietä ja piha) kesällä käydään välillä postilaatikolla ja muuta satunnaista pikkuajoa.
Jos olisi aikaa ja tulisi paljon metsässä ryvettyä niin voisin harkita kalliimpaa nelivetoa.
Vastaa Viestiin