Tyscon Street 250, ensituntumat

Keskustelua Rally, Usatec ja muista Loncin sukuisista mönkijöistä
Makulmal
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 15 Joulu 2014 22:29

Tyscon Street 250, ensituntumat

Viesti Kirjoittaja Makulmal »

Herätelläänpä tätä foorumia uudella otsikolla :)

Tuli puoliherätteenä hommattua tuollainen laite - tai no - meinasin että hommaan vanhan traktorin, mutta logistisista seikoista johtuen ostin sitten tuollaisen ajamattoman camo-värisen kömpijän täältä Tampereelta. Tuo on siis sitä vanhempaa mallia, jotain varaston perukoita. Tokikin tiesin jotain asiasta, koska olin lukenut mm. tätä foorumia.

Aivan alkumetrejä lukuunottamatta kaikki on sujunut mallikkaasti. Aluksi oli ongelmia jumittavien - siis oikein tosissaan, siten että matka loppui siihen paikkaan - jarrujen kanssa. Ongelma johtui siitä, että paine ei palautunut takaisin päin, eli neste ei virrannut taikaisin pääsylinteriin. Ensin nesteet ja järjestelmä puhdistettiin takuuseen, mutta sama toistui. No sitten vaihdettiin koko pääsylinteri ja nyt toimii. Pariin otteeseen piti käyttää siis huollossa, mutta onneksi on kuljetuskalusto ja matkaa huoltoon vain muutama km. Perä hieman vuosi öljyä aluksi, mutta vedin kuoria napsun tiukemmalle ja samoin tyhjäystulppaa, loppui siihen tyystin.

Vaihtelin öljyt koneeseen ja perään suositellun 100 km:n kohdalla. Lisäksi vaihdoin tulpan ja öljynsuotimen kun niin piti kirjan mukaan tehdä. Tuttua siirappia sieltä tuli, mutta yllättävän vähän metallia. Öljyä meni koneeseen aivan jokin muu määrä kuin ohjekirjassa. Tikku kastui vasta jossain reilun kolmen litran paikkeilla kun kirjassa puhuttiin jostain 2,5 litrasta tms. No tikun mukaan kuitenkin täyttelin.

Nyt on ajettu sorateitä ja kärrypolkuja sellainen 340 km ja hyvin soi. Välillä ollaan menty kaksin rouvan kanssa ja ominaisuudet tiellä melkeinpä paranevat kun on enemmän painoa. Joku rengas vähän jumpsuttaa, mutta ei pahasti. Suunnanvaihtaja ja vaihteisto toimii ihan hyvin ja jarrut ovat yllättävän tehokkaat. Käyntiin lähtee nätisti. Bensaa menee yllättävän vähän (98).

Joskaan en odottanut kuuta taivaalta, niin miinuspuolella ovat sellaiset asiat kuin että vinssiä ei ollut laitteessa ja ajovalo on melko onneton. Lisäksi tappokytkin on tavallaan vilkun kytkimen "edessä" eli pariin otteeseen on tullut sitä painettua kun piti vilkuttaa :D Jarruvalokytkintä sai vähän säätää että pelittää kunnolla.

Laite on saanut lediä lisää eteen ja taakse, sekä vinssiä (saa olla pieni että mahtuu!) ja laukkua ja sen sellaista. Viimeksi alle meni ketjut ja taakse vähän lisää kuraläppää.
Avatar
vaughan
Tracks
Viestit: 4759
Liittynyt: 13 Kesä 2005 21:10
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Tyscon Street 250, ensituntumat

Viesti Kirjoittaja vaughan »

Tervetuloa foorumille heti alkuun.

Mukavaa että on meno maistunut uudella laitteella alun hankaluuksien jälkeen. Pistäpä joutessas vaikka kuviakin koneesta esille.
Kuvan laitosta ohjetta tuolla :arrow: http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 29&t=10728
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
Jarppe
Noppeli
Viestit: 1
Liittynyt: 16 Tammi 2015 15:43

Re: Tyscon Street 250, ensituntumat

Viesti Kirjoittaja Jarppe »

Hankin kans 2014 lopulla Tyscon Street 250 ja heti ekana päivänä meni kans etujarrut lukkoon. Myyjä haki mönkijän takasi ja sanoi, että jarrunesteet varmastikin kiehuneet, koska peli oli seissyt jonkun aikaa. Ymmärsin että laitteeseen vaihdettiin kokonaan uudet jarrut, mutta nyt sama vika toistunut jo pari kertaa, onko muilla ollut vastaavia kokemuksia? Toinen vika on että suunnan vaihdin ei meinaa pysyä millään päällä ja tämä ilmiö toistuu useasti lumitöissä kun mennään useasti ees taas. Voisikohan tuohon ilmiöön auttaa öljyjen vaihto tai akselin säätö? en ole vielä tehnyt 100km ensimmäistä öljyn vaihtoa mittarissa vasta 22km, mutta ajattelin ne kyllä lähiakoina vaihtaa.
Makulmal
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 15 Joulu 2014 22:29

Re: Tyscon Street 250, ensituntumat

Viesti Kirjoittaja Makulmal »

Minulla tosiaan oli vika siellä pääsylinterissä, joka on polkimen yläpuolella. Jokin siellä esti nesteen palautumisen takaisin työvaiheen jälkeen ja näin ollen lukitsi jarrut. Suunnanvaihdin pysyy päällä kyllä ihan hyvin, kunhan muistaa kytkeä sen kunnolla. Eli minulla ei ole ollut sen kanssa ongelmaa.

Ongelmia on kyllä ollut sittemmin, mutta niistäkin on selvitty. Suunnilleen tonnin paikkeilla tuossa talvella kävi niin, että kone alkoi hyytymään ja sammumaan kesken ajon. Käyntiin lähti noin minuutin kahden päästä. Samoin tyhjäkäyntiin tuli kilkuttava sivuääni. Ajattelin ensin, että sammumisen syynä on bensansaanti, mutta lopulta paljastuikin, että kone oli leikannut jossain vaiheessa kiinni! Laite oli kyllä välillä aika rankassa rasituksessa kaksi päällä lumihangessa ja välillä mentiin muutenkin aika lailla lujaa, mutta siltikin. Takuuseen kuitenkin meni, pytty ja mäntä uusittiin. Siihen loppui myös sammahtelu. Sittemmin on kyllä toiminut ihan hyvin, joskin kyllä se nytkin kilkattaa hieman, mutta kyse on tuskin samasta asiasta. Nopeudet olen varmuuden vuoksi pitänyt siellä max 60 kmh.

Kovemmilla pakkasilla (alle -10) ei oikein akussa meinaa potku riittää. Kerran käynnistelin kaapeleilla autosta...

Nyt viimeaikoina alkoi jarruvalo temppuilemaan = palaa jatkuvasti. Vaihdoin ensin katkaisijan polkimelle, ei vaikutusta. Eilen mittailin sähköjä ja huomasin että sekä katkaisijalle tulevalle että sieltä lähtevälle piuhalle tuli molemmille virta! Eli jossain on kontakti, varmaankin huono liitos. Ratkaisin asian ottamalla katkaisijalta takavalolle lähtevän piuhan pois käytöstä ja vedin kyseiseltä töpseliltä uuden virtapiuhan jarruvalolle, nyt pelaa hienosti.

Samalla purin pois pysähtyneen jäähdytyspuhaltimen ja hain uuden. Samaa ei enää saanut, joten minulle annettiin toisenlaiset puhaltimet ja niiden kannatinkehys, koko paketti :-) pienellä kompensaatiolla. Pitäisi olla bolt-on juttu, eli vaihtokelpoinen ratkaisu suoraan. Tuossa laitteessa on siis kaksi puhallinta.

Kamppeella on nyt ajettu 2565 km / 10 kk.
Vastaa Viestiin