startti meni?

Keskustelua Rally, Usatec ja muista Loncin sukuisista mönkijöistä
raid
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 26 Heinä 2006 11:12
Paikkakunta: kaustinen

startti meni?

Viesti Kirjoittaja raid »

Elikkä nyt tarttis viisaampien apua.mönkkäri on usatekki,250cc
ku kääntää virrat päälle ja yrittää startata ni se penkin alla akun vieressä oleva "mötikkä" vaan sirisee eikä lähe käyntiin,kone ei ees pyöri.
narusta nykkimällä saa kyllä käyntiin mutta mittari sekoilee aika pahasti.
nopeus yms. heittää itekseen nollille ku painaa jarrua ja ku laittaa ajovalot päälle häviää kaikki luvut mittaristosta,parkeilla taas kaikki näkyy

missähän se vika voisi olla,tankin alla oleva "mötikkä" ja mikähän se ees on nimeltään?

APUA APUA,auttakaa tyhmää :(


KIITOKSET jo etukäteen
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

olisko startin rele se "mötikkä"?
Tarkistappa että akussa on ylipäätään virtaa, meinaan nuo oireet vaikuttaa juuri siltä kuin akku olisi tyhjä!Paljon jännitemittari näyttää akun navoista?
raid
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 26 Heinä 2006 11:12
Paikkakunta: kaustinen

Viesti Kirjoittaja raid »

Cooleri kirjoitti:olisko startin rele se "mötikkä"?
Tarkistappa että akussa on ylipäätään virtaa, meinaan nuo oireet vaikuttaa juuri siltä kuin akku olisi tyhjä!Paljon jännitemittari näyttää akun navoista?

kävin mittaamassa jännitteen, 11.3V navoista
onkohan se riittävä?

pystyyköhän tuota startin relettä mittaamalla toteamaan onko ehjä vai ei?
alpo
6WD
Viestit: 287
Liittynyt: 02 Joulu 2005 21:47
Paikkakunta: himanka

Viesti Kirjoittaja alpo »

ei oo riittävä liki 13V pitäis olla... mittaa vielä käynnissä niin näät lataako se. jotain 13.5-14.5 pitäis näyttää käynnissä
reppana xxc
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

täydessä akussa 12.5-12.8v, jotta lataa niin yli 13,3v täytyy tulla käydessä. Huomaa että kierrosten kasvaessa myös jännitteen tulee kasvaa max 14,9v.
raid
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 26 Heinä 2006 11:12
Paikkakunta: kaustinen

Viesti Kirjoittaja raid »

Cooleri kirjoitti:täydessä akussa 12.5-12.8v, jotta lataa niin yli 13,3v täytyy tulla käydessä. Huomaa että kierrosten kasvaessa myös jännitteen tulee kasvaa max 14,9v.

mittasin nyt jännitteen mönkijän ollessa käynnissä, 9.45V :?
kaasua painettaessa jännite ei muuttunu.
eli mistäs nyt alan vikaa hakemaan?

muistu mieleen että akku pääsi menemään tyhjäks n. kuukausi sitten,jäi virrat päälle ja puhaltimet hurras läpi yön.latasin sen sitte seuraavana päivä täyteen..että onkohan sillä mitään merkitystä?
aattelin vain että voisko akussa olla vikaa?
raid
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 26 Heinä 2006 11:12
Paikkakunta: kaustinen

Viesti Kirjoittaja raid »

mittasin nyt jännitteen mönkijän ollessa käynnissä, 9.45V :?
kaasua painettaessa jännite ei muuttunu.
eli mistäs nyt alan vikaa hakemaan?

muistu mieleen että akku pääsi menemään tyhjäks n. kuukausi sitten,jäi virrat päälle ja puhaltimet hurras läpi yön.latasin sen sitte seuraavana päivä täyteen..että onkohan sillä mitään merkitystä?
aattelin vain että voisko akussa olla vikaa?[/quote]

Nyt kaikki alan tietäjät apuja tarvittais :)
moilanen
6WD
Viestit: 521
Liittynyt: 16 Syys 2005 19:13
Paikkakunta: Tammela

loncin

Viesti Kirjoittaja moilanen »

Jos akun lepojännite on 9,5v, akku on pilalla mitä suurimmalla todennäköisyydellä siellä on levyjä oikosulussa. Uusi akku, eikä ole kallis.
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

latasitko auton akkulaturilla?
Puppe
3WD
Viestit: 114
Liittynyt: 30 Touko 2006 15:19
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 DLX T3
Paikkakunta: Pöytyä

Viesti Kirjoittaja Puppe »

Jännitteensäätäjä voipi myös olla sökö.
Sijaitsee penkin / vasemman sivukatteen alla , musta rivoitettu alumiinimötikkä josta lähtee johtonippu
jonka päässä neliskulmainen liitin.
raid
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 26 Heinä 2006 11:12
Paikkakunta: kaustinen

Viesti Kirjoittaja raid »

Cooleri kirjoitti:latasitko auton akkulaturilla?

Joo auton akkulaturilla latasin.
onkos se voinut pilata akun?
eikös mönkijä kuitenkin oo 12V ?
raid
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 26 Heinä 2006 11:12
Paikkakunta: kaustinen

Viesti Kirjoittaja raid »

Puppe kirjoitti:Jännitteensäätäjä voipi myös olla sökö.
Sijaitsee penkin / vasemman sivukatteen alla , musta rivoitettu alumiinimötikkä josta lähtee johtonippu
jonka päässä neliskulmainen liitin.

pystyykös tuon mittaamalla toteamaan onko ehjä?
ja mahtaakohan olla kallis osa?
raid
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 26 Heinä 2006 11:12
Paikkakunta: kaustinen

Viesti Kirjoittaja raid »

raid kirjoitti:
Cooleri kirjoitti:latasitko auton akkulaturilla?


Latasin akkua eilen pari tuntia ja tänään pari tuntia laturilla ja kävin just äsken koittaan napista käyntiin.
Heti lähti käyntiin ilman mitään ongelmaa.
Elikkä onkohan tossa lataus puolella jotain ongelmaa? :?

vai onko niin että akku olisi kökkönä ja lähti nyt niin hyvin käyntiin kun oli juuri ladattu akkulaturilla täyteen? :?

toivottavasti joku pysyy vielä kärryillä tässä sepustuksessa...

kiitokset kaikille tähän astisista neuvoista :)
Avatar
Reima
6WD
Viestit: 647
Liittynyt: 26 Elo 2005 12:06
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Reima »

Hyvin paljon mahdollista, että akku on sökönä. Juuri latauksen jälkeen varaus rittää starttaukseen, mutta pitääkö varauksen?

Pikku-akkuja kun ei saisi ladata auton laturilla. Pitäis ladata pienemmällä virralla.
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Juu, auton akkulaturi yrittää syöttää liikaa virtaa akkuun.Voipi alkaa kiehumaan, jonka jälkeen se on pilalla. Kuuluuko siitä sellaista vinkumista kun moottori ei käy?Jos kuuluu niin sitten se on entinen peli.
Voi tosin toimia jotenkuten,kokeilemalla tuo selviää.
Nyt jos akku on täynnä niin voit mitata sen latausjännitteen moottorin käydessä,pitäisi nousta kierrosten mukana.
Vastaa Viestiin