
Rallyn viides vaihde, toinen kaasari
Rallyn viides vaihde, toinen kaasari
Onko jollain tietoa onko kaikki Rallyt viisi vaihteisia? Omastani en ole sitä löytänyt, vaikka vaihdekaavio näyttää viittä vaihdetta. (Rally 250 vm. 2004). En ole nähnyt muita Rallyen moottoreita, joten en voi olla varma onko ko. kone sama kuin muut 5-vaihteiset. Huonojen vo-kuvien perusteella olis sama kone. (moottorin lähikuvista olis apua
). Jotta koneen sais käymään kuten tollaisen pitäiskin käydä, kaasari pitäis vaihtaa esim. Dellortoon. Onko kellään kokemuksia vaihtoehto kaasarista?

- blue Honda Trx
- Tracks
- Viestit: 3208
- Liittynyt: 15 Syys 2004 14:58
- Mönkijä:: BRP RENEGADE 800
- Paikkakunta: Östra Nyland
voi olla että tuo 1:s vaihde on matalavaihde,mun vanhassa hondassa oli myös 5 vaihdetta,1 oli superlow,sitä sai joskus päälle,en tiedä oliko siinä joku kikka
mutta sitten välillä huomas että sai 1(superlow) päälle,oli meinaan tosi hidas,ja sen jälkeen löty vielä 4 vaihdetta.

mutta sitten välillä huomas että sai 1(superlow) päälle,oli meinaan tosi hidas,ja sen jälkeen löty vielä 4 vaihdetta.
Kyllä se on pojjat niin notta mopolla ei kuuhun pääse. ...
Re: Rallyn viides vaihde, toinen kaasari
Kyllä tosta mun 2005 tieliikennemallin rallys löytyy 5pykälää. Sullahan on siinä rallyn katteissa vasemman jalantakana tarra missä pitäis nähdä vaihteiden määrä ja ohjeet ainakin minulta löytyy.
Kyllä siinä se vaihdekaavio näyttää viittä vaihdetta. Nopeus viimeisellä vaihteella (4?) arviolta 50 km/h. Mittareita ei minun metsämallissani ole. Pitänee koittaa kurkistaa pienen peilin avulla öljytulpan reijästä, onko pyöräpareja viisi vai neljä. (voinee kyllä olla vaikea saada sieltä mitään selville??)
Vaihdekaaviosta
No China Traktorcin LC:ssä on manuaali laatikko ja jalkavaihteet niinku mp:ssäkin. Vaihdekaavio on 5 pykälää, niin manuaalissa kuin tarrassa vaihdevivun vieressä.
1. alas (pakki)
0. vapaa
2. eteen = (ykkönen)
3. -"-
4.
5.-"- =(nelonen)
Eli eteen löytyy neljä ja se viides on pakki (tai siis kaavionmukaan ensimmäinen on pakki ja 2-5 eteen).
Rallyssä taitaa olla tuo pakki niin et se kytketään oikealla kädellä?
1. alas (pakki)
0. vapaa
2. eteen = (ykkönen)
3. -"-
4.
5.-"- =(nelonen)
Eli eteen löytyy neljä ja se viides on pakki (tai siis kaavionmukaan ensimmäinen on pakki ja 2-5 eteen).
Rallyssä taitaa olla tuo pakki niin et se kytketään oikealla kädellä?
Kyl niit huippuja pitäis löytyä n.75km/h mittarin mukaan. Pakki kytketään Rallyssä vasurilla ja pelaa vain 1-vaihteella.
Meinas unohtua tossa kurkkasin päivänä eräänä kaasarin sisälle ja pääsuutin vaikutti aikasta pienelle 86 tai 98 ilmeisesti 86. Tilasin sitten läjän suuttimia (tulee ensiviikolla). Vois olla aika paljon tekemistä huonon käynnistymisen kanssa.

Ilmoittele, miten suuttimen vaihto vaikutti koneen käyntiin. Otin öljytulpan auki, ja kappas sieltähän pupsahti öljyn lisäksi sentin mittainen metallin pala. Pala oli osa jonkinlaista korvaketta. Joko vaihteensiirtäjästä tai vaihdeakselilla olevista levyistä. Täytynee koittaa selvitellä. Tulee eteen ilmeisesti koneen paloittelu. Vois olla hyötyy muillekkin, jos kuvais koko homman. Jos jaksais, niin siitä vois raapasta "köyhän miehen" korjausoppaan. (voi olla, että ei jaksa ku töissä tehdään käyttö- huolto-ohjeita ja korjausoppaita). Harmittavaa, kun näihin ei ole saatavilla riittävästi teknisiä dokumenttejä.
No nyt alkaa viidennen vaihteen toimimattomuus selvitä. Tänään on otettu moottori pöydälle ja lähes kokonaan purettu. Löytynyt palanen näkyy puuttuvan vaihteen siirtimen päästä, vähän niinkun ajattelinkin. Eli itse vaihde toimii kyllä, mutta se ei vain kytkeydy päälle. Tosi hankala osa vaihtaa, joutuu palottamaan koko koneen palasiksi. Osia siellä on aivan jumalattomasti. Moottorin sisällä paljon epäpuhtauksia, eli pienpientä metallin palaa. Ei mielestäni johdu irronneesta palasta, vaan huolimattomasta puhtaudesta kokoonpano vaiheessa
. Kuvia on moottorin purusta nyt otettu noin 70. Ilmanputsarin kotelon ilmanotto kummastutaa. Se on niin lähellä tankin pohjaa, että saattaa vaikuttaa kaasarin toimintaan suurella kaasulla. Pitänee tutkia asiaa, kun saa joskus ton myllyn takas paikoilleen.

Hieno homma että jaksat vielä kuvata! Pistä ihmeessä kuvat palstalle!Samppa kirjoitti:No nyt alkaa viidennen vaihteen toimimattomuus selvitä. Tänään on otettu moottori pöydälle ja lähes kokonaan purettu. Löytynyt palanen näkyy puuttuvan vaihteen siirtimen päästä, vähän niinkun ajattelinkin. Eli itse vaihde toimii kyllä, mutta se ei vain kytkeydy päälle. Tosi hankala osa vaihtaa, joutuu palottamaan koko koneen palasiksi. Osia siellä on aivan jumalattomasti. Moottorin sisällä paljon epäpuhtauksia, eli pienpientä metallin palaa. Ei mielestäni johdu irronneesta palasta, vaan huolimattomasta puhtaudesta kokoonpano vaiheessa. Kuvia on moottorin purusta nyt otettu noin 70. Ilmanputsarin kotelon ilmanotto kummastutaa. Se on niin lähellä tankin pohjaa, että saattaa vaikuttaa kaasarin toimintaan suurella kaasulla. Pitänee tutkia asiaa, kun saa joskus ton myllyn takas paikoilleen.
Onhan sulla nuo Rallyn "räjäytyskuvat"?
Tilasin tänään varaosia Modularboxista. Sanoivat, että vaihteensiirtoakselikin löytyy hyllystä. Vain pari kotelon tiivistettä jää uupumaan, mutta niissä käytän silikonitiivisteliimaa. Osia niillä tuntuu olevan melko mukavasti hyllyssä (toivotaan, että kaikki tulee mitä lupasivat). Positiivisinta oli, että sain tilattua sieltä myös parisataa sivuisen korjaamokirjan. Sitä opusta käyttävät kuulemma myös paikalliset huoltoliikkeet ja siitä löytyy mm. kiristysmomentit ja muut säätöarvot, kuten venttiilien välykset
. Laadullisesti odotukseni eivät ole kirjan kuvien suhteen kovin korkealla, mutta jos siinä on tarvittavat asiat, niin hyvä on.

No nyt on kone kasassa ja tehty koeajot. Hyvin se tuntui pelittävän. Nyt minunkin mönkkäristä löytyy kaikki viisi vaihdetta!
Korjaamokirja on ihan asiallinen, lukuunottamatta muutamaa surkeaa kuvaa ja muutamaa ristiriita kohtaa. Materiaali on hyvää, siitä löytyy kaikki tekninen tieto mm. kaikki toleranssit ja jokaisen mutterin ja pultin kiristysmomentit. Vaan eivätpä olleet käytännössä toteuttaneet esim. moottorin irroitusta. (Ohje pyytää irroittamaan taka-akselin, se ei ole tarpeen.) kannet ja sivut kirjassa ovat liukaspintaista materiaalia, joten sormista tuleva rasva on helposti pyyhittävissä
. Palaan myöhemmin asiaan kaasarin toiminnasta.


Kyllähän toi kirja on kallis, ovh. 69 €. Sain sen 50:llä eurolla, kun tilasin vajaan parin sadan edestä varaosia. Jos osaa itse huoltaa / korjata Rallyaan, niin se on mielestäni hyvä hankinta.
En ole ehtinyt paremmin tutustua mikä olisi hyvä sytytystulppa. Kun ostin oman pelini, siinä oli NGK DR8ES. Ostin uuden vastaavan arvoisen tulpan. Korjaamokirja antaa tulpalle arvon D7RTC, resistance 10 ohmia ja kärkiväliksi 0,6-0,7 mm. Merkistä se ei sano mitään, joten mikä lienee oikea arvo esim. NGK:n tulpalla? Oma tulppani on ainakin aina vähän nokinen. Tämä voisi viitata myöskin liian heikkoon ilman saantiin. Koska kaasutin on alipainetoiminen, imuvastuksen muuttaminen saattaa vaikuttaa kaasuttimen toimintaan. Aion kokeilla imuputken irroittamista ilmanputsarista (ei kaasuttimen ja ilmanputsarin välistä). Ko. putken pää on kuristettu piennemmäksi kuin itse kaasuttimenkurkku! Tämän täytyy rajoittaa ilman kulkua ilmanputsarikuteloon ja näinollen myöskin moottorille.
Venttiilivälyksiksi kk-kirja antaa imu 0,05-0,09mm ja pako 0,11-0,15mm. Tässä oli kirjassa sinänsä pieni ristiriita, kun toisessa kohtaa arvot on ilmoitettu "it is cold" ja toisessa "normal temperature". (Ellei normaali lämpötilalla tässä tarkoiteta normaalia ilmanlämpötilaa?). Itselläni välykset olivat menneet liian pieniksi. Sääsin välykset omasta koneestani arvojen yläpäähän, joten eivät ainakaan jää kantamaan. Koska välykset ovat melko pienet, säätäminen ei ole aivan helppo tehdä. Ainakin itseltäni rakotulkeista löytyy vain 0,05, 0,10 ja 0,15, joten se vaatii pientä harjoittelua säätää venttiilit. Kk-kirjassa säätötoimenpide on kuvattu mielestäni melko hyvin
En ole ehtinyt paremmin tutustua mikä olisi hyvä sytytystulppa. Kun ostin oman pelini, siinä oli NGK DR8ES. Ostin uuden vastaavan arvoisen tulpan. Korjaamokirja antaa tulpalle arvon D7RTC, resistance 10 ohmia ja kärkiväliksi 0,6-0,7 mm. Merkistä se ei sano mitään, joten mikä lienee oikea arvo esim. NGK:n tulpalla? Oma tulppani on ainakin aina vähän nokinen. Tämä voisi viitata myöskin liian heikkoon ilman saantiin. Koska kaasutin on alipainetoiminen, imuvastuksen muuttaminen saattaa vaikuttaa kaasuttimen toimintaan. Aion kokeilla imuputken irroittamista ilmanputsarista (ei kaasuttimen ja ilmanputsarin välistä). Ko. putken pää on kuristettu piennemmäksi kuin itse kaasuttimenkurkku! Tämän täytyy rajoittaa ilman kulkua ilmanputsarikuteloon ja näinollen myöskin moottorille.
Venttiilivälyksiksi kk-kirja antaa imu 0,05-0,09mm ja pako 0,11-0,15mm. Tässä oli kirjassa sinänsä pieni ristiriita, kun toisessa kohtaa arvot on ilmoitettu "it is cold" ja toisessa "normal temperature". (Ellei normaali lämpötilalla tässä tarkoiteta normaalia ilmanlämpötilaa?). Itselläni välykset olivat menneet liian pieniksi. Sääsin välykset omasta koneestani arvojen yläpäähän, joten eivät ainakaan jää kantamaan. Koska välykset ovat melko pienet, säätäminen ei ole aivan helppo tehdä. Ainakin itseltäni rakotulkeista löytyy vain 0,05, 0,10 ja 0,15, joten se vaatii pientä harjoittelua säätää venttiilit. Kk-kirjassa säätötoimenpide on kuvattu mielestäni melko hyvin