sähkö ogelmia

Keskustelua Dinli mönkijöistä
aikamies
2WD
Viestit: 56
Liittynyt: 26 Huhti 2011 16:55

sähkö ogelmia

Viesti Kirjoittaja aikamies »

onko kellään ollut ongelmia pääsulakkeiden kanssa 25 a palaa aina kun kytkee virrat avaimella akku on uusi 450 dmx . :shock: kaikin puolin orginaali 901 ei lisättyjä härpäkkeitä kertokaa viisaammat missä vika
Avatar
jerppa
2WD
Viestit: 34
Liittynyt: 16 Tammi 2009 19:48
Mönkijä:: Dinli 904
Paikkakunta: Jurva

Re: sähkö ogelmia

Viesti Kirjoittaja jerppa »

Mulla oli sama ongelma, oli johtonippu hinkannut etukatteen alta runkoon.
aikamies
2WD
Viestit: 56
Liittynyt: 26 Huhti 2011 16:55

Re: sähkö ogelmia

Viesti Kirjoittaja aikamies »

etukatteitten alta kun johtovyyhtejä pöyhi niin ongelma poistui mitään selvää vikaa en johdoista löytäny kiitos vinkistä joka tapaukses. :|
Avatar
Nipa83
2WD
Viestit: 28
Liittynyt: 31 Elo 2010 21:21

Re: sähkö ogelmia

Viesti Kirjoittaja Nipa83 »

Sama ongelma tuli nyt myös tänne, startti käyty läpi hiilet vaihettu, startin rele vaihettu, peräpään sähköt käyty läpi. Jäljelle jää siis etupään sähköjen tarkastus.
Avatar
Nipa83
2WD
Viestit: 28
Liittynyt: 31 Elo 2010 21:21

Re: sähkö ogelmia

Viesti Kirjoittaja Nipa83 »

Startin releen sulake palaa edelleen välittömästi kun kytkimen tunnistin menee pohjaan. Sama ongelma vaikka tekisi ilman kytkimen tunnistinta pelkillä piuhoilla liitoksien kohdalta. Tässä vaiheessa ei tarvi olla edes virrat päällä avaimesta. Rupee kohta kyrpimään toi piuhojen penkominen kun ei siellä mitään nirhaumiakaan näy. Olisko mahdollista että joku sähkökomponentti olis rikki, onko kellään ollut vastaavanlaisia ongelmia kun piuhat on etupäästä pengottu auki ja ongelma ei näytä poistuvan, perästäkin katsottu päälisin puolin.
Niin ja akku on ok, sekä startin rele vaihdettu.
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: sähkö ogelmia

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Kyllä siel johdoissa joku oikoseen menee runkoon. Jatka penkomista. Starttirele on kumminkin fyysisesti irti maasta, niin veikkaisin että jossain siellä stongan tuntumassa vika olis.

Edit
Tässä vaiheessa ei tarvi olla edes virrat päällä avaimesta.
Tää on kyllä omituista. Viitais et virtalukossakin olis feelua. Siis vaikka olis avain pois virtalukosta ja painaa kytkintä, porsii sulake?

Virtalukon takana johdot klimpissä? Tai jossain lähellä johtonippu sulanu yhteen tai ottaa runkoon?
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Avatar
Nipa83
2WD
Viestit: 28
Liittynyt: 31 Elo 2010 21:21

Re: sähkö ogelmia

Viesti Kirjoittaja Nipa83 »

Luulen löytäväni ongelman. Luulisin startin sisällä olevaa keskimötikkää jota vissiin myös roottoriksi kutsutaan, syylliseks tähän koko juttuun. Näyttäis olevan nuo pitkittäissuunnassa olevat kosketuspinnat yhdistyneen kun on kulunut niin paljon. Sen takia antaa maadotuksen kulkea suoraan releelle asti ja siks napsauttaa sulakkeen aina. Olisko kenelläkään jääny ylimäärästä starttia jemmaan, mitsuba sm-13, tai sitä roottoria?
Pitää varmaa käydä romikselta kyselemässä jos niille olis jääny joku vastaava.
Avatar
Nipa83
2WD
Viestit: 28
Liittynyt: 31 Elo 2010 21:21

Re: sähkö ogelmia

Viesti Kirjoittaja Nipa83 »

Nyt loppuu usko ja taidot. Ei mitään ratkasua edelleenkään. Sulake palaa edelleen vaikka: Ei ole startti kiinni releessä, ainoastaan kaksi piuhaa abikoilla sekä virtajohto akulta. Abikoiden molemmat kärjet näyttää että resistanssi on pieni kun ne kytkee kytkinvivusta sekä starttinappulasta. Rele ei kyllä naksahda vaikka sille antaa suoraa virtaa akulta abikoiden paikalle. Mikään johtoliitin ei ole kytketty, vaan kaikki irroitettu ja 20A sulakkeet on irroitettu mitkä tulee magnetolta sekä jostain muualta.
Huomenna kokeilen vielä toisella releellä. Onko tässä vaarana että rele vioittuu, jos vaikka omakin on vioittunut, tai valmistusvikainen?
Tarvitaan jonkun sähköviisaan apuja, omat taidot loppu ennenkuin ne edes alkovatkaan.
On se v....mainen vehje :evil: :evil:, mutta kiva ajaa kun toimii.
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: sähkö ogelmia

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Meni hiukan ohi.. :shock:

Mut jos starttirele ei vedä kun sille virtaa antaa, niin se nyt ainakin on sökö. Mittaas vastus mittauksella releen plussasta ja miinuksesta, mitä näyttää? Onko kela ehjä?

Nipa83 kirjoitti: Rele ei kyllä naksahda vaikka sille antaa suoraa virtaa akulta abikoiden paikalle. Mikään johtoliitin ei ole kytketty,
Unohdas tuo mun aiemmin kirjoittama tuol ylempänä. MIttaa vastusmittauksella releestä, noista nastoista, joihin tulee pikkujohdot sieltä kahvalta..

Pikkupiuhoihin tulee 12 voltin jännite sillon kun kytkin on painettu pohjaan ja hivastaan starttinapista. Ilmeisesti et ehdi starttinapista edes painaa kun jo palaa sulake. Palaako sulake heti myös sillon kun kytket akun kengät paikalleen?
Viimeksi muokannut Puuhis83, 25 Heinä 2012 19:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Avatar
Nipa83
2WD
Viestit: 28
Liittynyt: 31 Elo 2010 21:21

Re: sähkö ogelmia

Viesti Kirjoittaja Nipa83 »

Abikoiden välillä näyttää 0,02, ja virtapiuhojen välillä ei yhteyttä.
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: sähkö ogelmia

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Muokkasin edellistä viestiänikin jo. Onko startin releessä neljä uros abikoa? Ja mittasit niistä mitkä ovat lähimpänä akulta tulevaa ja startille lähtevää piuhaa?
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Avatar
Nipa83
2WD
Viestit: 28
Liittynyt: 31 Elo 2010 21:21

Re: sähkö ogelmia

Viesti Kirjoittaja Nipa83 »

Joo 4 abikoa siellä on. Kauimmaiset 0.2(ei 0.02 niinkuin aiemmin laitoin) ja lähemmät 4.1. Akun piuhat voi olla kiinni, ja silloin kaikki ok, kun on-off kytkimen painaa pohjaan niin sulake palaa. Kytkinkahvan asennon tunnistin on rikki ja se on korvattu ihan on-off kytkimellä joka katteessa kiinni.
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: sähkö ogelmia

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Onko pikku piuhat kiinni sillon kun sulake palaa? Ja missä ne on ollut kiinni siinä startin releellä? Missä siellä on 25A sulake joka palaa, josta aiemmassa viestissä mainitsit.

edit

jaa vaikuttais siltä että on/off kytkimen ja startti napin väliltä menis maihin... Sitä ihmettelen kun aiemmin mainitsit että ei tarvii olla avaimiakaan paikallaan. Starttireleen kelan vastus vaikuttais olevan kunnossa.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Avatar
Nipa83
2WD
Viestit: 28
Liittynyt: 31 Elo 2010 21:21

Re: sähkö ogelmia

Viesti Kirjoittaja Nipa83 »

Piuhat on kiinni niissä kauimmaisissa liittimissä, siinä releessä itsessään on 30a sulake joka palaa (joku muu puhui 25a sulakkeesta). Ilmeisesti virrat tarvii olla päällä vain silloin kun starttinappia painetaan, jotta saadaan se kytkentä aikaiseksi releelle, on/off kytkin antaa ilmeisesti vaan maata.
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: sähkö ogelmia

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Toi noi. Sehän oikosulussa jos sulla on ne johdot siellä kauemmissa liittimissä? Onko toiminu noin? Koitas vaihtaa siihen toiseen pariin.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Vastaa Viestiin