Foorumin Dinlit

Keskustelua Dinli mönkijöistä
Pikra
3WD
Viestit: 71
Liittynyt: 10 Syys 2013 22:31
Mönkijä:: Dinli 450
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja Pikra »

Niinhän siinä sitten kävi, mönkkäri sano sopparin irti katsastuskonttorin pihaan.. Neuvoja otetaan vastaan, eli mikä koneessa saattaisi olla vikana..

Ohessa videota josta ilmenee vika melko selvästi:

https://www.dropbox.com/s/6vsud9l0esrdf ... .41.07.mov
Avatar
Mare79
Tracks
Viestit: 1621
Liittynyt: 15 Kesä 2011 14:33
Mönkijä:: Nada
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja Mare79 »

Starttissa kuuluu olevan jotakin mätää. Pyörittää ikäänkuin tyhjää, eikä konetta. En ole tarkemmin tuon startin sielun elämään tutustunut, että osasin tarkemmin sanoa mikä siellä mättää. Tuolla Tegu osiossa törmäsin tommoseen. En tiedä kyllä yhtään liittyykö sinun ongelmaasi :rolleyes:. http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 75#p417849

Koitikko työntämällä/vetämällä käyntiin?
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
Pikra
3WD
Viestit: 71
Liittynyt: 10 Syys 2013 22:31
Mönkijä:: Dinli 450
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja Pikra »

Noniin, kokeilin hieman vetää laitosta käyntiin...kuulosti sitä mukaa pelottavalta ettei hirveesti viitsinyt vetää ilman koneen avaamista

https://www.dropbox.com/s/aqo92xi1l0izu ... .37.26.mov
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Pyöriikö takarenkaat/akseli vaihde tieten vapaalla, jos nostaa perän ilmaan?

edit

vetovideosta tuo selviskin. Kilinä viittaa venttiilien ja mäännän kohtaamisen suuntaan = jako sekaisin. Nokka-akseli poikki? :-k tai http://www.polarisatvforums.com/forums/ ... valve.html
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Avatar
Bansku81
Tracks
Viestit: 1907
Liittynyt: 24 Huhti 2012 13:47
Mönkijä:: Dinli 904 -10
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Joo ei tossa taida auttaa, kuin ottaa venttiilikopan kansi ja kytkimen puolelta poski auki ja alkaa sieltä ihmettelemään kolinan syytä. Venttiili / jako vialtahan tuo haiskahtaa, kun ei tuossa videossa näyttänyt juuri puristuksiakaan olevan. Mitäs koneessa kilometrejä ja remppoja tehty? Ja miten tuo hajoaminen tapahtui? Ajossa, startatessa, kiihdyttäessä?
Pikra
3WD
Viestit: 71
Liittynyt: 10 Syys 2013 22:31
Mönkijä:: Dinli 450
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja Pikra »

N. 4tkm sitten pitäis olla ketju +mäntä js muut hilppeet vaihdettuna... Laitteella siis ajettu n. 11tkm. Itellä tullut kilometrejä noin 3500 tähän laitteeseen, öljyt olen 1000km välein vaihdellut...

Hajosi kun kiihdytin täyteen vauhtiin ja siitä rupesin tiputtamaan vauhtia ja n. 40kmh vauhdista laite sammui eikä enään lähtenyt käyntiin...

Ens viikolla on aikaa avata konetta, eli silloin tutustun laitteen sielunelämään enempi..
Avatar
Bansku81
Tracks
Viestit: 1907
Liittynyt: 24 Huhti 2012 13:47
Mönkijä:: Dinli 904 -10
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Pitikö jonkun pahan pamauksen tai vastaavaa? Löikö jumiin konetta? Voipi olla että on tosiaan jako hypänny ja venat käy kanteen. Voiskohan puolipuristin laueta että pitää venttiileitä auki ja kilisee?
Avatar
Mare79
Tracks
Viestit: 1621
Liittynyt: 15 Kesä 2011 14:33
Mönkijä:: Nada
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja Mare79 »

Nimimerkki Pellikalla ja mulla on porsinu pakonokat. Tuolla on tarinaa Pellikan tapauksesta. http://www.sammysatv.com/keskustelu/vie ... 15#p381208. Mulla oli sillon n. 5.000km rullattu laite, kun omastani tuo on menny.
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
Henkkal
2WD
Viestit: 34
Liittynyt: 16 Marras 2011 19:14
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja Henkkal »

Täältä löytyy hyväkuntoset orkkis nokat jos sieltä jompikumpi on antautunu ;)
Avatar
Bansku81
Tracks
Viestit: 1907
Liittynyt: 24 Huhti 2012 13:47
Mönkijä:: Dinli 904 -10
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Kävin tossa flunssaa uhmaten heittämässä pienen 35km lenkin, kun keli oli illasta jo niin hieno. Takajarru oli lakannut kolisemasta, ainoa mitä olin sille tehnyt oli että kiersin lukkorengasta urassaan puolen kierrosta :)

Kotiin päästyä tarkastelin sitä vesipumppua niin pari pisaraa oli taas tippunut jäähdytin nestettä pihalle. Eipä tuolla niin väliä, jos ei ala enempää vuotamaan. Jos sille jotain haluaisi tehdä niin kai se olisi sen mekaanisen tiivisteen vaihto. Sen irroitus pumpun puolelta on vain aika haastavaa ja jos joku sattuu menemään pieleen niin täytyy ilmeisesti halkaista koko motti.. :shock: Ja yleensähän näissä hommissa on, että jos joku voi mennä pieleen niin se menee :x
Avatar
Mare79
Tracks
Viestit: 1621
Liittynyt: 15 Kesä 2011 14:33
Mönkijä:: Nada
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja Mare79 »

Toi on kyllä ihan totta Bansku, että helposti nopeesta hommasta tuleekin muutaman tunnin massiivinen projekti, kun esim. pultti katkeaa kettumaiseen paikkaan tai jotakin muuta sellaista.

Sain juuri viimein ketjut vaihdetuksi ja tuon 15-36 välityksen paikalleen. Ketjun pituudeksi tuli nyt sama 94 lenkkiä :shock:. Oli ilmeisesti vaihdon paikka noilla vanhoilla ketjuilla, kun olivat niin järkyttävästi venyneet, tai sitten näissä uusissa on lyhyemmät lenkit :shock:. Välitys sinänsä tuntui nopealla kokeilulla juuri sopivalta. Ykkösellä keula keveni edelleen, vaikkei nyt voimakeula enää niin iloisesti noussutkaan. Ei tule olemaan minkäänlaista ongelmaa saada perää irti soralla tai märällä assulla. 13-36 välityksellä ei saanut ketjuja nytkään kireälle, mutta josko se 39 takaratas nyt sopisi.
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
Avatar
Bansku81
Tracks
Viestit: 1907
Liittynyt: 24 Huhti 2012 13:47
Mönkijä:: Dinli 904 -10
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Jäin tota jäähdytyskiertoa vielä miettimään. Kuinka paljon muilla nesteen pinta vaihtelee paisarissa kylmän ja kuuman koneen välillä? Jos mulla on kylmänä vähän viivojen keskivälin alapuolella niin kuumana on ylä viivassa. Ja jos täyttää paisarin ohjeen mukaan kylmänä yläviivalle niin niin kuumana on kyllä siinä rajalla, että alkaako korkista tulevan ylivuoto letkun kautta valuttamaan ulos.

Lämpötilat pysyy kyllä kurissa. Ajosta riippuen vesi 60-70C ja öljy siellä 70-80C Flekti lähtee nätisti pyörimään, kun ylävesiletkussa oleva lämpöanturi näyttää 94C ja pysähtyy siinä 74C paikkeilla. Aloin vain miettimään sitä, että jos pumpuntiivisteestä ajottain tulevat pisarat johtuvatkin paineen muodostumisesta vesikiertoon, mikä voisi johtua esimerkiksi ilmasta systeemissä. Tätä Dinlin kiertoa ei kai tarvitse erikseen ilmata eli eikö silloin ilma pitäisi kertyä syylärin yläosaan ja riittää, kun vain täyttää sitä niin kauan kun sinne ei enää ilmaa tule?
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Eilen just käyttelin koneen lämpimäks ja tarkistin flektin toiminnan, ja että onko ylipäätään propeli kiinni. :wink: Samalla tarkkailin nestepintaa paisuntasäiliössä ja oisko kolmisen senttiä pinta noussu lämmetessään. Äkkiseltään en kyl muista mitään ohjetta nähneeni, et miten siellä neuvotaan toimimaan. Mut sehän miltein kaikki liemi on ylimäärästä siellä paisuntasäiliössä, edellyttäen että muu systeemi on täynnä. Se pitäs riittää että pinta on kylmänä yli add -viivan.

Ei tuo "ylitäyttö" oikein selitä sitä, että koneen pohjasta vuotaa vettä, ellei sitte ole staattinen paine juur ylittänyt jonkin tiivisteen sietokyvyn. :D Paisarin ylivuotoletkustahan se pitäis pihalle tulla. Oliko siinä paisarin korkissa joku kumilutkutin? Tai siis että vedellä on vapaa pääsy korkin letkusta pihalle?
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Avatar
Bansku81
Tracks
Viestit: 1907
Liittynyt: 24 Huhti 2012 13:47
Mönkijä:: Dinli 904 -10
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

En kans oikein usko paineen nousuun. No availen tänään vesipumpun ja kurkkaan sisään ja laittelen uudet nesteet.
Avatar
Bansku81
Tracks
Viestit: 1907
Liittynyt: 24 Huhti 2012 13:47
Mönkijä:: Dinli 904 -10
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Eipä siel mitään ihmeellistä näkynyt. Pumppu ja mekaaninen tiiviste näytti ihan siisteiltä. Propellin ja mekaanisen tiivisteen välissä akselilla oleva usit tiiviste oli melko nuhjuinen että oisko se sit siitä välistä joskus tipan pari uittanut akselia pitkin. No eipä ollu siihen sopivaa uutta tiivistettä niin putsailin tiivisteistä ja propellista tiivistepinnat ja vedin nippuun ja momenttiin kiinni. Ei ainakaan enempää alkanut vuotamaan. :) huuhtelin kerran hanavedellä ja lopuks litkut sisälle ja koitin saada ilmat mahdollisimman hyvin pois. Ei ainakaan viel näkynyt tippoja juoru reiässä, mut eipä ne muutenkaan aina heti tule. Kahtellaan... :mrgreen:
Vastaa Viestiin