Foorumin Dinlit

Keskustelua Dinli mönkijöistä
jargus
2WD
Viestit: 48
Liittynyt: 04 Loka 2012 19:44
Mönkijä:: Luojan kiitos ei enää mönkijää
Paikkakunta: Kvl

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja jargus »

niinhän se on, en sitä kiistäkkään.. ajateelin vaan kun käytetään noita manuaalisia kiristimiä ilman ongelmia kuitenkin jonkun verran noissa "hieman" tehokkaammissakin moottoripyörissä ja eräisiin mönkijöihinkin semmoisia on saatavana ja jopa jatkopaloja vielä niihin. toki jokainen saa ja pitääkin harrastaa ihan niin paljon kun haluaa, halusin vaan tuoda tälläisen mahdollisuuden esille niille joita ei huvita vaihdella 5 tonnin välein sitä ketjua... jos tuollaisella mkirraimella pääsee esim 10tkm eikö se olisi jo kannattavaa??? tosin minähän en näistä voimakone-laitteista mitään tiedäkään :roll:

edit: ainakin predatoreihin on tuollaisia laiteltu...
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Eihän toi kiristin vissiin mene miksikään edes 15 tkm ajolla, vaan se ketju on 5 tkm välein sen verran venyny, ettei tahi enää oikeille hampaille sopia. :D
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
jargus
2WD
Viestit: 48
Liittynyt: 04 Loka 2012 19:44
Mönkijä:: Luojan kiitos ei enää mönkijää
Paikkakunta: Kvl

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja jargus »

jos se niin roimasti venähtää nin olisikohanesim wisecolla saatavana hieman laadukkaampaa valmistetta??? liekö kukaan koskaan selvitellyt...?
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

http://www.polarispros.com/forum/topic/ ... tensioner/

Tuolla "taisteltu" samasta asiasta. 100h ajettu ketju jo loikkaa useamman hampaan jos niikseen on. Voi olla että on laadukkaampiakin ketjuja kaupan, mutta jos yhdellä ketjulla ajaa tuon 100h tai 5000-8000km, niin on siinä ja tässä, kuin paljon laadukkaampi ketju pidentää vaihtoväliä. Ja kuitenkin noilla matkoilla on lakkia nostettava, koska venttiilienkin säätö saattaa jo olla tarpeen. Samaan konkurssiin vaihtaa sen ketjunkin. :D

Todennäköisesti kuski ei vaihda samaan laitteeseen/moottoriin tuota ketjua kuin 2-3 kertaa. Ehkä 4.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
jargus
2WD
Viestit: 48
Liittynyt: 04 Loka 2012 19:44
Mönkijä:: Luojan kiitos ei enää mönkijää
Paikkakunta: Kvl

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja jargus »

kaipa se on sitten tässäkin asiassa niin, ettei oikomalla ja yrittämällä päästä "vähemmällä" saa aikaiseksi kun tupla tai triplamäärän harmia itselleen :badgrin:
99% kerroistahan niin taitaa käydä.. ja se on ihan totta mitä sanailit venoista, ja loppupeleissä ei taida kovin mahdottoman paljon enemmän työllistävä vaikutus olla siinä kettinkin vaihossa kun on jo hyvällä alulla...
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Nii, juolahti mieleen, että olisko se kykäkoppa kans otettava pois, jos pelkästään venttiilit säätää? Jos koppaa ei irroita, niin ei voi olla mitenkään varma tuosta ketjun alamerkistä.

Jos näin on niin, silloin se sitte säätöjen yhteydessä vaihtuu melkeistä ketjukin aina.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
fr0z
6WD
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2011 22:37
Mönkijä:: Outti 800 Xt
Viesti:

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja fr0z »

Ei oo pakko irroittaa. Ainoastaan jos haluaa tarkastaa että jako on kohdallaan. TDC:n näät magneeton puolta kun otat ne pari muovikorkkia pois sivukopasta... ja siitähän sitä venttilinvälykset mitataan.
Dinli seikkailee lumimaassa -> http://www.youtube.com/watch?v=lfsS8Ka7YZg
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Mut jos venttiilit kaipaa säätöä ja täytyy nokat irroittaa, niin mistä tietää ettei ketju ole kampuran päässä päässy luikkimaan pois merkistään?
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
fr0z
6WD
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2011 22:37
Mönkijä:: Outti 800 Xt
Viesti:

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja fr0z »

Hyvä huomio! Jos säätää tarttee, niin sit tarvitsee kyllä irroittaa juuri tuon ketjun irroittamisen takia. Mutta jos venttiilinvälyksistä selviää tarkastuksella, niin sit ei tartte.
Dinli seikkailee lumimaassa -> http://www.youtube.com/watch?v=lfsS8Ka7YZg
yaguza
Tracks
Viestit: 1577
Liittynyt: 18 Loka 2008 23:06
Mönkijä:: Banshee 1127ccT

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja yaguza »

Puuhis83 kirjoitti:Mut jos venttiilit kaipaa säätöä ja täytyy nokat irroittaa, niin mistä tietää ettei ketju ole kampuran päässä päässy luikkimaan pois merkistään?
Sepä se, luiskahdus tapahtuu todella helposti kun nokat on irti.
Mutta kone kun on asetettu ajoituskohtaan ennen nokkien irroitusta ni imunokan merkit on klo9 ja 12 ja pakonokan merkit yhden hampaan edellä, jos ketju luiskahtaa kampuran päässä suuntaan tai toiseen niin niputtaessa imu- ja pakonokan merkit ei enää olekkaan niinkuin ne pitäis olla kannen yläreunaan verrattuna.
Se on vaan hyppyytettävä ketjua alarattaalla ja nokkien kanssa kokeiltava että millon osuu nokkien+ketjun merkit kohilleen kannen yläreunan kanssa.

Pienellä riskillähän se menee jos näin tekee mutta eipä paljoo muita vaihtoehtoja ole jos sattuu luiskahtamaan ja haluaa välttää kykäkopan irroituksen.
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Joutuu melkein tänään lähtemään vehjettä ulkoiluttamaan tuonne auringonpaisteeseen... pthyi.. :D

Nythän tuo starttaa kylmänä ihan erilailla. Tiedä sitten johtuuko venttiilien säädöistä vai tk-suuttimen pienentämisestä. Mutta samat yskimiset putsariin jatkuu kylmänä. Sitten kun kone lämpeää, niin tyhjäkäynniltä kun antaa nopeesti kaasua, niin kone tuntuu haukkovan henkeään. Myöskin kylmänä kaasutellessa, vuoron perään putkessa ja putsarissa kuuluu kummia. Kahtotaan mitä koeajo sanoo.

Hetken jo oli mielessä se lambdan hommaaminenkin, mutta itseni tuntien, ei musta semmosta pitkäjänteisyyttä löydy, mitä tuo säätäminen ehkä vaatii. :D
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Avatar
Bansku81
Tracks
Viestit: 1907
Liittynyt: 24 Huhti 2012 13:47
Mönkijä:: Dinli 904 -10
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Piti käydä itekkin pieni rinkula ajamassa ja pesaista tilhi. On se vaan komee painaa nyt menemään kun säädöt kohdillaan ja uudet öljyt koneessa. :) Katu kumit sai viel odottaa tallin nurkassa.
Avatar
Bansku81
Tracks
Viestit: 1907
Liittynyt: 24 Huhti 2012 13:47
Mönkijä:: Dinli 904 -10
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Mites Puuhis huollettu laitos kulki? Onko kaikki hepat taas valjastettu hauskanpitoon? :D
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Ei kerjenny muutakun tallissa vähän testailee, kun tuli muuta hommaa. Joskos huomenna koittais päästä testaa paremmin kenttäolosuhteisiin.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Kolmenkympin lenkki tuli ajettua. Vähän oli pelko persiissä koko aika koska se ruoska laukeaa.

Noh ei mitn, toimi ok. Vähän moottorijarrulla rupsautteli putkessa sillain urheillullisesti ja kun pysähdyin tarkistelemaan öljyvuotoja yms. niin kone stumppas sillain oudosti laakista. Ja määhän olin varma että siihen se kuoli. Mutta ei, käyntiin läks nätisti.

Rennon letkeetä ja pehmosta kyytiä oli, kun en ole ennen tuolla ajanu vakiokorkuisena ja vakio rupuleilla.

Kiteytettynä: http://www.youtube.com/watch?v=RjaD22rhIRI :mrgreen:
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Vastaa Viestiin