Foorumin Dinlit

Keskustelua Dinli mönkijöistä
0201346
4WD
Viestit: 149
Liittynyt: 17 Helmi 2013 14:09
Mönkijä:: dinli 450 -11

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja 0201346 »

iha mietintää... puuhis tuli mielee et voisko tuo välys tulla ilmi vasta kovemmassa väännössä, käsinee ei kuitekaa saa kovinkaa isoa vipuvartta / voimaa vääntöön, autojen välyksiä ettiessä duunissa ainaki ni harvoin käsinee tuntuu esim alatukivarsissa vaan ravistimen kanssa pitää kaivaa välykset... tosin tos svingis taitaa olla iha rullalaakerit? ni ne kyl pitäs olla aika selvät... eihä oo siin eturattaan akselissa väljää mihikää suuntaa? ei loppujen lopuks paljoo tarvii ku kääntää ketjulinjan...

edit eiku nii sivuttai väljää... eihä runko anna periks mistää kohin?
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Jaaha, foorumin eka katsastusinssi löytyi. :wink:

Kyllä tuon väljän huomas/näki ihan käsin tarakasta tempoessa. Ja sitten kun tuon tiesi, niin huomasi ajaessakin. Eturattaassa on, ja käsittääkseni "kuuluukin" olla klappia. Muistaisin että tästä olis ennenkin ollut puhetta, että muillakin hieman välystä olis.

Tuossa ei välystä ole muuta kuin suoraan sivusuunnassa, joten jotakin fylliä ilmeisesti puuttuu koneen ja swingin välistä, kun swingi liukuu eestaas sitä pitkää pulttia. Manuskassa puhuttaan jotai 0,5mm välyksestä per puoli.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Avatar
rönttö
6WD
Viestit: 505
Liittynyt: 15 Helmi 2012 08:54
Mönkijä:: Ei enään
Paikkakunta: 019

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja rönttö »

Manuskassahan ne hilut näkyy mitä pitäs olla sisällä, neljät, ilmeisesti neulalaakerit, 2x holkit, 4x puslat.

Periaatteessahan klappi ei sinne pääse tulemaan ellei joko runko tai swingi taitu, tai sitte se todennäkösin että nuo reunimmaiset puslat on kulunu sen verran jotta lonksaa holkkien välissä. Se 0.5mm tulee siitä että sen holkin kuuluu tulla puslien 'yli' kummaltakin puolelta sen 0.25mm jotta swingi pääsee liikkumaan.

Kuva
SMC 300xle Ex
SMC Wildcat RE Ex
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Tuos jo aiemmin luettelin mitä siellä on missäkin järjestyksessä. Laitetaas kuva edelliseltä purkukerralta:
Kuva

Kuvasta puuttuu sisemmät puslat ja stefat, koska en viittiny silloin stefoja rikkoa. Eli neulalaakeria siellä ei ole, ei myöskään samanlaista peltistä tiivisteprikkaa [A] molemmin puolin, vaan ainoastaan ulkopuolella.

Eli epäilen että tuossa räjäytys kuvassa on tuossakin kohdassa virhe. Eli sisäpuolilla, swingin ja koneen välissä kuuluu vielä olla peltiprikat (joissa tiiviste), noiden tavallisten stefojen lisäksi. Samoten virhettä on kohdassa -swingarm removal. Minkä takia pitäis renkaat ja taka-akseli irroittaa, jotta saa swingin irroitettua. :D
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
0201346
4WD
Viestit: 149
Liittynyt: 17 Helmi 2013 14:09
Mönkijä:: dinli 450 -11

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja 0201346 »

tääl kaivattas apua noitte vilkkujen kanssa, mistä joku aikaa sit kirjottelinki eli ei toimi hätä - eikä normivilkut. äske laitoin uuden releen paikallee ja ei heränny. pitäskö seuraavaks purkaa katkasin vai ruveta johoista ettimää...? johot on vähä ilkeet ku ahasta ku mikä et melkei ruvettava katteita purkamaa... en äkkiseltää mitää huonoo maapiuhaakaa tuolta löytäny. pitää tsekata viel nuo käsisuojat et jäiks ne johot joteki mutkalle et ois nitkuttanu poikki ehkä jostai kohti.
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Rele varmaankin on ehjä ja oikeanlainen. Jostain syystä ei sähkö tule releelle asti, tai releessä maadoitus ongelma.

Metka että olis molemmat napit rikki/hapettunu. Veikkaus että vika olis johdoissa, mutta tuo nappihässäkkä nyt varmaan ens alkuun kannattaa avata, putsata ja tarkistella.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
0201346
4WD
Viestit: 149
Liittynyt: 17 Helmi 2013 14:09
Mönkijä:: dinli 450 -11

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja 0201346 »

tuosta servicemanualista sähkökuvasta lueskelin et ois 20ampeerin sulake vilkuilla mut ei tossa taida muuta sulaketta olla ku ne kolme mitkä on jakkaran alla? ne ainaki oli kaikki ehjiä. pitää huomenna kattoo jos kerkeis avaamaan ton kytkinsysteemin. jossei pelaa sen jälkee varmaa täytyy kyl purkaa katteet ja samalla vähä hifistellä noita sähköjä kaikin puolin.

edit. lisää kun tota sähkökuvaa silmäilin ni puhaltimen moottori (ja mittariston valot + tööttökii näköjää) ottaa näköjään virtaa samasta karvasta ku winker -releesee tulee sähkö eli sinne kyl pitäs sit syöttö tulla, viimeviikon lopulla kävin rypemässä ja tuntu ropelli pyörivän ainaski eli kyl se katkos siel katkasimen ja releen välissä sit on. tosin tuo sähkökuva on joteki outo ku toho releesee ei tulis muka ku kaks karvaa.... :shock: (näyttäs maajohot puuttuu vähä kaikista noista merkattuna)
oli muuten hyvä jumppa sil samaisella ajolla kun katoin et oli kantava hanki yhes aukeessa alueessa ja täräytin vauhilla reilu kolmekyt metriä sinne ku uppos, sai puolisen tuntii temuta käsinee vetämällä sen sieltä pois ku mahastaa uppos :D toisessa kämmenessä ei oo vielkää nahkaa ku lähti kunnon palane irti...
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

0201346 kirjoitti:edit. lisää kun tota sähkökuvaa silmäilin ni puhaltimen moottori (ja mittariston valot + tööttökii näköjää) ottaa näköjään virtaa samasta karvasta ku winker -releesee tulee sähkö eli sinne kyl pitäs sit syöttö tulla, viimeviikon lopulla kävin rypemässä ja tuntu ropelli pyörivän ainaski eli kyl se katkos siel katkasimen ja releen välissä sit on. tosin tuo sähkökuva on joteki outo ku toho releesee ei tulis muka ku kaks karvaa.... (näyttäs maajohot puuttuu vähä kaikista noista merkattuna)
Tutkailin kanssa tuota paremmin. Se rele saakin maita silloin kun vilkun katkaisijasta liipastaan. Eli jos releelle tulee jännite, kun avaimesta on käännetty virta päälle, niin sitten tutkailemaan katkaisijapakettia ja maadoituksia. Muistaakseni tuo katkaisijapaketti on semmonen ettei sieltä pystyny kovin hyvin mittailemaan.

edit

Ja viel kun enempi funtsin, niin pakko olla maavika, kun kerta kaikki vilkut on möttöksissä. Täytyykin ihmetellä tuota maadoitus paikkaa omastakin kun varmaan lähipäivinä otan katteet pois.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
0201346
4WD
Viestit: 149
Liittynyt: 17 Helmi 2013 14:09
Mönkijä:: dinli 450 -11

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja 0201346 »

noin mieki ton asian pähkäilin et maadotuksella tota ilmeisesti pätkitää... sit sen kuvan mukaa siin on kaks isompaa liitintä jossai puol vaiheissa ja sen liittimen jälkee näyttää kahta diodia (lienekkö hätävilkkuja varten?) jos kehtaat kuvan napsasta tosta maadotuspaikasta ni selventää vähä et saaks korjattua nuo enneku irrottelee katteet ku meinasin sen urakan jättää vasta kesää... katteitten purku taitaa olla vähä hitaampi operaatio ku ei taida etukate ees irrota enneku irrottaa ohjaustangon ja siin onkii noita johtoja ja vaijereita.... no onneks jalat toimii väliaikasesti winkkareina :lol:
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Etupäässä maadoitus piste on ihan siinä vilkun releen vieressä. Eli jos olet releen vaihtanut (olettaen että on samassa paikassa 901 kuorisessa), niin pitäisi siihe maadoitukseenkin päästä käsiks. Muistaakseni siinä pisteessä on useampi johto, joten pitäisi silloin olla muitakin toimimattomia sähkövehkeitä, jos olis huono kontakti.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Oe voe voe... :oops:

Kas, kun en tajunnut tuota swingin rakennetta katsella jo aiemmin varaosaluettelon puolelta. Sielthän se rakenne ilmeni oikeinkin hyvin. Oikeat osat mulla siellä siis oli ja oikeilla paikoilla. Nyt sitte silmämunat kovina etsimää, mistä väljä johtui.

En äkkiä keksi kuin kolme syytä.

1. Runko leventynyt tuosta kohtaa.
2. Puslien sisällä olevat holkit liian lyhyet (pitäis olla 77mm pituus)
3. Koneen persuksen sivuista hioitunut tavaraa pois.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Avatar
Bansku81
Tracks
Viestit: 1907
Liittynyt: 24 Huhti 2012 13:47
Mönkijä:: Dinli 904 -10
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Luulis et toi 110Nm riittäis vetämään pienet välykset pois..

Edit. Niin eihän se taida tota itse swingiä puristaa vaan puslia runkoa vasten.
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

On taas mittailtu, pähkäilty ja tutkittu.

Toiselta puolen sisempi stefa oli hieman riekaleina. Eos johtuuko rasvan ylitäytöstä tai onko sitten aiemmilla remonttikerroilla saanut osumaa. Laskin nyt kuitenkin tilavuuden mitä sinne kokonaisuudessaan menee rasvaa, niin semmoiset 9,8 ml osapuilleen tasan.

Noi swingin reijät on ilmeisesti koneistettu hieman kartioksi jäljistä päätellen, muttei mun mittavehkeillä ole havaittavissa. Samoten kuin ei ole puslissakaan kokoeroa havaittavissa mittaamalla, mutta toinen sisemmistä puslista, menee swingistä läpi hieman helpommin, suunnasta kuin suunnasta. Kuuluis vaan ehkä mennä yhtäreittiä sisälle/ulos?

Ja puslan sisällä olevat holkit ovat milliä pitempiä mitä varaosaluettelo ilmoittaa. Eli 77mm sijaan 78mm. Voi olla joku kyläseppä säästänyt ja tehny ite. Oikeastaan tuo milli per puoli on jo paljon, mutta vielkin on usvassa miks ongelma ilmeni nyt.

Tiedä sitten mitä tuommoset "pikkuvälykset" itse ongelmaan vaikuttaa ja tuleeko edes uusilla osilla kuntoon.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Avatar
Ozma
4WD
Viestit: 127
Liittynyt: 03 Touko 2012 14:41
Mönkijä:: Dinli 801-270
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja Ozma »

Jahaas, näyttäis siltä että edessä ois laakereiden (ainakin) vaihto edessä. Ikuna en oo mitään auto tai mopohommia tehny ni tästä tulee varmaan aika mielenkiintosta. Tarvii varmaan parit asennuslonkerot käydä hakees ennen ku rupee hommiin ettei kädet tärise iha kauheesti :) Purkaaminen varmaan menee aika iisisti, mutta onkos tohon kokoomisvaiheeseen mitään neuvoja heitellä?
Iha täys pässi.
http://parinaa.xl8r.com/
Avatar
rönttö
6WD
Viestit: 505
Liittynyt: 15 Helmi 2012 08:54
Mönkijä:: Ei enään
Paikkakunta: 019

Re: Foorumin Dinlit

Viesti Kirjoittaja rönttö »

Puuhis83 kirjoitti:
puslan sisällä olevat holkit ovat milliä pitempiä mitä varaosaluettelo ilmoittaa. Eli 77mm sijaan 78mm.
Voisko kuvitella että jos ne holkit on joku vääntäny itse tai syystätoisesta on millin liianpikät, on asennusvaiheessa nuijittu swingi paikalleen niin että runko on vähän antanut periksi? Tällöin on käynyt niin että puslan pituus ei enään riitä ja syntyy klappi.

Pöytää vasten mitattuna sen holkin pitäisi tulla 0,5mm puslan ohi.

Jos oot varma niin hioskele se ylimääränen milli pois molemmilta puolilta ja kiristä isolla varrella. Tai, laita vaikka reunimmaisten puslien väliin 0,5mm shimmipala?
SMC 300xle Ex
SMC Wildcat RE Ex
Vastaa Viestiin