95 vai 98?
-
- Tracks
- Viestit: 2760
- Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
- Paikkakunta: Mökki vilppulassa
Re: 95 vai 98?
Tarkottanee etanolin määrää rosentteina,tai mistäs mä mitään tiedä,mutta aina näissä leluissa 98:a.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Re: 95 vai 98?
En malta olla kysymättä. Miksi?gamo500 kirjoitti:mutta aina näissä leluissa 98:a.
Kylätason mönkijäkuski
- mönkkä
- 6WD
- Viestit: 941
- Liittynyt: 03 Loka 2005 19:59
- Mönkijä:: 2 x 100 ccm3
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
Re: 95 vai 98?
Mönkkäriin ja kuskiin
kaadetaan sitä mitä on saatavilla ja kumpikin on täydessä
vauhdissa miltein aina..........


-
- Tracks
- Viestit: 2760
- Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
- Paikkakunta: Mökki vilppulassa
Re: 95 vai 98?
Ehkä jäänyt tavaksi,-90 luvulla kelkan koneeseen menneen liki 5000mk remontin takia.Ski-Doo Mx -90,melko uusi.Poika nuukuuksissaan ajeli sillä 95:lla,kk:laakerit hajosi,Bombardier sanoi,että oli nakuttanut ja raakerit eivät kestäny,remontti oli n.5000mk.Ja ei tietenkään takuuseen.Ehkä turhaa pelkoa,mutta ei muihih 95:sta kuin autoihin.Koheltaja kirjoitti:En malta olla kysymättä. Miksi?gamo500 kirjoitti:mutta aina näissä leluissa 98:a.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
- Catiska
- 6WD
- Viestit: 430
- Liittynyt: 20 Loka 2008 17:45
- Mönkijä:: Polaris Ranger 570 ESP 2017
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Re: 95 vai 98?
Onko sattumoisin käynyt mielessä että jopa silloinsenkin kelkan viritysaste oli aika eri kuin näiden meidän mutahärveleiden? Ja lisäksi olisin vaatinut kelkan osalta tarkemman selvityksen johtuiko nakutus bensan oktaaniluvusta vaiko olisiko käynyt muuten liian laihalla? Mikä oli ko. kamppeen oktaanisuositus?
Re: 95 vai 98?
Kaveri oli jokin vuosi sitten vielä metsurina ja käytti 98 sahassa. Perustelut oli että pikkuisen tehokkaampi saha ja pääkipu poissa illalla. No kömpiöissähän ei tarvi niin haistella ainakaan omia kaasuja kaverin kylläkin jos takana ajaa. Tuo pääkipu selitty polttoaineitten erilaisilla lisäaineilla.
Mikäs se toinen arvo oli tuon oktaani luvun lisäksi joka vaikuttaa tuohon syttymiseen? Kelkoissa ainakin ennen ei riittänyt tuossa 95 se toinen arvo, liittykö tuohon nakutukseen?
Mikäs se toinen arvo oli tuon oktaani luvun lisäksi joka vaikuttaa tuohon syttymiseen? Kelkoissa ainakin ennen ei riittänyt tuossa 95 se toinen arvo, liittykö tuohon nakutukseen?
Re: 95 vai 98?
Tarkoitat varmaan RON ja MON lukuja?
Bensiinin oktaaniluku kertoo, miten paljon polttoaine kestää puristusta ennen kuin se syttyy itsekseen sylinterissä ja aiheuttaa moottorin nakutuksen. Moottorien suunnittelussa pyritään mahdollisimman suureen oktaanilukuun, jolloin moottori saa polttoaineesta mahdollisimman suuren tehon ja polttoaineen kulutus pysyy silti alhaisena. Oktaanilukuja on kaksi, RON- (Research Octane Number) ja MON (Motor Octane Number) -luku. RON-luku määrittää polttoaineen nakutusominaisuudet alhaisilla nopeuksilla ja kiihdytyksissä, kun taas MON-lukua käytetään suurten nopeuksien ja suurten kuormitusten määrittämisessä. MON arvo on tavallisesti tärkeämpi kuin RON-arvo, sillä nakutus aiheuttaa suurilla nopeuksilla ja suurilla kuormituksilla vakavia moottorivahinkoja. Tavallisen bensiinin RON-luku on 95 ja MON-luku 85.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Oktaaniluku
Sitten on vielä kisabensat joissa on aivan omat lukemat ja ominaisuudet, niitä litkuja kun laittaa normi koneeseen niin yskä ja köhä alkaa, kuten myös toisinpäin. Mutta yli 15 vuoteen en ole ollut alalla ja moni asia on muuttunut, perusasiat ei niinkään paljoa, kuten pumppubensat.
En näköjään malta pysyä pois tästä aiheesta...
Bensiinin oktaaniluku kertoo, miten paljon polttoaine kestää puristusta ennen kuin se syttyy itsekseen sylinterissä ja aiheuttaa moottorin nakutuksen. Moottorien suunnittelussa pyritään mahdollisimman suureen oktaanilukuun, jolloin moottori saa polttoaineesta mahdollisimman suuren tehon ja polttoaineen kulutus pysyy silti alhaisena. Oktaanilukuja on kaksi, RON- (Research Octane Number) ja MON (Motor Octane Number) -luku. RON-luku määrittää polttoaineen nakutusominaisuudet alhaisilla nopeuksilla ja kiihdytyksissä, kun taas MON-lukua käytetään suurten nopeuksien ja suurten kuormitusten määrittämisessä. MON arvo on tavallisesti tärkeämpi kuin RON-arvo, sillä nakutus aiheuttaa suurilla nopeuksilla ja suurilla kuormituksilla vakavia moottorivahinkoja. Tavallisen bensiinin RON-luku on 95 ja MON-luku 85.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Oktaaniluku
Sitten on vielä kisabensat joissa on aivan omat lukemat ja ominaisuudet, niitä litkuja kun laittaa normi koneeseen niin yskä ja köhä alkaa, kuten myös toisinpäin. Mutta yli 15 vuoteen en ole ollut alalla ja moni asia on muuttunut, perusasiat ei niinkään paljoa, kuten pumppubensat.
En näköjään malta pysyä pois tästä aiheesta...

Kylätason mönkijäkuski
Re: 95 vai 98?
2-tahti kelkoissa puristukset sen verran kovemmat että 98 käyttö perusteltua. Yksi 98:n käytännön etu verrattuna 95:een on parempi säilyvyys. Jos käyttöä on harvakseltaan ja bensa seisoo pitkään tankissa niin 98 voi toimia paremmin.gamo500 kirjoitti:Ehkä jäänyt tavaksi,-90 luvulla kelkan koneeseen menneen liki 5000mk remontin takia.Ski-Doo Mx -90,melko uusi.Poika nuukuuksissaan ajeli sillä 95:lla,kk:laakerit hajosi,Bombardier sanoi,että oli nakuttanut ja raakerit eivät kestäny,remontti oli n.5000mk.Ja ei tietenkään takuuseen.Ehkä turhaa pelkoa,mutta ei muihih 95:sta kuin autoihin.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
- jesi
- Tracks
- Viestit: 2029
- Liittynyt: 09 Heinä 2010 20:04
- Mönkijä:: Pari Dinliä ollut :(
- Paikkakunta: Tampere
Re: 95 vai 98?
Faktaa:pusikkoon kirjoitti: 2-tahti kelkoissa puristukset sen verran kovemmat että 98 käyttö perusteltua. Yksi 98:n käytännön etu verrattuna 95:een on parempi säilyvyys. Jos käyttöä on harvakseltaan ja bensa seisoo pitkään tankissa niin 98 voi toimia paremmin.
http://neste.fi/artikkeli.aspx?path=258 ... 708%3b2907
/ Jere Siirilä
/ Myyty: 2x Dinli DL-904
/ Myyty: 2x Dinli DL-904