95 vai 98?

Keskustelua Dinli mönkijöistä
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: 95 vai 98?

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Tarkottanee etanolin määrää rosentteina,tai mistäs mä mitään tiedä,mutta aina näissä leluissa 98:a.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: 95 vai 98?

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

gamo500 kirjoitti:mutta aina näissä leluissa 98:a.
En malta olla kysymättä. Miksi?
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
mönkkä
6WD
Viestit: 941
Liittynyt: 03 Loka 2005 19:59
Mönkijä:: 2 x 100 ccm3
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: 95 vai 98?

Viesti Kirjoittaja mönkkä »

Mönkkäriin ja kuskiin :drinkers: kaadetaan sitä mitä on saatavilla ja kumpikin on täydessä :rolleyes: vauhdissa miltein aina..........
http://www.kaivaa.fi

Heijari kohti napaa, leuka rintaan ja eteenpäin.

Se on nyt 67
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: 95 vai 98?

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Koheltaja kirjoitti:
gamo500 kirjoitti:mutta aina näissä leluissa 98:a.
En malta olla kysymättä. Miksi?
Ehkä jäänyt tavaksi,-90 luvulla kelkan koneeseen menneen liki 5000mk remontin takia.Ski-Doo Mx -90,melko uusi.Poika nuukuuksissaan ajeli sillä 95:lla,kk:laakerit hajosi,Bombardier sanoi,että oli nakuttanut ja raakerit eivät kestäny,remontti oli n.5000mk.Ja ei tietenkään takuuseen.Ehkä turhaa pelkoa,mutta ei muihih 95:sta kuin autoihin.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Avatar
Catiska
6WD
Viestit: 430
Liittynyt: 20 Loka 2008 17:45
Mönkijä:: Polaris Ranger 570 ESP 2017
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: 95 vai 98?

Viesti Kirjoittaja Catiska »

Onko sattumoisin käynyt mielessä että jopa silloinsenkin kelkan viritysaste oli aika eri kuin näiden meidän mutahärveleiden? Ja lisäksi olisin vaatinut kelkan osalta tarkemman selvityksen johtuiko nakutus bensan oktaaniluvusta vaiko olisiko käynyt muuten liian laihalla? Mikä oli ko. kamppeen oktaanisuositus?
jounie
3WD
Viestit: 106
Liittynyt: 26 Kesä 2010 10:34
Mönkijä:: tr 500

Re: 95 vai 98?

Viesti Kirjoittaja jounie »

Kaveri oli jokin vuosi sitten vielä metsurina ja käytti 98 sahassa. Perustelut oli että pikkuisen tehokkaampi saha ja pääkipu poissa illalla. No kömpiöissähän ei tarvi niin haistella ainakaan omia kaasuja kaverin kylläkin jos takana ajaa. Tuo pääkipu selitty polttoaineitten erilaisilla lisäaineilla.
Mikäs se toinen arvo oli tuon oktaani luvun lisäksi joka vaikuttaa tuohon syttymiseen? Kelkoissa ainakin ennen ei riittänyt tuossa 95 se toinen arvo, liittykö tuohon nakutukseen?
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: 95 vai 98?

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Tarkoitat varmaan RON ja MON lukuja?

Bensiinin oktaaniluku kertoo, miten paljon polttoaine kestää puristusta ennen kuin se syttyy itsekseen sylinterissä ja aiheuttaa moottorin nakutuksen. Moottorien suunnittelussa pyritään mahdollisimman suureen oktaanilukuun, jolloin moottori saa polttoaineesta mahdollisimman suuren tehon ja polttoaineen kulutus pysyy silti alhaisena. Oktaanilukuja on kaksi, RON- (Research Octane Number) ja MON (Motor Octane Number) -luku. RON-luku määrittää polttoaineen nakutusominaisuudet alhaisilla nopeuksilla ja kiihdytyksissä, kun taas MON-lukua käytetään suurten nopeuksien ja suurten kuormitusten määrittämisessä. MON arvo on tavallisesti tärkeämpi kuin RON-arvo, sillä nakutus aiheuttaa suurilla nopeuksilla ja suurilla kuormituksilla vakavia moottorivahinkoja. Tavallisen bensiinin RON-luku on 95 ja MON-luku 85.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Oktaaniluku

Sitten on vielä kisabensat joissa on aivan omat lukemat ja ominaisuudet, niitä litkuja kun laittaa normi koneeseen niin yskä ja köhä alkaa, kuten myös toisinpäin. Mutta yli 15 vuoteen en ole ollut alalla ja moni asia on muuttunut, perusasiat ei niinkään paljoa, kuten pumppubensat.

En näköjään malta pysyä pois tästä aiheesta... :biggrin:
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: 95 vai 98?

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

gamo500 kirjoitti:Ehkä jäänyt tavaksi,-90 luvulla kelkan koneeseen menneen liki 5000mk remontin takia.Ski-Doo Mx -90,melko uusi.Poika nuukuuksissaan ajeli sillä 95:lla,kk:laakerit hajosi,Bombardier sanoi,että oli nakuttanut ja raakerit eivät kestäny,remontti oli n.5000mk.Ja ei tietenkään takuuseen.Ehkä turhaa pelkoa,mutta ei muihih 95:sta kuin autoihin.
2-tahti kelkoissa puristukset sen verran kovemmat että 98 käyttö perusteltua. Yksi 98:n käytännön etu verrattuna 95:een on parempi säilyvyys. Jos käyttöä on harvakseltaan ja bensa seisoo pitkään tankissa niin 98 voi toimia paremmin.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Avatar
jesi
Tracks
Viestit: 2029
Liittynyt: 09 Heinä 2010 20:04
Mönkijä:: Pari Dinliä ollut :(
Paikkakunta: Tampere

Re: 95 vai 98?

Viesti Kirjoittaja jesi »

pusikkoon kirjoitti: 2-tahti kelkoissa puristukset sen verran kovemmat että 98 käyttö perusteltua. Yksi 98:n käytännön etu verrattuna 95:een on parempi säilyvyys. Jos käyttöä on harvakseltaan ja bensa seisoo pitkään tankissa niin 98 voi toimia paremmin.
Faktaa:
http://neste.fi/artikkeli.aspx?path=258 ... 708%3b2907
/ Jere Siirilä
/ Myyty: 2x Dinli DL-904
Vastaa Viestiin