Nokkaketjun vaihto itse?

Keskustelua Dinli mönkijöistä
pat-1
3WD

Re: Nokkaketjun vaihto itse?

Viesti Kirjoittaja pat-1 »

fr0z kirjoitti:Onko nokkaketjun etu- ja takalaahain vaihdettavissa helposti nokkaketjun vaihdon yhteydessä? Eli pystyykö vaihtamaan ilman kannen irroitusta esmes?
Ja onko laahaimissa yleensä ollut sanomista niillä jotka ketjuja ovat vaihdelleet?
Omani oli ~5000km ajettu kun ketjun vaihdoin. Laahaimissa ei ollut silminnähden mitään kulumaa. Kilkatukset katosi kuitenkin pelkällä ketjun vaihdolla. Niin ja laahaimet pystyy vaihtaa samoista aukoista kun ketjunkin, jos päättää niitä vaihdella.
EDIT: Niinkuin allaolevassa viestissä kerrotaan, niin venttiilikopan ja kiristimen laahain on vaihdettavissa rempan yhteydessä. Kolmatta ei pysty samoista koloista vaihtamaan!
Viimeksi muokannut pat-1, 06 Tammi 2013 22:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Honda Foreman 500ES
Dinli 901/450
yaguza
Tracks
Mönkijä:: Banshee 1127ccT

Viesti Kirjoittaja yaguza »

Etummainen laahain ei vaihdu ilman sylinterin nostoa, takimmainen vaihtuu helposti ketjurempan yhteydessä jos tarvetta.
Eikai niitä tarvi vaihtaa jos näyttää ehjiltä, taitaa laahaimet murentua ainoastaan kun ketju on venähtäny riittävästi ja pääsee hakkaamaan laahaimia pahasti.
fr0z
6WD
Mönkijä:: Outti 800 Xt
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fr0z »

Kiitokset tiedosta!
Noin se oli Natikan GN-moottorissakin, josta sain tuon idean lähteä tuota kyselemäänkin.
Dinli seikkailee lumimaassa -> http://www.youtube.com/watch?v=lfsS8Ka7YZg
Puuhis83
Tracks
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Puuhis83 kirjoitti:Taitaa meikäläisellä mennä sisu kaulaan tämän homman kanssa.
^Nyt kun vapaa-aikaa on sillain riittävästi ja tekemistä vähän, niin päätin kuitenkin ryhtyä hommaan itse. Ketjun saan varmaan ens viikolla, jollonka alkaa varmaan kysymystä pukata tähän ketjuun.. :D
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Puuhis83
Tracks

Huomenna ois pyrkimys ainakin hatun nostoon.

Mutta mitenkäs kasausvaihe. Manuska kertoo pikkupulttien kireydeksi 9-11Nm. Vedänkö tuoho ysiin ja kattelen sitte, onko vuotoja yms. vai suoraan kultaiseen keskitiehen, eli 10Nm?

Pitäskö ennen avaamista kokeilla, missä momentissa nyt on esim kytkinkoppa?

edit typot?

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Bansku81
Tracks
Mönkijä:: Dinli 904 -10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Jos ei käytössä oo jotain ihan sika kallista momenttiavainta niin taitaa tuo 1-2 Nm mennä toleransseihin :)
Puuhis83
Tracks

Joo. Näis avaimissakaan ei se kallis hinta tarkoita suoraan huippu tarkkuutta, ja että halpa olis automaattisesti viraton. Omat siis niitä marketin halvimpia. :D
Tarvittaessa saan nuo kyllä vielä kalibroitua. Mutta en nyt avaruusalusta ole kasaamassa, niin ehkä mä kiristelen vaan samalla halpisavaimella, niin ovat sitten kaikki ruuvit yhtä löysässä, tai yhtä paljon poikki. :biggrin:

-20 astetta vielä tallissa. Taidan katella f1 aika-ajot viel ennen hommiin ryhtymistä.

fr0z
6WD
Viesti:

Ei nää kuitenkaan usein oo mitään hirmu avaruustekniikkaa nää koneet, joten suurimman osan noista pikku ruuveista voi vetää ihan ranne-momenttiin järkeä käyttäen. :mrgreen:
Bansku81
Tracks
Viesti:

Joo itsekin tajusin tossa vähän aikaa sitten että olin lukenut momenttiavaimesta jo jonkin aikaa asteikon väärästä kohdasta ja kaikki kiristetty just saman verran liian tiukkaan :D
Puuhis83
Tracks

Nysse ei olis ennää kun merkit kohdillensa, välysten tarkistus ja uutta ketinkiä vanhan tilalla. Nokkien välistä kun tunnustelin ketjun kireyttä, niin semmoset sentin liikkuu ylösalas.

Kuuluuko öljypumpun rattaassa olla "elämisvaraa". Liikkuu nimittäin melkoisesti eestaas akselilla? Tulee suunnilleen puoliksi pois kytkimen hammaskehältä. Kuvista koitin katella, niin eipä siinä mitään erityis kiristysmekanismia rattaalle olekkaan, vaan akselin päässä on vaan sokka.

edit
TDC the marks on the cams and flywheel only line up something like ever 27th revolution or so
Ihan hetken vaan olen paaksannu ja ihmetelly vauhtipyörän merkkejä. I I I ja I I. Internetin syövereistä löytyikin että nuo jälkimmäiset kaksi viivaa ovatkin T I. Jotenki killisilmillä katellu vissiin. Tuohon I merkkiin pitäs natsata kurkistusluukun vekki sittekö?

Ja lisäedittiä pukkaa:

Pitäskö tuon moottorin enää käydä jos jako pompannu 2 hammasta?
Kuva
Viimeksi muokannut Puuhis83, 16 Maalis 2013 16:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Puuhis83
Tracks

No ny mää olen ihan kaffel (odotettavissa).

Tuosta vauhtipyörän ajoitusmerkistä:
05-04-2011, 03:03 PM joshr08 sanoo:
ok your timing is off. you need to be on the T mark not the line next to the T. then front the right side of the quad(or clutch cover side) intake will be at 9 and 12 and exhaust should be 1 tooth above 9 and one tooth past 12 if the marks are at 9-12 on intake and 12-3 on exhaust your timing is off and prolly have a bent valve now. i am looking for the picture to show how it all lines up as soon as i find it ill post it up for you
Ja sama kundi:
10-23-2011, 06:07 PM joshr08 sanoo:[/b]
theres 2 sets of marks on the flywheel. theres a set of 3 together (not the one you want) then theres a I next to a T you want the I as your TDC the marks on the cams and flywheel only line up something like ever 27th revolution or so. those are either webb or nicholas cams as stock cams dont have those numbers engraved in them.
T-merkki kuulostaa loogisemmalta kyllä. Omassa nyt näyttäis että kaikki merkit on muuten kohdillaan, paitsi ketjussa olevat ovat loikanneet pari hampulia etiäpäin. :shock:

yaguza
Tracks
Mönkijä:: Banshee 1127ccT

Viesti Kirjoittaja yaguza »

Niin oothan puuhis nyt veivannu sitä konetta yli 30 kierrosta ympäri?
Ja vauthipyörän T on juuri se, T:n yläviiva tosin on hieman vaikeasti havaittavissa.

Osuuko ketjun merkki alarattaan kanssa kohilleen sillon kun T on ok ja yläpää niinkuin tossa sun kuvassa? Vai onko kaikki ketjun merkit pykälän edellä?
Jos kaikki on hampaan eellä ni se on vaan pompannu yhellä kaikkien rattaiden yli, tässä tapauksessa nou hätä eli vanha pois ja uutta tilalle.

Sitä en tiedä että toimiiko kun molemmat nokkien rattaat on hampaan edellä/jäljessä mutta alhaalta ok, mulla on kerran pompannut silleen että pakoratas oli 2hammasta pielessä(jompaankumpaan suuntaan) jolloin startatessa pyöritti hyvin ja lupaili mutta yski bensaa kaasarista putsariin päin.
fr0z
6WD
Viesti:

Hitsi kun alkaa itselläkin luulosairaus iskeä. Ihankun ketju rallattelis... pakko se on melkein vaihtaa, salettii muuten katkeaa ja porsii koko kone. :mrgreen:
Hieman mietityttää että tilaako noita ketjun ohjureita... ovat niin pirun arvokkaita, varsinkin toi jota ketjunkiristin painaa (90e). Ehkä vaan aukaisee ja katsoo miltä näyttää ja ostaa sit jos tarttee...

Tietty jos täältä keräilis osat kasaan niin sais jonkun verran edukkaammin. Vermeiden oikeat hinnat näkyy vasta sitten ostoskorissa.. eli 45 dollaria OEM-nokkaketju jne...
-> http://www.partzilla.com/parts/search/P ... parts.html
Bansku81
Tracks
Viesti:

Mä oon tätä kans pohtinu. Nyt pikkusen reilu 6000km mittarissa, mut mitään ääntä ei ketjusta kuulu. Eli odottaako oireita vai vaihtaako vaan ainakin ennen ku 7 tonnia tulee täyteen?!

Orkkis laakeritkin ois taka- akselilla, mut klappia ei yhtään. Ketuttaa sekin jos tekee/teettää remppaa vaikka kaikki oiskin ollu viel kunnos.
Puuhis83
Tracks

yaguza kirjoitti:Niin oothan puuhis nyt veivannu sitä konetta yli 30 kierrosta ympäri?
Ja vauthipyörän T on juuri se, T:n yläviiva tosin on hieman vaikeasti havaittavissa.

Osuuko ketjun merkki alarattaan kanssa kohilleen sillon kun T on ok ja yläpää niinkuin tossa sun kuvassa? Vai onko kaikki ketjun merkit pykälän edellä?
Jos kaikki on hampaan eellä ni se on vaan pompannu yhellä kaikkien rattaiden yli, tässä tapauksessa nou hätä eli vanha pois ja uutta tilalle.

Sitä en tiedä että toimiiko kun molemmat nokkien rattaat on hampaan edellä/jäljessä mutta alhaalta ok, mulla on kerran pompannut silleen että pakoratas oli 2hammasta pielessä(jompaankumpaan suuntaan) jolloin startatessa pyöritti hyvin ja lupaili mutta yski bensaa kaasarista putsariin päin.
Pitempää analiisia tuli tehty ja teknistä tukeakin kävi paikalla. Nokkien merkit kaikki kohdallaan. Imunokan täppä kannen kanssa tasan ja pako nokan täppä sen "viisyli". Samoten vauhtipyörän merkki T on kurkistuaukon vekin kanssa jämpti.

Ketjun merkit tässä tilanteessa kaks hammasta edellä, nokkiin verrattuna. Ehkä kuvasta jo ilmenikin. Alamerkkiä en ole vielä nähny kun on rattaan takana piilossa. Mun nähdäkseni ajoitus on ok, mutta jostain syystä ketjun merkit menee pari pykälää edellä. Ei kait tuon kanssa kannata päätä vaivata kun merkit on muut merkit on kohdillaan. Uutta ketjua paikoilleen vaan, vai pitäiskö alamerkki vielä tarkistaa. Tosin tulee ilmi siinä vaiheessa kun vanhaa ketjua pois otan.

Mites tuo öljypumpun ratas. Kuuluuko muka nuljua niinkuin hullun muna, mielipuolen hanurissa?

Vastaa Viestiin