Dinlin tuunaus

Keskustelua Dinli mönkijöistä
Avatar
jappes
3WD
Viestit: 66
Liittynyt: 10 Syys 2007 19:05
Paikkakunta: Nouste...Dinli 450tl--EscoCossu--

Dinlin tuunaus

Viesti Kirjoittaja jappes »

Eli kai sitä jotain projektijuttua voisi kirjoitella tekemisistään.
Eli kun selvisi, että takuu ei vaan toimi osienkaan kannalta kunnolla niin päätin koittaa toteuttaa itseäni.
Vähän yritetty parantaa dinlin ulkonäköä ja ajo-ominaisuuksiakin.

Tuli madallettua edestä paloilla ja rasvanipat laitoin samalla palloniveliinkin- http://kuvablogi.com/nayta/877720/ takaa jatkoin linkkua http://kuvablogi.com/nayta/875761/ ja iskarit vaihtuu, kun vaan saan aikaiseksi.

Suutin vaihdettu 160:seen ja putkikin tuli vaihdettua pariinkin otteeseen.Eka versio ei oikein miellyttänyt ja se voisi olla myynnissäkin jos jotain kiinnostaa http://kuvablogi.com/nayta/844731/ .
Piti sitten saada jostain kumman syystä pönttö penkin alle, kun muilla ei sellaista ole näkynyt http://kuvablogi.com/nayta/884223/ ja vilkkujen varretkin tuli samalla sirommiksi.Vähän jännittää mitä virkavalta tosta kilven sijainnista sanoo :roll: .
Sen kilven alle tulee viellä uusi kestävämpi alasuoja levylle ja rattaalle rst:stä ja siihen kilpi kiinni.
Seoksia mittailin jo aiemmin noilla palikoilla, kun lambda molempiin putkiin tuli laitettua http://kuvablogi.com/nayta/844732/ ja pysyy todella hyvin optimiseoksessa n.+5 asteen ulkolämpötilassa.

Etulokarit tiputin alemmas, kun ovat jäätävän ylhäällä alkujaan.Samalla tuli edestäkin vilkut muutettua http://kuvablogi.com/nayta/884222/ ja käsisuojat sekä mielestäni kohtuullisen onnistunut lisävalo tuli myös laitettua http://kuvablogi.com/nayta/784154/

Alkuperäiset peilit eivät miellyttäneet niin tuli tehtyä nekin vähän erityylillä http://kuvablogi.com/nayta/884219/ ja http://kuvablogi.com/nayta/884221/ .

Lämpösuoja sulasi mullakin putkesta vaikka siirretty kauemmas, joten siihen nopea jonkun näköinen suoja vaan http://kuvablogi.com/nayta/884224/ ja vaihtuu kun kerkee tekemään uuden.

Kahvalämppärit laitoin talveksi.
Jarrut muutettu toimimaan erikseen pelkällä nipan muutoksella joten palautus todella helppo.
Rattaat 38 ja 15.
Rullakaasu

Tulossa viellä kesäksi katurenkaat, koko dynojetin suutinsarja, mahdollisimman pitkä imukaula pytyn ja kaasarin väliin väännön toivossa, 560 predatorin kitti, kannen porttaus, mahdollisesti toiset nokat ja jouset, Procom:in sytkäboksi, akun siirto johonkin pelkistetyn ilmeen saamiseksi, iskarit, toinen tanko ja jossain vaiheessa värinvaihto sekä kaikkea mitä ikinä mieleen tulee, eikä vaikuta pahasti alkuperäiseen (katsastuskuntoon) saattamiseen.

Megasquirt ohjelmoita ruisku myös odottamassa kokeilua, mutta se ja bensapumppu vaatii niin paljon virtaa, että en tiedä kannattaako laittaa mönkijään, vaikka mieli tekisi kokeilla edes.Ei kuitenkaan tarvii sytytystä siihen laittaa ton boksin vaihdon jälkeen.Hienosti tuntuu vaan toi kaasarikin seokset pitävän kohdallaan ja aika kivasti toimiikin mut.......

Pistetään juttua, kun tulee lisää valmista ja saa kommentoida vapaasti.
Makes
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 09 Joulu 2006 08:17

Re: Dinlin tuunaus

Viesti Kirjoittaja Makes »

jappes kirjoitti:Jarrut muutettu toimimaan erikseen pelkällä nipan muutoksella joten palautus todella helppo.
.
Asiallisia muutoksia :)

Mitens oot ton tarkalleen toteuttanut? Oon ittelle tekemässä saamaa juttua ja meinasin et hommaa taakse uuden letkun ja tulppaa sieltä paineensäätösysteemistä. Onko vielä jokin helpompi tapa?

Rekisterikilvelle vaan valo niin ei pitäis olla sedillä sanomista.
Avatar
jappes
3WD
Viestit: 66
Liittynyt: 10 Syys 2007 19:05
Paikkakunta: Nouste...Dinli 450tl--EscoCossu--

Re: Dinlin tuunaus

Viesti Kirjoittaja jappes »

Makes kirjoitti:
jappes kirjoitti:Jarrut muutettu toimimaan erikseen pelkällä nipan muutoksella joten palautus todella helppo.
.
Asiallisia muutoksia :)

Mitens oot ton tarkalleen toteuttanut? Oon ittelle tekemässä saamaa juttua ja meinasin et hommaa taakse uuden letkun ja tulppaa sieltä paineensäätösysteemistä. Onko vielä jokin helpompi tapa?

Rekisterikilvelle vaan valo niin ei pitäis olla sedillä sanomista.
Alkuperäinen rek.valo näyttää juuri tosta pöntön ulostulojen välistä sinne alas asti joten kuten :)

On parempi keino jarruihin.Mä tein siten että otin juuri siitä haaroitusventtiilistä etuvalon alta irti sen takaa tulevan jarruletkun ja siihen letkun päässä olevaan liittimeen, josta normaalisti tulee venaan kiinni, laitoin läpi 10mm tavallisen pultin ja vastapuolelle mutterin ja molemmin puolin kuparitiivisteet.Kun jättää vähän löysälle kiristettäessä ja painaa pari kertaa jarrua, jotta ilmat tulee pois ja sit piukkaan niin on takana taas jarrut.
Ja kun siitä jää se putken oma ns.reikä pultti niin siihen vaan 12mm mutteri pohjalle ja tiivisteet taas väliin niin ei muuta tarvii tehdä.
Todella helppo ja nopea muutos takaisin eikä tarvii edes etujarruja ilmata, kun ns.takaiskuventtiili jumissa siellä etuhaaroituksen sisällä jos takapäästä ei tule painetta sinne.

Älkää vaan niin paljon nähkö vaikaa et jotain putkia uusisitte 8)
Makes
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 09 Joulu 2006 08:17

Viesti Kirjoittaja Makes »

Alunperin aattelin sen tehä silleen et vaihtaa banjopultin (pultti missä reikä) tilalle vaan tavallisen pultin. Arvelutti vaan että saako taakse menevän letkun ilmattua. Mut hyvä että ainakin noin saa sen ilmattua. Kiitos ja kumarrus :)
Avatar
jappes
3WD
Viestit: 66
Liittynyt: 10 Syys 2007 19:05
Paikkakunta: Nouste...Dinli 450tl--EscoCossu--

Viesti Kirjoittaja jappes »

Makes kirjoitti:Alunperin aattelin sen tehä silleen et vaihtaa banjopultin (pultti missä reikä) tilalle vaan tavallisen pultin. Arvelutti vaan että saako taakse menevän letkun ilmattua. Mut hyvä että ainakin noin saa sen ilmattua. Kiitos ja kumarrus :)
Mä koitin sitä et tulppasin sen alkuperäisen pultin, mut ei tosiaan toimi ja ilmausongelmia oli.
Avatar
tempputomi
6WD
Viestit: 810
Liittynyt: 03 Huhti 2007 16:59

Viesti Kirjoittaja tempputomi »

:o asiallisesti toteutettu dille!!!
Avatar
tempputomi
6WD
Viestit: 810
Liittynyt: 03 Huhti 2007 16:59

Viesti Kirjoittaja tempputomi »

niin pistähän mulle yv:tä tuon vanhan sliparin hinnasta...
Sumppi_
4WD
Viestit: 236
Liittynyt: 06 Elo 2006 20:49
Mönkijä:: Dinli 560
Paikkakunta: Uganda

Viesti Kirjoittaja Sumppi_ »

Tuliko hiljaisempi tuolla tupla äänenvaimentimella? Meinaan ite pariakin erinlaista vaimenninta kokeilleena niin äänet on ollu aina aika rajut vapaasti virtaavalla vaimentimella vs alkuperäiseen.
Avatar
jappes
3WD
Viestit: 66
Liittynyt: 10 Syys 2007 19:05
Paikkakunta: Nouste...Dinli 450tl--EscoCossu--

Viesti Kirjoittaja jappes »

Sumppi_ kirjoitti:Tuliko hiljaisempi tuolla tupla äänenvaimentimella? Meinaan ite pariakin erinlaista vaimenninta kokeilleena niin äänet on ollu aina aika rajut vapaasti virtaavalla vaimentimella vs alkuperäiseen.
Tuli paljon kovemmat äänet, mutta johtuu siitä kun ne ulostulot kaikuvat.
Koitin niihin pienempiä putkia, jotka tuli ulostulojen tasalle ja tippui ääni taas lähes alkuperäiseen.
Mulle tulossa muutos niihin ulostuloihin eli pienemmät pidemmät putket sisälle jos en muuta kokonaan kahteen erilliseen eripuolille tulevaan malliin---Tiedä nyt mitä keksii, kun kaikkea paitsi anoppia pitää koittaa.
Avatar
jappes
3WD
Viestit: 66
Liittynyt: 10 Syys 2007 19:05
Paikkakunta: Nouste...Dinli 450tl--EscoCossu--

Viesti Kirjoittaja jappes »

Nyt taas vähän edistytty.Nyt tuli ihan kohtuu hiljainen aikaisempaan verrattuna kun tein ns.noisekillerit takapönttöön http://kuvablogi.com/nayta/914962/ ja sain mukavan häijyn ilmeen aikaiseksi http://kuvablogi.com/nayta/914973/ :twisted: .Nyt tuli vähän enemmän silmää mielyttävä lämpösuojakin tehtyä alumiinista, vapaalla kädellä veistäen http://kuvablogi.com/nayta/914964/ ,tosin ei vielläkään ihan pro.
Penkin alta pois sahatun putsarin kotelo tilalle piti kans kehittää jotain ja akku olisi myös tarkoitus siirtää samalla johonkin tonne http://kuvablogi.com/nayta/914972/ ihan iskarin viereen.
Miks vai--ei oo muutakaan tekemistä ja ei näytä hyvältä "pyöräkotelossa" ja on aina ihan savessa.

Predatorin 500cm3 pyttykin tuli eilen ja nyt koneistamoon ja 560 putki paikoilleen.Ulkoisin mitoin ainakin ihan sama kun Tilhin, mut puuttuu pari tukea valusta.Menee seinämävahvuus aika pieneksi kun ton ison 560 putken lykkää tohon pyttyyn mut kai ne sit kestää.
Nokkien vaihdosta en olekkaan enää varma kannattaako tehdä, kun löytyi mielipiteitä et se pienikin alavääntö mitä nyt on-- häviäisi.
Tiedä sit ja kiinnostaisi kuulla jonkun mielipide, jolla sellaiset olisi täällä suomenmaalla.
Ja kaikki tämähän on tulossa vaan off-road käyttöön ja tiellä kuristettu tietysti, ettei ketään vaan ymmärrä väärin :roll:
Meitzi
3WD
Viestit: 66
Liittynyt: 18 Syys 2007 18:31
Paikkakunta: Keskisuomi Mönkiä: Dinli DMX 450

Kilpi

Viesti Kirjoittaja Meitzi »

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070893
22§ kirjoitti: Rekisterikilvet on kiinnitettävä autossa eteen ja taakse, traktorissa ja moottorityökoneessa eteen tai taakse, moottorikelkassa molemmille sivuille ja muussa ajoneuvossa taakse kilville varattuihin paikkoihin ajoneuvon poikkisuuntaan, pystyasentoon tai enintään 30 astetta alareunasta ulospäin kallistettuna ja siten, ettei mikään ajoneuvon osa tai varuste osittainkaan peitä sitä. Rekisterikilpi tulee tarvittaessa pohjustaa tai kehystää siten, ettei se ajoneuvoa käytettäessä vahingoitu. Rekisterikilpeä ei saa taittaa, leikata tai peittää, eikä siihen saa kiinnittää tarraa, merkkiä tai kilpeä.

Rekisterikilpien kiinnitysruuvien päät on maalattava pohjan värisiksi tai peitettävä pohjan värisillä tulpilla.
Eli ei tuosta ns. alarajasta ole tuossa määritelty mitään. Pulteista kylläkin :roll:
Avatar
jappes
3WD
Viestit: 66
Liittynyt: 10 Syys 2007 19:05
Paikkakunta: Nouste...Dinli 450tl--EscoCossu--

Re: Kilpi

Viesti Kirjoittaja jappes »

Meitzi kirjoitti:http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070893
22§ kirjoitti: Rekisterikilvet on kiinnitettävä autossa eteen ja taakse, traktorissa ja moottorityökoneessa eteen tai taakse, moottorikelkassa molemmille sivuille ja muussa ajoneuvossa taakse kilville varattuihin paikkoihin ajoneuvon poikkisuuntaan, pystyasentoon tai enintään 30 astetta alareunasta ulospäin kallistettuna ja siten, ettei mikään ajoneuvon osa tai varuste osittainkaan peitä sitä. Rekisterikilpi tulee tarvittaessa pohjustaa tai kehystää siten, ettei se ajoneuvoa käytettäessä vahingoitu. Rekisterikilpeä ei saa taittaa, leikata tai peittää, eikä siihen saa kiinnittää tarraa, merkkiä tai kilpeä.

Rekisterikilpien kiinnitysruuvien päät on maalattava pohjan värisiksi tai peitettävä pohjan värisillä tulpilla.
Eli ei tuosta ns. alarajasta ole tuossa määritelty mitään. Pulteista kylläkin :roll:

Löytyi tollanen tieto. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... IN:FI:HTML
Eli dinlin taka-akseli nopeasti laskettuna 25cm korkeudella, joten sovelletaan sitä 20cm maasta mittaa niin saa olla 5cm alle taka-akselin keskipisteen.
Tiukkaa tekee, mut lähellä ollaan nykyisellä sijoituksella 8)
Avatar
jappes
3WD
Viestit: 66
Liittynyt: 10 Syys 2007 19:05
Paikkakunta: Nouste...Dinli 450tl--EscoCossu--

Viesti Kirjoittaja jappes »

Nyt alkaa olemaan takapää ja putki valmiina.Tosin taisi tulla hieman liian pystyyn. http://kuvablogi.com/nayta/930569/

Akku varmaan aika paljon paremmassa suojassa nyt ja säilytystilaakin sain jätettyä penkinalle mukavasti. http://kuvablogi.com/nayta/930550/

Takahäkin muutos viellä painaa pelottavasti takaraivossa.......

Tuli jäykemmät venttiilijousetkin jo postissa ja kohta saa lyödä koneen osiksi.Ensiviikolla pitäisi tulla JE 560cc kit,Procom viriboksi,Suutinsarja ja kisakytkin varmuudeksi.Dollari kohtuu halpaa :)

Tiedä mitä viellä keksii, mut johonkin pitää tämän jälkeen päästä koittamaan virallisesti mitä menee ja mahdollisesti tehojakin mittamaan.
Turun seudulla ei vaan taida oikein sopivaa penkkiä olla.
Avatar
mikko v
3WD
Viestit: 115
Liittynyt: 08 Syys 2004 20:58
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja mikko v »

Pientä laittoa nyt viikonloppuna maalasin vanteet mustiksi :D keulaan madalluspalat .
http://kuvablogi.com/nayta/948580/
Avatar
kaitzu
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Marras 2006 14:19
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja kaitzu »

mikko v kirjoitti:Pientä laittoa nyt viikonloppuna maalasin vanteet mustiksi :D keulaan madalluspalat .
http://kuvablogi.com/nayta/948580/
Hienosti sopii mustat vanteet :)
Vastaa Viestiin