Sivu 1/5

Outo ääni moottorista.

Lähetetty: 21 Elo 2008 21:36
Kirjoittaja kadet89
Onko kellään kuulunut moottorista ihmeellistä kilkatusta?
Ääni kuulu kun kierroksia hieman nostaa tyhjä käynniltä(noin 1500-2000)
ja loppuu kun kierrokset nousevat hieman lisää.

Voisiko joku venttiili kantaa?

Eikös jollain voorumilaisen dinlissä venttiilit kantanut, millaista ääntä silloin piti?

Lähetetty: 21 Elo 2008 22:19
Kirjoittaja tempputomi
mulla kanto venat, mutta se ei rallattanut yhtään. ei vaan lähtenyt käyntiin.
veikkaisin että on välystä sulla.

Lähetetty: 21 Elo 2008 22:58
Kirjoittaja frosty
Taitaa joku resonoida. Mulla piti putken lämpösuoja sellasta omituista kilinää, jonka aluksi luulin tulevan koneesta.

Lähetetty: 22 Elo 2008 15:04
Kirjoittaja kadet89
Olen tossa kyselly vähän joka paikasta, niin sielä on vissiin nokkaketjunkiristin löysällä.

Lähetetty: 11 Syys 2008 12:39
Kirjoittaja Pablo
Kuuluikos toi ääni kun vähän vedättää? Itse kans huomasin et jokin "Kalkatus" kuuluu kun käy tyhjäkäyntiä/pienillä kierroksilla ja sit kun hieman vedättää niin kuuluu myös. Vähän sellanen ääni niinkuin olis ketjut löysällä tms.. Lisäksi kun kone sammuu niin kuuluu myös "kloksahtava" ääni.
Liekkö vika vai ominaisuus :?: :roll:

BTV: Onkos toi nokkaketjun kiristin öljynpaineella toimiva vai millanen rakenne siinä on tai onkos se ulkopuolelta säädettävä?

EDIT: Se on ilmeisesti pakoputken vieressä ~5cm pitkä palikka jossa 10mm kannalla pultti päässä? Miten ton voi testata/kiristää loppuuko ääni?

Lähetetty: 11 Syys 2008 18:42
Kirjoittaja miguli
Palikka ja pultti pakoputken vieressä :o en mä semmosia nää omassani
tai sitten oon tosi puusilmä

Lähetetty: 11 Syys 2008 18:50
Kirjoittaja Pablo
Jarrupolkimen puolella, sylinterin alareunassa, kaasarin suuntaisesti ja pakoputki menee vierestä ohi.. Sellanen ~5 cm pitkä palikka mikä on kahdella ruuvilla kiinni ja päässä on 10mm kannalla pultinpää ja kupariprikka välissä..

Lähetetty: 11 Syys 2008 19:01
Kirjoittaja miguli
Joo löytyhän se, kurkistelin sylinterin etupuolta ekaks :) ja huoltomanuaalia aloin selaamaan niin siellä käesketään säätää kiristin erikoistyökalua käyttäen ,mutta erikoistyökalusta ei löydy kuvaa

Lähetetty: 11 Syys 2008 19:07
Kirjoittaja Pablo
Jeps niin aattelinki et se vois olla? Perhana ku tietäs ton rakenteen ni vois vähä kokeilla. Ei uskalla kyllä lähteä "soitellen sotaan".. Pian saa nostaa motin pois kun joku kikkare putoaa välistä :D

Lähetetty: 11 Syys 2008 20:26
Kirjoittaja jappes
Ei varmaan metsään mene tämä pahasti, eli se kiristin on jousella toimiva ja toi erikoistyökalu, josta puhuttu on ilmeisesti vaan sitä varten, kun se kiristin laitetaan paikoilleen sylinteriin niin se 10 kannalla oleva pultti otetaan pois ja erikoistyökalu lykätään siitä sisälle ja ruuvataan mäntä pohjaan sen avulla.
Tämä siksi että kun se kiristin laitetaan paikoilleen sylinteriin ja laitetaan ne kaksi oliko nyt 8 kannalla olevat kiinnityspultit kiinni, niin muuten kiristimen jousi painaa kovin vastaan ja on kovin vaikea laitaa paikoilleen.Manuaalissa oli kyllä huono selostus mutta tukisi tätä epäilystä jotenkin mielestäni kuvan mukaan.

Itse kun purin sylinterin otin kiristimen ihan siitä pois vaan, eikä sieltä mitään pääse tippumaan jos nokkaketju ja laahaimet paikoillaan.
Oma veikkaus, että pystyy säätämään kireyttä vaan siten, että ottaa kiristimen pois ja sopiva prikka jousen alle.
Rakennetta kun tutkin niin en lähtisi itse kiristämään, koska laahaimet kuluvat varmaan paljon enemmän kun nokkaketju kireällä.On meinaan vakiona jo aivan sairaan piukalla.
Aika paljon pitävät kalkatusta myös venttiilipainimet.Jysähtivät oikein kunnolla ylös jo vakiojousilla.
En omassa ole huomannut mitään ihmeempää ääntä, mutta tuleeko muilla se kalkatus myös, kun kunnolla moottori lämmin eli välyksen pienentyneet???

Lähetetty: 11 Syys 2008 21:20
Kirjoittaja Pablo
Hyvä rakentava vastaus.

Kyllä pitää heti kylmänäkin mut ei toi ääni niin älyttömän voimakas ole. Kuuluu jos kyykistyt tai seisot moottorin vieressä. Tietty onhan toi sellanen potpottaja (yoshimura) muutenkin et paha sanoa miten "puhtaasti" ton kuulus käydä.

Lähetetty: 11 Syys 2008 21:58
Kirjoittaja miguli
ei saa kuunnella liikoja sivuääniä, tulee vaan paha mieli ja alkaa stressi.
kyllä omastanikin kuuluu välillä hyvinkin hämmästyttäviä ääniä mutta
ei niitä kaikkia pidä ottaa vakavasti 8) ja se klonksahdus sammuttaessa
taitaa johtua siitä että kone potkaisee jotenkin takaisin,
kuulunut mulla alusta saakka

Lähetetty: 11 Syys 2008 22:22
Kirjoittaja Pablo
Juu ei pidä tosiaan liian tarkkaan kuunnella. Tämä Dille on nyt ensimmäinen mönkkäri ni ei ole tullut kauheesti näiden "potpottajien" kanssa pelattua. Autojen kanssa kyllä ja niissäkin on niitä sivuääniä aina välillä :D

Lähetetty: 12 Syys 2008 19:25
Kirjoittaja kadet89
Ite testasin ettei se kiristäjä ole jumissa, niin sinne kymppi millisen pultin alle menee pieni talttapääruuvari(hankala paikka kun on se pakoputki siinä).
Ei kannata kuin kokeilla että pikkasen liikkuu vaan.

Ja moottorin olisi hyvä olla yläkuolo kohdassa.

Ääni kuuluu vielä mutta eipä se ole menoo haitannut...

Lähetetty: 13 Syys 2008 18:10
Kirjoittaja neippi
Mullakin kuuluu joku ääni aina koneesta, kun lähtee kauemmas kurvailemaan. Mitä kauempana kotoa on, sitä kovempi ääni. Sama homma joka vehkeessä. Ilmeisesti aina pelko perseen allla, että kohta kone kilahtaa kiinni tai yms. No, aina kotiin on päässy, toistaiseksi. :D