Dinli 901, ei lataa

Keskustelua Dinli mönkijöistä
deemu
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 26 Heinä 2011 11:08

Re: Dinli 901, ei lataa

Viesti Kirjoittaja deemu »

Siis kyse vissiin tasasuuntaajasta eikä säätimestä??! Ite laitoin veneeseen kesällä moottoripyörään tarkotetun suuntaajan ku
orkkis olis maksanu 300 eur! Se pyörän tasasuuntaaja makso 60 euroo ja hyvin lataa.. Oli siis tarvike/yleis malli
Avatar
Bisse
4WD
Viestit: 189
Liittynyt: 29 Huhti 2010 18:50
Mönkijä:: Linhai 400 X-Way
Paikkakunta: Espoo

Re: Dinli 901, ei lataa

Viesti Kirjoittaja Bisse »

deemu kirjoitti:Siis kyse vissiin tasasuuntaajasta eikä säätimestä??!
Eiköhän noissa molemmat lie samassa paketissa. Yleisin rakenne mihin oon törmänny on kolmivaihetta kierrosten mukaan antava käämitys (magneetto) ja siitä jotain tasasähköä tekevä "palikka", lataussäädin. Sen tarkemmin ei vielä oo tarttenu tutustua, mut sivistyny veikkaus on että siinä "tasurissa"/"regussa"/säätimessä on tasasuuntaus ja joko lineaariregulaattori tai ihan vaan karkeesti jonku jänniterajan välissä sitä syöttöä pätkivä asia (vrt. tosi alkeellinen buck-hakkuri). Kaikissa mun näkemissä reguissa kuitenki nii iso jäähdytysripa että antaa ymmärtää tehohävikin olevan suurimmillaan kuitenki ihan merkittävä mikä viittais jompaan kumpaan noista tavoista. Mulla on omassa vehkeessä sen verran toivomisen varaa lataustehossa et vois ennen ens kesää kattella miten se lataus siinä oikeen toimii, laittais vaikka ihan oikeen nykyaikasen hakkurin siihen. Autossahan lataussäädin säätää latausjännitettä magnetoinnin kautta, ja niin oon kuvitellu olevan veneissäki, mutta ainahan sitä uutta oppii. Tommonen magneeton kylkeen tuleva muutaman sadan watin hakkuri-lataussäädin ite tehtynä tuskin kymppiä-kahta enempää maksaa, ja siihen saa muutamalla lisäeurolla sellaset marginaalit että se on "ikuinen".
Uudenmaan Mönkijät Ry
Hallituksen jäsen/Järjestelijä 2011-2012
Hallituksen jäsen/Järjestelijä 2012-2013
MikaR

Re: Dinli 901, ei lataa

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Bisse kirjoitti: Eiköhän noissa molemmat lie samassa paketissa. Yleisin rakenne mihin oon törmänny on kolmivaihetta kierrosten mukaan antava käämitys (magneetto) ja siitä jotain tasasähköä tekevä "palikka", lataussäädin. Sen tarkemmin ei vielä oo tarttenu tutustua, mut sivistyny veikkaus on että siinä "tasurissa"/"regussa"/säätimessä on tasasuuntaus ja joko lineaariregulaattori tai ihan vaan karkeesti jonku jänniterajan välissä sitä syöttöä pätkivä asia (vrt. tosi alkeellinen buck-hakkuri). Kaikissa mun näkemissä reguissa kuitenki nii iso jäähdytysripa että antaa ymmärtää tehohävikin olevan suurimmillaan kuitenki ihan merkittävä mikä viittais jompaan kumpaan noista tavoista. Mulla on omassa vehkeessä sen verran toivomisen varaa lataustehossa et vois ennen ens kesää kattella miten se lataus siinä oikeen toimii, laittais vaikka ihan oikeen nykyaikasen hakkurin siihen. Autossahan lataussäädin säätää latausjännitettä magnetoinnin kautta, ja niin oon kuvitellu olevan veneissäki, mutta ainahan sitä uutta oppii. Tommonen magneeton kylkeen tuleva muutaman sadan watin hakkuri-lataussäädin ite tehtynä tuskin kymppiä-kahta enempää maksaa, ja siihen saa muutamalla lisäeurolla sellaset marginaalit että se on "ikuinen".
Hajulla olet. Siis oikeassa, etkä tutustumassa sähkön näkyvään olotilaan :lol: ( sehän on sinistä)

Jännite regulaattori muuntaa laturin 3-vaihe (ac) tasavirraksi (dc) jota näissä vehjaksissa käytetään.

Yleensä normi regu riittää käsittelemään tuotetun tehon.

Sitten kun säädintä rasitetaan, esim. ajamalla ilman valoja, joutuu regu hukkaamaan tehon johonkin.

Yleensä se tapahtuu http://fi.wikipedia.org/wiki/Zenerdiodi kautta maihin.

Mika
Avatar
jesi
Tracks
Viestit: 2029
Liittynyt: 09 Heinä 2010 19:04
Mönkijä:: Pari Dinliä ollut :(
Paikkakunta: Tampere

Re: Dinli 901, ei lataa

Viesti Kirjoittaja jesi »

Johtosarjasta tulloo musta ja punane johto, menee parin littimen kautta tuohon satiaiseen tasasuunninwhatewö.

Siinä ku perästä purkasin kaikki liittimet ja yks oli vähä tiukassa, kerran jo luovutinki että vatut ku on tiukassa nii olkoo. Että on se vika siinä satiaisessa.
Mutta sit alko omatunto kolkuttelee ja väänsin liittimen auki, punasen karvan liitin sulanu. Johdossa kyllä vahvuutta mutta liitin itessää naurettavan pieni.

Noh, sivareilla silppusin liittimet molemmista päistä ja tein rehelliset karvaperseet väliin.
Sitte tökkäsin akun ja akulle menevien johtojen väliin tän:
Kuva

(http://www.rcuniverse.com/magazine/arti ... cle_id=468 / http://www.rc-cars-planes.com/wattmeter-simulator.html )


Pyöräytin vehkeet tulille, kas vaan kun alko jännite nouseen ja aNppeerit liikkuun!
Sitte ei muutaku pillistä kuumaa, eli kolvilla tinaten, wd40 kera kutistesukka ja erkka päälle.

Se satiainen oli kiilattuna runkopalkin ja putsarikotelon väliin, jätin sen nyt vähän paremmin esille jos tarvii puuttua siihen.
Laitoin takalokarin alle runkoon kii, toki läpivienti alaspäi.


Enivei, oiskohan vaan ollu näin että siinä ruuhkassa puoli ehtoota jonottaen flekti huutaen jne, että heikoin lenkki löyty tuosta pienestä liittimestä joka sit kuorman alla päästi vellit alle.
/ Jere Siirilä
/ Myyty: 2x Dinli DL-904
yaguza
Tracks
Viestit: 1577
Liittynyt: 18 Loka 2008 22:06
Mönkijä:: Banshee 1127ccT

Re: Dinli 901, ei lataa

Viesti Kirjoittaja yaguza »

Kattoisko joku dillestään voltteja niin vois vertailla, pientä aavistusta ilmassa että laturi ei riitä yhdelle lisätylle sähkölaitteelle..
Elikkäs tarttis saada jännite tyhjäkäynnillä sekä kierroksilla, valojen kanssa ja ilman..
Avatar
jesi
Tracks
Viestit: 2029
Liittynyt: 09 Heinä 2010 19:04
Mönkijä:: Pari Dinliä ollut :(
Paikkakunta: Tampere

Re: Dinli 901, ei lataa

Viesti Kirjoittaja jesi »

Mää voin huamenna röissä tsiikata, ellen tänään lähde ostamaan kolesterooleja mahaani :)

Edit tienpäältä:
Valot pois:
- idle: 14.49v
- @ 3000rpm: 14.48v
- @ 6000rpm: 14.14v

Valot päällä:
- idle: 14.45v
- @ 3000rpm: 14.22v
- @ 6000rpm: 14.18v


Ite kyllä mielummin mittaisin käytettävän virtamäärän ja saatavan virtamäärän, kun pelkkää jänöjussia.
/ Jere Siirilä
/ Myyty: 2x Dinli DL-904
yaguza
Tracks
Viestit: 1577
Liittynyt: 18 Loka 2008 22:06
Mönkijä:: Banshee 1127ccT

Re: Dinli 901, ei lataa

Viesti Kirjoittaja yaguza »

Nonii kerroppas jesi sitten että kuinka saatavaa ja kulutettavaa virtaa mitataan?
Sen verran tiedän että mittarista punanen tökätään mittarin A-koloon ja musta COM:iin, siittä eteenpäin tarvis ohjeita kittoos..
Jännitteensäädin myös kuumenee kädenlämpöiseksi n.5min jälkeen tyhjäkäynnillä kun kone on paikallaan, normaalia?

uus akku piti hommata kun edellinen 12a dynovolt happoakku vetäs oikariin, ilmeisesti tärinästä..
Avatar
jesi
Tracks
Viestit: 2029
Liittynyt: 09 Heinä 2010 19:04
Mönkijä:: Pari Dinliä ollut :(
Paikkakunta: Tampere

Re: Dinli 901, ei lataa

Viesti Kirjoittaja jesi »

Mahtaa vaan perusmittarit kestää sen 10a virran, niin tiä si kui onnistuu...
(pitäs lukkoo mittarissa notta paljon on max)

Mä en oo huomannu em koNponentteja sormettaa olleskaan...
/ Jere Siirilä
/ Myyty: 2x Dinli DL-904
yaguza
Tracks
Viestit: 1577
Liittynyt: 18 Loka 2008 22:06
Mönkijä:: Banshee 1127ccT

Re: Dinli 901, ei lataa

Viesti Kirjoittaja yaguza »

sain kyllä A lukemia normi-mittarillakin. elikkäs tyhjäkäynnillä ilman kuormaa näytti +3A ja laski miinuksen puolelle kierroksilla, kuorman kanssa +1A ja samoin miinukselle kierroksilla.
lukemat mittasin niin että mittari tulee akun +navan ja +johdon väliin, eikös tolla tyylillä pitäs koko ajan olla + lukemia? käsittääkseni - lukemat tyhjentää akkua eli lataus ei ole kunnossa tai ei vaan enää riitä kaikille sähkölaitteille.. saiskos jesi vaikka mitattua omastaan samat?
tarvii noita ohmeja kattella vielä huoltomanuskan ohjeilla.
jännitteet näyttää 0,3V vähemmän ku jesillä, uusi akku kiinni jossa lepojännite 12,6V
Avatar
jesi
Tracks
Viestit: 2029
Liittynyt: 09 Heinä 2010 19:04
Mönkijä:: Pari Dinliä ollut :(
Paikkakunta: Tampere

Re: Dinli 901, ei lataa

Viesti Kirjoittaja jesi »

Jos mää mittaisin virtaa, niin ottaisin plussakaapelin irti akusta, toinen pää mittarista kaapeliin ja toinen akkuun.

Mutta esim startatessa menee semmosia virtoja läpi, että normaali mittari kyllä possahtaa.


Ja tokin akun varaustaso, vaikuttaa siihen että millä virralla sitä ladataan.
Kuten mä tuota säätimen mikälie johtoo metsästin, niin purin akkua tyhjäksi että todella näin sinne kunnolla amppeeria vaeltavan.
/ Jere Siirilä
/ Myyty: 2x Dinli DL-904
yaguza
Tracks
Viestit: 1577
Liittynyt: 18 Loka 2008 22:06
Mönkijä:: Banshee 1127ccT

Re: Dinli 901, ei lataa

Viesti Kirjoittaja yaguza »

jesi kirjoitti:Jos mää mittaisin virtaa, niin ottaisin plussakaapelin irti akusta, toinen pää mittarista kaapeliin ja toinen akkuun.
Juurikin näin, kone ensin käymään ja sitten kaapeli irti ja mittari väliin :wink:
Emmä sähköistä mitään tiedä, säädin tosta varmaan on tiensä päässä mutta jos nyt löytäis vian ennenkun tilaan uuden.
Avatar
jesi
Tracks
Viestit: 2029
Liittynyt: 09 Heinä 2010 19:04
Mönkijä:: Pari Dinliä ollut :(
Paikkakunta: Tampere

Re: Dinli 901, ei lataa

Viesti Kirjoittaja jesi »

:shock:

Mulla sammuu jos akunjohdon irrottaa.

Mutta mutta ettei ois sama homma kun mullakin oli justiinsa?
/ Jere Siirilä
/ Myyty: 2x Dinli DL-904
yaguza
Tracks
Viestit: 1577
Liittynyt: 18 Loka 2008 22:06
Mönkijä:: Banshee 1127ccT

Re: Dinli 901, ei lataa

Viesti Kirjoittaja yaguza »

Kerran jo kattelin johdot ja liittimet putsarikotelon huudeilta, mitään normista poikkeavaa en huomannu ja johdot tuntu olevan napakasti liittimissä kiinni.
Tarvis oikeestaan kokeilla kaverin dillestä ehjällä säätimellä että kuinka muuttuu numerot mittarissa.

Mulla sammuu ainoastaan valot ja muut kun +kaapelin ottaa irti, kone käy nätisti :?:
Onkohan jesilläkin jtn häikkää latinkissa..
Huoltomanuaalista:
If the battery voltage does not rise as the engine speed
increases, then the regulator/rectified is defective or the
alternator output is insufficient for the loads, check the
alternator and regulator/rectifier to determine which part is
defective.
Avatar
jesi
Tracks
Viestit: 2029
Liittynyt: 09 Heinä 2010 19:04
Mönkijä:: Pari Dinliä ollut :(
Paikkakunta: Tampere

Re: Dinli 901, ei lataa

Viesti Kirjoittaja jesi »

En tiedä, mutta jännitteet pysyy kurissa ja tyhjää akkua lataa niillä spekseillä mitä pitääkin.
Enivei, käy ja kukkuu toimii hienosti :)

Ja tosiaan, mulla sammuu ku saunalyhty jos nykii akun johdon irti.
Huomasin jo sillon ku akun johdot kipinöi (johdot hankautunu yhteen), että ei virtaa ei käy.

Mutta en tiä kannattaako hirveesti vertailla, jos vertaan tuota mustaa ja punanasta, niin aika erillaiset on sähköiltään.
Ei tarvi kun etukatteen alle kurkistaa, niin mustasta meinaa nähdä lokarista lokariin kun ties mitä salaattia edessä ja punasesta näkee vaikka kiinaan asti.
(joo, sama valmistuskuukausi ja vuosi...)


Ja toi lataushäikkä, kaikki mullaki näytti hyvältä, mutta se yks liitin oli sisältä morjens.
/ Jere Siirilä
/ Myyty: 2x Dinli DL-904
yaguza
Tracks
Viestit: 1577
Liittynyt: 18 Loka 2008 22:06
Mönkijä:: Banshee 1127ccT

Re: Dinli 901, ei lataa

Viesti Kirjoittaja yaguza »

pitää kattella lisää kun kerkiää, tarvii seurailla akun lepojännitettä ja pitää latinkissa jos alkaa tippumaan.
Hyvin käy ja kukkuu täälläkin, ihmetyttää vaan toi "alhainen" latausjännite ja se kun jännite putoaa kierroksien mukaan.
Vastaa Viestiin