Sivu 1/2

Dinli 450cc viritys/modaus

Lähetetty: 08 Huhti 2009 15:05
Kirjoittaja revenga69
Elikkäs tänne vaan viritys/modausvinkkejä ja kysymyksiä niin eiköhän niihin joku specialisti vastaa..:)

Re: Dinli 450cc viritys/modaus

Lähetetty: 08 Huhti 2009 15:21
Kirjoittaja revenga69
Mitäs mun kannattaisi tehdä Tilhille, että sen saisi kulkemaan kohtuu kierroksilla 80km/h vauhdissa, vakiona kone pitää pientä melua vaikka varaa onki kiihdyttää sinne 120km/h asti. Olen miettinyt pääsuuttimen vaihtamista 180 tehoilmansuodinta, tieliikenne hyväksyttyä tehoputkea ja tietysti välitysten muuttamista...nämä voisi auttaa mielestäni jotenkin, mutta onko jollakin jotain muita ehdotuksia/kokemuksia? Modauksen puolella tietysti spacerit joka kulmaan ja madalluspalat plus kaikkee muuta kilikettä.... :)

Re: Dinli 450cc viritys/modaus

Lähetetty: 08 Huhti 2009 16:13
Kirjoittaja Mika_M
revenga69 kirjoitti:Mitäs mun kannattaisi tehdä Tilhille, että sen saisi kulkemaan kohtuu kierroksilla 80km/h vauhdissa
Vaihdat tietenkin välitykset. 15-38 on mulla ja tuntuu aika sopivalta omaan käyttöön, vitosella ei jaksa ihan vetää rajottajaan mutta kulkee kumminkin sen ~126 todellista nopeutta. Matka-ajossa mukavan kohtuulliset kierrokset.

Re: Dinli 450cc viritys/modaus

Lähetetty: 08 Huhti 2009 18:00
Kirjoittaja revenga69
Jaksaako Tilhi enää lähteä sitten mihinkään noilla välityksillä ja riittääkö vääntö muilla vaihteilla?
Luulis ettei nyt ainakaan pienemmillä vaihteilla ihan heti vääntö loppuisi..

Re: Dinli 450cc viritys/modaus

Lähetetty: 08 Huhti 2009 19:04
Kirjoittaja Mika_M
revenga69 kirjoitti:Jaksaako Tilhi enää lähteä sitten mihinkään noilla välityksillä ja riittääkö vääntö muilla vaihteilla?
Luulis ettei nyt ainakaan pienemmillä vaihteilla ihan heti vääntö loppuisi..
Vapariputsarilla, dynojetin suutinsatsilla ja noilla välityksillä sillä pyyhkäsee 0-100 kahdeksan sekunnin pintaan mikä ainakin mulle riittää oikein hienosti. Eihän se crossiradalla niin kovasti jaksa vetää kuin vakiovälityksillä, mutta elämähän on valintoja. Tietysti onhan noita vaihtoehtoja vakiorattaiden ja näiden mainittujen välissäkin.

Re: Dinli 450cc viritys/modaus

Lähetetty: 08 Huhti 2009 20:23
Kirjoittaja revenga69
Mika_M kirjoitti:
revenga69 kirjoitti:Jaksaako Tilhi enää lähteä sitten mihinkään noilla välityksillä ja riittääkö vääntö muilla vaihteilla?
Luulis ettei nyt ainakaan pienemmillä vaihteilla ihan heti vääntö loppuisi..
Vapariputsarilla, dynojetin suutinsatsilla ja noilla välityksillä sillä pyyhkäsee 0-100 kahdeksan sekunnin pintaan mikä ainakin mulle riittää oikein hienosti. Eihän se crossiradalla niin kovasti jaksa vetää kuin vakiovälityksillä, mutta elämähän on valintoja. Tietysti onhan noita vaihtoehtoja vakiorattaiden ja näiden mainittujen välissäkin.

Hmm.....lähteminenhän tuossa on parasta, mutta toisaalta taas 80km/h vauhtia ja kone huutaa niin ehkä kuitenkin vois sitten harkita tuota välitysten vaihtoa....mutta ISO kiitos tiedosta!!

Re: Dinli 450cc viritys/modaus

Lähetetty: 08 Huhti 2009 21:50
Kirjoittaja Vonjake
Mulla on 15 / 38 myös välitykset ja parani huomattavasti paremmaksi matka-ajoa varten. Satasen vauhdissakin vielä kohtuu kierrokset, että kehtaa ajaa, mutta sitä kovempaa ei enää viitsi huudattaa, silti, ohituksetkin sujuu vielä. Ei sitä kadulla jalkoihin jää kiihtyvyydessäkään, jopa mielestäni parempi, kun vaihteen vaihtokin hidastuu.

Metsään ei sitten enää mennäkkään yhtään möyrimään, ykkönen ja pakki ovat jo todella pitkiä sinne.

Montulle en ole vielä päässyt testaamaan. Tosin ei tuo dinli oikein muutenkaan ole paras ajettava monttuun.


Ainakin noissa vanhakoppasissa dinleissä on pakkovaihdon edessä etuvalo, joka nököttää tangon päällä. Ruma.
Myös takavalo ja vilkut kaipaa vaihdon, nimittäin eivät kestäneet paria viikkoa minun ajossa.

Re: Dinli 450cc viritys/modaus

Lähetetty: 08 Huhti 2009 22:49
Kirjoittaja to4
"Ei sitä kadulla jalkoihin jää kiihtyvyydessäkään, jopa mielestäni parempi, kun vaihteen vaihtokin hidastuu."

Pitää muuten paikkansa!Ollaan kaverin kanssa ajeltu samanmoisilla 904:silla ja kun välitykset oli molemmilla samat 15/38 niin laitoin takarenkaiksi 22" ja kaveri 18" (vakio siis 20") niin luulin tietysti että kaveri kiihdyttää alussa karkuun...
Vielä mitä heti alusta nykäsin karkuun kun kaveri nytkäytti vehkeen liikkeelle ja joutui heti etsimään kakkosta :lol:
Nyt laitoin välityksiksi 14/38 ja noilla isoilla takarenkailla edelleen.Kulkua 126kmh gps mukaan.
Aika sopivat välitykset.

Re: Dinli 450cc viritys/modaus

Lähetetty: 09 Huhti 2009 16:25
Kirjoittaja revenga69
No ei kai tässä muu auta kuin kokeilla...ootteko muuten noihin 904seen laittanu mitään lisämittareita kuten öljynlämpötila, vedenlämpötila, kiekka yms??? Kesällähän ainakin edellinen meikäläisellä kävi aika lämpösenä ennen ku lähti flekti pyörimää joten pistin johdot yhteen että flekti pyörisi koko ajan, mutta onko teillä tietoa mistä saisi anturin syyläriin joka antais käskyn flektille vähän pienemmillä lämmöillä??

Kyllä siitä vielä vermes tulee...:D

Re: Dinli 450cc viritys/modaus

Lähetetty: 09 Huhti 2009 17:06
Kirjoittaja Vonjake
revenga69 kirjoitti:No ei kai tässä muu auta kuin kokeilla...ootteko muuten noihin 904seen laittanu mitään lisämittareita kuten öljynlämpötila, vedenlämpötila, kiekka yms??? Kesällähän ainakin edellinen meikäläisellä kävi aika lämpösenä ennen ku lähti flekti pyörimää joten pistin johdot yhteen että flekti pyörisi koko ajan, mutta onko teillä tietoa mistä saisi anturin syyläriin joka antais käskyn flektille vähän pienemmillä lämmöillä??

Kyllä siitä vielä vermes tulee...:D
Laitoin lämpömittarin. Minulla hajosi anturi ja vilkutti jatkuvaan punasta, vaikka lämmöt ei noussut, edes flektin pyörimiskorkeuksiin. Tuskin sinullakaan on liian lämpimänä käynyt, sopivastihan lämpöä pitää olla.

Parempaa kiinnitystä odotellessa...
http://kuvablogi.com/nayta/1821280/

Re: Dinli 450cc viritys/modaus

Lähetetty: 09 Huhti 2009 21:24
Kirjoittaja revenga69
Vonjake kirjoitti:
revenga69 kirjoitti:No ei kai tässä muu auta kuin kokeilla...ootteko muuten noihin 904seen laittanu mitään lisämittareita kuten öljynlämpötila, vedenlämpötila, kiekka yms??? Kesällähän ainakin edellinen meikäläisellä kävi aika lämpösenä ennen ku lähti flekti pyörimää joten pistin johdot yhteen että flekti pyörisi koko ajan, mutta onko teillä tietoa mistä saisi anturin syyläriin joka antais käskyn flektille vähän pienemmillä lämmöillä??

Kyllä siitä vielä vermes tulee...:D
Laitoin lämpömittarin. Minulla hajosi anturi ja vilkutti jatkuvaan punasta, vaikka lämmöt ei noussut, edes flektin pyörimiskorkeuksiin. Tuskin sinullakaan on liian lämpimänä käynyt, sopivastihan lämpöä pitää olla.

Parempaa kiinnitystä odotellessa...
http://kuvablogi.com/nayta/1821280/
No ainakin vesiletkut tuntu olevan niin kuumina ettei kädellä edes pystynyt paria sekunttia kauempaa pitää kiinni....ja flekti lähti kesäkuumalla vasta risteyksessä kun ei ollut ilmanvastusta....ehkä sitten päästelin niin haipakkaa että ilma jäähdytti sen verran....:P :D no mutta tänään taas kävin pöristelees niin nyt lähtee hienosti kun sai vihdoin otettua kaasunrajottimet pois kun on 500km täynnä...kunhan pääsis nyt vaan muokkaa tuota vehjettä mieleiseks....:) Sulla on vielä tuo kyklooppi malli? Onko paljon jo ajettu?

Re: Dinli 450cc viritys/modaus

Lähetetty: 09 Huhti 2009 21:55
Kirjoittaja mäkkäri
Tosta lämpöhommasta; laitoin ihan tavallisen autoon tarkoitetun kello/sisä/ulkolämpömittarin Tilhini ohjaustankoon ja teippasin ylävesiletkun pintaan kiinni n.s. ulkolämpöanturin. Flekti pörähtää käyntiin aina kun lämmöt on siinä 65 asteen tienoilla. Nythän noi lämmöt kohoaa paikallaan tyhjäkäynnillä siiihen. Ajaessa näyttää noin 45-50 astettta.Siis kysymys letkun pintalämmmöstä. Ja onhan jo 60 astetta niin pirun kuuma, ettei sitä kauaa viitsi käpälöidä. Todellisen nesteen lämmön kanssa tuollla ei ole mitään tekemistä, mutta onhan joku keino tarkkailla lämpöjä ilman "oikeeta" mittaria ja näkeehän samalla ilman lämpötilan ja kellonajan :). Omaan tilhiin tuli tänään kesärengassetti ja täytyy ratastaa harvemmaksi, että viitsii ajella maantielläkin. Taakse tuli 255/40/10 ja sehän on pari tuumaa penempi halkaisijaltaan kuin vakiokumi. Edessä onkin jo 15 piikkinen, jolla kulki 132 gps nopeutta,(muutoin vakio).taakse täytyykin laittaa 36 piikkinen ratas ja kalibroida nopeusmittari näyttämään oikin.

Re: Dinli 450cc viritys/modaus

Lähetetty: 09 Huhti 2009 21:57
Kirjoittaja Mika_M
revenga69 kirjoitti:No ainakin vesiletkut tuntu olevan niin kuumina ettei kädellä edes pystynyt paria sekunttia kauempaa pitää kiinni....ja flekti lähti kesäkuumalla vasta risteyksessä kun ei ollut ilmanvastusta....ehkä sitten päästelin niin haipakkaa että ilma jäähdytti sen verran....:P
Ei vesiletkuista varmaan ole tarkoituskaan pystyä pitämään kiinni eikä tosiaan tarvitse kummoista vauhtia olla että ilma virtaa jäähdyttimen läpi kovempaa kuin flekti pystyisi sitä siirtämään. Sehän sen flektin tarkoituskin on, että jäähdytys pelaa myös paikallaan ollessa tai hyvin hitaasti ajellessa.

Minusta noilla "oireilla" ei pitäisi olla mitään tarvetta alkaa tekemään omia virityksiä flektin pyörittämiseen.

Re: Dinli 450cc viritys/modaus

Lähetetty: 09 Huhti 2009 21:59
Kirjoittaja Mika_M
mäkkäri kirjoitti:Edessä onkin jo 15 piikkinen, jolla kulki 132 gps nopeutta,(muutoin vakio).
Miten ihmeessä se noin lujaa? Oma koneeni kulki 15-42 ratastuksella ja vakiokumeilla noin 120km/h todellista nopeutta kun vitosella veti rajoittajaa vasten.

Re: Dinli 450cc viritys/modaus

Lähetetty: 09 Huhti 2009 22:15
Kirjoittaja mäkkäri
Mika_M kirjoitti:
mäkkäri kirjoitti:Edessä onkin jo 15 piikkinen, jolla kulki 132 gps nopeutta,(muutoin vakio).
Miten ihmeessä se noin lujaa? Oma koneeni kulki 15-42 ratastuksella ja vakiokumeilla noin 120km/h todellista nopeutta kun vitosella veti rajoittajaa vasten.

Joo, piti oikein kahdesti koittaa, kun en oikeen itsekään uskonut. Nopeusmittari muuten näytti 135 ja gps 132, rajoitin tuli mullakin vastaan. Yhtenä syynä olettaisin eron vakiokumienkin koossa. Ensimmäiset takakumit meni vaihtoon, koska kehän eroa oli n 8 cm ja sehän tuntui. Korkeuseroa oli silminnähden huvittavan paljon. Josko mun uudet kumit ovat hieman isommat kuin 20 ". Sitten siitä pakarin kipinäverkosta. Omassani pitää ehdottomasti olla paikallaan. Jos ottaa pois, meno on huomattavasti tahmeampaa, varsinkin keskialueella. Muutoin tosiaan vehje on ihan vakio. Asfalttikumeilla nopeutta en ole vielä kokeillut.