Sivu 1/2
95 vai 98?
Lähetetty: 07 Syys 2010 19:05
Kirjoittaja toni.k
Semmonen tyhmä kysymys että kumpaa ootte käyttäny (Dinli 450) 95 vai 98

Re: 95 vai 98?
Lähetetty: 07 Syys 2010 19:14
Kirjoittaja jesi
Kaikkea kolmea makua ristiin, ei muutosta suuntaan tai toiseen.
Re: 95 vai 98?
Lähetetty: 07 Syys 2010 20:09
Kirjoittaja toni.k
Oli yksillä sivuilla vaan että 95

mutta oon käyttäny 98

niin aattelin kysästä että mitä te oottee käyttäny

Re: 95 vai 98?
Lähetetty: 07 Syys 2010 20:13
Kirjoittaja gamo500
Aina kaikissa vehkeissä 98
Re: 95 vai 98?
Lähetetty: 07 Syys 2010 21:05
Kirjoittaja Sumppi_
gamo500 kirjoitti:Aina kaikissa vehkeissä 98
Sama juttu
Re: 95 vai 98?
Lähetetty: 10 Syys 2010 11:53
Kirjoittaja hane
98 kaikkiin. V pover vielä parempaa, mutta shelliä ei lähimailla joten 98:lla mennään.
Ero tulee palamisessa, eli mitä korkeempaan oktaania niin sitä vähemmän karstaa ja muuta paskaa.

Re: 95 vai 98?
Lähetetty: 10 Syys 2010 14:57
Kirjoittaja Catiska
Ja mihinkäs tämä perustuu?
Re: 95 vai 98?
Lähetetty: 10 Syys 2010 15:10
Kirjoittaja Koheltaja
Laite/moottorivalmistajan suositusten mukaan mennään eli 95 kaikissa tällä hetkellä olevissa bensakoneissa, turha tankkailla 98 kun siitä ei ole vastaavaa hyötyä. Perustelut löytyy aiemmista keskusteluista.
Kumma juttu muuten, samoja bensajuttuja vatvotaan foorumilla 1-6x vuodessa, ja aina uudella otsikolla. Sen verran moderaattoria laiskottaa näin perjantai iltapäivänä etten jaksa alkaa kaivamaan vanhoja keskusteluja esiin. Jos nyt tämä olisi viimeinen uusi bensakeskustelu tälle vuodelle.
Re: 95 vai 98?
Lähetetty: 10 Syys 2010 15:31
Kirjoittaja Syntax Error?
Tunnen muutaman moottoreista hyvin perillä olevan tahon ja jotka tietävät myös polttoaineista paljon. Toistan tässä erään asiantuntijan sanat:" 95 on halvatun hyvä bensa - nuotion sytyttämiseen"
98 vain ja ainoastaan jokaiseen pärisevään (vakio)laitteeseen.
Re: 95 vai 98?
Lähetetty: 10 Syys 2010 15:35
Kirjoittaja Koheltaja
Olisi kiva kuulla lisää tämän asiantuntijan lausuntoja bensiineistä

Re: 95 vai 98?
Lähetetty: 10 Syys 2010 15:48
Kirjoittaja Syntax Error?
Tämä kaveri tuskin tällä palstalla vierailee mutta hän on ollut yhden offshore-kilpavenetiimin päämekaanikkona virittäen yli 900 hv kilpamoottoreita. Tiimillä oli myös yhtenä pääyhteistyökumppanina monikansallinen öljyalan jätti joka toimitti heille polttoaineet. Uskallan jopa väittää, että hän tietää huomattavan paljon polttoaineista.
Onko sinulla jotain erityistä mitä haluaisit tietää? Voin kysäistä, mutta vasta parin viikon kuluttua koska hän viemässä yhtä alusta amerikkaan eikä ole tällä hetkellä tavoitettavissa.
Re: 95 vai 98?
Lähetetty: 10 Syys 2010 16:35
Kirjoittaja RSH
Sahoihin Stihl suosittelee käyttämään 98:ia ja koska kannut tulee täytettyä kaikki kerralla, 98:ia menee kaikkiin pienkoneisiin. 98 oktaaninen ei varsinaisesti tuo lisää tehoa mutta korkeaviritteisissä moottoreissa suositeltua käyttää korkeaoktaanista bensaa, matalaviritteisessä moottorissa ei varsinaista hyötyä pitäisi olla.
Autoon menee 95:sta
Re: 95 vai 98?
Lähetetty: 10 Syys 2010 17:14
Kirjoittaja Koheltaja
No nyt rupes pelottamaan kun on oikein monikansallinen öljy yhtiö yhteistyökumppanina

En epäile kaverisi ammattitaitoa mutta 900hp kisakoneita ja niiden polttoaineita ei kannata verrata näiden maamoottoreiden bensoihin, moottoreiden viriaste on aivan eri kuin perusjampan päristimissä. Eli, kisavehkeet ja pumppubensat ja niiden käyttötarkoitukset ei korreloi millään tavalla keskenään.
Se siitä pätemisestä kaverin kokemuksien ja kertomuksien osalta.
Voi olla että aikansa kun penkittää vakio moottorilla olevia ruohonleikkureita, moottorisahoja, agregaatteja, mönkijöitä, ooppeleita ja trimmereitä niin ehkä joku marginaalinen hyöty saadaan kun käytetään korkeampi oktaanista bensaa. Jos käyttäjä tuntee tämän marginaalin omaa psyykettä nostavana asiana niin silloin on toimittava omantunnon mukaan ja käytettävä sitä korkeampi oktaanista, vaikka sen käyttö menisi haitan puolelle.
Kuten toisessa keskustelussa kävi ilmi niin V-Power paransi kylmäkäynnistystä joten polttoaineissa on eroja, kun porukat oppisi ymmärtämään mitä eroja niissä on, ja mitä hyötyä niistä on, eikä pelkästään tankkaile niitä koska kaverin mielestä joku oktaani/tuote on paras. Varmaan on sitä jossain osa alueella mutta yleistäminen on turhaa. Näistä syistä en ymmärrä miksi on syytä käyttää korkeampi oktaanista polttoainetta mitä valmistaja on suositellut, varsinkaan jos konkreettisia eroja ei saada aikaiseksi.
Tilanne on sama kuin yhden ja kolmen tähden Jallun kanssa. Moni ostaa kolmen tähden jallua kun se on parempaa ja kalliimpaa. Plandattuna tai suoran paukun jälkeen on aivan sama kumpaa juo, maussa eroa ei huomaa ja on yhtä kännissä kun pullo on tyhjä ja kankkunen tulee aivan samalla tavalla. Mutta siitä huolimatta pitää ostaa sitä kolmen tähden jallua kun se on parempaa...
Kuten jo mainitsin niin näistä asioista on käyty monet keskustelut ja rautalankakin on loppunut muissa keskusteluissa, joten omalta osalta tämä päättyy tähän.
Re: 95 vai 98?
Lähetetty: 10 Syys 2010 20:38
Kirjoittaja BRUTE 750
no jatka sitten keskustelua biobensiinistä kun tunnut olevan niin kypsä.
eli miten ensi vuoden E5 ja E10 soveltuu mönkijöihin
Tietenkin e5 käy kuten normi 98 mutta mutta kuinka on e10 soveltuvuus mönkijöihin.?
Monella olisi varmaan jo hinnan takia kiinnostusta käyttää e10(vanha 95)
Re: 95 vai 98?
Lähetetty: 10 Syys 2010 21:06
Kirjoittaja Koheltaja
Ei pysty, ei kykene. Tähän loppui mun vähäinen tietämys, mitä noi numero/kirjain yhdistelmät tarkoittaa?
