Sivu 1/4

dinliin kansi... ja muitakin murheita :)

Lähetetty: 09 Touko 2011 23:11
Kirjoittaja partakukko
tuli ostettua 07 tieliikenne dinli ja vajaa tunnin ajelun jälkeen meni pakoventtiili poikki ja vaihtoon menee mäntä, kansi ja tietysti venttiilit. härveliin oli vaihdettu 500cc outlawin sylinteri eli kannattaisko ruveta ettimään polariksen kantta ja venttiileitä ? ja käykö dinlin nokat vai pitääkö nekin vielä hommata uudet ? apuja kaivataan ku en noista nelitahtikoneista mittään oikeestaan tiedä...

Re: dinliin kansi...

Lähetetty: 10 Touko 2011 12:39
Kirjoittaja JJP
Siis jos siihen on vaihdettu 500cc pytty niin kansihan on dinlin alkuperäinen.Plus tietenkin kaikki muut kilkkeet siellä.

Re: dinliin kansi...

Lähetetty: 10 Touko 2011 22:04
Kirjoittaja jesi
Vähän offtopic, mut haisee kyl onnistuneelta pissitykseltä tuommone toiminta.
Noh, "viritetty" on aina "viritetty".

Re: dinliin kansi...

Lähetetty: 11 Touko 2011 01:21
Kirjoittaja partakukko
luin täältä että dinlin venttiilit olis 2mm pidemmät kun 500cc. eli varmaan kannattas ostaa 500cc kansi ja venat mut sopiiko muut yläkerran osat sit taas siihe uuteen kanteen. ja jos ostan taas dinlin kannen ja venat ni lopputulos taitaa olla taas sama ellen sorvaa venttiileistä pois... emmäätie p e s ä m ä i n e tilanne :? no sen tien et rahhaa mennee :D nii ja minkä hintasex mahtaa tulla jos sen paskan kannen kunnostas ? onko jollain kokemuksia kansirempasta ?

Re: dinliin kansi...

Lähetetty: 11 Touko 2011 08:27
Kirjoittaja JJP
Yaguza vois kertoa miten villikissan ja dillen osat istuu keskenään...

Re: dinliin kansi...

Lähetetty: 11 Touko 2011 21:03
Kirjoittaja yaguza
puristukset ainakin on korkeella 500pytty+dinlin kansi, jos oikein muistan ni noin 12.7:1 anto laskuri http://www.jarvisua.com/kr/viritys.shtml
oliskohan se syynä kun jollain muullakin on venat katkeillu samalla "virityksellä".

ite en oo vielä saanu tarvittavia osia koneen kasaukseen isommalla pytyllä mutta ei tuu olemaan lähelläkään noin korkeita puristuksia jotenka ei pysty vertaamaan tähän venan putoamisongelmaan.

kannattaa kyllä hommata 500kansi suoraan, saatat päästä jopa halvemmalla(ebay) kuin että remppaisit vaurioituneen kannen,
nokat kyllä näyttää akseleineen samanlaisilta kuvissa, niiden sopivuudesta eri kansien välillä ei ole mitään käsitystä

Re: dinliin kansi...

Lähetetty: 11 Touko 2011 22:56
Kirjoittaja partakukko
tänään taas tutkein vaurioita ja imuventtiilit ei ole ottanu mäntään kiinni mutta kummatkin pakoventtiilit on ottanu kiinni mäntään, ihan selkeet jäljet eli noi pakovenat on ollu liian pitkät.

Re: dinliin kansi...

Lähetetty: 12 Touko 2011 07:27
Kirjoittaja yaguza
pitääkin tänään kattoa että onko mäntien laet kovinkin erilaiset keskenään, lähinnä venojen koloista niitä syvyyksiä vertailla kun männän nousuhan on molemmissa pytyissä sama..

nokkaketjun hyppäys nokkapyörän yli tekis kans tollasta tuhoa, mulla oli ketju taas venähtäny ja pakopuolen rattaan yli oli päässyt parin hampaan verran hyppäämään, onneks ilmeni vaan tehojen katoamisella ja booauksella eikä kylmänä enää käynnistynyt.

Re: dinliin kansi...

Lähetetty: 12 Touko 2011 09:19
Kirjoittaja JJP
partakukko kirjoitti:tänään taas tutkein vaurioita ja imuventtiilit ei ole ottanu mäntään kiinni mutta kummatkin pakoventtiilit on ottanu kiinni mäntään, ihan selkeet jäljet eli noi pakovenat on ollu liian pitkät.
Jos ne olisi ollut 2mm liian pitkät heti kättelyssä niin oishan se nyt aika skitsoa ääntä pitänyt käydessään.

Re: dinliin kansi...

Lähetetty: 12 Touko 2011 15:18
Kirjoittaja Pärrä
JJP kirjoitti:
partakukko kirjoitti:tänään taas tutkein vaurioita ja imuventtiilit ei ole ottanu mäntään kiinni mutta kummatkin pakoventtiilit on ottanu kiinni mäntään, ihan selkeet jäljet eli noi pakovenat on ollu liian pitkät.
Jos ne olisi ollut 2mm liian pitkät heti kättelyssä niin oishan se nyt aika skitsoa ääntä pitänyt käydessään.
Eihän venttiilin pituus siihen vaikuta.
Esim. kun venttiili on kiinni (työtahti) venttiili on seetiä vasten kiinni ja nokka-akseli on perusympyrällä jolloin on ventiilivälys täytyisi olla nokan ja painenkupin välissä. Mäntä ei voi ottaa tässä kohdassa kiinni on sitten mikä kansi tahansa jonka saa pultattua koneeseen.
Mutta kun tulee huuhtelutahti, niin nokka-akselin nosto vaikuttaa ottaako venttiili kiinni mäntään. Eli nokan nosto, männänlaen korkeus (mitattuna männäntapista ylös päin) ja palotilan korkeus tiivistepinnasta. Olis hyvä varmistua että ovat samoja jos menee sekoitteleen eri merkkien osia.

Helpoin männän ja venttiilin välys on mitata. Sinitarraa männän päähän venttiilien kohdalle, kansi paikoilleen vanhalla tiivisteellä, nokka-akselit paikoilleen ja ajoituskohdalle. Pyöräyttä kampiakseli käsin kampiakselin päästä 2-kierrosta (tulee kumpikin tahti käytyä läpi). Kansi irti ja mitata sinitarran paksuudet.

Se että olisi vajaa tunnin osunut venttiili mäntään, niin en usko. Kuulee kyllä käytiäänestä ja huomaa koneen vedoista. Kun venttiililautanen menee hieman vinoon. Vedot katoo, koska venttiili vuotaa ja päästää puristus/palopaineen tässä tapauksessa pakoputkeen.
Täällä päin yhdelle kävi sellainen vaurio, että nokka-akselin hammaspyörän krymppi (lämpösovitus) antautui ja hammaspyörä pyörähti akselilla > ajoitus pieleen ja mäntä kohtasi ventiilin vastaavin vaurioin.

Re: dinliin kansi...

Lähetetty: 12 Touko 2011 19:01
Kirjoittaja JJP
Killellähän otti pakopuolen venat kiinni mäntään mutta siinä taisi antautua venttiilinjouset?! joku korjaa jos muistan väärin.
Katsoitko purkaessa että ajoitus oli kohdallaan?

Re: dinliin kansi...

Lähetetty: 12 Touko 2011 23:29
Kirjoittaja partakukko
ajoitusta en pystynyt kattomaan koska kone ei pyöriny koko kierrosta ku venttiilin silput pisti hanttiin...
kansityötä kysyin valokuvienperusteella eikä antanut mitään arvioo eli pitäs lähettää paikanpäälle arvioitavaksi...
lamokselta pyydetty 500 kannesta tarjous.
jossain suomessa oli dinlin kansi 600e.
jenkeissä 500 kansi jotain +400e + siihen kulut ja tullit
sit viel venttiilit, nokkaketju ja mäntä :twisted:

Re: dinliin kansi...

Lähetetty: 13 Touko 2011 09:06
Kirjoittaja yaguza
pitikö kone mitään epämäärästä kilinää tai rallatusta sen tunnin aikana, saattaapi olla että ajotus hypänny..

Re: dinliin kansi...

Lähetetty: 13 Touko 2011 12:15
Kirjoittaja partakukko
kyllähän sieltä ääntä kuulu mutta en tiedä millanen on normi "ääni" kun oli eka parempi mönkijä. kysyin ostaessa onko ketjua vaihdettu ja se sano et ei oo. eli tais olla alkuperänen ketju ja mittaris varmaan 6500 ja sit se sano et mittari ei toiminu rattaan vaihdon jälkeen että ei tunnistin pelitä ku on niin pieni ratas. eli kilsoja voi olla vaikka 10000. nii ja kiristäjäs ei ollu pulttia en kyl tie kuuluuko olla ?

Re: dinliin kansi...

Lähetetty: 13 Touko 2011 19:14
Kirjoittaja yaguza
kiristimessä kuuluu olla 3 pultinkantaa näkyvissä, reunimmaiset kiinnittää paketin sylinteriin ja keskimmäinen on suojana/tulppana jonka takana on itse kiristimen talttakantainen ruuvi.

mittailin 450dinlin ja 500smc:n mäntiä, männäntapin ja männänlaen mitat on molemmissa samat mutta venttilikuoppa on dillen männässä n.1.5mm syvempi.