Dinli 450-901 vm. 2007 meteliä venttiilien suunnalta

Keskustelua Dinli mönkijöistä
JaRoMiR
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Heinä 2011 17:24

Dinli 450-901 vm. 2007 meteliä venttiilien suunnalta

Viesti Kirjoittaja JaRoMiR »

eli pienillä kierroksilla venttiilikopasta kuuluu aika kovaa metallinen räpätys. venttiilit on säädetty kohilleen mutta ei vaikuttanut meteliin. Pakopuolen nokassa heti rattaan ja laakerin vieressä ohut metallinen "holkki" missä tuntuva klappi joka suuntaan. onko normaalia vai voiko ääni johtua siitä?

ja mistä ihmeestä ihmiset löytää suomen rajojen sisältä 10mm halkaisijalta venttiilien säätö paloja? :?:
yaguza
Tracks
Viestit: 1577
Liittynyt: 18 Loka 2008 22:06
Mönkijä:: Banshee 1127ccT

Re: Dinli 450-901 vm. 2007 meteliä venttiilien suunnalta

Viesti Kirjoittaja yaguza »

ettei olis venyny nokkaketju mikä rallattelee ja pitää ääntä?
se pakonokan akselissa oleva "irtonainen" rinkula on puolipuristin,

dinliin sopivia venan säätöpaloja jos etsit niin ne on muistaakseni 9.8mm leveitä, samoja paloja löytyy polaris-huollosta(predator 500) ja yamaha-huollosta(yzf- ja yfz450)
JaRoMiR
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Heinä 2011 17:24

Re: Dinli 450-901 vm. 2007 meteliä venttiilien suunnalta

Viesti Kirjoittaja JaRoMiR »

joka mestasta löyty paloja MUTTA siinä vaiheessa ku ilmotin et Dinliin ni ei niit yhtä äkkiä ollukkaan ja sanottiin et soita tonne paikkaan ni sieltä löytyy ja sama homma sielläki.

ollaan just laittamassa kettinkiä ja kiristäjää tilaukseen. onko ehdotuksia mistä saa halviten ja nopeiten? :D

ja onko miten todennäkönen et toi kiristäjä kannattaa vaihtaa? (hajooko helposti?)
Sumppi_
4WD
Viestit: 236
Liittynyt: 06 Elo 2006 19:49
Mönkijä:: Dinli 560
Paikkakunta: Uganda

Re: Dinli 450-901 vm. 2007 meteliä venttiilien suunnalta

Viesti Kirjoittaja Sumppi_ »

En usko että sitä kiristäjää tarvii joka kerta vaihtaa.Ketju kannattaa vaihtaa noin 5000-6000 välein,mulla oli noilla km venynyt noin 5mm.
yaguza
Tracks
Viestit: 1577
Liittynyt: 18 Loka 2008 22:06
Mönkijä:: Banshee 1127ccT

Re: Dinli 450-901 vm. 2007 meteliä venttiilien suunnalta

Viesti Kirjoittaja yaguza »

JaRoMiR kirjoitti:joka mestasta löyty paloja MUTTA siinä vaiheessa ku ilmotin et Dinliin ni ei niit yhtä äkkiä ollukkaan ja sanottiin et soita tonne paikkaan ni sieltä löytyy ja sama homma sielläki.

ollaan just laittamassa kettinkiä ja kiristäjää tilaukseen. onko ehdotuksia mistä saa halviten ja nopeiten? :D

ja onko miten todennäkönen et toi kiristäjä kannattaa vaihtaa? (hajooko helposti?)
jos kyselet noista liikkeistä Dinliin sopivia venansäätöpaloja niin et tule löytämään ikinä, kysele noihin malleihin mitä laitoin mun edelliseen viestiin suluissa ni johan alkaa löytymään.Ne nimenomaan sopii dinliin, sopivankorkuisina tietenkin että alkaa vehjes toimimaan.
cartman
2WD
Viestit: 48
Liittynyt: 25 Kesä 2011 22:24

Re: Dinli 450-901 vm. 2007 meteliä venttiilien suunnalta

Viesti Kirjoittaja cartman »

Mulla ois tuossa uus nokkaketju vaihtoa vaille, nyt 6tkm mittarissa. Itse en vielä kummempaa rallatusta kuule, tosin ensimmäistä kertaa tuon mönkijän hankittuani kuulen kyseisen koneen äänen irl. Minkälainen projekti tuo on vaihtaa, tarvitseeko kone ottaa irti rungosta? Onko tuohon jossain ohjeita, mahdollisesti tällä foorumilla? Kiitokset
Sumppi_
4WD
Viestit: 236
Liittynyt: 06 Elo 2006 19:49
Mönkijä:: Dinli 560
Paikkakunta: Uganda

Re: Dinli 450-901 vm. 2007 meteliä venttiilien suunnalta

Viesti Kirjoittaja Sumppi_ »

cartman kirjoitti:Mulla ois tuossa uus nokkaketju vaihtoa vaille, nyt 6tkm mittarissa. Itse en vielä kummempaa rallatusta kuule, tosin ensimmäistä kertaa tuon mönkijän hankittuani kuulen kyseisen koneen äänen irl. Minkälainen projekti tuo on vaihtaa, tarvitseeko kone ottaa irti rungosta? Onko tuohon jossain ohjeita, mahdollisesti tällä foorumilla? Kiitokset
Etu ja sivu katteet,tankki ja ketjun puoleinen jalkarauta niin pääsee jo hyvin käsiksi koneeseen josta sitten pakosarja/putki,venttiilien kansi,ketjunkiristin ja sivuposki pois ja sieltä sitten se iso mutteri auki niin alkaa olemaan ketju pian jo käsissä.En muista joutuko nokat irroittamaan mut huomaat sen sit ku oot tossa vaiheessa....
yaguza
Tracks
Viestit: 1577
Liittynyt: 18 Loka 2008 22:06
Mönkijä:: Banshee 1127ccT

Re: Dinli 450-901 vm. 2007 meteliä venttiilien suunnalta

Viesti Kirjoittaja yaguza »

Huolto-manuskasta löytyy hyviä kuvia ja tietoa mm. ajotuskohdasta jne.. nokkapukit ja itse nokatkin joutuu ottaa pois että ketjun saa vaihdettua, ei kannata itekseen yrittää jos ei ole nelarikoneita aikaisemmin korjaillu.
Avatar
jesi
Tracks
Viestit: 2029
Liittynyt: 09 Heinä 2010 19:04
Mönkijä:: Pari Dinliä ollut :(
Paikkakunta: Tampere

Re: Dinli 450-901 vm. 2007 meteliä venttiilien suunnalta

Viesti Kirjoittaja jesi »

Mitähä mulla oli mittarissa ku ketjun vaihdatutin, kympin suunnassa?

Enivei, joo tosiaa jossei oo tietotaitoo nii ei kannata alkaa arpoon.

Kysele lähimailta alan pajoilta tarjousta, itse sain varsin halvalla täällä Tampereella tehtyä, www.piveko.com
/ Jere Siirilä
/ Myyty: 2x Dinli DL-904
cartman
2WD
Viestit: 48
Liittynyt: 25 Kesä 2011 22:24

Re: Dinli 450-901 vm. 2007 meteliä venttiilien suunnalta

Viesti Kirjoittaja cartman »

Itse olen Keski-Suomesta. Kaksitahtikoneet on tuttuja, nelarikoneiden "teoria" on myös hallussa - käytännön puoli vaan ei vielä niin hyvin. Ikinä en ole nelarikonetta aukaissut. Täytynee harkita sitten kun se on ajankohtaista, ehkä kympin kohdalla.
Sumppi_
4WD
Viestit: 236
Liittynyt: 06 Elo 2006 19:49
Mönkijä:: Dinli 560
Paikkakunta: Uganda

Re: Dinli 450-901 vm. 2007 meteliä venttiilien suunnalta

Viesti Kirjoittaja Sumppi_ »

cartman kirjoitti:Itse olen Keski-Suomesta. Kaksitahtikoneet on tuttuja, nelarikoneiden "teoria" on myös hallussa - käytännön puoli vaan ei vielä niin hyvin. Ikinä en ole nelarikonetta aukaissut. Täytynee harkita sitten kun se on ajankohtaista, ehkä kympin kohdalla.
Toivottavasti ei oo liian myöhästä siinä vaiheessa kun oli itellä jo 5000km venynyt aika hyvin...
cartman
2WD
Viestit: 48
Liittynyt: 25 Kesä 2011 22:24

Re: Dinli 450-901 vm. 2007 meteliä venttiilien suunnalta

Viesti Kirjoittaja cartman »

Etu ja sivu katteet,tankki ja ketjun puoleinen jalkarauta niin pääsee jo hyvin käsiksi koneeseen josta sitten pakosarja/putki,venttiilien kansi,ketjunkiristin ja sivuposki pois ja sieltä sitten se iso mutteri auki niin alkaa olemaan ketju pian jo käsissä.En muista joutuko nokat irroittamaan mut huomaat sen sit ku oot tossa vaiheessa....
Nyt kun on lämpöisiä kelejä ulkona, aion huomenna aloittaa nokkaketjun vaihdon. Venttiilinkopan irroituksen ja ketjunkiristimen jälkeen, kumman puoleisen sivuposken otan padasta irti? Tuleeko jollekin mieleen jotain vinkkejä tai jotain "must know" -asiaa, etten vain mokaisi jossain typerässä vaiheessa? Jos kerta nokat ja nokkapukit joutuu ottamaan irti, eikö ajoitus pysy kohdallaan, mikäli pistän permanenttitussilla täpät nokkapukkeihin ja nokkiin/nokkapyöriin ennen niiden irroitusta? Tämän jälkeen kasattaessa täpät kohdalleen, niin ei pitäisi ajoitus muuttua mihinkään, mikäli en konetta pyöritä operaation aikana?

Eli kaikki vinkit ko. operaatiota kohtaan ovat tervetulleita, huomenna ajattelin aloittaa ja pitäisi olla viimeistään tiistaina tai keskiviikkoaamuna takaisin läjässä, mikäli ei tarvitse alkaa tilailemaan mitään. Uusi nokkaketju löytyy jo valmiiksi, sen vaihto riittää? Eli ei tarvitse mitään kiristimiä jne. uusia tuon pelkän ketjun lisäksi?

Kiitokset etukäteen.
Sumppi_
4WD
Viestit: 236
Liittynyt: 06 Elo 2006 19:49
Mönkijä:: Dinli 560
Paikkakunta: Uganda

Re: Dinli 450-901 vm. 2007 meteliä venttiilien suunnalta

Viesti Kirjoittaja Sumppi_ »

cartman kirjoitti:
Etu ja sivu katteet,tankki ja ketjun puoleinen jalkarauta niin pääsee jo hyvin käsiksi koneeseen josta sitten pakosarja/putki,venttiilien kansi,ketjunkiristin ja sivuposki pois ja sieltä sitten se iso mutteri auki niin alkaa olemaan ketju pian jo käsissä.En muista joutuko nokat irroittamaan mut huomaat sen sit ku oot tossa vaiheessa....
Nyt kun on lämpöisiä kelejä ulkona, aion huomenna aloittaa nokkaketjun vaihdon. Venttiilinkopan irroituksen ja ketjunkiristimen jälkeen, kumman puoleisen sivuposken otan padasta irti? Tuleeko jollekin mieleen jotain vinkkejä tai jotain "must know" -asiaa, etten vain mokaisi jossain typerässä vaiheessa? Jos kerta nokat ja nokkapukit joutuu ottamaan irti, eikö ajoitus pysy kohdallaan, mikäli pistän permanenttitussilla täpät nokkapukkeihin ja nokkiin/nokkapyöriin ennen niiden irroitusta? Tämän jälkeen kasattaessa täpät kohdalleen, niin ei pitäisi ajoitus muuttua mihinkään, mikäli en konetta pyöritä operaation aikana?

Eli kaikki vinkit ko. operaatiota kohtaan ovat tervetulleita, huomenna ajattelin aloittaa ja pitäisi olla viimeistään tiistaina tai keskiviikkoaamuna takaisin läjässä, mikäli ei tarvitse alkaa tilailemaan mitään. Uusi nokkaketju löytyy jo valmiiksi, sen vaihto riittää? Eli ei tarvitse mitään kiristimiä jne. uusia tuon pelkän ketjun lisäksi?

Kiitokset etukäteen.
Takaa katsottuna oikean puoleinen poski.Uudessa ja vanhassa ketjussa pitäisi olla 3 "kullan" väristä lenkkiä niin laitat ne ylä ja alapään merkkeihin niin et voi mokata.Ja tosiaan tuossa vaiheessa ei mielestäni kiristintä tartte vaihtaa.
cartman
2WD
Viestit: 48
Liittynyt: 25 Kesä 2011 22:24

Re: Dinli 450-901 vm. 2007 meteliä venttiilien suunnalta

Viesti Kirjoittaja cartman »

Sumppi_ kirjoitti: Takaa katsottuna oikean puoleinen poski.Uudessa ja vanhassa ketjussa pitäisi olla 3 "kullan" väristä lenkkiä niin laitat ne ylä ja alapään merkkeihin niin et voi mokata.Ja tosiaan tuossa vaiheessa ei mielestäni kiristintä tartte vaihtaa.
Tyydyin vasta vilkaisemaan ketjun tiukkuutta, kun en jaksanut öljyjä + nesteitä alkaa laskemaan koneesta ulos. Nuohan joutuu ketjun vaihdon yhteydessä tekemään? Kiristin hieman ketjua kääntämällä kiristimen ruuvia hieman auki-päin, nyt tuntuu napakalta. Voiko noin tehdä?

Laitoin palikat (venttiilinkoppa, putki, kiristin, tankki (laitoin bensansuodatimen tankin ja pumpun väliin varmuuden varalta), tsekkasin kaasarin ja magneetonkopan. Kaikki palikat paikallaan -> startatessa moottori ei pyöri niin nopeasti, kuin muistaisin sen pyörineen ennen nokkaketjun tsekkausta. Ketjun ei pitäisi olla liian kireällä ja kaikki pitäisi olla oikein kasattu. En olisi edes ehtinyt mitään tuhoa tehdä pelkällä venttiilinkopan ja magneetonkopan avauksella, kun nokkiin ja ketjun ajoituksiin en millään tavalla koskenut. Onko tuossa koko kiristinsetin takaisinlaitossa joku tietty niksi, jota en tiedä?

Saa kipinän, saa bensaa muttei lähde käyntiin. Herätyskellot alkoi heti soimaan siinä, kun tuossa startatessa kone ei pyöri enää niin sukkelaan kuin ennen. Missä vika? Ennen ketjun vilkaisua lähti käyntiin kylmänäkin hipaisemalla starttia.
Avatar
jesi
Tracks
Viestit: 2029
Liittynyt: 09 Heinä 2010 19:04
Mönkijä:: Pari Dinliä ollut :(
Paikkakunta: Tampere

Re: Dinli 450-901 vm. 2007 meteliä venttiilien suunnalta

Viesti Kirjoittaja jesi »

En ossoo auttaa, mutta ettei nyt vaan käynyt niinq vanhalle miehelle... :shock:
/ Jere Siirilä
/ Myyty: 2x Dinli DL-904
Vastaa Viestiin