Dinli 801 "yliherkkä" ohjaus

Keskustelua Dinli mönkijöistä
rmake
4WD
Viestit: 206
Liittynyt: 19 Marras 2005 10:15
Mönkijä:: Polaris 1000xp
Paikkakunta: Jyväskylä

Dinli 801 "yliherkkä" ohjaus

Viesti Kirjoittaja rmake »

Tuollainen 801-270 tuli taloon, kun piti saada edullinen tieliikennepeli.
Ongelma on laitteen älytön herkkyys mutkissa.
Eli: Vakaa ajaa suoraan, mutta puoltaa aavistuksen oikealle jos tangosta irrottaa otteen.
Oikealle käännyttäessä kääntyminen tapahtuu suht rauhallisesti, mutta pientä yliherkkyyttä on siinäkin havaittavissa.
Vasemmalle käännyttäessä sensijaan alku ok, mutta tasaisesti kääntyvän mutkan ajaminen on vaikeaa, laite ikäänkuin "haukkailee" sisäkurvin suuntaan pienestäkin liikkeestä/töyssystä ja on epävärman oloinen.

Mitä sitten olen asialle yrittänyt tehdä: Tasannut rengaspaineet luonnollisesti. Kokeillut pyörissä aurausta sekä haritusta. Ohjekirjan mukaan pitäisi olla 2-4mm aurausta, mutta pienellä harituksella on kuitenkin aavistuksen vakaampi.
Tarkistanut välykset, ei ole mainittavia välyksiä. Renkaat tasaisesti kuluneet. Laitteessa oli n 3cm spacerit edessä ja takana. Otin edestä pois, ei vaikutusta.
Silmämääräisesti tukivarret on suorat, ei myöskään yksikään hitsisauma osoita elämisen/osumien merkkejä, eli maalipinnat ehjät.
Renkaina Kenda roadgo, vakiokokoiset.

Mikään säätö ei siis ole vaikuttanut käytännössä mitään. lievä oikealle puoltaminen ja tuo yliherkkyys/haukkaaminen vasemmalle on aina läsnä.
Tämä on ikävää koska ei voi ajaa ns. rennosti, vaan siihen pitää keskittyä varsinkin mutkissa.
Onko tällaiset edukkaat crossit kaikki samanlaisia, vai yksilövika. Kävin ajamassa bashania ja shinerayta, ja niissä oli välyksiä sen verran ettei oikein vertailua voi tehdä, oli sen verran karuja laitteita...
Avatar
pete-801
Tracks
Viestit: 1212
Liittynyt: 17 Marras 2009 18:35
Mönkijä:: ei oo enään.
Paikkakunta: Heinola

Re: Dinli 801 "yliherkkä" ohjaus

Viesti Kirjoittaja pete-801 »

paljonko sulla on paineet etupyörissä, niissä kun ei tarvitse olla kovia paineita.omat laitoin joskus mittarin kanssa tasan 1k ja siitä tuli aivan kauhea ajettava, laskettiin renkaat silmämääräisesti yhtä pehmeiksi ja yllätys oli suuri kun ajettavuus parani huomattavasti,mun mittarissa asteikko alkaa tosta 1k joten ei tietoa kuinka paljon jäi jäljelle.toivottavasti löydät tasapainon ajettavuuteen.
goes 520 ltd ex/pöllitty.
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
Avatar
Logibear
Tracks
Viestit: 1937
Liittynyt: 11 Helmi 2006 08:02
Mönkijä:: Grizzly 700 -07
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Dinli 801 "yliherkkä" ohjaus

Viesti Kirjoittaja Logibear »

Oletko mitannut ovatko etu- ja takapyörät yhtä kaukana toisistaan molemmilla puolilla?
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Dinli 801 "yliherkkä" ohjaus

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kun etujousitus painuu alas niin mihin suuntaan kulmat muuttuu, alkaako auraamaan vai harittamaan?

Pikaiset veikkaukset, jos alkaa auraamaan niin ei mikään ihme jos haukkailee, suunnittelu/toteutusvirhe jonka korjaaminen voi olla työn takana. Caster kulmissa poikkeavuuksia, jos liian pieni caster niin ohjaus on rauhaton ja haukkaava. Cambereissa sanomista, jos on positiivista niin keula on rauhaton ja toispuoleinen.
Kylätason mönkijäkuski
salesone
6WD
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Touko 2008 00:34
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Dinli 801 "yliherkkä" ohjaus

Viesti Kirjoittaja salesone »

Onko vakiokorkuinen laite?

Ison dillen keula muuttui kyllä selvästi kun sitä madalsi, herkkyys lisääntyy kyllä huomattavasti.
Honda TRX300FW -91 "BIG BLUE"

Exät: 2xKymco, 2xLinhai 1xDinli 1xHonda ja 1xCan-am

http://WWW.PUUILO.FI
Avatar
pete-801
Tracks
Viestit: 1212
Liittynyt: 17 Marras 2009 18:35
Mönkijä:: ei oo enään.
Paikkakunta: Heinola

Re: Dinli 801 "yliherkkä" ohjaus

Viesti Kirjoittaja pete-801 »

Muistin äsken että omassa oli myös iskareiden säädöt aika kovalla kun sain sen ja myös niitä pehmennettiin joka samalla auttoi ajettavuuteen, koita säätää omasta eri vaihtoehtoja ja koeaja aina samaa lyhytt reittiä niin huomaat eron ja löydät sopivan kovuuden.
goes 520 ltd ex/pöllitty.
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
rmake
4WD
Viestit: 206
Liittynyt: 19 Marras 2005 10:15
Mönkijä:: Polaris 1000xp
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Dinli 801 "yliherkkä" ohjaus

Viesti Kirjoittaja rmake »

Tännehän on tullut hyvin vinkkejä, kiitos niistä!!
Alkujaan tuo oli edellisen omistajan toimesta edestä korkeampi kuin takaa, kulki hieman keula pystyssä.
Ruuvasin keulan alas, samaan tasoon kuin peränkin, ei tälläkään juuri vaikutusta ollut.
Tässä mallissa on clicker iskarit, jotka ihme kyllä jopa toimivat, varsinkin rebound säätö vaikuttaa reilusti. Compression on auki, rebound n. puolessavälissä. Keula on niin kova noiden hullujen jousien takia, että vaimennus on säädettävä auki. Tosin ei tälläkään ole vaikutusta tuohon haukkaamiseen.
Jouset on vaan se ongelma, ne kun tuntuu olevan umpirautaa, 240lb/inch lukee etusissa, ja ne on niin auki kuin saa. tosin ei siitä enää jäykkyyteen ole iloa, kun keulaa nostaa ylös niin jouset on vapaana n. 2cm... Kyytiin kun nousee niin eipä alusta paljon niiaa.
Paineet on etusissa 0.35 nyt, alunperin oli vielä vähemmän, kokeilin myös 0.8 bar.
Ongelma on myös läsnä ja huomattavissa jo hiekkatiellä jossa ei noilla renkailla juuri kitkaa ole mikä saisi jousituksen elämään mutkissa. Ja erikoista on juuri se, että ero on selkeä kääntääkö oikealle vai vasemmalle.
Caster ei ole suuri, mutta kyllä sitä on, camber on lähellä nollaa.
Yritin mitata tuota akselivälin eroa eri puolilta, mutta ei ollut kaveria eilen niin ei oikein kunnolla onnistunut, jos pitäisi veikata, niin oikean puolen mitta on ehkä sentin lyhyempi, ongelma vain on siinä että ne tukivarret on suorat...
Suunnittelin jo että vääntäisi noita ylätukivarsia taaksepäin, niin saisi casteria lisää, mutta tuntuvat olevan aika jämerää tekoa...

Miten sulla on tuo ajettavuus pete-801, onko se mielestäsi hyvä asfaltilla ja yleensä, eli tällainen yliherkkyys ei kuuluisi kuvaan?
Avatar
pete-801
Tracks
Viestit: 1212
Liittynyt: 17 Marras 2009 18:35
Mönkijä:: ei oo enään.
Paikkakunta: Heinola

Re: Dinli 801 "yliherkkä" ohjaus

Viesti Kirjoittaja pete-801 »

valitettavasti oma ei juuri ole ajokunnossa mutta silloin kun oli meni asfaltilla ihan suoraan vetelemättä mihinkään jos ei ollut uria, uraisella tiellä vetää aina siihen suuntaan kumpi rengas on urassa muttei mitenkään levottomasti eli ei vaadi rystyset valkoisena puristamista jotta menis suoraan. mulla oli samanlaisia oireita omassa ja ne poistui noilla aiemmin mainituilla "pehmennyksillä" = rengaspaineet ja iskarit. iskareiden merkkiä en muista mutta varmaankin alkuperäiset, niissä taisi olla naksusäätö hard---soft ja nyt on puolessavälissä kun aiemmin oli hard asennossa.ihan helppo ja kevyt ajella myös soralla, uudet karkeat etukumit pompotti vähän muttei haitannut ajoa.Muistelisin että ostaessa sen se joskus oikein säikäytti kun keula nykäisi itsekseen jommalle kummalle puolelle katuajossa mutta ei soralla.
goes 520 ltd ex/pöllitty.
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
salesone
6WD
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Touko 2008 00:34
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Dinli 801 "yliherkkä" ohjaus

Viesti Kirjoittaja salesone »

Jos sulla on ne jousen esijännitykset auki niin on herkkä ja jäykkä se keula. Ruuvaile ne jonnekki 4-5cm siitä löysimmästä ts. silleen että kun nostat keulan niin jousi ei pääse vapaaksi siellä välissä.

Keula pehmenee ja nousee mutta ajettavuus helpottu ainaki omassa, se ei ole niin herkkä ohjausliikkeille. Sellainen niiaava ominaisuus siihen tulee mutta mielestäni sen kans on mukavampi elää kun sen että laite sinkoilee millon minneki.

Keulan madaltaminen reilusti vie casteria aika paljon pienemmäksi ja kuvittelen tällä olevan tekemistä herkkyyden kans.. Samalla myös painopiste muuttuu selkeästi, vakiodillellä (isolla) kun kiihdyttelee rivakasti niin keulan keventymisen huomaa selvästi, kun keulaa pudottaa kymmenen senttiä niin tästä ominaisuudesta ei ole enää tietoakaan.
Honda TRX300FW -91 "BIG BLUE"

Exät: 2xKymco, 2xLinhai 1xDinli 1xHonda ja 1xCan-am

http://WWW.PUUILO.FI
rmake
4WD
Viestit: 206
Liittynyt: 19 Marras 2005 10:15
Mönkijä:: Polaris 1000xp
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Dinli 801 "yliherkkä" ohjaus

Viesti Kirjoittaja rmake »

Aamulla pikaisesti katsoin, ja juurikaan ei tuota bump steeringiä ole. Täytynee silti vaihtaa ulommat raidetangon päät toiselle puolelle ja kokeilla. Alusta on nyt vaaterissa, tuntuisi erikoiselta jos se olisi suunniteltu ajettavaksi keula korkealla, mutta täytyy sitäkin testata vielä.Kuulostaa myös oudolta että jousen esijännitystä lisäämällä keula pehmenisi, toki kaikki testataan ja laitan vaikka 10mm esijännitystä jousiin. Sehän tässä on erikoista että ilmeisesti tämän pitäisi olla ihan ok peli ilman mitään omia modauksia... Toki runkovaurion mahdollisuus on olemassa, mutta kaikki näyttää suoralta ja maalipinta virheettömältä.
Avatar
pete-801
Tracks
Viestit: 1212
Liittynyt: 17 Marras 2009 18:35
Mönkijä:: ei oo enään.
Paikkakunta: Heinola

Re: Dinli 801 "yliherkkä" ohjaus

Viesti Kirjoittaja pete-801 »

Tossa mun allekirjoituksen alla on linkki muutamaan kuvaan omasta dillestä, yhdestä näkyy vähän etuvarsien asentoa verrattuna rungon poikittaiseen vaakatankoon ja toi alempi on siis lähes vaakatasossa ilman kuskia ja laskee hieman kuskin kanssa.Keula ei ole korkea ja kaikki osat pitäis olla vakioita.Renkaat on vaihtuneet karkeampiin mutta ajettavuus ei huonontunut muuten kuin pienen pompotuksen ilmestymisenä joka johtuu kumien kuviosta.
goes 520 ltd ex/pöllitty.
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
salesone
6WD
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Touko 2008 00:34
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Dinli 801 "yliherkkä" ohjaus

Viesti Kirjoittaja salesone »

Jos ne esijännitykset on täysin auki ni iskari on enää muutaman sentin lyhimmästä asennostaan, iskarin toiminta ei ole sillon yhtä herkkää kun jos operoitaisi lähempänä iskarin keskialuetta.

Onko pikkudillessä samat lisäsäiliölliset iskarit ku isommissa 904 nitrogen editioneissa?
Honda TRX300FW -91 "BIG BLUE"

Exät: 2xKymco, 2xLinhai 1xDinli 1xHonda ja 1xCan-am

http://WWW.PUUILO.FI
Vastaa Viestiin