558/560 big bore kitistä...

Keskustelua Dinli mönkijöistä
fr0z
6WD
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2011 22:37
Mönkijä:: Outti 800 Xt
Viesti:

558/560 big bore kitistä...

Viesti Kirjoittaja fr0z »

Aloitetaas uusi vuosi uusin kysymyksin!

Eli hieman rivien välistä on saanut lukea että Dinlissä olisi erilainen kansi kuin predatorissa? Palotila, venttiilien asennussyvyys? Pitääkö tämä paikkansa? Eli big bore kitillä puristukset nousisivat Dinlissä vielä suuremmaksi kuin Predatorissa johon on suunniteltu puristuksiksi kyseisillä big bore kiteillä 12.5.
Porukka on kai laittanut esmes lisätiivisteitä sylinterin alle pudottaakseen puristuksia? Mielestäni tässä huomionarvoista on kuitenkin että lisätiivarit muuttaa ajoituksia.

Eli onko kukaan Wisecon 558cc tai JE:n 560cc big bore kitin omistaja ihmetellyt suuremmissa määrin kyseisten sarjojen mäntiä?
Millainen ainevahvuus männässä on? Eli onko venttiilinkoloja mahdollista syventää maltillisesti?

Tästä löytyy kuva Wisecon 558cc männästä -> http://i.ebayimg.com/t/03-07-Polaris-PR ... xWDEwMjQ=/$(KGrHqR,!kwE5dBZDNivBOgnl9Lglw~~60_57.JPG

Ja riippuen männän alapuolen rakenteesta olisi männän keskeltä ehkä ainakin mahdollista poistaa ainetta. Koko mäntää en vetäisi matalammaksi koska se vaikuttaa squish bandiin, kuten myös vaikuttaa tiivisteiden lisäys (oletan että männän valmistaja on sen optimoinut koska männän muodot jäljittelevät palotilaa). Mielestäni männän muokkaaminen olisi fiksumpi lähestymistapa puristusten laskuun kuin tiivisteiden lisäys.. ja samalla tietenkin saataisiin vielä männän painoa alemmas, joka ei varmasti tee pahaa suhteellisen korkealle kiertävälle fuji-subarulle.

Keskustelu vapaata ja saa rönsyillä. :mrgreen:
Dinli seikkailee lumimaassa -> http://www.youtube.com/watch?v=lfsS8Ka7YZg
Avatar
Bansku81
Tracks
Viestit: 1907
Liittynyt: 24 Huhti 2012 13:47
Mönkijä:: Dinli 904 -10
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: 558/560 big bore kitistä...

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Noin viikon siis Dinlin tehot riitti.. :D
fr0z
6WD
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2011 22:37
Mönkijä:: Outti 800 Xt
Viesti:

Re: 558/560 big bore kitistä...

Viesti Kirjoittaja fr0z »

Bansku81 kirjoitti:Noin viikon siis Dinlin tehot riitti.. :D
Älä ny heti lähde tolle linjalle! :mrgreen:

Nokkaketju tohon pitäs kohta vaihtaa kun on 6000km mittarissa ja pitäisi selvittää myös männän vaihdon tarve. Mikäli männän joutuu vaihtamaan, niin samallahan sitä tietty tekisi isompiakin muutoksia. Ei tartte sitten välttämättä purkaa useampaan kertaan. Ja siinähän säästää rahaa jos yksi "turha" 450cc mäntä jää ostamatta. Mutta asioita on toki ensin hieman selviteltävä, jota tässä nyt juuri koitetaan hieman tehdä. :mrgreen:
Dinli seikkailee lumimaassa -> http://www.youtube.com/watch?v=lfsS8Ka7YZg
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: 558/560 big bore kitistä...

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

http://www.trasher.at/content.php?op=sh ... 3&m4=1&lg='

Tuossa on dinlin jotain viritys kikkaretta. Ja sieltä tuo kolmas objekti, elikkäs bb-mäntä:
Kuva
Wiseco Bigbore Kolben 104,83mm mit 12,5 verdichtung. Lieferumfang siehe Foto
Mää ymmärrän niin että jos tätä dinliin kaupataan, niin puristukset olis 12,5...
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Avatar
Bansku81
Tracks
Viestit: 1907
Liittynyt: 24 Huhti 2012 13:47
Mönkijä:: Dinli 904 -10
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: 558/560 big bore kitistä...

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Oon tota ketjuhommaa itsekkin alkanu miettimään, kun kilometrejä 5300, mutta ajaisko vaan siihen asti kun alkaa ääntä kuulumaan. Takalakrutkin ja jarrupalat on orkkikset, mut tuskin niitäkään kannattaa ennen vaihtaa kun alkaa taka-akselilla ilmeneen klappia tai levyt on ajettu loppuun asti.
fr0z
6WD
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2011 22:37
Mönkijä:: Outti 800 Xt
Viesti:

Re: 558/560 big bore kitistä...

Viesti Kirjoittaja fr0z »

Puuhis83 kirjoitti:http://www.trasher.at/content.php?op=sh ... 3&m4=1&lg='

Tuossa on dinlin jotain viritys kikkaretta. Ja sieltä tuo kolmas objekti, elikkäs bb-mäntä:
Kuva
Wiseco Bigbore Kolben 104,83mm mit 12,5 verdichtung. Lieferumfang siehe Foto
Mää ymmärrän niin että jos tätä dinliin kaupataan, niin puristukset olis 12,5...
Sama Predatorin Wisecohan toi on. Varmaan vaan männän papereista apinoitu suoraan tuo 12,5. Joten en suoraan luottaisi siihen...
Toki olisi kivaa mikäli kannet olisivat samanlaiset.

Tässä kuvaa Predatorin kannen palotilasta -> http://gwind.pair.com/partsnew/20120629-094037.jpg

edit: suhteellien arvokkaalta kaupalta vaikuttaa toi trasher...
Dinli seikkailee lumimaassa -> http://www.youtube.com/watch?v=lfsS8Ka7YZg
fr0z
6WD
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2011 22:37
Mönkijä:: Outti 800 Xt
Viesti:

Re: 558/560 big bore kitistä...

Viesti Kirjoittaja fr0z »

Bansku81 kirjoitti:Oon tota ketjuhommaa itsekkin alkanu miettimään, kun kilometrejä 5300, mutta ajaisko vaan siihen asti kun alkaa ääntä kuulumaan. Takalakrutkin ja jarrupalat on orkkikset, mut tuskin niitäkään kannattaa ennen vaihtaa kun alkaa taka-akselilla ilmeneen klappia tai levyt on ajettu loppuun asti.
Mulla ketju vähän pitää jo ääntä, joten...
Dinli seikkailee lumimaassa -> http://www.youtube.com/watch?v=lfsS8Ka7YZg
yaguza
Tracks
Viestit: 1577
Liittynyt: 18 Loka 2008 23:06
Mönkijä:: Banshee 1127ccT

Re: 558/560 big bore kitistä...

Viesti Kirjoittaja yaguza »

Kyllä kansissa on eroa, motorpowerin sivuilta löytyy 450 kannesta kuvia joista näkee eron.
Uskon kuitenkin että venttiilien kulma on sama 450 ja 500/560 eli venttilien ei pitäis kolkata mäntään jos kantta ei ole laskettu.Voishan sitä kannen palotilaakin kasvattaa jolla sais puristusta alemmas, toisaalta predan kannetkaan ei mahdottomia maksa ja sille ei tarvis tehdä mitään nääs kuinkahan ne 450 kannen imuröörit ahistaa 560cc:lla.
Poraushan näissä menee n.5mm välein eli ääritilanteessa on 10mm ero kannen koneistuksessa ja pytyn porauksessa.
Touhutonnilla liikenteeseen, 560cc setti, 500kansi ja nokat.
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: 558/560 big bore kitistä...

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Minkäs moisen muutoksen vakio dinli vaatii jotta vastaisi 500cc predatoria?

Aattelin vaan ---> http://www.speedwerxstore.com/index.php ... ail&p=1958 8)
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
yaguza
Tracks
Viestit: 1577
Liittynyt: 18 Loka 2008 23:06
Mönkijä:: Banshee 1127ccT

Re: 558/560 big bore kitistä...

Viesti Kirjoittaja yaguza »

Puuhis83 kirjoitti:Minkäs moisen muutoksen vakio dinli vaatii jotta vastaisi 500cc predatoria?

Aattelin vaan ---> http://www.speedwerxstore.com/index.php ... ail&p=1958 8)
Eikai se muutaku kannen tarvi.
Noita isompiakin on tarjolla moneen lähtöön mutta sylintereitä/sylinteriputkia ei sitten taida löytyäkkään. 574, 600, 636 mutta ne alkaa tarviimaan kaikki muutkin palikat kohdalleen jotta saa hyödyn irti lisäkuutioista.
fr0z
6WD
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2011 22:37
Mönkijä:: Outti 800 Xt
Viesti:

Re: 558/560 big bore kitistä...

Viesti Kirjoittaja fr0z »

yaguza kirjoitti:Kyllä kansissa on eroa, motorpowerin sivuilta löytyy 450 kannesta kuvia joista näkee eron.
Uskon kuitenkin että venttiilien kulma on sama 450 ja 500/560 eli venttilien ei pitäis kolkata mäntään jos kantta ei ole laskettu.Voishan sitä kannen palotilaakin kasvattaa jolla sais puristusta alemmas, toisaalta predan kannetkaan ei mahdottomia maksa ja sille ei tarvis tehdä mitään nääs kuinkahan ne 450 kannen imuröörit ahistaa 560cc:lla.
Poraushan näissä menee n.5mm välein eli ääritilanteessa on 10mm ero kannen koneistuksessa ja pytyn porauksessa.
Touhutonnilla liikenteeseen, 560cc setti, 500kansi ja nokat.
Toki kannen palotilaakin on mahdollisuus kasvattaa, mutta mäntä on yleensä aina halvempi aihiona, mikäli ainevahvuus piisaa. Mutta toki vaatii aina männän vaihdon yhteydessä männän koneistuksen uudestaan. Männän venttiilitaskujen kasvatus kuitenkin tuo hieman sitä turvaetäisyyttä venttiileihin, varsinkin kun niitä venttiileitä on tainnut ihmisillä tipahdella jostain tuntemattomasta syystä. Predatorin kannet näyttivat olevan 450$ + 70$ postikulut, joten ei ihan ilmaisia nekään. Tuolla rahalla taitaa teettää jo Dinlinkin kannesta ammattimiehellä sellaisen että meno muuttuu jonkin verran.

Motorpowerin kannen kuvassa Dinlin palotilan reuna tosiaan näyttää olevan hieman kauempana jäähdytyskanavista verrattuna Predatoriin. Olettaisi jäähdytyskanavien ainakin olevan samalla kohdalla molemmissa kansissa. Toki dinlissä on vakiona kovemman puristuksetkin kuin Predatorissa ja SMC wildcatissä... 11,6 vs 10,8. Löysin että olit mittaillut wildcatin mäntää vs Dille, ja jälkimmäisessä oli ollut 1.5mm syvemmät venttiilinkolot (mutta puristuskorkeus sama). Kyllähän nuo kielii siitä että Dinlin palotila on pienempi ja isommilla sylintereillä puristukset saattavat nousta aika hurjiksi ilman muutoksia.

Meinaat että 450:sessä on pienemmät kanavat kuin predatorissa? Venttiilien koko kai on kuitenkin sama, vain pituudessa taitaa olla pari milliä eroa? Olisiko itse kanavassa sitten eroa? Onko imupuolen riittävyys ongelmana kuitenkin molemmissa kansissa 560cc setillä?
Dinli seikkailee lumimaassa -> http://www.youtube.com/watch?v=lfsS8Ka7YZg
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: 558/560 big bore kitistä...

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Predatorin kannet näyttä olevan käytettynä 400 taalan hinnoissa, ilman nokkia. Vähän arvokkaalta kuulostaa kun koko laitteen saapi reiluun kahteen tonniin.

Tämmönen virittely hieman kiinnostais. Saattais vaan olla kallista harjoittelua.. :biggrin:

Elä yaguza ihmettele, jos kuriiri tuo joku kaunis päivä yhden kappaleen fuji-subarua oven taakse, isommalla mukilla ja asennusrasvoilla.. :lol: :lol:

Nooh, ehkä mää joskus itte opettelen tekemään jotain, mahdollisesti oikein.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
yaguza
Tracks
Viestit: 1577
Liittynyt: 18 Loka 2008 23:06
Mönkijä:: Banshee 1127ccT

Re: 558/560 big bore kitistä...

Viesti Kirjoittaja yaguza »

fr0z kirjoitti:
Toki kannen palotilaakin on mahdollisuus kasvattaa, mutta mäntä on yleensä aina halvempi aihiona, mikäli ainevahvuus piisaa. Mutta toki vaatii aina männän vaihdon yhteydessä männän koneistuksen uudestaan. Männän venttiilitaskujen kasvatus kuitenkin tuo hieman sitä turvaetäisyyttä venttiileihin, varsinkin kun niitä venttiileitä on tainnut ihmisillä tipahdella jostain tuntemattomasta syystä. Predatorin kannet näyttivat olevan 450$ + 70$ postikulut, joten ei ihan ilmaisia nekään. Tuolla rahalla taitaa teettää jo Dinlinkin kannesta ammattimiehellä sellaisen että meno muuttuu jonkin verran.
Meinaat että 450:sessä on pienemmät kanavat kuin predatorissa? Venttiilien koko kai on kuitenkin sama, vain pituudessa taitaa olla pari milliä eroa? Olisiko itse kanavassa sitten eroa? Onko imupuolen riittävyys ongelmana kuitenkin molemmissa kansissa 560cc setillä?
Noita käytettyjä täydellisiä kansia nokkien kera saa n.150$+postit tullit, tälläkin hetkellä ainakin yks myytävänä yhellä palstalla, voin laittaa kyselyä jos tuntuu että tarttis semmosta saaha...
Niin venan pituudesta en tiedä, ainoastaan lukenut täältä jotain semmottiista ja tais olla tää sama häiskä kellä niitä tuppas putoileen. Jenkkipalstoilta oon vaan lukenut tästä imukanavan riittävyydestä että 560cc pytyllä ei vielä tarvi alkaa rouhimaan, web-nokat vaan kaveriks ni alkaa jytäämään. Hotcamsseillä ei kuulemma tee yhtään mitään.

Mutta toisaalta saahan tuota vakiokantta ja nokkiakin muokattua ammattilaisella vaikka kuinka, jenkeistä kyllä löytyy käyttötarkotuksen mukaan nokille sopivat lift ja duration arvot jos tarvetta.
yaguza
Tracks
Viestit: 1577
Liittynyt: 18 Loka 2008 23:06
Mönkijä:: Banshee 1127ccT

Re: 558/560 big bore kitistä...

Viesti Kirjoittaja yaguza »

Puuhis83 kirjoitti:
Elä yaguza ihmettele, jos kuriiri tuo joku kaunis päivä yhden kappaleen fuji-subarua oven taakse, isommalla mukilla ja asennusrasvoilla.. :lol: :lol:
Sopii kyllä, alkaakin olee jo hieman tylsää töissä kun eihän tuota omaa vakiovehjettä enää viitti alkaa kiusaamaan.
fr0z
6WD
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2011 22:37
Mönkijä:: Outti 800 Xt
Viesti:

Re: 558/560 big bore kitistä...

Viesti Kirjoittaja fr0z »

Kyllähän toi 150 dollaria alkaa olemaan jo aika pirun kilpailukykyinen hinta. :mrgreen:
Tuolla hinnalla melkein kannattaisi ostaa kaapinperälle ihan varulta, vaikkei tarvista olisikaan näkyvissä.

ps. kyselin Jykylän seudulta putkituksen hintaa, niin 160e oli tämän päivän hinta. Tuohon hintaan siis sylinteri on asennusvalmis, eli porattu uudelle männälle, vaihdettu uusi putki jne.
Dinli seikkailee lumimaassa -> http://www.youtube.com/watch?v=lfsS8Ka7YZg
Vastaa Viestiin