Dinli 450:n takalaakereiden vaihto

Keskustelua Dinli mönkijöistä
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4382
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Dinli 450:n takalaakereiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Ääslager växel, audiovisuaalinen esitys: https://www.youtube.com/watch?v=C_lA0ir0nZY
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Deuga
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 26 Loka 2014 18:29
Mönkijä:: Dinli DMX -08
Paikkakunta: Oulu

Re: Dinli 450:n takalaakereiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Deuga »

Kuten tuonne viriosioon juttelinkin, niin käytetty Dinli tuli hommattua ja tänään vasta pääsin sitä enempi testaileen. Kyllähän se hymy oli leveä kun pääsi baanalle tykittään, tuntui kulkupuoltakin löytyvän ihan mukavasti, tosin vertailupohjaa ei ollut. NO, sitä hymyä ei kauan kestänyt. Ihmettelin kun alkoi tönkijä piiputtamaan ja nykimään... himmasin vauhtia ja koitin nilkuttaa kotiin, kun en kaukana ollut. en päässyt. irtos takakiekko kiinnityksistä ja vasemman puolen laakeri näytti räjähtäneen siinä sivussa #-o koko perämurikka oli melkoisen lämmin.

Kuva
Kuva

Toivottavasti ei mennyt boorit ja sitä myöten taka-akseli vaihtoon :shock:
"Päivä ajoa, kaksi remonttia"
Deuga
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 26 Loka 2014 18:29
Mönkijä:: Dinli DMX -08
Paikkakunta: Oulu

Re: Dinli 450:n takalaakereiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Deuga »

Noniin, sain tuossa viikonloppuna purettua mönkkäriä pienempiin osiin, taka-akseli mukaanlukien. Oli muuten pikkusen lujassa nuo pyörännavat tuossa akselissa! No, osiin meni ja tulos kieltämättä hieman masentava. Laakeripukki suunnilleen ehjä, kuitenkin jarrulevyn puolelta lukkorenkaan urasta puolet murtunut.. siinä ja tässä meneekö vaihtoon, luultavasti kyllä. Taka-akselista rattaan puolelta laakerit kairannut akseliakin rikki mennessään, sekä myös boorit ottanut osumaa... onko tuota akselia järkeä käyttää koneistamolla, pystyvätkö tekemään sille vielä tekohengitystä vai meneekö suosiolla uuden etintään?

Tuossa tuon akselikokoonpanon anatomiaa samalla tutkiessa aloin ihmettelemään, että eikö rattaan puolella tosiaankaan ole muuta kun se yksi katkaistu ohut rimpularengas pitämässä pakettia kasassa??! Siis ottaen vasemman puolen sivuttaisvoimat vastaan, ettei se akseli luiskahdapukista läpi. Kummallista.

Kallis laakerinvaihto tuli.
"Päivä ajoa, kaksi remonttia"
Deuga
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 26 Loka 2014 18:29
Mönkijä:: Dinli DMX -08
Paikkakunta: Oulu

Re: Dinli 450:n takalaakereiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Deuga »

Käytin akselia koneistamolla ja tuumasivat, ettei siitä taida kovin pitkäikäistä ratkaisua tulla. korjaus tulis maksamaan 150-200 euroa ja kestävyydestä ei takuuta niin eipä maksa vaivaa. Ei kellään lojuis nurkissa ylimääräistä ehjää akselia, joka vois vaihtaa omistajaa jonkinnäköstä setelinippua vastaan?
"Päivä ajoa, kaksi remonttia"
pipatti
2WD
Viestit: 38
Liittynyt: 12 Elo 2014 06:40

Re: Dinli 450:n takalaakereiden vaihto

Viesti Kirjoittaja pipatti »

Deuga: mulla löytyy yksi taka-akseli tallista. Ylimääräinen on mutta aivan ilmaiseksi en kehtaa antaa, jos vaikka olen seuraava, jolla perä porsii... :?
Avatar
nikob
Tracks
Viestit: 1105
Liittynyt: 15 Huhti 2010 13:44
Mönkijä:: Dinli dmx 450 nitrogen edition
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Dinli 450:n takalaakereiden vaihto

Viesti Kirjoittaja nikob »

Mikäs on paras tapa tarkistaa takalaakareiden kunto? Itse olen lähinnä takarenkaita heilutelluttemalla yrittänyt näissä crosseissa todeta takalaakareiden välyksen. Omaan Dilleen ei ole kertaakaan vaihdettu takalaakereita ja eikä tunnu kyllä yhtään perässä väljää olevan, mutta eipä tuolla edellinen omistaja kauheata rallia ole ajanutkaan.
Crossi Dille
Ex. Arctic Cat XC450i
Ex. Trapper 350-R
Deuga
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 26 Loka 2014 18:29
Mönkijä:: Dinli DMX -08
Paikkakunta: Oulu

Re: Dinli 450:n takalaakereiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Deuga »

pipatti kirjoitti:Deuga: mulla löytyy yksi taka-akseli tallista. Ylimääräinen on mutta aivan ilmaiseksi en kehtaa antaa, jos vaikka olen seuraava, jolla perä porsii... :?
Laitoin yv:tä
"Päivä ajoa, kaksi remonttia"
Avatar
Bansku81
Tracks
Viestit: 1907
Liittynyt: 24 Huhti 2012 12:47
Mönkijä:: Dinli 904 -10
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Dinli 450:n takalaakereiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

nikob kirjoitti:Mikäs on paras tapa tarkistaa takalaakareiden kunto? Itse olen lähinnä takarenkaita heilutelluttemalla yrittänyt näissä crosseissa todeta takalaakareiden välyksen. Omaan Dilleen ei ole kertaakaan vaihdettu takalaakereita ja eikä tunnu kyllä yhtään perässä väljää olevan, mutta eipä tuolla edellinen omistaja kauheata rallia ole ajanutkaan.
Itse vaihdoin ensimmäistä kertaa kun 10 000km oli mittarissa. Laakereissa ei välystä ollut, mutta yksi laakeri oli saanut joskus kosteutta ja hiukan hapettumaa laakeripukin sisällä. Sitä en osaa sanoa kuinka kauan tuo hapettunut laakeri olisi kestänyt, mutta itse suosittelen ainakin tarkistamaan ja lisäilemään vaseliinia laakeri pesään, jos alkaa kilometrit olemaan tuota luokkaa, koska välystähän ei välttämättä ilmene jos vain yksi lakru alkaa olemaan lopussa. Puuhiksella kun porsi laakerit niin taisi olla myös tuo reipas 10 000km edellisestä laakeri rempasta.
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4382
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Dinli 450:n takalaakereiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Juu, täällä kerkes kasaantumaan mittariin tarkalleen ottaen 9656km edellisillä laakereilla. http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 95#p440881

Jos ei laitteessa ole mittariheittoja ollut, niin sanoisin että 8000km ois semmonen varma vaihtoväli noille. Banskun laakerien tarkistusmenetelmä on ainut varma tapa todeta laakerien kunto, mut toisaalta siitä ei enää ole pitkä matka itse laakerien vaihtoonkaan. Vajaa satasen remontilla voi tuos kohtaa säästää helposti 4-7 satalappusta.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Avatar
nikob
Tracks
Viestit: 1105
Liittynyt: 15 Huhti 2010 13:44
Mönkijä:: Dinli dmx 450 nitrogen edition
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Dinli 450:n takalaakereiden vaihto

Viesti Kirjoittaja nikob »

Tuota mittari heittoa tuppaa olemaan omassa laitteessa jonkin verran, mutta tuo taitaa myös osittain johtua pidemmistä välityksistä ja renkaatkin taitavat vaikuttaa. En ole gepsiin mittaillut että paljon tuota on tarkalleen, täytyy jossain välissä ihmetellä noita laakereita.
Crossi Dille
Ex. Arctic Cat XC450i
Ex. Trapper 350-R
Deuga
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 26 Loka 2014 18:29
Mönkijä:: Dinli DMX -08
Paikkakunta: Oulu

Re: Dinli 450:n takalaakereiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Deuga »

Mites pipatti sulla sen taka-akselin kanssa, raskitko luopua jos päästään hinnasta sopuun?
"Päivä ajoa, kaksi remonttia"
pipatti
2WD
Viestit: 38
Liittynyt: 12 Elo 2014 06:40

Re: Dinli 450:n takalaakereiden vaihto

Viesti Kirjoittaja pipatti »

Deuga kirjoitti:Mites pipatti sulla sen taka-akselin kanssa, raskitko luopua jos päästään hinnasta sopuun?
Laitoin yv:tä.
Deuga
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 26 Loka 2014 18:29
Mönkijä:: Dinli DMX -08
Paikkakunta: Oulu

Re: Dinli 450:n takalaakereiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Deuga »

Taitaa pipatti mennä mejän yv:t nyt jonnekki hukkapiiloon. Laitoin 3 viikkoa sitten sulle viestiä, eikä ole vissiin tullut perille. Ei ole sitä sun viestiä myöskään tullut.
Laita suoraan spostia osotteeseen teukka84/at/hotmail.com. Toivottavasti ei ollut laitonta laittaa yhteystietoja tänne :roll:
"Päivä ajoa, kaksi remonttia"
Henkkal
2WD
Viestit: 34
Liittynyt: 16 Marras 2011 19:14
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Dinli 450:n takalaakereiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Henkkal »

Täältäkin laiteltu yv:tä pipatille
partakukko
2WD
Viestit: 53
Liittynyt: 17 Maalis 2011 10:37
Mönkijä:: dinli 500

Re: Dinli 450:n takalaakereiden vaihto

Viesti Kirjoittaja partakukko »

sain nyt aikaseksi senverran että purin viimesyksyn laakerivaurion tulokset ja laakeripukki kökkönä ja tietysti laakerit eli nuukana koitan saada jostain halvemmalla kun suomesta mutta eipä löytynyt. motor power 179e eli ei nyt mikään ihan hurja mutta halvempikin kelpais eli englannista kattelin mutta oli hinta samoissa tai kalliimpi ja saksan sivuja en muista missä on dinlin osia myynnissä eli jos joku tietäs noita saksan nettisivuja ni kattosin jos sieltä löytys edullisempana.
Vastaa Viestiin