Emil kirjoitti:motocoyote kirjoitti:
Kyllä, esijännitystä kun säätää tiukemmalle niin jousi kantaa enemmän. Esijännitystä säätämällä alustaa voidaan jäykistää, miinuspuolena sitten se että pintaherkkyys kärsii. Siksi pitäisikin, jos kantavuutta halutaan lisää, vaihtaa jäykempää jousta alle, koska silloin voidaan esijännitys pitää pienempänä ja pintaherkkyys säilyy.
Esijännityksen säätö on jousen jäykkyyden kannalta sama asia, kuin laittaa esim. autossa puupalikka jousen ja akselin väliin. Jousen yläpään varassa oleva auton kori nousee puupalikan verran ylemmäs.
Niin on, ja asuntovaunun vetoa varten ainakin joskus myytiin autoihin semmosia jousen väliin laitettavia kovia kumityynyjä.
Totta, itse jousen jäykkyys ei siitä muutu. Mutta koska jousi on progressiivinen, niin esijännityksellä painetaan sitä jousta hieman kasaan, eli "otetaan löysät pois" ---> jousen jännitys ja sitä myötä jouston alkuun (koska se pehmeä joustomatka on jo "ulosmitattu" esijännityksellä) tarvittava voima lisääntyvät, eli vois ajatella että kun jousitus painuu 5cm kasaan, niin jousi on suuremmalla esijännityksellä menossa "progressiokäyrällään edempänä" verrattuna esijännittämättömään jouseen, eli esimerkiksi toisin sanottuna, jousi on esijännitettynä 5cm alustan painumalla menossa samassa kohdassa progressiokäyrällään kuin olisi 10cm joustolla ilman esijännitystä, siksi se jousituksen esijännittäminen vie pintaherkkyyden ja pienissä pahkuroissa tuntuu että paikat tippuvat hampaista.
Jousen totaaliseen kasaan painamiseen tarvittava voima ei muutu mihinkään esijännitystä säätämällä, sen sijaan maavara muuttuu jousen ollessa totaalisen kasassa.
Jos 50kg kuski toteaa jousituksen mukavaksi ja 100kg kuski ihan liian pehmeäksi ja lisää esijännitystä ---> 50kg kuskilla tippuu hampaat suusta kun 100kg kuski toteaa että "nyt tämä alkaa kantaa kohtuudella normaaliajossa, harmi vain että herkkyys katosi". Edellisessä toki edellytyksenä se että jousi on sen verran jäykkä ettei se sen 100kg kuskillakaan pohjaa normaaliajossa koskaan.
Emil kirjoitti:
motocoyote kirjoitti:
Joo, tiettyyn rajaan asti kallistus on ihan positiivista ja tuo lisää pitoa, mutta ehkä sinä nyt missasit pointin.
Luehan uudelleen ajatuksen kanssa että mitä tuossa ajettiin takaa. Eiköhän kysymys ollut siitä että kovemmalla esijännityksellä kurviin voidaan ajaa kovempaa kun mönkijä ei meinaa mennä nurin.
Jep. Mutta esijännityksen säätö ei tässäkään tapauksessa muuta jousen jäykkyyttä, vaan vähentää ulosjoustoa. Ja sitä kautta kallistumista. Jousi ei siis jäykisty.
Nyt siis pitää ymmärtää eritellä jousitus (isompi kokonaisuus), ja jousi (yksi osa).
Ei kai kukaan ole sanonutkaan että itse jousi jotenkin jäykistyisi? Harvoin jousen langan paksuus tai jäykkyys on mihinkään esijännitystä lisäämällä muuttunut. Ehkä ilmaisin itseäni huonosti jos ymmärsit minun niin väittäneen, ei sitä aina muista että tällä foorumilla täytyy nussutella sitä pilkkua jo itse siinä vaiheessa kun jotain sanoo..
Alusta kyllä kantaa enemmän (niin kauan kun pysytään alle jousen totaaliseen kasaanpainumiseen tarvittavien voimien), koska jousi on kovemmassa jännityksessä jo mönkijän seisoskellessa parkissa ja jousi on progressiivinen.
Mönkijän ja RC-auton (tai kilpa auton) alustoja on hieman hankala verrata toisiinsa koska tarkoitukseltaan ja säädöiltään ne ovat aivan päinvastaiset toisiinsa nähden, vähän sama kun vertais carting autoa ja mönkijää. Periaatteet toki pätevät.
Mönkijän painopiste on valmistajien välisen maavarakilvan vuoksi suorastaan älyttömän korkealla, ja jos mönkijästä aletaan ajo-ominaisuuksia hakemaan sorateille, niin ihan ensimmäinen tehtävä asia on mönkijän madaltaminen kymmenellä sentillä.
Emil kirjoitti:
motocoyote kirjoitti:
Mitä itseasiassa tarkoitat kallistuspisteellä? En oikein saa nyt kiinni tosta lauseesta...
Kallistuskeskiö kai on parempi suomennos. "Roll center" se on englanniksi. Kallistuskeskiön ja painopisteen välinen etäisyys määrää kallistumisen määrää. Jos mönkijä nostetaan maavaran säädöillä ylimpään asentoonsa, voi olla että kallistuskeskiö nousee niin ylös, että kallistelu vähenee. Tämä on semmoista teoriaa, johon vain harvoin löydän juttuseuraa.

On ensimmäinen kerta kun moinen roll center itelleni vastaan tulee, täytynee perehtyä tuohonkin jossain vaiheessa kun intoa ja kiinnostusta riittää, ties vaikka siitäkin päästäis tinkaamaan.
