TM

Mönkijä aiheiset media keskustelut
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: TM

Viesti Kirjoittaja Emil »

Koheltaja kirjoitti:Kato perhana, alan miehiä. Ollaanko mahdollisesti tuttuja toisella foorumilla? :wink:
Kyllä joskus parisen vuotta sitten tuli vaihdettua näkemyksiä aiheeseen liittyvällä foorumilla. Sitten piti lopettaa se harrastus, kun ei persus kestänyt sitä rahanmenoa. Nyt yritän uskotella ittelleni, että mönkkärillä ajelu olisi edullisempaa. :wink:
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: TM

Viesti Kirjoittaja Emil »

motocoyote kirjoitti:
Niin on, ja asuntovaunun vetoa varten ainakin joskus myytiin autoihin semmosia jousen väliin laitettavia kovia kumityynyjä.
Ne kumit tavallaan jäykistävät jousta. Tosin ne kumit kuulema katkoivat jousia.
motocoyote kirjoitti:Totta, itse jousen jäykkyys ei siitä muutu. Mutta koska jousi on progressiivinen, niin esijännityksellä painetaan sitä jousta hieman kasaan, eli "otetaan löysät pois" ---> jousen jännitys ja sitä myötä jouston alkuun (koska se pehmeä joustomatka on jo "ulosmitattu" esijännityksellä) tarvittava voima lisääntyvät, eli vois ajatella että kun jousitus painuu 5cm kasaan, niin jousi on suuremmalla esijännityksellä menossa "progressiokäyrällään edempänä" verrattuna esijännittämättömään jouseen, eli esimerkiksi toisin sanottuna, jousi on esijännitettynä 5cm alustan painumalla menossa samassa kohdassa progressiokäyrällään kuin olisi 10cm joustolla ilman esijännitystä, siksi se jousituksen esijännittäminen vie pintaherkkyyden ja pienissä pahkuroissa tuntuu että paikat tippuvat hampaista.

Jousen totaaliseen kasaan painamiseen tarvittava voima ei muutu mihinkään esijännitystä säätämällä, sen sijaan maavara muuttuu jousen ollessa totaalisen kasassa.

Jos 50kg kuski toteaa jousituksen mukavaksi ja 100kg kuski ihan liian pehmeäksi ja lisää esijännitystä ---> 50kg kuskilla tippuu hampaat suusta kun 100kg kuski toteaa että "nyt tämä alkaa kantaa kohtuudella normaaliajossa, harmi vain että herkkyys katosi". Edellisessä toki edellytyksenä se että jousi on sen verran jäykkä ettei se sen 100kg kuskillakaan pohjaa normaaliajossa koskaan.
Kun iskari-/jousipaketti on irrallaan mönkijästä, niin esijännitystä säätämällä jousen voima muuttuu kyllä. Mutta kun iskari on mönkkärissä paikallaan ja kuskikin istuu päällä, niin säätö ei enää vaikutakaan jousen voimaan. Säätö vain nostaa mönkijää ylöspäin, tai laskee alaspäin. Jos iskarista sitten loppuu liikevara esijännityksen ollessa kireimmillään, eli ulosjousto loppuu, niin sitten jousi puristuu kasaan, ja jousen voima kasvaa. Tämä ei ole kovin hyvä juttu ainakaan maastoajossa.

Mutta jos mönkijässä olisi useampi kiinnityskohta iskarille, joilla iskarin sijoitusta ja kulmaa saataisiin säädettyä rungon ja tukivarren välillä, niin sillä saataisiin jousituksen jäykkyyttä säädettyä. Nyt vaan pitää luottaa valmistajan kompromisseihin.

motocoyote kirjoitti:Ei kai kukaan ole sanonutkaan että itse jousi jotenkin jäykistyisi? Harvoin jousen langan paksuus tai jäykkyys on mihinkään esijännitystä lisäämällä muuttunut. Ehkä ilmaisin itseäni huonosti jos ymmärsit minun niin väittäneen, ei sitä aina muista että tällä foorumilla täytyy nussutella sitä pilkkua jo itse siinä vaiheessa kun jotain sanoo..
Alusta kyllä kantaa enemmän (niin kauan kun pysytään alle jousen totaaliseen kasaanpainumiseen tarvittavien voimien), koska jousi on kovemmassa jännityksessä jo mönkijän seisoskellessa parkissa ja jousi on progressiivinen.
Tämä on vaan normaali "ongelma" nettikeskusteluissa. Asioita tulee tarkennettua enemmän kuin elävässä elämässä. Ja välillä joutuu lainailemaan toisen kirjoitusta, vaikka en varsinaisesti tarkoittanut jonkun sanoneen, että jousi jäykistyy. Joskus vaan tuntuu siltä, että joku saattaa luulla, että esijännityksen säädöllä säädetään jousen jäykkyyttä. Halusin tuoda tämmöisen asian esille, vaikka joillekin se on tietysti itsestään selvyys.
nakupää
6WD
Viestit: 490
Liittynyt: 07 Huhti 2008 11:23

Re: TM

Viesti Kirjoittaja nakupää »

Koheltaja kirjoitti:Tuo väite että jousesta puolet pois niin tulee puolet jäykempi, tähän tarvitaan selkeät todisteet mittausparametreineen.
motocoyotelle kiitos kaavoista. Siitä vaan laskeskeleen perusfysiikkaa itse kukin. Toki kaikille jousien kanssa touhunneille tämä on selvää kauraa.

Edit. katkaisu jäykistyksellehän löytyy sitten paljon sovelluksia. Esim, lumilevyn liian löysät kippausjouset, pätkä pois, pätkän korvaus samanmittaisella ketjulla tms. ja menoksi. Toimii siis vetojousellakin.
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: TM

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Emil kirjoitti:
Ne kumit tavallaan jäykistävät jousta. Tosin ne kumit kuulema katkoivat jousia.
Juu, niinhän ne jäykistivät. Vaikutus oli vähän sama kuin puupalikalla jousen välissä, eivät ne kolme kumipulikkaa jousen väliin tungettuna juurikaan joustaneet (muistelen katselleeni vierestä kun tuttava tunki moisia kumeja Cedrikin takajousiin..
Emil kirjoitti: Kun iskari-/jousipaketti on irrallaan mönkijästä, niin esijännitystä säätämällä jousen voima muuttuu kyllä. Mutta kun iskari on mönkkärissä paikallaan ja kuskikin istuu päällä, niin säätö ei enää vaikutakaan jousen voimaan. Säätö vain nostaa mönkijää ylöspäin, tai laskee alaspäin. Jos iskarista sitten loppuu liikevara esijännityksen ollessa kireimmillään, eli ulosjousto loppuu, niin sitten jousi puristuu kasaan, ja jousen voima kasvaa. Tämä ei ole kovin hyvä juttu ainakaan maastoajossa.

Mutta jos mönkijässä olisi useampi kiinnityskohta iskarille, joilla iskarin sijoitusta ja kulmaa saataisiin säädettyä rungon ja tukivarren välillä, niin sillä saataisiin jousituksen jäykkyyttä säädettyä. Nyt vaan pitää luottaa valmistajan kompromisseihin.
Niin, ja vaikuttaa alustaan jäykentävästi, niin kauan kun puhutaan ns normaaliajossa jousiin kohdistuvista voimista. Jos itse väännän Grizzlystäni esijännitykset nolliin, niin kovinkaan jyrkkään mutkaan en voi ajaa yli 40km/h, koska käännöksessä ulkokurvin etukulma painuu niin paljon kasaan että sisäkurvin puoleinen takarengas nousee ilmaan, pahimmassa tapauksessa mennään lepikkoon koivunlatvat heiluen. Kun laitan etujousia 2 pykälää, ja takajousia yhden pykälän tiukemmalle, niin etukulma pysyy samassa kurvissa ja samalla nopeudella kuosissaan ja takarengas pysyy maassa koko ajan.
Emil kirjoitti: Tämä on vaan normaali "ongelma" nettikeskusteluissa. Asioita tulee tarkennettua enemmän kuin elävässä elämässä. Ja välillä joutuu lainailemaan toisen kirjoitusta, vaikka en varsinaisesti tarkoittanut jonkun sanoneen, että jousi jäykistyy. Joskus vaan tuntuu siltä, että joku saattaa luulla, että esijännityksen säädöllä säädetään jousen jäykkyyttä. Halusin tuoda tämmöisen asian esille, vaikka joillekin se on tietysti itsestään selvyys.
Näinpä. Joskus se jatkuva tarkennusten tarkentaminen alkaa ärsyttää, johan sitä normaalissakin keskustelussa "normaalit" keskustelijat osaavat lukea edes hieman rivien välistä...
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
-P-
6WD
Viestit: 885
Liittynyt: 02 Syys 2008 20:05
Mönkijä:: Polle Sportsman 500 HO
Paikkakunta: Hyrynsalmi Seura:Kainuun Moottorikerho

Re: TM

Viesti Kirjoittaja -P- »

Kysehän on vaan siitä, että toisten kirjoituksia luetaan joksus, kuin piru raamattua :)
-P-
Mielipiteet on kuin persereikä, jokaisella omansa.
Avatar
eeja
2WD
Viestit: 51
Liittynyt: 14 Tammi 2009 22:52
Mönkijä:: Suzuki KQ700

Re: TM

Viesti Kirjoittaja eeja »

-P- kirjoitti:Kysehän on vaan siitä, että toisten kirjoituksia luetaan joksus, kuin piru raamattua :)
-P-
Aina ei neuvominen ole pyyteetöntä vaan vastaaja haluaa päteä ja näyttää oman
tietämyksen olevan hyvää tasoa :)
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: TM

Viesti Kirjoittaja Emil »

motocoyote kirjoitti: Juu, niinhän ne jäykistivät. Vaikutus oli vähän sama kuin puupalikalla jousen välissä, eivät ne kolme kumipulikkaa jousen väliin tungettuna juurikaan joustaneet (muistelen katselleeni vierestä kun tuttava tunki moisia kumeja Cedrikin takajousiin..
Putosin kai vähän kärryiltä, että mistä nuo puupalikat ja kumit siihen jousen väliin tulivat. Ite kirjoittelin puupalikasta jousen ja akselin välissä, joka nostaisi auton koria, mutta ei jäykennä jousta yhtään (saman tekee esijännityksen säätö).
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: TM

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Jos palataan sinänsä mielenkiintoisen jousi-keskustelun jälkeen itse aiheeseen, eli TM:ään. Tuli lukaistua tuo uusin maastomönkijätesti. Aika vähän se kyllä herätti ajatuksia. Pintapuolinen ja nopeasti läpiluettava vertailu. Moottorien väännöistä olisi ollut kiva saada mittausdataa kun pelit kerran penkissä olivat. Catin peruskonstruktiota alkaa selvästi ikä painamaan ja se kävi kyllä ilmi testistäkin. Tuskimpa itsekään uutta Cattia juuri tällähetkellä ostaisin.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Fred Scuttle
6WD
Viestit: 663
Liittynyt: 23 Loka 2006 22:53
Paikkakunta: Etelälappi

Re: TM

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Tuossa uusimmassa mönkijätestissä oli FE500, mutta jutussa puhuttiin FA:n vaihteistosta.
magnum425
3WD
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:50
Paikkakunta: Mönkijä:CANA

Re: TM

Viesti Kirjoittaja magnum425 »

20. tammikuuta 2010 ilmestyvässä TM:ssä Can-am Outlander 800R Max Ltd 12000 km käyttötesti.
Avatar
Tepy
6WD
Viestit: 940
Liittynyt: 10 Huhti 2008 08:21
Mönkijä:: Polleheppa
Paikkakunta: Hullun hauska kylä

Re: TM

Viesti Kirjoittaja Tepy »

magnum425 kirjoitti:20. tammikuuta 2010 ilmestyvässä TM:ssä Can-am Outlander 800R Max Ltd 12000 km käyttötesti.
Käyttötestit on aina mielenkiintoista lukea 8)
Jos kirjoittamani juttu meni päin metsiä, niin ei tuo mittään, sillä niin menee mönkimisenikin.

Jos hulluuteen osallistuu riittävän monia, siitä tulee normaalia.
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: TM

Viesti Kirjoittaja Emil »

Veikkaan, että valittelevat variaattorin hihnapyörän kulumista. Jännä nähä, millä asenteella asian kertovat. :wink:
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: TM

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Seiskapäivään verrattuna, TM:n asenne on asiapitoinen.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: TM

Viesti Kirjoittaja Emil »

Aivan. Asiantuntijan tavoin kertoivat miten ABS-jarrullisella autolla kannattaa jarruttaa -jarrut kunnolla pohjaan. Niinhän se on, tiukan paikan tullen ei ole aikaa hienostella ja etsiä sopivaa aluetta luiston ja pidon rajoilta. Mutta, mutta. Sitten kertovat, että pahassa paikassa ja liukkaalla vetoluistolla varustetun auton kaasupolkimen voi painaa vaikka pohjaan, ja tekniikka hoitaa homman (!). Silloin teki mieli repiä lehti kappaleiksi. :twisted:

Enemmän kuin kolme kilometriä vuodessa ajavan luulisi huomanneen, että ei se kone osaa arvioida keliä ja ajoalustaa, vaan toimii tietyn joustamattoman kaavan ohjaamana. Naapurin touhua tässä eräänä päivänä ihmetelleenä aihe on taas ajankohtainen. Miten joku voi tasamaalla saada auton jumiin parkkiruutuunsa? No painamalla sen kaasun pohjaan. Ensin auto ruopaisee itsensä monttuun, ja sitten vetoluistonesto iskee ja vetää tehot lähes nollaan.

No, enhän minä voi itse kaikkia autoja ajella, joten pitää antaa muidenkin harjoitella... Vitsi. :biggrin:
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: TM

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Terrano II:ssa ei ole estoja, vain ABS. Onneksi kuitenkin todellinen 4x4 takalukolla. Ostin tuon Korollan tilalle ja vaimo saa ajella CR-V:llä ja mä hidastelen tuolla rungollisella.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Vastaa Viestiin