motocoyote kirjoitti:
Niin on, ja asuntovaunun vetoa varten ainakin joskus myytiin autoihin semmosia jousen väliin laitettavia kovia kumityynyjä.
Ne kumit tavallaan jäykistävät jousta. Tosin ne kumit kuulema katkoivat jousia.
motocoyote kirjoitti:Totta, itse jousen jäykkyys ei siitä muutu. Mutta koska jousi on progressiivinen, niin esijännityksellä painetaan sitä jousta hieman kasaan, eli "otetaan löysät pois" ---> jousen jännitys ja sitä myötä jouston alkuun (koska se pehmeä joustomatka on jo "ulosmitattu" esijännityksellä) tarvittava voima lisääntyvät, eli vois ajatella että kun jousitus painuu 5cm kasaan, niin jousi on suuremmalla esijännityksellä menossa "progressiokäyrällään edempänä" verrattuna esijännittämättömään jouseen, eli esimerkiksi toisin sanottuna, jousi on esijännitettynä 5cm alustan painumalla menossa samassa kohdassa progressiokäyrällään kuin olisi 10cm joustolla ilman esijännitystä, siksi se jousituksen esijännittäminen vie pintaherkkyyden ja pienissä pahkuroissa tuntuu että paikat tippuvat hampaista.
Jousen totaaliseen kasaan painamiseen tarvittava voima ei muutu mihinkään esijännitystä säätämällä, sen sijaan maavara muuttuu jousen ollessa totaalisen kasassa.
Jos 50kg kuski toteaa jousituksen mukavaksi ja 100kg kuski ihan liian pehmeäksi ja lisää esijännitystä ---> 50kg kuskilla tippuu hampaat suusta kun 100kg kuski toteaa että "nyt tämä alkaa kantaa kohtuudella normaaliajossa, harmi vain että herkkyys katosi". Edellisessä toki edellytyksenä se että jousi on sen verran jäykkä ettei se sen 100kg kuskillakaan pohjaa normaaliajossa koskaan.
Kun iskari-/jousipaketti on irrallaan mönkijästä, niin esijännitystä säätämällä jousen voima muuttuu kyllä. Mutta kun iskari on mönkkärissä paikallaan ja kuskikin istuu päällä, niin säätö ei enää vaikutakaan jousen voimaan. Säätö vain nostaa mönkijää ylöspäin, tai laskee alaspäin. Jos iskarista sitten loppuu liikevara esijännityksen ollessa kireimmillään, eli ulosjousto loppuu, niin sitten jousi puristuu kasaan, ja jousen voima kasvaa. Tämä ei ole kovin hyvä juttu ainakaan maastoajossa.
Mutta jos mönkijässä olisi useampi kiinnityskohta iskarille, joilla iskarin sijoitusta ja kulmaa saataisiin säädettyä rungon ja tukivarren välillä, niin sillä saataisiin jousituksen jäykkyyttä säädettyä. Nyt vaan pitää luottaa valmistajan kompromisseihin.
motocoyote kirjoitti:Ei kai kukaan ole sanonutkaan että itse jousi jotenkin jäykistyisi? Harvoin jousen langan paksuus tai jäykkyys on mihinkään esijännitystä lisäämällä muuttunut. Ehkä ilmaisin itseäni huonosti jos ymmärsit minun niin väittäneen, ei sitä aina muista että tällä foorumilla täytyy nussutella sitä pilkkua jo itse siinä vaiheessa kun jotain sanoo..
Alusta kyllä kantaa enemmän (niin kauan kun pysytään alle jousen totaaliseen kasaanpainumiseen tarvittavien voimien), koska jousi on kovemmassa jännityksessä jo mönkijän seisoskellessa parkissa ja jousi on progressiivinen.
Tämä on vaan normaali "ongelma" nettikeskusteluissa. Asioita tulee tarkennettua enemmän kuin elävässä elämässä. Ja välillä joutuu lainailemaan toisen kirjoitusta, vaikka en varsinaisesti tarkoittanut jonkun sanoneen, että jousi jäykistyy. Joskus vaan tuntuu siltä, että joku saattaa luulla, että esijännityksen säädöllä säädetään jousen jäykkyyttä. Halusin tuoda tämmöisen asian esille, vaikka joillekin se on tietysti itsestään selvyys.