MÖNKIJÄ-lehti

Mönkijä aiheiset media keskustelut

MÖNKIJÄ-lehti

Kyllä!
147
57%
Ei!
15
6%
Ei ole aikomustakaan!
16
6%
Ehkä tilaan ehkä en
54
21%
Mikä Mönkijä lehti ??
27
10%
 
Ääniä yhteensä: 259

Hannu
4WD
Viestit: 154
Liittynyt: 01 Marras 2004 21:54
Paikkakunta: Suomusjärvi

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Solaris kirjoitti:ei löydä myllyojan r:ltä vielä, onko tieto mistä löytyisi oulusta?
Surffaa tuonne:
www.lehtipiste.fi
Laita hakuun Mönkijä. Sieltä näkee mistä lehti on saatavilla.
Avatar
Tepy
6WD
Viestit: 940
Liittynyt: 10 Huhti 2008 08:21
Mönkijä:: Polleheppa
Paikkakunta: Hullun hauska kylä

Viesti Kirjoittaja Tepy »

Taitaapi vielä olla tulossa toi Mönkijä-lehti 2/08. 1/08 on ollut myynnissä.
http://www.monkija-lehti.fi/
Ainakaan oman seudun lehtipisteissi tänään 19.6 nro 2/08 ei vielä ollut.
Jos kirjoittamani juttu meni päin metsiä, niin ei tuo mittään, sillä niin menee mönkimisenikin.

Jos hulluuteen osallistuu riittävän monia, siitä tulee normaalia.
Boss
4WD
Viestit: 207
Liittynyt: 17 Maalis 2007 14:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boss »

Yksi hyvä konsti on pistää tilaus vetämään ja sitten ottaa yhteyttä toimitukseen, laittavat varmaan uusimman lehden tulemaan... luulisin :?

Ja hyvää jussia kaikille!

-Antti
*** http://www.pgo.fi ***
Polaris Scarmbler GNCC
Avatar
Logibear
Tracks
Viestit: 1937
Liittynyt: 11 Helmi 2006 08:02
Mönkijä:: Grizzly 700 -07
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Logibear »

2/08 numeron pääkirjoituksessa heräteltiin keskustelua tärkeästä ja moniulotteisesta aiheesta eli turvallisesta ajamisesta. Tällä foorumilla keskustelua on ollut aika vähän. Alustuksena voinee käyttää laatimaani tietoiskua:

http://keskustelu.sammysatv.com/viewtopic.php?t=14450

Henk. koht. en näe kovin suurta vastakkainasettelua istualtaan ja seisaaltaan ajamisessa, riippuu tilanteesta mikä on turvallisinta ja ennenkaikkea mukavinta. Keskustelussa olisi minusta hyvä myös pitää erillään nopeavauhtinen kilpa- tai muu vaativa ajo sekä rauhallisempi off-road / tie möngintä. Lisäksi on kyllä suuri merkitys kuskin kokemuksella mönkijällä ajosta. Sitä kun ei käsittääkseni voi suoraan verrata oikein mihinkään muuhun?

Pointti kaiken kaikkiaan on että kun puhutaan millainen ajotyyli/ ajoasento on turvallinen pitää tarkentaa myös mikä ATV laji puhujalla on mielessään. Vaikea kuvitella että supermotokuski ajaisi kovinkaan pitkiä aikoja seisaaltaan ja toisaalta en ole nähnyt crossimiesten ajavan juurikaan istualtaan. Asiat eivät ole niin mustavalkoisia ja muistetaan myös se tilannenopeuden merkitys :D
joni
4WD
Viestit: 173
Liittynyt: 16 Kesä 2004 22:28

Viesti Kirjoittaja joni »

Niin, mikä ATV-laji sitten oli mielessä puhujalla, joka sanoi, että seisaaltaan ei ajeta KOSKAAN.

Mitä tarkoitat tuolla kokemukseen viittamisella? Mielestäni oikeat otteet on syytä opetella alusta asti.
Avatar
TATU
6WD
Viestit: 433
Liittynyt: 26 Joulu 2007 19:53
Mönkijä:: Kymco Mxu 50 tulossa...
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TATU »

Joo mullekkin tuli eilen Mönkijä-lehti ja se oli taas kerran hyvä lukupaketti tietoa ja testejä. Jatkakaa samaan malliin Mönkijä-lehden tekijät.
Kymco Mxu 50 ainut oikea mopomönkijä
_________________
Kymco Mxu 50 avaimet vapauteen
_________________
Ei riemulla ole rajaa kun Muxulla ajaa
Avatar
Logibear
Tracks
Viestit: 1937
Liittynyt: 11 Helmi 2006 08:02
Mönkijä:: Grizzly 700 -07
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Logibear »

En tiedä mitä oli mielessä mutta esimerkiksi turvallisenajon koulutuksessa ei yhtään harjoitusta ajeta seisaaltaan. Ehkä tämä viitekehys on ollut mielessä? Turvallisenajon koulutus ei kyllä olekaan rata-ajo, enduro-, trial- tai muu vaativan ajon koulu vaan siellä käydään läpi turvallisen ajamisen periaatteet. Ihanteellisinta olisikin jos koulutuksen kävisi harrastuksen alussa mutta olen huomannut muutoksen myös kokeneiden kuskien ajotyylissä kurssin aikana. Itse ajan joskus seisaaltaan esimerkiksi jos haluan säästää selkää röykyissä mutta silloin tiedostan että painopiste nousee ylemmäs. Sopivalla nopeudella kun ajaa niin en näe tarvetta nousta seisomaan ajaessa. Tietysti jos tavoitteena on ajaa kovaa onnistuu se varmasti paremmin kun ajaa seisaaltaan ja antaa koneen "elää" alla. Toinen tilanne missä tuntuu luontevalta ajaa seisaaltaan on kun ollaan upoksissa ja tarvitsee heilutella konetta puolelta toiselle pidon löytämiseksi. Polviasento auttaa hyppäämään koneen alta pois mutta jos kone on niin pystyssä, esim. ojasta noustessa tai kalliolle kiivetessä, että ei enää tunnu turvalliselta istua niin silloin on jo menty sen tietyn rajan yli missä otetaan tietoisia riskejä.

Oikein kokeneet kuskit ovat oppineet tuntemaan rajansa kantapään kautta.

Olisiko kiinnostusta lehtiväellä osallistua turvallisenajon koulutukseen niin näkisi mistä siinä on kyse? Olisi hyvä tilaisuus keskustella ja kehittää koulutusta myös.
Avatar
Marco71
Tracks
Viestit: 986
Liittynyt: 22 Marras 2005 23:18
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marco71 »

joni kirjoitti:Niin, mikä ATV-laji sitten oli mielessä puhujalla, joka sanoi, että seisaaltaan ei ajeta KOSKAAN.

Mitä tarkoitat tuolla kokemukseen viittamisella? Mielestäni oikeat otteet on syytä opetella alusta asti.
On tuo puhuja tainnut vain ajaa mökkiteitä 20km/h. Itse olen joskus junnuna todennut että jopa RR-mopolla joutuu joskus nousemaan tapeille seisomaan että pystyy selviämään tilanteesta. Tuli silloin vastaa niin iso routavaurio ettei muuten olisi kuin varma kaatuminen, nyt selvittiin hypyllä. Kyllä se nopeuden tai mäkien kasvaessa on laitteen päällä liikuttava ihan eri malliin.

Mitä muuten tulee turvallisuuteen tuossa lehdessä, niin samalla aukeamalla kaksi kuvaa jotka kiinnittivät huomion, vaikkakin eri syistä. Sivulla 12 Huttunen näyttää kuinka mönkkärillä ajetaan hallitusti kovaa yhdellä pyörällä (hieno kuva muuten). Ja sitten seuraavalla sivulla Yamahan mainos jossa metsuri ajaa mönkkärillä puita pelkällä muovikypärällä.
Mikä on käytäntö... luottaako metsämiehet tosiaan pelkkään muovikypärään, joka lentää pois päästä kovinkin helposti, vai vaihdetaanko se oikea kypärä päähän kun niitä puita aletaan oikeasti kuljettamaan eteenpäin?
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
http://shop.teamlaine.fi (verkkokauppa)
Meiltä myös mönkkärien säädöt Dynojet 250ix penkissä.
jänkhä
Tracks
Viestit: 1581
Liittynyt: 07 Maalis 2007 19:17
Mönkijä:: Can-Am
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jänkhä »

Missä oli pikkunelikkojen testistä Kawan 360? tai crossipelien testistä 405R Kawa???
joni
4WD
Viestit: 173
Liittynyt: 16 Kesä 2004 22:28

Viesti Kirjoittaja joni »

Ei saatu crossi-Kawaa. 360 Kawa oli muistaakseni ulkomitoiltaan liian iso.
joni
4WD
Viestit: 173
Liittynyt: 16 Kesä 2004 22:28

Viesti Kirjoittaja joni »

Olisiko kiinnostusta lehtiväellä osallistua turvallisenajon koulutukseen niin näkisi mistä siinä on kyse? Olisi hyvä tilaisuus keskustella ja kehittää koulutusta myös.[/quote]

On kiinnostusta, ja olen tiivistetyn version koulutuksesta kokenutkin viime syksynä. Koulutuksessa oli mielestäni hyviä juttuja, mutta myös parannettavaa.
Mieluusti tulen kurssille ja keskustelen sen jälkeen kurssin annista.

En tiedä, mistä on jäänyt käsitys siitä, että seisten tahi polvella ajaminen liittyy vain ja ainoastaan kovaa ajamiseen. Toki ajamme seisten tykittäessämme, mutta myös hankalassa maastossa, jossa tasapainoa tarvitaan. Vaikealla maastolla en tarkoita mitään trialin tapaista ajoa, vaan aivan tavallista mönkimistä, siis sitä käyttöä, mihin mönkijä mielestäni ja käsittääkseni on tehty.
Jasu94
6WD
Viestit: 738
Liittynyt: 03 Tammi 2008 20:47
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jasu94 »

Juuh, eilen tuli postilaatikkoon lehti :supz:
EX: Kymco Mxu 50 -06 aj. 6100 km
Avatar
SvaR
6WD
Viestit: 315
Liittynyt: 07 Syys 2006 21:12
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SvaR »

Marco71 kirjoitti:
joni kirjoitti:Niin, mikä ATV-laji sitten oli mielessä puhujalla, joka sanoi, että seisaaltaan ei ajeta KOSKAAN.

Mitä tarkoitat tuolla kokemukseen viittamisella? Mielestäni oikeat otteet on syytä opetella alusta asti.
Ja sitten seuraavalla sivulla Yamahan mainos jossa metsuri ajaa mönkkärillä puita pelkällä muovikypärällä.
Mikä on käytäntö... luottaako metsämiehet tosiaan pelkkään muovikypärään, joka lentää pois päästä kovinkin helposti, vai vaihdetaanko se oikea kypärä päähän kun niitä puita aletaan oikeasti kuljettamaan eteenpäin?
Itse kun ajan puita (tänäkin keväänä lähes 100m3) niin eipä ollut oikea potta päässä. Kaikessa muussa ajossa kyllä potta löytää suosiolla tiensä kupoliin, mutta puun ajo on kyllä semmonen lysti ettei siihen oikein kypärä sovellu. Ainakaan kun puut mätetään käsipelissä kyytiin, jos olisi kuormain niin sillon varmaan löytys koko haarniska.

Mitä sitten tulee tuohon seisaaltaan ajamiseen niin jos asenne on ettei missään nimessä seisaaltaan niin sillon riittää mönkijäksikin luultavasti 2wd peli.
Mitä tulee esim. ylämäkeen niin vaikka ei rinne olisi vielä jyrkkäkään niin automaattisesti nousee seisomaan ja siirtää jo toisen jalan takaritsin nurkalle valmiina ponnistamaan pois jos jotain yllättävää tapahtuu ja todella jyrkissä etenkin. Sivukaltto rinteet, kivikot yms. pahat paikat on pakko taitella hyppien mönkijän puolelta toiselle että homma luonnistuu niin ettei ole seuraavana vuorossa rullaati rullaati leikki mönkijän kanssa. Itselle mahdollisimman pahat paikat lajin suola joita ilman en varmaan edes koko hommaa harrastaisi. Sama se tuppaa olemaan töissäkin mitä vaikeampaa maasto on sitä hauskempaa mulla on. Mutta joka aina menee helpoimman kautta niin pärjää varmaan vallan mainiosti istualtaankin... meitä on moneksi.
On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön!
Juice
http://www.svar.1g.fi/kuvat/
Boss
4WD
Viestit: 207
Liittynyt: 17 Maalis 2007 14:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boss »

[/quote] niin näkisi mistä siinä on kyse? Olisi hyvä tilaisuus keskustella ja kehittää koulutusta myös.[/quote]

Hep, mukana :roll:
Mutta ehkä myös vuoroin vieraissa, katsomaan kuinka laitteita testataan... tai muuten vaan mönkimään! :D
*** http://www.pgo.fi ***
Polaris Scarmbler GNCC
Solaris
6WD
Viestit: 637
Liittynyt: 03 Maalis 2005 17:56
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Solaris »

r:ltä hain lehden, oli siinä tuttujakin :shock:
nyt pitää keskittyä enemmän lukemiseen..
Kauppias itse .. http://www.jumoto.fi/kauppa

Nykyinen kilpuri
Yamaha YFZ450R 2009
Yamaha YZF250 2008


vanhoja mönkkäreitä alla..
LTR450 2008
LTR450 2006
LTR450 2006
LTR450 2006
TRX450 2005
Jumoto Racing Team http://wwww.jumoto.fi/racing
Vastaa Viestiin