TM: Käsittämätöntä epäjohdonmukaisuutta

Mönkijä aiheiset media keskustelut
Avatar
-Osku-
6WD
Viestit: 656
Liittynyt: 11 Kesä 2007 22:46
Mönkijä:: Kaksipyöränen
Paikkakunta: Ylämylly

TM: Käsittämätöntä epäjohdonmukaisuutta

Viesti Kirjoittaja -Osku- »

Uusimman Tekniikan Maailman (8/09) Liikenteessä palstalla oli pieni juttu, lainsin tekstin tähän:


Käsittämätöntä epäjohdonmukaisuutta

Kansan suussa "mönkkäreiksi" tai "mönkijöiksi" kutsuttuja laitteita on monenlaisia, vaikka ne melko lailla muistuttavatkin toisiaan. Niihin liittyy kuitenkin suorastaan käsittämättömiä lainsäädännöllisiä eroja.
Niin sanotun "mopomönkijän" virallinen nimi on kevyt nelipyörä (ajoneuvoluokka L6e). Sen moottori saa olla enintään 50 kuutioinen, ja sen rakenteellinen nopeus on 45 kilometriä tunnissa. Kuljettajalta vaaditaan vähintään mopon ajokortti (M), ja häntä koskee kypäräpakko. Laite pitää katsastaa ensimmäisen kerran kolmen vuoden päästä käyttöönotosta ja toisen kerran viiden vuoden päästä. Sen jälkeen se on katsastettava vuosittain.
Mopomönkijän virittäminen on kielletty. Jos näin kuitenkin tehdään, ja virittämisen seurauksena nopeus muuttuu suuremmaksi kuin 65km/h, laite muuttuu nelipyöräksi (ajoneuvoluokka L7e) eli kansan suussa "tiemönkijäksi". Sen ajamiseen tarvitaan henkilöauton ajokortti (B). Jos kuljettaja tämän jälkeen ajaa laitteella pelkällä M-kortilla ja jää siitä kiinni, seurauksena on sakon lisäksi seuraavan ajokortin lykkäytyminen, sillä teko tulkitaan kortitta ajamiseksi. Eikä siinä kaikki. Tulossa on vielä lisävero ja suuret vakuutuskustannukset.
"Traktorimönkijä" on sitten eri laite. Se on juridisesti traktori ja perustuu mönkijään tehtyihin tiettyihin muutoksiin, kuten suuntavaloihin, peileihin ja E-hyväksyttyihin ajovaloihin. Olennaisinta on kuitenkin nopeuden kuristaminen traktoreille suurimpaan sallittuun 40 kilometriin tunnissa. Määräaikaiskatsastusvelvollisuutta ei ole. Kypärää ei tarvitse käyttää. Kuljettajalle riittää traktorikortti (T), jonka saa 15-vuotiaana.
Traktorimönkijän nopeuskuristimen poistaminen on helppoa. Sen jälkeen laite kulkeekin jo yli 80km/h. Syyllistyykö T-kortilla ajava kuljettaja tällöin kortitta ajamiseen, kuten mopomönkijän kuljettaja nopeuden ylittäessä 65km/h? Lykkääkö se ajokortin saantia? Tuleeko vero- ja vakuutusmaksuja?
Vastaukset ovat: ei syyllisty, ei lykkää eikä tule!
Traktorimönkijä pysyy traktorina. Kuljettaja on syyllistynyt vain säännösten vastaisen ajoneuvon kuljettamiseen ja ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen noudattamatta jättämiseen. Katsastukseen laite kyllä määrätään, kuten tehdään mopomönkijöillekin.
Jotain on pahasti pielessä, kun samantyyppisistä teoista tulee aivan erilaiset seuraamukset. Tämän lisäksi viritettyjä traktorimönkijöitä voi jopa pitää vaarallisempana kuin viritettyjä mopomönkijöitä.
Jo tähän mennessä on valvonnassa tavattu lukuisia traktorimönkijöitä, joista on poistettu nopeuskuristin. Todennäköisesti tilanne karkaa kohta käsistä.
Yksi kikkailun takaa löytyvä seikka on se, ettei tavanomaisia maastomönkijöitä saa meillä rekisteröidä tiekäyttöön kuten muissa maissa. Mönkijälainsäädäntö kaipaisi nopeaa kokonaisuudistamista, mutta jostain syystä sitä ei vain saada aikaiseksi.
Avatar
Duster
6WD
Viestit: 402
Liittynyt: 02 Loka 2008 19:11
Mönkijä:: Dinli 904 -11
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: TM: Käsittämätöntä epäjohdonmukaisuutta

Viesti Kirjoittaja Duster »

No ensinnäkin "traktori" mönkijä on lähtökohtaisesti rakenteeltaan kuin maasto/tie mönkijä.
Kun taas mopomönkijä on kevyt/kapea jne. ja sen rakenteet ovat ohutta tavaraa verrattuna isoon mönkijään.

Mun mielestä isompi rikos on "mopolla" ajaa 80km/h, koska sen rakenne ei yksinkertaisesti ole alun perinkään ollut tollasia nopeuksia varten. Johan se liitoksistaan ratkeaa niinkuin periaatteessa.

Kun taas "traktori" on miltei sama kuin rinnakkais maasto/tie malli joka kyllä kestää hyvin em. nopeudet ja on takuulla turvallisempi niin jarrujen, alustan kuin muidenkin osalta.

Olisko siinä syy? En tiedä, kunhan omaa mielipidettä sanon.

Ja loppupeleissä eihän olekaan tarkoitus, että alle 18-v ajokortittomat saisivat ajaa kuin autot konsanaan vrt´ iso mönkkäri.
Dinli 450cc -11
Ex- Comanche Cross 300 -08 tl

NCQuads
Avatar
-Osku-
6WD
Viestit: 656
Liittynyt: 11 Kesä 2007 22:46
Mönkijä:: Kaksipyöränen
Paikkakunta: Ylämylly

Re: TM: Käsittämätöntä epäjohdonmukaisuutta

Viesti Kirjoittaja -Osku- »

Voi olla. Tosin mopomönkijä on vaikea saada kulkemaan edes 80km/h, verrattuna esim. tavan enduromopoon tai traktorimönkijään. Toki osa mopomönkkäreistä on todella heppoisia ja ajo-ominaisuudet eivät todellakaan salli yhtään kovempia vauhtia kun tuo 45km/h. Mutta miks seuraamukset on täysin erilaiset lähes samasta rikkeestä, on kieltämättä aika outoa...
Avatar
Logibear
Tracks
Viestit: 1937
Liittynyt: 11 Helmi 2006 08:02
Mönkijä:: Grizzly 700 -07
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: TM: Käsittämätöntä epäjohdonmukaisuutta

Viesti Kirjoittaja Logibear »

"Yksi kikkailun takaa löytyvä seikka on se, ettei tavanomaisia maastomönkijöitä saa meillä rekisteröidä tiekäyttöön kuten muissa maissa."

Paljastan taas tietämättömyyteni, missäs (EU) maissa esim. minun Jampin sais rekisteröityä? Jotenkin vie pohjan koko artikkelilta :shock:
Avatar
Jere itte
Tracks
Viestit: 1693
Liittynyt: 12 Maalis 2006 13:05
Paikkakunta: Lempäälä

Re: TM: Käsittämätöntä epäjohdonmukaisuutta

Viesti Kirjoittaja Jere itte »

No, esimerkiksi Eestissä riittää kun laittaa vilkut kiinni, ja jonkinlaisen peilin, niin sillä saa ajella sitten kunhan hakee rekisterikilven. Joutuuko maksamaan veroa tai muita maksuja, siitä en osaa sanoa mitään mutta ainakaan autoihin
ei juurikaan tuontiveroja mätkitä. Mutta Baltian alueella noita kilvellä varustettuja mönkijäisiä on kyllä tehty ihan
mistä vaan merkistä. Mm. Hondaakin saa siellä laitettua kilpiin, mutta muualla ei.
=D> :roll:
l Kipu on vain tunne l
jason-1900
4WD
Viestit: 248
Liittynyt: 29 Tammi 2009 01:49
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 ratorhi
Paikkakunta: Luoteis-Uusimaa

Re: TM: Käsittämätöntä epäjohdonmukaisuutta

Viesti Kirjoittaja jason-1900 »

Hyvin traktorimönkijä- vastainen juttu, mun silmissä.
kirjottaja perää ilmiselvästi traktoriks rekisteröityjen mönkkäreiden katsastus pakkoo ja muutenkin kovempaa valvontaa, miks, ehkä sillä on itellä kallis mettämalli parin vuoden takaa jota ei saa enää kaupaks ja ketuttaa ko mökki naapuri ajelee ympäri kyliä laillisesti ja halvalla verolla :lol:

Mopon nopeuden nosto virittämällä, laitteessa joka suunniteltu noin max. 50-60km/h nopeuksiin pienellä kuormalla, on tietenkin paljo pahempi rike, kun traktorin nopeudenrajottimen poisto koneesta joka on suunniteltu valmistajan toimesta kulkemaa abrox. 90km/h täydellä kuormalla joka on yleisesti kuljettaja+matkustaja/n. 150kg kuormaa tarikoilla :evil:
Polle on mun invamopo
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 16:35

Re: TM: Käsittämätöntä epäjohdonmukaisuutta

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

No, esimerkiksi Eestissä riittää kun laittaa vilkut kiinni, ja jonkinlaisen peilin, niin sillä saa ajella sitten kunhan hakee rekisterikilven. Joutuuko maksamaan veroa tai muita maksuja, siitä en osaa sanoa mitään mutta ainakaan autoihin
ei juurikaan tuontiveroja mätkitä. Mutta Baltian alueella noita kilvellä varustettuja mönkijäisiä on kyllä tehty ihan
mistä vaan merkistä. Mm. Hondaakin saa siellä laitettua kilpiin, mutta muualla ei.
Onko ihan faktatietoa ? Sillä jos näin on niin silloin se pitäisi toimia muissakin EU-maissa.Ei Eu- alueella voi olla kahta erilaista käytäntöä.Saa niitä Hondia Suomessakin kilpiin....
Back in business
Miccu
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 20 Huhti 2009 23:42

Re: TM: Käsittämätöntä epäjohdonmukaisuutta

Viesti Kirjoittaja Miccu »

Sain tälläisen vastauksen tälläiseen kysymykseen eli onko TM saanut tai selvittänyt asiaaa jostain tarkemmin?
Minulla on tuo vastaus sähköpostissa.


Vastaus poliisilta:
Maataloustraktoreista on suuri osa, jotka eivät kulje edes sallittua 40 km/h. Esimerkiksi omani kulkee kaasu pohjassa 30 km/h (+- 0.3 km/h)
Direktiivit sallivat pienen toleranssin, eli maataloustraktori hyväksytään vielä, jos se kulkee 45 km/h (esim. Valtran A-sarja 700, 800 ja 900 ylivaihteella).
Jonkin verran on rekisteriin päässyt valtran liikennemalleja, jotka kulkevat vakiona vajaa 55 km/h.
Valmistaja on normaaleissa traktoreissa välityksillä huomioinut, ettei se kulje liikaa. John Deerellä on muutama säästömalli, jossa on elektronisesti rajoitettu huippunopeus. Tästä on se etu, että kierrokset sallitussa nopeudessa ovat lähes 30% alemmat kuin kaasu pohjassa sallittua nopeutta kulkeva. Tällä on oleellinen vaikutus polttoaineenkulutukseen ja moottorin kulumiseen.
Jos traktorimönkijästä poistaa rajoittimen, saa siitä vähintään sakot. Jatkossa on mahdollista, että jos se kulkee yli 65 km/h, se luokitellaan nelipyöräksi, jolloin kuljettajalta vaaditaan B-luokan ajokortti ja peritään vajaa 3000 euroa ajoneuvoveroa. Ennakkotapausta ei vielä ole.

Terveisin

xxxxxxxx
komisario
liikkuva poliisi

Kysymys poliisille:

Maatalous traktorin suurin sallittu tieliikenne nopeus on 40km/h ja tuon nopeuden suurin osa traktoreista pystyy ylittämään. Mönkijämme nopeus on rajoitettu kaasukahvan liikettä rajoittavalla klipsillä, eli saako kyseinsen rajoittimen poistaa ja ajaa silti sillä yleisellä tiellä kunhan vain ei ylitä ajoneuvokohtaista nopeusrajoitusta (40km/h). Ymmärtääkseni traktoreiden nopeuksia ei ole rajoitettu vastaavalla tavalla kuin esim kuorma-autojen vaan niiden ajoneuvokohtaisten suurimmasta sallitusta nopeudesta vartaa vain ja ainoastaa kuljettaja eikä esim elektrooninen rajoitin.
Avatar
pugisti
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 02 Kesä 2009 04:46
Mönkijä:: can-am renecade 800 X
Paikkakunta: Espoo

Re: TM: Käsittämätöntä epäjohdonmukaisuutta

Viesti Kirjoittaja pugisti »

Mun mielestä... Jos vaikka 16v/17v jannu ajaa "viritetyllä" traktorimönkijällä seuraamukset pitäisi olla samat kuin viritetyllä mopolla, B kortin puute ja mönkijän laittomuus siihen vielä lisäksi. Ajajan ikä pitäisi ottaa huomioon asiaa käsiteltäessä.

Jos aikuinen ajaa viritetyllä traktorimönkijällä ja siitä ei tule kunnon seuraamuksia kuten normaalisti kaikilla muilla laitteilla tulisi niin onhan siinä jotain pieleessä. :shock:

On / Off kytkin rajottimelle koska eihän suljetulla alueella traktorimönkijän tarvitse olla rajoitettu. Tiellä jos ajaa ylinopeutta niin verot,vakuutkset,ajokortti ja muut seuraamukset pitäisi lain mukaan tulla autamaattisesti.

Esim: Ajat 95km/h 80Km/h alueella joten ajoneuvokohtainen ylitys 50km/h ja vielä tuo tiekohtainen 15km/h eli yhteensä 65km/h. Jokainen voi laskeskella seuraamuksia.

Ennen kun kukaan rupee nillittämään että "oot varmaan just ostanu kalliin TL mönkkärin kun olet tuota mielä" niin asiahan on niin että LAKI ON LAKI! Miksi tehdä lakeja jos niitä saa rikkoa? Esim: varastin vaan vähän kaupasta, Löin vaan sillee pikkusen tai Kerran vaan puukolla silvasin.

Eli otsikko pitää mun mielestä paikkaansa, täysin käsittämätöntä epäjohdonmukaista toimintaa...
Can-am renegade X With 30"
TGB 425 With winch
Avatar
qaw
6WD
Viestit: 872
Liittynyt: 13 Heinä 2007 21:17
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: TM: Käsittämätöntä epäjohdonmukaisuutta

Viesti Kirjoittaja qaw »

Pakko kyllä ihmetellä miksi traktorimönkijää PITÄISI saada virittää? Eiköhän jokainen sellaisen ostaja tee tietoisen valinnan säästää hieman rahaa ja tinkiä huippunopeudesta. Jos pitää päästä tiellä kovaa niin ostaa tieliikennemallin. Ei voi olla rahasta kiinni - esim. Polaris 500 traktorina 9000e, oikeana tieliikennemallina 10000e, siinä kohtaako ne rahat just loppui? Ostaa sit vähän käytetyn tai esittelymallin.

Sitä mä en edes ymmärrä ollenkaan että miksi 15-vuotiaana pitäisi saada ajaa traktorimönkijää, tai sen enempää oikeaa traktoria. Ymmärrän toki että vaikkapa peltotöissä voi olla iso apu nuoremmastakin traktorikuskista, mutta miksi ihmeessä sen kanssa pitää tielle päästä?

Ja vielä loppuun kaikkein typerintähän on tieliikennemönkijöiden täysin epäjohdonmukainen tehorajoitus - halpa 200-kuutioinen kiinalaiscrossi kulkee 15kW:lla satasta, viimosen päälle laadukas 2-paikkainen 500-kuutioinen merkkilaite kuutta kymppiä. Pitäisi olla mieluummin vaikka teho/painosuhde rajoitettu.
Polaris Sportsman 500 EFI T3 -13
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
Miccu
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 20 Huhti 2009 23:42

Re: TM: Käsittämätöntä epäjohdonmukaisuutta

Viesti Kirjoittaja Miccu »

Lähinnä kysymys on kun suurimmaksi osaksi ajaa omalla maalla ja silloin ei ole rajoitettu eli klipsi otettu pois, niin ei yleisellä tiellä tarvii sen lujempaa ajaa (40km/h), kunhan ei aina tarvii/muista ruuvvata sitä räjotinta.
Toinen seikka kun vetää esim peräkärriä ja tulee jyrkempi mäki niin vauhti tippuu muutamaan kymppiin niin olis kivempi saada siinä kohtaa niitä tehoja käyttöön mitä koneesta löytyy.
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 20:00

Re: TM: Käsittämätöntä epäjohdonmukaisuutta

Viesti Kirjoittaja Emil »

Jos tarkkoja ollaan, niin omillakaan mailla ei saisi ajella traktorilla, joka ei ole säädösten mukainen. Tämän hetken tulkinnan mukaan viritetyllä traktorilla saisi ajella vain suljetulla alueella. Suljettua aluetta taitaa olla vain kilpailun vuoksi suljetut alueet. Ja ei, en usko, että kukaan vaan voi järjestää itselleen omille mailleen kilpailun, ja sen perusteella ajella ns. suljetulla alueella.
Avatar
pugisti
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 02 Kesä 2009 04:46
Mönkijä:: can-am renecade 800 X
Paikkakunta: Espoo

Re: TM: Käsittämätöntä epäjohdonmukaisuutta

Viesti Kirjoittaja pugisti »

Emil kirjoitti:Jos tarkkoja ollaan, niin omillakaan mailla ei saisi ajella traktorilla, joka ei ole säädösten mukainen. Tämän hetken tulkinnan mukaan viritetyllä traktorilla saisi ajella vain suljetulla alueella. Suljettua aluetta taitaa olla vain kilpailun vuoksi suljetut alueet. Ja ei, en usko, että kukaan vaan voi järjestää itselleen omille mailleen kilpailun, ja sen perusteella ajella ns. suljetulla alueella.
Menee vähän off-topic mutta kyllä pellolla mun mielestä saa ajella mikäli sinne pääsy muilta on jotenkin estetty... Siis tiet on suljettu pellolle.
Mites muuten sais peltoautoilla ajella? Vai eikö niillä virallisesti sitten saisi ajaa?
Can-am renegade X With 30"
TGB 425 With winch
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 20:00

Re: TM: Käsittämätöntä epäjohdonmukaisuutta

Viesti Kirjoittaja Emil »

Ei tämä mun mielestä ole poissa aiheesta mitenkään.

Peltoautokin kuulema tarvitsisi maastoajoneuvon vakuutuksen, kuten mönkijäkin. Ongelmia saattaa tulla viimeistään siinä vaiheessa, jos naapurin poika teloo itsensä. Kertoi mönkijäkauppias.

Peltoautot lienevät harvoin läpäisseet mitään tyyppikatsastusta siinä muodossa kuin niillä pellolla ajellaan. Ja varmaankin tarkan tulkinnan mukaan peltoautot eivät olisi siten lain mukaisia.

Jostain olen saanut päähäni, että "suljettuna alueena" ei mene enää läpi oma piha, oma metsä, eikä oma pelto. Eli ainakin vakuutus pitää olla noilla paikoilla ajellessa. Jos vakuutettu ajokki ei ole säädösten mukainen, voi vakuutusyhtiö periä sairaanhoitokulut takaisin, tietenkin. Kilpailuissa, joka ajetaan suljetulla alueella, taas jokainen varmaan hankkii jonkin vakuutuksen kuitenkin. "Suljettua aluetta" pitää muistaakseni vahtia järjestäjän toimesta. Siksi kilpailutapahtumissa on vähintään X määrä järjestyksenvalvojia.
Avatar
pugisti
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 02 Kesä 2009 04:46
Mönkijä:: can-am renecade 800 X
Paikkakunta: Espoo

Re: TM: Käsittämätöntä epäjohdonmukaisuutta

Viesti Kirjoittaja pugisti »

Eli peltoautoilua katsotaan läpisormien viranomaisten puolelta... :!:
Can-am renegade X With 30"
TGB 425 With winch
Vastaa Viestiin