uusin 4x4-lehti, (syyskuu 2006)

Mönkijä aiheiset media keskustelut
Avatar
SvaR
6WD
Viestit: 315
Liittynyt: 07 Syys 2006 20:12
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SvaR »

Cooleri kirjoitti:Mun mielestä tieliikennemönkijöistäkin saisi olla kestotestijutut kuten autoista on Tuulilasissa ja Tekniikan maailmassa. :idea:
Riittävä kilometrimäärä olisi 5000 tai 10000km. Tuossa ajassa kyllä selviäisi pahimmat tyyppiviat jo. Vai onko lehti riippuvainen mainostajista ja ei uskalleta tehdä tuollaista testijuttua. :roll:

Allekirjoittanut voi mielellään alkaa testikuljettajaksi/raportin kirjoittajaksi, kun kilometrejä mönkijällä tulee kuukaudessa se 1000-1500! :rolleyes:
Tuo on ainakin kelkkapuolella kiusana noissa testeissä mitä ne tekee. Ja kun kyseessä on samat maahantuojat niin sama asia kiusaa myös varmaan mönkiäpuoltakin :roll: Tai en tiedä onko kyse noista mainostajista, mutta maahantuojilla on valtaa päättää mitä kirjoituksia heidän tuotteistaan julkaistaan!
On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön!
Juice
http://www.svar.1g.fi/kuvat/
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 16:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

onneksi sentään netissä on sananvapaus :!:
OPA
Noppeli
Viestit: 13
Liittynyt: 31 Touko 2005 12:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OPA »

SvaR kirjoitti:
Cooleri kirjoitti:Mun mielestä tieliikennemönkijöistäkin saisi olla kestotestijutut kuten autoista on Tuulilasissa ja Tekniikan maailmassa. :idea:
Riittävä kilometrimäärä olisi 5000 tai 10000km. Tuossa ajassa kyllä selviäisi pahimmat tyyppiviat jo. Vai onko lehti riippuvainen mainostajista ja ei uskalleta tehdä tuollaista testijuttua. :roll:

Allekirjoittanut voi mielellään alkaa testikuljettajaksi/raportin kirjoittajaksi, kun kilometrejä mönkijällä tulee kuukaudessa se 1000-1500! :rolleyes:
Tuo on ainakin kelkkapuolella kiusana noissa testeissä mitä ne tekee. Ja kun kyseessä on samat maahantuojat niin sama asia kiusaa myös varmaan mönkiäpuoltakin :roll: Tai en tiedä onko kyse noista mainostajista, mutta maahantuojilla on valtaa päättää mitä kirjoituksia heidän tuotteistaan julkaistaan!
Mihinkähän Svar tuon alimmaisen väitteensä mahtaa perustaa? Ainakin meidän molempien lehtien testit/vertailut/jutut ja uutiset päätyvät maahantuojien silmiin ihan yhtä aikaisin kuin muidenkin lukijoiden, eli heillä ei ole kyllä mitään päätäntävaltaa siihen, mitä heidän laitteitaan käsittelevissä jutuissa seisoo.

edit: kirjoitusvirhe
Viimeksi muokannut OPA, 18 Syys 2006 15:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OPA
Noppeli
Viestit: 13
Liittynyt: 31 Touko 2005 12:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OPA »

Cooleri kirjoitti:Mun mielestä tieliikennemönkijöistäkin saisi olla kestotestijutut kuten autoista on Tuulilasissa ja Tekniikan maailmassa. :idea:
Riittävä kilometrimäärä olisi 5000 tai 10000km. Tuossa ajassa kyllä selviäisi pahimmat tyyppiviat jo. Vai onko lehti riippuvainen mainostajista ja ei uskalleta tehdä tuollaista testijuttua. :roll:

Allekirjoittanut voi mielellään alkaa testikuljettajaksi/raportin kirjoittajaksi, kun kilometrejä mönkijällä tulee kuukaudessa se 1000-1500! :rolleyes:
Kattavaan kestotestiin vaaditaan melkolailla ajallista ja taloudellista satsausta, ja laitteen saaminen noin pitkäksi ajaksi yhden lehden testiin on melko kiven takana.
Avatar
iippo
4WD
Viestit: 187
Liittynyt: 06 Loka 2005 07:23
Paikkakunta: Rovaniemi, Mönkijä:mikä milloinkin

Viesti Kirjoittaja iippo »

Lisäämpä vielä noista kestotesteistä,

tämähän on tietysti vain mun hlö.kohtanen mielipide. Mutta antaako yhden mönkkärin ajaminen oikeaa kuvaa laitteen kestävyydestä? Mielestäni kuva hyvästäkin laitteesta voitaisiin vääristää totaalisesti jos sen kestävyyttä arvosteltaisiin yhden ajokin kokemuksista tehdyin johtopäätöksin. Jos haluttaisiin kattaavaa tietoa kestävyydestä olisi ajettava esim kymmenellä samanlaisella mönkkärillä vaikkapa 5000 kilometriä. Tällöin otanta olisi lähellekkään sellainen että kestävyyden arvostelu olisi mahdollista.
Smuli
2WD
Viestit: 55
Liittynyt: 08 Maalis 2006 15:02
Paikkakunta: Espoo, Nöykkiö

Viesti Kirjoittaja Smuli »

voi kerpele, kyllä menee hyvin kaupaksi tuo lehti kun ei löytynyt 5 kaupasta joissa kävin katselemassa, tekisi mieli lukea mutta ei vaan löydy mistään. Pitää mennä viellä illalla ettimään uudestaan.
eipä ole mönökkäriä just nyt
Avatar
SvaR
6WD
Viestit: 315
Liittynyt: 07 Syys 2006 20:12
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SvaR »

OPA kirjoitti:
SvaR kirjoitti:
Cooleri kirjoitti:Mun mielestä tieliikennemönkijöistäkin saisi olla kestotestijutut kuten autoista on Tuulilasissa ja Tekniikan maailmassa. :idea:
Riittävä kilometrimäärä olisi 5000 tai 10000km. Tuossa ajassa kyllä selviäisi pahimmat tyyppiviat jo. Vai onko lehti riippuvainen mainostajista ja ei uskalleta tehdä tuollaista testijuttua. :roll:

Allekirjoittanut voi mielellään alkaa testikuljettajaksi/raportin kirjoittajaksi, kun kilometrejä mönkijällä tulee kuukaudessa se 1000-1500! :rolleyes:
Tuo on ainakin kelkkapuolella kiusana noissa testeissä mitä ne tekee. Ja kun kyseessä on samat maahantuojat niin sama asia kiusaa myös varmaan mönkiäpuoltakin :roll: Tai en tiedä onko kyse noista mainostajista, mutta maahantuojilla on valtaa päättää mitä kirjoituksia heidän tuotteistaan julkaistaan!
Mihinkähän Svar tuon alimmaisen väitteensä mahtaa perustaa? Ainakin meidän molempien lehtien testit/vertailut/jutut ja uutiset päätyvät maahantuojien silmiin ihan yhtä aikaisin kuin muidenkin lukijoiden, eli heillä ei ole kyllä mitään päätäntävaltaa siihen, mitä heidän laitteitaan käsittelevissä jutuissa seisoo.

edit: kirjoitusvirhe
Kelkka puolelta tulee mieleen se viimetalvinen 600cc urheilukelkkojen testi jossa piti olla vakiokuntoiset kelkat testissä ja ainakin Polaris oli lyöny oman kelkkansa uuteen uskoon mm. alustan osalta ja tämän huomasi lukijat lehdessä olevista valokuvista. Jolloin sitä tiedusteltiin päätoimittajalta että mitäs tämä on, jolloin päätoimittajakin oli pikkasen ihmeissään ja aikoi tiedustella maahantuojalta mitä se kelkka oli syönyt. Ja varmaan se kysyikin, mutta koskaan ei lukijat saaneet tietoon että mitä sille oli tehty. Itseasiassa siihen asiaan ei tullut enää lehden puolelta mitään kommenttia, eli olisko käynyt niin että siellä on iso herra kysynyt toimittajalta että milläs meinasitte tulevaisuudessa ajella.
Tuossa yksi linkki siitä.
http://forum.sanet.fi/bb/mklehti/ubb/ul ... 263#000010

Edit: En muista suoralta kädeltä että oliko se sama kelkka tämän toisenkin lehden testissä, mutta jos oli niin eipä nekään vai (onko tekään?) tainnu mitään kommentoida...

Edit:2 Tuossa vilkasin nuo molemmat lehdet ja ainakin kaikki muut eli lyne, skippadoo, jammu ja catti ovat olleet molemmilla lehdillä samat, pollesta vaikeampi sanoa kun siinä ei ole rekkareita, mutta samat vaihdetut jouset ainakin molempien keulalla on!

Ja kyllähän se on "tekään" tai jos olette niin multa se on menny ohi ja pahoittelen jos näin on.

edit:3 Vielä kerran muokkaan... eli luin tuossa pikaseen kyseiseen juttuun liittyviä viestejä niin te ette oikeen kiellä ettekä myönnä mitään tässä esimerkkitapauksessa.

Ala-asteen opettajani sanoi aina kokeen alkaessa että huijata saa niin paljon kuin haluaa, mutta kiinni ette saa jäädä. Vaan kyseisessä tapauksessa polle meni niin pitkälle että jäi kiinni ja toimittajien suut sulkeutuu...
Anteeksi raskas päivä takana :?
Viimeksi muokannut SvaR, 18 Syys 2006 20:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön!
Juice
http://www.svar.1g.fi/kuvat/
Smuli
2WD
Viestit: 55
Liittynyt: 08 Maalis 2006 15:02
Paikkakunta: Espoo, Nöykkiö

Viesti Kirjoittaja Smuli »

aah vihdoinkin sain tuon numeron käsiini kierettyäni yhteensä noin 15 eri kauppaa, loppujen lopuksi se löytyi minimanista.
eipä ole mönökkäriä just nyt
Avatar
iippo
4WD
Viestit: 187
Liittynyt: 06 Loka 2005 07:23
Paikkakunta: Rovaniemi, Mönkijä:mikä milloinkin

Viesti Kirjoittaja iippo »

Smuli kirjoitti:aah vihdoinkin sain tuon numeron käsiini kierettyäni yhteensä noin 15 eri kauppaa, loppujen lopuksi se löytyi minimanista.
Juu, sun pitää käydä painostaa lähikauppiastasi että ottaa lehtiä enemmän myyntiin. Näin varmistat että itelleski riittää :D
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 16:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

iippo kirjoitti:Lisäämpä vielä noista kestotesteistä,

tämähän on tietysti vain mun hlö.kohtanen mielipide. Mutta antaako yhden mönkkärin ajaminen oikeaa kuvaa laitteen kestävyydestä? Mielestäni kuva hyvästäkin laitteesta voitaisiin vääristää totaalisesti jos sen kestävyyttä arvosteltaisiin yhden ajokin kokemuksista tehdyin johtopäätöksin. Jos haluttaisiin kattaavaa tietoa kestävyydestä olisi ajettava esim kymmenellä samanlaisella mönkkärillä vaikkapa 5000 kilometriä. Tällöin otanta olisi lähellekkään sellainen että kestävyyden arvostelu olisi mahdollista.
Eli sun mielestä esim. noi Tekniikan maailman ja Tuulilasin kestotestit autoista ei anna oikeaa kuvaa kestävyydestä?
Ehkä ei kestävyydestä, mutta laadusta ainakin. Ihan omaan kokemukseen perustuen yli 10 000km tieliikennemönkkkäreillä ajaneena niistä löytyy niin uskomattomalta kuullostavia vikoja ettei nykyaikana pitäisi tuollaisia enään löytyä. Esimerkkinä mainittakoon esim. kumimateriaalien laatu (ei kestä lämpöä, hapertuu) ja metallien laatu (heikkoa valua,heikkoja hitsauksia).Molempia kun on kuitenkin valmistettu jo useita kymmeniä vuosia siten että materiaalit kestävät niin nyt tuleekin sitten markkinoille takaisin aivan luokatonta laatua.
Viimeksi muokannut Cooleri, 18 Syys 2006 20:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
mönkkä
6WD
Viestit: 941
Liittynyt: 03 Loka 2005 18:59
Mönkijä:: 2 x 100 ccm3
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mönkkä »

meikäläinen ihmettelee SUURESTI :shock: jos lehti kiinnostaa ni miksette tilaa sitä :?: itse olen niin laiska etten viitsi lehtien perässä juoksennella koska posti täti kantaa sen kotiin :D :D :D ja jos on 4x4 kyseessä ni ei voi väittää et on kallis tilata 8) on minusta laatu lehti ja edullinenkin vielä :shock:
http://www.kaivaa.fi

Heijari kohti napaa, leuka rintaan ja eteenpäin.

Se on nyt 67
Avatar
juniorijussi
Tracks
Viestit: 1596
Liittynyt: 19 Helmi 2005 01:02
Mönkijä:: Honda Foreman 500 Fe 2012
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juniorijussi »

mönkkä kirjoitti:meikäläinen ihmettelee SUURESTI :shock: jos lehti kiinnostaa ni miksette tilaa sitä :?: itse olen niin laiska etten viitsi lehtien perässä juoksennella koska posti täti kantaa sen kotiin :D :D :D ja jos on 4x4 kyseessä ni ei voi väittää et on kallis tilata 8) on minusta laatu lehti ja edullinenkin vielä :shock:
Mää tilasin joskus sen netistä mut koskaan sitä ei tullut ja seuraavaks huomasin että ohjelma netissä ei toiminut :cry:

Nyt olen sit kaupasta ostaja..ja vain silloin kun siellä on jotain mönkijään liittyvää :wink:
Lehti on ihan mukava.En moiti..
Linhai CUV 800 4x4 Perkins Diesel 2016
Honda Foreman 500 2012
Avatar
iippo
4WD
Viestit: 187
Liittynyt: 06 Loka 2005 07:23
Paikkakunta: Rovaniemi, Mönkijä:mikä milloinkin

Viesti Kirjoittaja iippo »

Cooleri kirjoitti:
iippo kirjoitti:Lisäämpä vielä noista kestotesteistä,

tämähän on tietysti vain mun hlö.kohtanen mielipide. Mutta antaako yhden mönkkärin ajaminen oikeaa kuvaa laitteen kestävyydestä? Mielestäni kuva hyvästäkin laitteesta voitaisiin vääristää totaalisesti jos sen kestävyyttä arvosteltaisiin yhden ajokin kokemuksista tehdyin johtopäätöksin. Jos haluttaisiin kattaavaa tietoa kestävyydestä olisi ajettava esim kymmenellä samanlaisella mönkkärillä vaikkapa 5000 kilometriä. Tällöin otanta olisi lähellekkään sellainen että kestävyyden arvostelu olisi mahdollista.
Eli sun mielestä esim. noi Tekniikan maailman ja Tuulilasin kestotestit autoista ei anna oikeaa kuvaa kestävyydestä?
Ehkä ei kestävyydestä, mutta laadusta ainakin. Ihan omaan kokemukseen perustuen yli 10 000km tieliikennemönkkkäreillä ajaneena niistä löytyy niin uskomattomalta kuullostavia vikoja ettei nykyaikana pitäisi tuollaisia enään löytyä. Esimerkkinä mainittakoon esim. kumimateriaalien laatu (ei kestä lämpöä, hapertuu) ja metallien laatu (heikkoa valua,heikkoja hitsauksia).Molempia kun on kuitenkin valmistettu jo useita kymmeniä vuosia siten että materiaalit kestävät niin nyt tuleekin sitten markkinoille takaisin aivan luokatonta laatua.
Mielestäni noi Tm:n ja Tuulilasin tekemät "kestotestit" on ihan asiallisia jos niitä lukee apinasuotimella. Ei nekään mitään ehdotonta faktaa ole. Mutta edelleen olen sitä mieltä että yhden laitteen perusteella kokonaisen malliston arvosteleminen on täyttä kukkua. Kuten missä tahansa tilastointi tutkimuksessa otantaa pitäisi olla enemmän, jotta tulokset olisivat luotettavia.
digiaslak

Viesti Kirjoittaja digiaslak »

iippo puhuu taas asiaa. Ei se yksi laite koko sukua rumenna/kaunista.

Se on vähän sama homma kun yhdestä Catista menee runko poikki, niin seuraavalla viikolla Esson baarissa tuomithan koko Kissain-suku runkovikaisiksi paskoiksi.

Suzukin kanssa meinasi nousta vastaavia hysterioita rungon osalta tässä kerran, mutta se muistaakseni tuo Veli-Kohellus jarrutti sen taitaen esitetyillä kysymyksillä.

Niitä maanantai-vehkeitä on joka merkissä, yksilöitä ja tehas/asennus-vikaisiakin. Ja niitä kampheja joita on väärin kurmuutettu, niin johan se rauta taipuu jossain vaiheessa.

t.mie
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 16:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

No en tiedä teistä, mutta itsellä henkilökohtaisesti on erilainen käsitys ns. maanantaimallivioista. Otetaanpa pari esimerkkiä mitä oli edellisessä pelissä :


vaihdelaatikon suunnanvaihtajan hajoaminen

- vaihtaja lukitaan n. 10mm leveällä ja 1mm paksulla metalliklipsulla, joka taipuu joka kerta kun suuntaa vaihdetaan. Kestää tietyn määrän taivutuksia jonka jälkeen katkeaa. Kokeilkaapa vaikka taivuttaa peltiä samasta kohdasta niin ei se montaa kertaa kestä. Tuossa tosin on käytetty tod.näk. jousiterästä mutta idea on sama.

Kaasuttimen imukaulan letku
- materiaali ei yksinkertaisesti kestä lämpöä jota syntyy tyhjäkäynnillä, vaan muuttaa muotoaan ja plopsahtaa irti tai alkaa vuotamaan ja imee ilmaa väärästä paikasta. Homma toimii niin kauan kun ajaa vauhdilla. Jos pyörittelet metässä kärryn kanssa niin alkaa ongelmat heti sen jälkeen.

Takajarrusylinteri
- Ei ole suunniteltu talvea varten vaan jäätyy ja jumittuu pakkasella. Aivan liian avonainen ratkaisu, liukupintoja joita myöten satulan pitäisi liikkua ei ole suojattu mitenkään. Sinnikäs rasvaaminen voisi auttaa tietysti asiaan.

Etutukivarsien puslat ja raidetangon päät ym. kumiosat

- esim. pakoputken letkuksi laitettu materiaalia, joka ei edes teoriassa kestä tuollaista lämpöä. Samaten puslat on yksinkertaisesti mitoitettu liian heppoisiksi ja ohuesta muovista tehty.

Varaosien saanti
Eivät onnistuneet BOMBARDIERILTÄ 11 viikossa :!: saamaan selville toimitusaikaa takajarrusylinterille vaan ajoin viallisilla jarruilla tuon ajan kunnes vaihdoin kokonaan toiseen merkkiin.

Tuossa siis vain osa edellisen pelin vioista.
Vikoja kun alkoi ilmetä niin surffasin netissä ja jo v.2003 oli ainakin osa noista vioista tiedossa USA:n markkinoillakin.
Jos nuo on ns.maanantaipäivän vikoja niin hohhhoijaa :roll:
Vastaa Viestiin