TM

Mönkijä aiheiset media keskustelut
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 20:00

Re: TM

Viesti Kirjoittaja Emil »

vaughan kirjoitti: Hoh hoijaa... pitäisköhän sun hommata niitä OMIA ajokokemuksia ennen kun alat arvailemaan miten mönkijä kääntyy, aina ei asiat ole niin kuin tm:ssä sanotaan. :twisted:
Olen jo hommannutkin! Kaikkiaan 18.2 tuntia. :wink:

Ja ymmärrän jo nyt, että mönkijä kääntyy paremmin, kun jommalla kummalla takarenkaalla on vähemmän painoa, eli pitoa.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: TM

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Olen aiemminkin laittanut linkin RC-autojen perusalkeisiin opastavaan sivustoon. Fysiikka on aivan samaa, onko kyse RC-autosta, mönkijästä tai vaikkapa WRC-autosta. Tuolta selviää ihan perusjuttuja alustasta ja sen säätöjen vaikutuksesta ajokäyttäytymiseen, mm. rollcenter, jousien jäykkyydet, ajokorkeus jne.

http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/saato/setup.html
Kylätason mönkijäkuski
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 20:00

Re: TM

Viesti Kirjoittaja Emil »

Kyllä. Meinasi hajota pää, kun yritti saada autoa toimimaan oikein.

Lisää ulkomaan kielellä samasta aiheesta: http://users.telenet.be/elvo/
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: TM

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kato perhana, alan miehiä. Ollaanko mahdollisesti tuttuja toisella foorumilla? :wink:
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 14 Elo 2006 23:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: TM

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Emil kirjoitti:
motocoyote kirjoitti: Kyllä, esijännitystä kun säätää tiukemmalle niin jousi kantaa enemmän. Esijännitystä säätämällä alustaa voidaan jäykistää, miinuspuolena sitten se että pintaherkkyys kärsii. Siksi pitäisikin, jos kantavuutta halutaan lisää, vaihtaa jäykempää jousta alle, koska silloin voidaan esijännitys pitää pienempänä ja pintaherkkyys säilyy.
Esijännityksen säätö on jousen jäykkyyden kannalta sama asia, kuin laittaa esim. autossa puupalikka jousen ja akselin väliin. Jousen yläpään varassa oleva auton kori nousee puupalikan verran ylemmäs.
Niin on, ja asuntovaunun vetoa varten ainakin joskus myytiin autoihin semmosia jousen väliin laitettavia kovia kumityynyjä.

Totta, itse jousen jäykkyys ei siitä muutu. Mutta koska jousi on progressiivinen, niin esijännityksellä painetaan sitä jousta hieman kasaan, eli "otetaan löysät pois" ---> jousen jännitys ja sitä myötä jouston alkuun (koska se pehmeä joustomatka on jo "ulosmitattu" esijännityksellä) tarvittava voima lisääntyvät, eli vois ajatella että kun jousitus painuu 5cm kasaan, niin jousi on suuremmalla esijännityksellä menossa "progressiokäyrällään edempänä" verrattuna esijännittämättömään jouseen, eli esimerkiksi toisin sanottuna, jousi on esijännitettynä 5cm alustan painumalla menossa samassa kohdassa progressiokäyrällään kuin olisi 10cm joustolla ilman esijännitystä, siksi se jousituksen esijännittäminen vie pintaherkkyyden ja pienissä pahkuroissa tuntuu että paikat tippuvat hampaista.

Jousen totaaliseen kasaan painamiseen tarvittava voima ei muutu mihinkään esijännitystä säätämällä, sen sijaan maavara muuttuu jousen ollessa totaalisen kasassa.

Jos 50kg kuski toteaa jousituksen mukavaksi ja 100kg kuski ihan liian pehmeäksi ja lisää esijännitystä ---> 50kg kuskilla tippuu hampaat suusta kun 100kg kuski toteaa että "nyt tämä alkaa kantaa kohtuudella normaaliajossa, harmi vain että herkkyys katosi". Edellisessä toki edellytyksenä se että jousi on sen verran jäykkä ettei se sen 100kg kuskillakaan pohjaa normaaliajossa koskaan.
Emil kirjoitti:
motocoyote kirjoitti: Joo, tiettyyn rajaan asti kallistus on ihan positiivista ja tuo lisää pitoa, mutta ehkä sinä nyt missasit pointin.
Luehan uudelleen ajatuksen kanssa että mitä tuossa ajettiin takaa. Eiköhän kysymys ollut siitä että kovemmalla esijännityksellä kurviin voidaan ajaa kovempaa kun mönkijä ei meinaa mennä nurin.
Jep. Mutta esijännityksen säätö ei tässäkään tapauksessa muuta jousen jäykkyyttä, vaan vähentää ulosjoustoa. Ja sitä kautta kallistumista. Jousi ei siis jäykisty.

Nyt siis pitää ymmärtää eritellä jousitus (isompi kokonaisuus), ja jousi (yksi osa).
Ei kai kukaan ole sanonutkaan että itse jousi jotenkin jäykistyisi? Harvoin jousen langan paksuus tai jäykkyys on mihinkään esijännitystä lisäämällä muuttunut. Ehkä ilmaisin itseäni huonosti jos ymmärsit minun niin väittäneen, ei sitä aina muista että tällä foorumilla täytyy nussutella sitä pilkkua jo itse siinä vaiheessa kun jotain sanoo..
Alusta kyllä kantaa enemmän (niin kauan kun pysytään alle jousen totaaliseen kasaanpainumiseen tarvittavien voimien), koska jousi on kovemmassa jännityksessä jo mönkijän seisoskellessa parkissa ja jousi on progressiivinen.

Mönkijän ja RC-auton (tai kilpa auton) alustoja on hieman hankala verrata toisiinsa koska tarkoitukseltaan ja säädöiltään ne ovat aivan päinvastaiset toisiinsa nähden, vähän sama kun vertais carting autoa ja mönkijää. Periaatteet toki pätevät.
Mönkijän painopiste on valmistajien välisen maavarakilvan vuoksi suorastaan älyttömän korkealla, ja jos mönkijästä aletaan ajo-ominaisuuksia hakemaan sorateille, niin ihan ensimmäinen tehtävä asia on mönkijän madaltaminen kymmenellä sentillä.
Emil kirjoitti:
motocoyote kirjoitti: Mitä itseasiassa tarkoitat kallistuspisteellä? En oikein saa nyt kiinni tosta lauseesta...
Kallistuskeskiö kai on parempi suomennos. "Roll center" se on englanniksi. Kallistuskeskiön ja painopisteen välinen etäisyys määrää kallistumisen määrää. Jos mönkijä nostetaan maavaran säädöillä ylimpään asentoonsa, voi olla että kallistuskeskiö nousee niin ylös, että kallistelu vähenee. Tämä on semmoista teoriaa, johon vain harvoin löydän juttuseuraa. :mrgreen:
On ensimmäinen kerta kun moinen roll center itelleni vastaan tulee, täytynee perehtyä tuohonkin jossain vaiheessa kun intoa ja kiinnostusta riittää, ties vaikka siitäkin päästäis tinkaamaan. :mrgreen:
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: TM

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

motocoyote kirjoitti:Mönkijän ja RC-auton (tai kilpa auton) alustoja on hieman hankala verrata toisiinsa koska tarkoitukseltaan ja säädöiltään ne ovat aivan päinvastaiset toisiinsa nähden, vähän sama kun vertais carting autoa ja mönkijää. Periaatteet toki pätevät.
RC-autoja on eri tarkoituksiin, kuten crawlereita ja krossareita joissa käytetään aivan samoja alustaratkaisuja kuin 1:1 autoissa, pitkät joustovarat joiden kanssa on helppo mallintaa alustageometrian toimintaa. Carting autossa ei ole jousitusta ollenkaan joten turha ottaa esille kyseistä ääripäätä verrokiksi kömpijöihin, sama kun vertaisit leikkuupuimurin ominaisuuksia partakoneeseen :wink:
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 14 Elo 2006 23:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: TM

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Koheltaja kirjoitti:
motocoyote kirjoitti:Mönkijän ja RC-auton (tai kilpa auton) alustoja on hieman hankala verrata toisiinsa koska tarkoitukseltaan ja säädöiltään ne ovat aivan päinvastaiset toisiinsa nähden, vähän sama kun vertais carting autoa ja mönkijää. Periaatteet toki pätevät.
RC-autoja on eri tarkoituksiin, kuten crawlereita ja krossareita joissa käytetään aivan samoja alustaratkaisuja kuin 1:1 autoissa, pitkät joustovarat joiden kanssa on helppo mallintaa alustageometrian toimintaa. Carting autossa ei ole jousitusta ollenkaan joten turha ottaa esille kyseistä ääripäätä verrokiksi kömpijöihin, sama kun vertaisit leikkuupuimurin ominaisuuksia partakoneeseen :wink:
Noh, tottahan tuokin, tosin, pääasiassa itselleni vastaan tulleet RC-autot ovat olleet asfalttikilpureita, joten sieltä juontaa tuo vertaukseni.
Ajetaanhan mönkijöilläkin asfalttiratoja pitkin, mutta kuitenkin tämän viestiketjun aiheena ovat olleet _vain_ tavalliset maastomönkijät ja niiden pilipalialustat, ja yleensä RC-autojen kohdalla ainakin itselleni tulee mieleen juurikin jonkin WRC-auton pienoispainos, joten sinänsä vertaukseni oli mielestäni varsin asiallinen.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: TM

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kyllä vain, kömpijöiden alustoista oli ja on edelleenkin puhe ja siksi tuon linkin laitoin, vaikka onkin RC-autojen alustoja käsittelevä, että opitaan puhumaan oikeista asioista oikeilla termeillä ja jätetään kansanuskomukset essonpaariin :p
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
eeja
2WD
Viestit: 51
Liittynyt: 14 Tammi 2009 22:52
Mönkijä:: Suzuki KQ700

Re: TM

Viesti Kirjoittaja eeja »

Eli kun säädetään mönkijän tms. jousituksen kasaanpainumista estävää voimaa
emme säädä jousen ominaisuuksia vaan jousituksen ominaisuuksia.

Eli älkäämme säätäkö ajoneuvojen jousia jäykemmälle vaan jousitusta. Jouset
saa jäykemmäksi vain uudelleen takomalla tai vaihtamalla.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: TM

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Aamen.
Kylätason mönkijäkuski
nakupää
6WD
Viestit: 490
Liittynyt: 07 Huhti 2008 10:23

Re: TM

Viesti Kirjoittaja nakupää »

eeja kirjoitti: Jouset
saa jäykemmäksi vain uudelleen takomalla tai vaihtamalla.
Noinhan se menee, mutta onhan siinä vielä pikku porsaanreikä. Jos jousta lyhentää niin se jäykistyy samassa suhteessa. Eli puolet pois :arrow: tuplaten jäykempi jousi. Ennenvanhaan käytettiin paljonkin ko. konstia. Ja jos esijännityssäädöt ei sitten riittänyt niin holkki tilalla, jotta pysyi korossaan. Nykyään vissiin aina marssitaan kauppaan hakeen uusi kiemura, vaikka katkaisu toimii ihan hyvin kohtuuden rajoissa.
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 14 Elo 2006 23:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: TM

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

eeja kirjoitti:Eli kun säädetään mönkijän tms. jousituksen kasaanpainumista estävää voimaa
emme säädä jousen ominaisuuksia vaan jousituksen ominaisuuksia.

Eli älkäämme säätäkö ajoneuvojen jousia jäykemmälle vaan jousitusta. Jouset
saa jäykemmäksi vain uudelleen takomalla tai vaihtamalla.
Kyllä täällä taas viedään tuo pilkun nussiminen ihan uudelle tasolle... =D>

Hyvähyvä!! Ei sitä kaikkien ymmärtämää tavallista puhekieltä passaa käyttää näin tämmösellä täysin epävirallisella foorumilla, vaan kaikki asiat täytyy sanoa juuri prikulleen niin kuin ne ovat, täällä meininki on tiukkaa kuin valtion virastossa. =D>

Mitenköhän se pilkku ois ottan itteensä jos joku täällä ei olis ymmärtäny mistä on kysymys? :?:
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 16:35

Re: TM

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Noh, oli ne käsitteet mitä hyvänsä niin ainakin mun mönkijän ajo-ominaisuuksiin pystyy vaikuttamaan kun säätää sieltä jousen alapäästä sitä mikälie mutteria suuntaan tai toiseen.
Käykää kokeilemassa vetää 90 mutkaan pitävällä alustalla vaikka 60km/h vauhtia eri asetusten ääripäillä niin eron kyllä huomaa. Samaten tuossa tekniikan maailman testissä ei muistaakseni ollut mitään puhetta millaisilla rengaspaineilla ajettiin. Vaikuttaa vähintään yhtä paljon ominaisuuksiin kuin jousituksen säätö....

Totta, itse jousen jäykkyys ei siitä muutu. Mutta koska jousi on progressiivinen, niin esijännityksellä painetaan sitä jousta hieman kasaan, eli "otetaan löysät pois" ---> jousen jännitys ja sitä myötä jouston alkuun (koska se pehmeä joustomatka on jo "ulosmitattu" esijännityksellä) tarvittava voima lisääntyvät, eli vois ajatella että kun jousitus painuu 5cm kasaan, niin jousi on suuremmalla esijännityksellä menossa "progressiokäyrällään edempänä" verrattuna esijännittämättömään jouseen, eli esimerkiksi toisin sanottuna, jousi on esijännitettynä 5cm alustan painumalla menossa samassa kohdassa progressiokäyrällään kuin olisi 10cm joustolla ilman esijännitystä, siksi se jousituksen esijännittäminen vie pintaherkkyyden ja pienissä pahkuroissa tuntuu että paikat tippuvat hampaista.

Veit jalat suustani, hyvä että jotkut osaa pukea sanoiksi omat ajatukset :D
Back in business
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: TM

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

nakupää kirjoitti:
eeja kirjoitti: Jouset
saa jäykemmäksi vain uudelleen takomalla tai vaihtamalla.
Noinhan se menee, mutta onhan siinä vielä pikku porsaanreikä. Jos jousta lyhentää niin se jäykistyy samassa suhteessa. Eli puolet pois :arrow: tuplaten jäykempi jousi. Ennenvanhaan käytettiin paljonkin ko. konstia. Ja jos esijännityssäädöt ei sitten riittänyt niin holkki tilalla, jotta pysyi korossaan. Nykyään vissiin aina marssitaan kauppaan hakeen uusi kiemura, vaikka katkaisu toimii ihan hyvin kohtuuden rajoissa.
Tällä saadaan vähennettyä jousen kokonaiskantavuutta merkittävästi, jousi joutuu työskenelemään lyhyemmällä matkalla joten jousi tulee pohjaamaan herkemmin kuin ennen pätkäisyä. Tuo väite että jousesta puolet pois niin tulee puolet jäykempi, tähän tarvitaan selkeät todisteet mittausparametreineen.

Juuri näistä jousen rälläköinneistä johtuu autopuolella se että mm. madallussarjoista pitää olla tyypityspaperit katsastettaessa ja merkintä tulee rek otteeseen, tällä päästiin näistä teinikarvanoppakorolla rälläkkämadalluskista eroon koska samalla menetettiin jousituksen kantavuus ja sitä kautta ajoneuvon ajo-ominaisuudet.
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 14 Elo 2006 23:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: TM

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Koheltaja kirjoitti:
nakupää kirjoitti:
eeja kirjoitti: Jouset
saa jäykemmäksi vain uudelleen takomalla tai vaihtamalla.
Noinhan se menee, mutta onhan siinä vielä pikku porsaanreikä. Jos jousta lyhentää niin se jäykistyy samassa suhteessa. Eli puolet pois :arrow: tuplaten jäykempi jousi. Ennenvanhaan käytettiin paljonkin ko. konstia. Ja jos esijännityssäädöt ei sitten riittänyt niin holkki tilalla, jotta pysyi korossaan. Nykyään vissiin aina marssitaan kauppaan hakeen uusi kiemura, vaikka katkaisu toimii ihan hyvin kohtuuden rajoissa.
Tällä saadaan vähennettyä jousen kokonaiskantavuutta merkittävästi, jousi joutuu työskenelemään lyhyemmällä matkalla joten jousi tulee pohjaamaan herkemmin kuin ennen pätkäisyä. Tuo väite että jousesta puolet pois niin tulee puolet jäykempi, tähän tarvitaan selkeät todisteet mittausparametreineen.

Juuri näistä jousen rälläköinneistä johtuu autopuolella se että mm. madallussarjoista pitää olla tyypityspaperit katsastettaessa ja merkintä tulee rek otteeseen, tällä päästiin näistä teinikarvanoppakorolla rälläkkämadalluskista eroon koska samalla menetettiin jousituksen kantavuus ja sitä kautta ajoneuvon ajo-ominaisuudet.
Tämmösen löysin jostain..

G * d^4
k = --------------------
8 * D^3 * n

(Huom ! d^4 tarkoittaa d potenssiin 4 jne. )

ja jossa G = 81500 N/mm2
d = langan halkaisia
D = jousen keskihalkaisia
n = kierrosten lukumäärä


Jousen puristuma saadaan tietyllä kuormalla kaavasta:
s=F/k

jossa s = puristuma (mm)
F = voima, jolla jousta puristetaan (N)
k= jousivakio edellisestä kaavasta laskettuna (N/mm)
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Vastaa Viestiin