TM

Mönkijä aiheiset media keskustelut
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: TM

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Pistäkääs tiivistelmä testistä.
Kylätason mönkijäkuski
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: TM

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

Harvoin on ajoneuvojen tekninen parannus edennyt yhtä nopeasti läpi koko valmistajakentän kuin mönkijän varustaminen ohjaustehostimella. Kun Yamaha toi sellaisen mönkijäänsä ja sai siitä alan harrastajilta runsaasti kiitosta, seurasivat muut valmistajat pian perässä.
Otimme vertailuun uusimpia mahtimönkijöitä ja selvitimme, miten tehostettu ohjaus muuttaa ajotuntumaa, ja mitä hyötyä siitä on käyttäjälle. Vertailuun hyväksyttiin tunnettujen merkkien suurimmat mallit, jotka poikkeavat toisistaan useissa ominaisuuksissa eivätkä näin mahdu ahtaisiin raameihin.Seitsemän mönkijän joukossa oli viisi ohjaustehostettua ja kaksi tehostamatonta, Honda ja Kawasaki. Tehostettujen ja tehostamattomien kokoaminen samaan vertailuun toi parhaiten esiin ohjaustehostimen vaikutuksia.

Mönkijöissä on päädytty sähköiseen ohjaustehostimeen sen kompaktin koon, keveyden sekä kohtuullisten kustannusten takia. Ohjaustehostin parantaa mönkijän ajomukavuutta. Kun ohjaustehostimeen on kerran tottunut, sitä ilman on vaikea enää olla.

Renkaita, tukivarsia, raidetankoja ja vetoakseleita saattaa särkyä ohjaustehostimella varustetuissa mönkijöissä enemmän kuin ennen. Koska kuljettaja ei saa varoituksia ohjaustangon iskuista, tilannenopeus kasvaa vaikeakulkuisessa ja ajokkia koettelevassa maastossa. Ennen kuljettaja tunsi ranteissa ja harteissa, milloin oltiin fyysisen sietokyvyn ja ajokin rakenteen kestävyyden rajoilla. Tuntuman puuttuessa ajokki saattaa hajota entistä herkemmin.

Loppuarvostelun yleisarvosanat muodostuvat kuudesta ominaisuudesta. Niistä kaksi, maasto- ja hyötyajo sekä ajo-ominaisuudet ovat testikuljettajien ajokokemusten perustella laskettuja. Muut ominaisuudet kuten suorituskyky, vetokyky ja kulutus perustuvat mittaustuloksiin. Ohjaustehostin on arvioitu kahdessa kohdassa, maasto- ja hyötyajossa sekä ajo-ominaisuuksissa.


Tiivistelmä TM:n 19/10 artikkelista.


mielenkiintoinen tiivistelmä :shock: eikö se kovin kohuttu tehostin sitten loppupelissä olekkaan niin hyvä asia kuin mitä annetaan ymmärtää.hyvin ovat tehostimet toimineet mönkijöissä joita itse olen testannut mutta nämä kommentit laittoivat miettimään asiaa uudelta kantilta :-k
Avatar
migu250
Tracks
Viestit: 1270
Liittynyt: 22 Huhti 2007 23:35
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 T3 2013
Paikkakunta: Pohjois-Espoo
Viesti:

Re: TM

Viesti Kirjoittaja migu250 »

kingi kirjoitti:Harvoin on ajoneuvojen tekninen parannus edennyt yhtä nopeasti läpi ....

Mönkijöissä on päädytty sähköiseen ohjaustehostimeen sen kompaktin koon, keveyden sekä kohtuullisten kustannusten takia. Ohjaustehostin parantaa mönkijän ajomukavuutta....

Renkaita, tukivarsia, raidetankoja ja vetoakseleita saattaa särkyä ohjaustehostimella varustetuissa mönkijöissä enemmän kuin ennen. Koska kuljettaja ei saa varoituksia ohjaustangon iskuista, tilannenopeus kasvaa vaikeakulkuisessa ja ajokkia koettelevassa maastossa. Ennen kuljettaja tunsi ranteissa ja harteissa, milloin oltiin fyysisen sietokyvyn ja ajokin rakenteen kestävyyden rajoilla. Tuntuman puuttuessa ajokki saattaa hajota entistä herkemmin.



Tiivistelmä TM:n 19/10 artikkelista.


mielenkiintoinen tiivistelmä :shock: eikö se kovin kohuttu tehostin sitten loppupelissä olekkaan niin hyvä asia kuin mitä annetaan ymmärtää.hyvin ovat tehostimet toimineet mönkijöissä joita itse olen testannut mutta nämä kommentit laittoivat miettimään asiaa uudelta kantilta :-k
Yhdyn kyllä tuohon TM mietintään.
Esim. paikoillaan ollessa, renkaat voivat olla missä tahansa "jumissa" jolloin renkaiden käännössä muutamiakin asteita voi tehdä tiukkaa ponniskelua kaksin käsinkin, ohjaus tehostin tekee kääntämisestä helpompaa, verrattavissa vipuvoimaan = otetaan metrin tanko laitetaan se stongaan tehdään sama kaksin käsin johan on kääntäminen eri luokkaa.

Saman vipuilmiön voi itsekunkin todeta näin, talvirengas puuhastelun alla.

Muutoin en ota kantaa, koko testiin.
Joten on todennäköistä että tulee, mahdollisia laiterikkoja enemmän. Tosin hitaammissa/normaaleissa maastonopeuksissa säätää taasen kuskin kroppaa ja kunto ei joudu niin koville.
Can-Am 500 T3 -13 Viper Red, MAXia
EXäCan-Am 500 -08 Viper Red http://www.youtube.com/user/migu250
http://migu.kuvat.fi/kuvat/
[url=http://www.uudenmaanmonkijat.fi%20url]Uudenmaan Mönkijät ry[/url], EMK Espoon Kolmperässä HUOM KULMAKORVESSA
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: TM

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Can-Amissa tehostin alkaa vähentämään tehostusta kun joutuu käyttää enemmän voimaa, esim silloin kun rengas on kiven välissä. Tällä ominaisuudella suojellaan rautojen vääntymistä ja tehostimen rikkoontumista.

Vauhdikkaammassa ajossa voi tulla rikkoontumeita paikkoja, ei tarvii enskapolulla väistellä pään kokoisia murkuloita vaan vedetään surutta niiden yli. Välttämättä mönkijästä ei tehostimen myötä mene näissä tilanteissa välittömästi mitään rikki mutta viimeistään siinä vaiheessa kun se kivi/kanto onkin vähän isompi ja heittää pelit kohti puun kylkeä :wink:

Eipä ne ohjausakselit ja ohjaustangot kovin helpolla pääse tehostamattomasakaan pelissä, kyllä kuskeilla on voimaa käsissä ja sitä käytetään aika usein. Tehostamattomassa varsinkin ohjaustanko/varsi on kovilla kun kiskotaan peliä väkisin kivikossa/mujussa haluttuun suuntaan.
Kylätason mönkijäkuski
Einiinopee
6WD
Viestit: 657
Liittynyt: 10 Maalis 2010 14:28
Mönkijä:: Ei ole vielä, sitte joskus.
Paikkakunta: Raahe

Re: TM

Viesti Kirjoittaja Einiinopee »

Uusimmassa TM:ssä numero 15/2011 näky olevan vai yhen sivun juttu Polaris RZR XP900:sesta, kehuivat kyydin rivakkuutta yms. Koulu tilannu niin ilmaseksi näkee. :wink:
"Peräpukaman ja visvasyylän risteytys,ei näytä edes silloin hyvältä kun katsoo pois päin."
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2308
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: TM

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Uusin tekniikan mailma. Parivertailu pikku Hondasta ja Yamahasta.
* Olishan tuosta Hondasta ollut erillisjousitettu versiokin olemassa.
Hyvä päätös omalle tekniikan maailman tilaukselle. :wink:
Avatar
vaughan
Tracks
Viestit: 4759
Liittynyt: 13 Kesä 2005 21:10
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: TM

Viesti Kirjoittaja vaughan »

Loppu pisteissä voitto tm:n mukaan yamahalle. Pistein: 8,5 / 8,2.

Yamahassa hyvää: ajo-ominaisuudet maastossa ja varustelu. Ja huonoa: suuri polttoaineen kulutus.

Hondassa hyvää: pieni polttoaineen kulutus ja nelivedon mekaaninen kytkentä. Ja huonoa: suorituskyky ja huoltokustannukset.
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
atv mies
Tracks
Viestit: 1370
Liittynyt: 03 Marras 2010 17:49

Re: TM

Viesti Kirjoittaja atv mies »

Näyttää uudessa TM:ssä (13/2012) olevan testissä Can-Am Outlander 1000 XT ja J-Wheelzzit.

Outlanderista mielestäni samaa perushuttua mitä löytyy muistakin lehdistä. Heidän mielestään jarrut saisivat olla paremmat. Jutun loppu kuuluu näin: "Moottori on rauhallisessa ajossa nöyrä, mutta kovemmassa ajossa kaasunkäytön kanssa on oltava tarkkana. Muuten peli uhkaa karata käsistä"

J-Wheelzit oli asennettu Yamaha Wolverinen renkaisiin. Maahantuoja oli luvannut että kellukkeet pitää mönkijän kuljettajineen pinnalla ja ajettavissa niin mudassa, hiekassa, lumeessa kuin vedessäkin. TM:än porukka testasi ja olivat peruttaneet Yamahan rantaveteen -> Yammu upposi kuin kivi. Sarjan asennus on kirjoituksen mukaan helppoa. Lopputuomiossa sanotaan että kellukkeet toimivat hyvin vain, kun ajetaan pehmeällä suollla. Muuhun niistä kuulema ei ole.
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 14 Elo 2006 23:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: TM

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

atv mies kirjoitti:Näyttää uudessa TM:ssä (13/2012) olevan testissä Can-Am Outlander 1000 XT ja J-Wheelzzit.

Outlanderista mielestäni samaa perushuttua mitä löytyy muistakin lehdistä. Heidän mielestään jarrut saisivat olla paremmat. Jutun loppu kuuluu näin: "Moottori on rauhallisessa ajossa nöyrä, mutta kovemmassa ajossa kaasunkäytön kanssa on oltava tarkkana. Muuten peli uhkaa karata käsistä"

J-Wheelzit oli asennettu Yamaha Wolverinen renkaisiin. Maahantuoja oli luvannut että kellukkeet pitää mönkijän kuljettajineen pinnalla ja ajettavissa niin mudassa, hiekassa, lumeessa kuin vedessäkin. TM:än porukka testasi ja olivat peruttaneet Yamahan rantaveteen -> Yammu upposi kuin kivi. Sarjan asennus on kirjoituksen mukaan helppoa. Lopputuomiossa sanotaan että kellukkeet toimivat hyvin vain, kun ajetaan pehmeällä suollla. Muuhun niistä kuulema ei ole.
Lisäyksenä/tarkennuksena/sivuhuomautuksena että J-wheelzit kelluttavat 35 kiloa/kpl.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Vastaa Viestiin