Maaseudun tulevaisuus

Mönkijä aiheiset media keskustelut
petri.n
Tracks
Viestit: 1291
Liittynyt: 05 Syys 2005 16:19
Mönkijä:: canam 650 max
Paikkakunta: Leppävirta

Maaseudun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Oli maanantain numerossa yleisönosastolla mönkijöitä koskeva kirjoitus. Mitä pitemmälle juttua luin, sitä korkeammalle rupesi verenpaine nousemaan. Joku neuvos oli tuonut mielipiteensä esiin.
Pääasiana, että mönkijöitten käyttö pitäisi sallia ainoastaan työ- ja pelastuskäytössä. Muussa tarkoituksessa tehtävä rangaistava teko. :evil:
Turhake! Se on vaan kateellisten panettelua.
Avatar
jr
Tracks
Viestit: 1111
Liittynyt: 13 Heinä 2005 21:34
Paikkakunta: Pirkanmaa Mönkijä: Kawa 750

Viesti Kirjoittaja jr »

Olisko ollu oloneuvos? :lol:

Yleisönosastoillahan noita hörhöjä piisaa, pistä vastinetta menemään. Nii ja VAPEPA:n myötähän kaikki muu käyttö, kuin tuon kaverin ilmaisemat tarpeet ovat vain harjoittelua niihin työ- ja pelastustehtäviin. Hää ei selkeesti ole ajatellu sanomaansa ihan loppuun...
digiaslak

Viesti Kirjoittaja digiaslak »

Toisaalta tässäkin hommassa sekä mönkijöiden maahantuojat että myös käyttäjät sahaavat koko ajan omaa oksaansa poikki. Pari asiaa joka ei voi jatkua ikuisesti:

1. Laki joka mahdollistaa lähes minkä tahansa rautahäkkyrän, sportti-pelin, lähes kottikärrytkin, rekisteröidä tieliikenne-mönkijäksi. Kiinanpojat rakentaa kun maahantuojat pyytää. Jotenkin tämä tieliikenne-mönkijöiden homma on kieltämättä "karannut käsistä".

2. Jatkuva julkinen virittäminen, ja vain nimellinen tehojen rajoitus valmistajien toimesta. Aina kun tulee uusi mönkijä, heti seuraava kysymys on että missäs se tehonrajoitus-ruuvi on. Ja tahallisesti ne on tehty helpoiksi löytää ja poistaa. Pahimmat esimerkit näitä "poista ruuvi ja kaasu meneekin täysille" tai "kiristä kaasuvaijeria niin saat täydet tehot"...

Vaan pidelhän lystiä niin kauan kuin kestää. Vain vähän aikaa sitten kaikki rekisteröi kilpaa farmari-autojansa sekä maastureita paketti-autoksi. Homma meni aika villiksi ja kyllähän sen arvasi että ei se niin voi jatkua.

Todennäköisesti ja toivottavasti tieliikenne-mönkijöihin tulee jonkinlainen moottori-tilavuuden rajoitus että myös pysyvä tehorajoittaminen pakolliseksi. Ei ruuvi-patentteja yms vaan sähköinen boxi tms, jota ei voisi edes vaihtaa...

Tai kuten Branditin nokkamies toivoi, kaikkiin tieliikenne-mönkijöihin 45km/h nopeusrajoitus ja traktorin hitaan ajoneuvon kilpi persiiseen.

Tulevana kesänä on taas ennätysmäärä näitä päristimiä liikenthessä, ja taatusti ajo-ominaisuudet sekä turvallisuus eivät riitä yhdessäkhän mönkijässä edes 80km/h vauhtiin. Tehdäänkö nukke-testi?

Vaan, toisaalta, eihän ne oikhein enää mönkijöitä nykyisin olekhan. Tieliikenne-nelipyöriä, mitä lie city-maastureita...

t,mie

PS. anteeksi provosoiva mielipide, ihan tarkoituksella heitin. Väsyttää tyhjän persoona-nahistelut, tästä voisi ottaa oikeasti asiaa tapeltavaksi.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Tehdään se nukketesti moottoripyörällä tai vaikka polkupyörällä ja verrataan niitä mönkijään, kaikki joutaisi sen jälkeen myyntikieltoon jos verrokiksi laitetaan auto :wink:

Ettei lehtikirjoituksen takana olisi V-P... :lol:
Kylätason mönkijäkuski
digiaslak

Viesti Kirjoittaja digiaslak »

jep kohellus, tuota itsekin mietin moottoripyörien osalta. Luonnollisesti jätin sen omasta tekstistäni poies, uskottavuuden vuoksi...

t.mie
mima
3WD
Viestit: 116
Liittynyt: 26 Elo 2005 18:20
Mönkijä:: Polaris 1000XP
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja mima »

Mutta ois vaan hienoa, kun sais tuon mönkijän jotenkin traktoriks. Sais ajaa samaa nopeutta kun traktori tai tieliikenne traktori kulkee. Monihan ostaa mönkijän jonkinlaiseks "pikkutraktoriks". Sais edes ajella "maaseudulla" virallisesti tiellä. Ajo-ominaisuudet kun on ainakin yhtä hyvät kun 502 valmetissa.
Avatar
Kaheli
6WD
Viestit: 309
Liittynyt: 13 Elo 2006 19:04
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Kaheli »

Täytyykin kokeilla laittaa volvon (henkilöauto) regaspaineet 0,35 baariin ja sitten pitkäjoustoinen alusta alle. Eiköhän ala olla sama meininki ku liikenne mönkkärissä. Sitten tehään se nukketesti. Ja nuket asetellaan luonnollisesti tien reunoilla!
Ei pojat mopolla mahottomia.
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 16:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

1. Laki joka mahdollistaa lähes minkä tahansa rautahäkkyrän, sportti-pelin, lähes kottikärrytkin, rekisteröidä tieliikenne-mönkijäksi. Kiinanpojat rakentaa kun maahantuojat pyytää. Jotenkin tämä tieliikenne-mönkijöiden homma on kieltämättä "karannut käsistä".
Tämä kun ei ole (onneksiko?) Suomen käsissä pelkästään jos kyseinen kulkine on hyväksytty jossain EU-maassa tieliikenteeseen niin Suomenkin täytyy hyväksyä se paitsi :

Toimivaltaiset kansalliset viranomaiset voivat siis evätä toisessa jäsenvaltiossa jo hyväksytyn moottoriajoneuvon hyväksynnän vain siinä tapauksessa, että ne katsovat ajoneuvon aiheuttavan todellisen riskin kansanterveydelle.

Löytyypi mm. tuolta tuo ylläoleva teksti :
http://ec.europa.eu/enterprise/regulati ... 169_fi.pdf

2. Jatkuva julkinen virittäminen, ja vain nimellinen tehojen rajoitus valmistajien toimesta. Aina kun tulee uusi mönkijä, heti seuraava kysymys on että missäs se tehonrajoitus-ruuvi on. Ja tahallisesti ne on tehty helpoiksi löytää ja poistaa. Pahimmat esimerkit näitä "poista ruuvi ja kaasu meneekin täysille" tai "kiristä kaasuvaijeria niin saat täydet tehot"...
Tää muistuttaa jotenkin niitä aikoja kun kevareihin tuli tehorajoitukseksi 11kw. Ennen rajoituksia kevarit kulki parhaimmillaan jopa 160km/h. Nyt niillä pääsee hikiseen 100km/h ja ylämäessä/vastatuulessa ei sitäkään. Ensimmäiset kuristetut mallit oli rajoitettu tehoiltaan juuri tuollaisilla helposti poistettavilla osilla.Nykyään ne rakennetaan jo uutena niin nuhapumpuiksi ettei helposti poistettavia osia jotka vaikuttaa tehoon kaikista enään edes löydy.
Kävisikö tulevaisuudessa samoin mönkijöiden kohdalla ?
Enduroooo
6WD
Viestit: 292
Liittynyt: 30 Syys 2005 10:26

Viesti Kirjoittaja Enduroooo »

kyl kevarit viel kulkee. sen motarilukeman yleensä. ja helpostimuokattavana on nykymuodin mukaisesti parinhuntin tehoputki. ja sitten kiitää 8)

Ite varmaan otan tollaisen vähemmän urheilullisen mallin. pääsee kiertää maita ja mantuja jos ei jo tänäkesänä niin sitten seuraavana.
http://www.nettimoto.com/viewVehicle.php?id_bike=463912
Mönkijäni tulee lähes aina olemaan kaksivetoinen, matka jatkuu keula kohti taivasta tai sitten kyljet :D
Vastaa Viestiin