Moton Moottoriöljy+SUODATIN

Keskustelua CF-Moto mönkijöistä
mmc-tero
6WD
Viestit: 361
Liittynyt: 27 Touko 2007 09:51

Moton Moottoriöljy+SUODATIN

Viesti Kirjoittaja mmc-tero »

elikkäs mitä moottori öljyjä olette käyttäny motoissainna kun täältä vaan haulla kattelin niin osa suosittelee täyssyntettisiä auton moottoriöljyjä ja toiset taas tyrmää ne täysin ?

eli voiko sinne laittaa LUOKITUKSELTAAN parempaa öljyä ,silti ettei "kytkin" kärsi?

(15w-40/sf näyttäs ohjekirja )alkaa vaan oleen noin "vanhat" öljyt kortilla :-(

Ja onkos porukalla tietoa käykö motoon minkään muun merkin suodatin kuin omansa, ja jos sopii niin minkä laitteen ?

sen verran on öljystä nyt "tietoa" että synteettistä ei kannata laittaa (EC:ltä tullutta tietoa)
harju
2WD
Viestit: 44
Liittynyt: 23 Helmi 2007 20:22
Mönkijä:: CF 500A TL
Paikkakunta: Orimattila

Kytkin luistaa

Viesti Kirjoittaja harju »

Se on mystinen toi öljy kysymys.

Huollossa laitettiin uutta Motul Quad 4-t öljyä, joka on mineraaliöljy ja nyt luistaa kytkin. Luistoa on senverran, ettei maastossa mönkiminen oikein onnistu.

Seuraavaksi kokeillaan saman merkin eri tuotetta, joka on osasynteettinen. Katsotaan sitten kuinka homma selkenee.

Tuo Quad 4t on varmaan ihan hyvä öljy sellaisiin mönkijöihin, joissa ei ole sitä märkää keskipakoiskytkintä.

Maastossa kytkimen pitäisi ottaa napakasti kiinni melko alhaisilla kierroksilla ja se ei saisi luistaa, muuten mönkiminen on yhtä kierrättämistä ja hyökkäilyä.

Kertokaa mitkä öljyt on havaittu hyviksi, ettei kaikkien uusien tarvitse arpoa sitä juttua.
Atv 400
4WD
Viestit: 149
Liittynyt: 13 Maalis 2006 19:25
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Atv 400 »

Kokeile Teboil 4Tsuperbikeoil.Täyssynteettinen 15w-50.Toimii öljykytkimissä.
harju
2WD
Viestit: 44
Liittynyt: 23 Helmi 2007 20:22
Mönkijä:: CF 500A TL
Paikkakunta: Orimattila

Moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja harju »

No niin, nyt on koneessa sitten Motul 5100 4T 15W50 öljy.
Toimii ihan mukavasti ja kytkin käyttäytyy normaalisti. Palautui varsin pian öljynvaihdon jälkeen. Siis Motul Quad 4T vain ei sopinut CF Moton kytkimelle.

Muokattu 24.7
En ole varma tämänkään sopivuudesta. Vähän liukkaalainen kytkin on nytkin.
Viimeksi muokannut harju, 24 Heinä 2007 15:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tomppa500
2WD
Viestit: 49
Liittynyt: 14 Helmi 2007 20:29
Paikkakunta: kiuruvesi

Viesti Kirjoittaja Tomppa500 »

no voi liukaste...
Mikä se on se "oikee" öljy moton koneeseen?? Maahantuojan mukaan ei saa käyttää synteettistä öljyä. Ei kai se rikokkaan mitään???

...10w-40 mineraaliöljyt koneessa....
-Cfmoto500A tl-
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Anteeksi maalaisuuteni mutta miksi ei saa käyttää syntistä öljyä?
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
Oops
4WD
Viestit: 129
Liittynyt: 14 Huhti 2006 00:27
Paikkakunta: Porvoo CF500+YG700
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oops »

Koheltaja kirjoitti:Anteeksi maalaisuuteni mutta miksi ei saa käyttää syntistä öljyä?
muistaakseni sanovat ettei pysyis sisällä...hyvin on kyllä pysyny :wink:
On se semmosta...
http://kuvablogi.com/blog/4603/ päivitetty 24.5.08
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Eli perinteinen selitys.... Jos kaikki on moottorissa kunnossa niin en näe yhtään pätevää syytä miksi öljyt ei pysyisi sisällä :roll:
Kylätason mönkijäkuski
jappe74
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Loka 2006 14:25
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja jappe74 »

Luulen että se millaista öljyä voi/kannattaa käyttää riippuu siitä millainen kytkin on, eli sama kuin mp:ssä. Mp puolella keskustellaan ihan samoista asioista, toiset käyttää jopa Delvacia joka on diesel moottoreille mutta taitaa sisältää märkäkytkimelle tarpeellisia lisäaineita. Autojen öljyjä en käyttäisi märkäkytkin mönkkärissä sillä voitelee kytkintä liian hyvin jolloin luistoa voi ilmetä. Itse käytän Shell Advance VSX4 puolisynteettistä 10W-40 johon olen ollut tyytyväinen mp käytössä (Yamaha FZ750) samaa öljyä aijon kyllä laittaa mönkkärinkin koneeseen (Rally 200).
Avatar
Jappa
6WD
Viestit: 609
Liittynyt: 09 Kesä 2007 22:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Jappa »

Synteettisenöljyn käytölle en näe mitää estettä uudessa puhtaassa moottorissa tai remontoidussa ja puhtaassa pestyssä sisäpuolelta. Vanhassa moottorissa jossa on käytetty mineraaliöljyä ja on kertynyt moottoriin moskaa/lietettä koneen sisäpuolelle.Sellaiseen vanhaan likaiseen moottorin jos heittää synteettiset öljyt ni silloin voi lähteä moska liikkeelle ja tukkia öljykanavat. Tietenkin silloin voitelu on hiukan huono joihinkin paikkoihin. Synteettinen öljy on paremmin pesevää ja epäpuhtauksia sitovampi kuin mineraali öljy, myös dieseleiden öljyt on sellasia. Dieselinöljyjä on käytetty vuosia bensakoneissa pesu tarkoituksiin. Eiköhän synteettinen öljy käy jos viskositeetti riittää, minun mielestä. Onhan öljyjen lisäaineissakin eroja jotkuu ei tykkää toimii märkäkytkimen kanssa ja toiset taas tykkää jne.

Oon kokeillut vanhassa Yamahassa puolisynteettisiä Mobil Super S 10w-40 ja nyt on Gulf GTS 10w-40 koneessa kumpikin onSL/SJ luokan ja ei luista kytkin kummallakaa öljyllä,käsittääkseni siinä on märkäkytkin ja onkin juu. Ovat kumpikin ihan henkilöauton öljyjä ja löytyy autotarvikeliikkeestä noin vähän yli 30 euroo 4litran kannu. Mitä isompi aakkosissa on luokitus sen parempaa on öljy.

Jappa
Viimeksi muokannut Jappa, 27 Elo 2007 09:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
SAR
3WD
Viestit: 76
Liittynyt: 24 Huhti 2007 20:16
Paikkakunta: Oulu

;

Viesti Kirjoittaja SAR »

Synteettisen öljyn käyttöä puoltaa myös käyttöolosuhteet. Pakkaskäynnistykset ja möyriminen suossa. Molemmissa tilanteissa mennään äärirajoilla.
Öljymäärä on motissa niin pieni ettei hintakaan taida olla 1. kriteeri valintaa tehdessä.
Avatar
Jappa
6WD
Viestit: 609
Liittynyt: 09 Kesä 2007 22:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Jappa »

Juu se on totta et synteettinen ei jähmety niin pahasti pakkasessa ja notkistuu nopeemmin. Eikös mönkkyjen öljy tilavuus ole alle 5 litraa.

Jappa
Avatar
SAR
3WD
Viestit: 76
Liittynyt: 24 Huhti 2007 20:16
Paikkakunta: Oulu

;

Viesti Kirjoittaja SAR »

koneen kyljessä ja jossain manuaalissa lukee 1,8L .
Jossain kinkkisivuilla on samasta värmeessä lukema 2,2L.
Minun ceffissä oli ainakin tuo 2,2L koska liiat tuli ulos kampikammion putkesta ja päätyi ilmaputsarin kopan pohjalle.
harju
2WD
Viestit: 44
Liittynyt: 23 Helmi 2007 20:22
Mönkijä:: CF 500A TL
Paikkakunta: Orimattila

Vielä öljystä

Viesti Kirjoittaja harju »

"liian hyvä" öljy ei ehkä olekkaan hyväksi.
http://personal.inet.fi/koti/pehkonen/monkey/oljy.htm kertoo jotain asiasta. Monkey asia ei ole kiinnostava, mutta kohdassa VAROITUS on tekstiä joka saattaa pitää paikkansa.

Minähän kokeilin tuossa taannoin muutamaa öljyä enkä oikein tykännyt siitä, että kytkin tuntui liukkaalta.
Nyt kokeilussa on Teboilin moniaste 15W40 ja kytkin ottaa kiinni melkein tyhjäkäynniltä eikä hitaassa mönkimisessä tarvitse käyttää paljon kierroksia. Meno on rauhallista eikä hyökkäilevää. Koneen käynti kuulostaa pehmeältä.

Vinkin tästä öljystä sain Teboilin neuvonnasta.

Tämä öljy täyttää ohjekirjan vaatimukset, mutta ........? Mikä se sitten on sopivaa? Öljyt kuitenkin vaihdetaan aika usein, joten pitkäikäisyyttä ei vaadita.
Avatar
SAR
3WD
Viestit: 76
Liittynyt: 24 Huhti 2007 20:16
Paikkakunta: Oulu

:

Viesti Kirjoittaja SAR »

Minun CF:ään huolto suositteli TB (työväen bensiini :lol: ) 15/40 öljyä.
Kytkin toimii todella hyvin ja se juorukuppikaan ei enään täyty öljyllä kuten aikaisemmilla.
Pakkasongelmat taidan ratkaista vesiletkuun laitettavalla lämmittimellä.
Vastaa Viestiin