500A Moton korottaminen

Keskustelua CF-Moto mönkijöistä
Tsernobili
Noppeli
Viestit: 13
Liittynyt: 17 Tammi 2011 16:28

500A Moton korottaminen

Viesti Kirjoittaja Tsernobili »

Kestääkö motoa alkaa korottamaan esim. 2" vai pomppaako vetarit heti pois paikoilta? Löytyykö tuohon jostakin sarja valmiina? Onko kukaan ylipäätään korottanut motoa?
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: 500A Moton korottaminen

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Miksi laitetta ylipäätään halutaan korottaa?
Jouston liikeradan kasvattaminen on tärkeämpi ominaisuus etenemisen kannalta, kuin raaka korottaminen. Yleensä paremmin artikuloiva alusta vie laitetta pidemmälle kiinni :mrgreen:
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Tsernobili
Noppeli
Viestit: 13
Liittynyt: 17 Tammi 2011 16:28

Re: 500A Moton korottaminen

Viesti Kirjoittaja Tsernobili »

Mahtaa olla tuo korotuspalojen tilaus/ tekeminen halvin mahdollinen ratkaisu, että saadaan enemmän maavaraa.. Mahdottomiahan nuita ei ilmeisesti voi korottaa että pysyy vielä vetarit paikoillaan, haluttaisikin tietää että missä menee raja..
running amateur
2WD
Viestit: 48
Liittynyt: 17 Tammi 2011 20:46
Mönkijä:: Can Am Outlander 500 XT
Paikkakunta: pirkanmaan maaseutu

Re: 500A Moton korottaminen

Viesti Kirjoittaja running amateur »

Mulla oli edesmenneessä Motossani 26" renkaat. Takavari oli kiristetty eli jaksoi mennä kohtuullisesti. Maavarasta ei ikinä ollut puutetta.
Kuvittelisin että jo ennestään raskas käsitellä muuttuu kiikkeräksi ja raskaaksi eli onko korotuksesta hyötyä ?
Sensijaan iskarien ja jousien vaihdosta voisi olla hyötyä sekä kallistuksenvakaajan (vakaajien...) poistamisesta noin metsämöyrintää ajatellen.
ex Cf-Moto 525
ex Hyosung 400 (WORK 400)

koskaan ei saa luovuttaa - pitää vaan välillä antaa vähän periksi...

UMRY
MMC
Tompa 79
3WD
Viestit: 93
Liittynyt: 14 Joulu 2008 09:33
Mönkijä:: NFM 500S
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 500A Moton korottaminen

Viesti Kirjoittaja Tompa 79 »

Ei kannata nimimerkillä kokemusta ON. Eteen 5cm korotuspalat pari ojan ylitystä ja molemmat ulommat etu murrokset paskaksi =D>

Mut jos välttämättä haluut kokeilla voin myydä hyvät korotuspalat :D
Tsernobili
Noppeli
Viestit: 13
Liittynyt: 17 Tammi 2011 16:28

Re: 500A Moton korottaminen

Viesti Kirjoittaja Tsernobili »

Oliko ne omatekoiset pääsivätkö heilumaan/ nitkumaan yhtään?
Viimeksi muokannut cotcot, 20 Huhti 2015 18:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lainaus poistettu.
Tompa 79
3WD
Viestit: 93
Liittynyt: 14 Joulu 2008 09:33
Mönkijä:: NFM 500S
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 500A Moton korottaminen

Viesti Kirjoittaja Tompa 79 »

Oli omatekeleet, eipä nuo päässeet elämään eikä heilumaan. Ennemminkin ongelmana se ,että vetarit menee jo pienelläkin korotuksella niin "huonoon" asentoon ei murrokset kestä.
Viimeksi muokannut cotcot, 20 Huhti 2015 18:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lainaus poistettu.
Tsernobili
Noppeli
Viestit: 13
Liittynyt: 17 Tammi 2011 16:28

Re: 500A Moton korottaminen

Viesti Kirjoittaja Tsernobili »

Selvä, haudataan sitten toviksi tuokin idea 8)
Viimeksi muokannut cotcot, 20 Huhti 2015 18:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lainaus poistettu.
kipsu
4WD
Viestit: 184
Liittynyt: 23 Marras 2007 15:46
Mönkijä:: cf moto
Paikkakunta: kotka

Re: 500A Moton korottaminen

Viesti Kirjoittaja kipsu »

Ite funtsailin moton alustan muokkaamista siten että rakentaa yksinkertaisesti esim 10 senttiä pidemmät tukivarret , ja tietty vetareihin 10 senttiä tavarii lisää kans , maalais järjellä ajatellen murros kulmat tysyy samana, eli sen suhteen ei ongelmia...sithää se ois ikäänku amerikan malliin..
Se on sitte eriasia pitääkö tukivarsien runkokiinnikkeitä vahvistaa kun tulee pitempi vipuvarsi yms... Ja tietty raideväli leviää suht samassa suhteessa.. Mutta ajatuksena ja taloudellisesti varmaan edullinen verrattuna muihin ratkaisuihin..

mitäs on viisaammat mieltä?
honda trx250r/500 cc
Avatar
kontoll
2WD
Viestit: 45
Liittynyt: 07 Maalis 2013 21:16
Mönkijä:: Polaris sportsman 800 efi
Paikkakunta: Hamina

Re: 500A Moton korottaminen

Viesti Kirjoittaja kontoll »

Viisaista en tiedä, mielestäni kuvailemallasi tavalla tuo kuitenkin olisi tehtävä. En tiedä kävisikö johonkin Yamahan Grizzlyyn tms. tehdyt pidemmät tukivarret suoraan tuohon, noiden hintahan olisi tietty jotain taivaallista. Melko neutraalissa kulmassahan näissä nuo murrokset on normaalisti, itse joskus kokeilin huvikseen kääntää takapään olkavarret toisinpäin, kesti 5km ja murros pihalle murikasta... eli nähdäkseni vakio ratkaisu on myös lähes maksimi. Juurikin kuvailemallasi tavallahan päästään optimi tilanteeseen, jolloin kulmat pysyy oikeina ja vipuvarren lisäys luo korotuksen, myös joustoliikkeet kasvaa. Jouset voi jäädä helposti löysiksi, koska vipuvarren lisääntyminen lisäisi dramaattisesti jännitystä, sullahan on jo kuitenkin Broncon säädettävät kaasut alla, niin go ahead! Ja kun kerran kuitenkin laitat isompaa rengasta, niin hyvällä vanteella saat vähän pienennettyä kasvanutta raideväliä :) Ylätukivarret lienee mahtuu olemaan suoria, vaikka vanteen backspace pienenisi, pieni kaarevuus tietty auttaisi, kuten pitkien alatukivarsien kanssa päinvastoin taitettuna... Pythagoraan lause (vai mikä se oli...), jousien jäykkyys ja vanteen ET huomioidenhan on kaiketi ihan helppo laskea, paljon noita varsia tarvitsee pidentää. Ja epäilen, että on myös syytä vahvistaa tukivarsien kiinnityspisteitä(aika heppoiset ja repeää jo jo ihan vakio rojuilla...) ja myös itse tukivarsia. Äkkiseltään kuitenkin puhutaan luokkaa 100mm pidennyksistä, jotta saadaan mitään aikaiseksi ja tuo 100mm on prosenteissa aikas paljon lisää vääntöä a.m. vehjaksille.

Olli
Viimeksi muokannut Pappi, 08 Elo 2015 07:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Edellisen viestin kokonainen lainaus poistettu.
Vastaa Viestiin