Moton kytkin asiaa...

Keskustelua CF-Moto mönkijöistä
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Moton kytkin asiaa...

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

jänkhä kirjoitti:Kohtuullisen hinnakas on tuo MRP:n kytkin setti 612$


pieni hinta tuosta jopa 40% tehonlisäyksestä josta videossa kerrottiin.
Metsuari
3WD
Viestit: 73
Liittynyt: 02 Helmi 2008 23:07

Re: Moton kytkin asiaa...

Viesti Kirjoittaja Metsuari »

Terve, mikä vialla kun kytkin/remmi ei "vapauta" pidemmän ajomatkan jälkeen. Ilmenee jarruttaessa/pysähtyessä vähän samaan tapaan kuin yrittäisi pysäyttää autoa vaihde päällä. (automaattimiehelle joskus ajatuksissa voi käydä näin ajettaessa vaihteeksi manuaalilla...) Vähän röpöttää, nykii ennenkuin vapauttaa vedon. Mietin sitä tossa, että josko tyhjäkäynti nousee himppasen, kun on lämminnyt. Vaiko hihna/kytkin? Mitä tutkia tai säätää?
ramppu
2WD
Viestit: 36
Liittynyt: 03 Maalis 2007 09:23
Paikkakunta: Ulvila

Re: Moton kytkin asiaa...

Viesti Kirjoittaja ramppu »

mulla alkoi täristämään kytkimestä juhannuksen aikaan ja pelkäsin pahinta
onneksi pääsin ajamaan kotiin saakka ja avasin varikotelon
oli lähtenyt daycon remmistä 1 hammas kokonaan pois ja pikku murteessa hihna muutamassa kohdassa
lisäksi oli variaattorin helat taas vähän "jämähtäneet" variaattorissa joten ei muuta
kuin etuvariaattori auki ( kampiakselin puoli) ,32 mm hylsyavain paineilmaräikkään kiinni ja mutterin irroitusta
sen jälkeen variaattoripaketin purkua ja wurthin silikonispraylla puhdistusta heloihin jne ja kuivausta kangasliinoilla
variremmin vaihto daycon suzuki vinsonin remmiin ( dayco 2032 ) ja kasaus takaisin alkuperäiseen muotoon
alle tunnissa tekee sen ja kas taas vari toimii ok
tarvi taas tilata remmejä näköjään kun ei ole hinnalla pilattuja tuolla jenkkilässä

http://stores.shop.ebay.com/MOTORHEADTO ... mit=Search

77€ 2 kpl remmejä rahteineen

pari viikoa toimitusaika
onpa kova kone sanoi mummo hohtimista
Tompa 79
3WD
Viestit: 93
Liittynyt: 14 Joulu 2008 09:33
Mönkijä:: NFM 500S
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Moton kytkin asiaa...

Viesti Kirjoittaja Tompa 79 »

Hei työ ketkä ootte noita vareja purkanu nouseeko motossa hihna aivan lautasten ns. ylä pintaan vai jääkö reilu hihnan verran alas.
Avatar
Pikkarainen
4WD
Viestit: 231
Liittynyt: 13 Helmi 2007 21:25
Mönkijä:: TGB Blade 525
Paikkakunta: I-U

Re: Moton kytkin asiaa...

Viesti Kirjoittaja Pikkarainen »

Metsuari kirjoitti:Terve, mikä vialla kun kytkin/remmi ei "vapauta" pidemmän ajomatkan jälkeen. Ilmenee jarruttaessa/pysähtyessä vähän samaan tapaan kuin yrittäisi pysäyttää autoa vaihde päällä. (automaattimiehelle joskus ajatuksissa voi käydä näin ajettaessa vaihteeksi manuaalilla...) Vähän röpöttää, nykii ennenkuin vapauttaa vedon. Mietin sitä tossa, että josko tyhjäkäynti nousee himppasen, kun on lämminnyt. Vaiko hihna/kytkin? Mitä tutkia tai säätää?
Vähän on samanlaista ongelmaa, että ei kytkin "irroita" laitan vaihteen eteen tai taakse päin niin moto nytkähtää, eli ihan kuin veto olis kokoajan päällä? Varsinkin suunnan vaihtaminen on tuskaa (siis L -> H -> N -> P) pitää nytkyttää ja nykiä mönkijää että saa kepin liikkumaan. Tasaisella lattialla tallissa niin moto "hiipii" eteenpäin/taaksepäin (riippuen L vai R päällä) vapaakäynnillä. Öljyinä normi Mobil 5-50 täys synt. ja tähän päivään asti toiminut kuin unelma

Kampe talliin ja hihnakoppa auki näyttää ihan normaalilta ei märkä, ei öljyä ja hihna pölyä erittäin vähän. Siis kaikki näyttää hyvältä, moto käyntiin ja katsomaan että miten lautaset pyörii.
Testattu seuraavasti vapaakäynnillä:

Vaihde: Etulautanen: Takalautanen:
N : - - - > Pyörii: - - - > Pyörii (yllättävän kovaa, saa pysäytettyä nokialaisen kantapäällä)
H : - - - > Pyörii: - - - > Pyörii (yllättävän kovaa, saa pysäytettyä nokialaisen kantapäällä)
L : - - - > Pyörii: - - - > Pyörii (yllättävän kovaa, saa pysäytettyä nokialaisen kantapäällä)
R : - - - > Pyörii: - - - > Pyörii (yllättävän kovaa, saa pysäytettyä nokialaisen kantapäällä)

Onko ihan normaalia käytöstä ???
Oisko kytkin jäänyt jumiin tms, koska viime talven jälkeen ennen tätä päivää laitteella on ajettu maks, 150km muuten seissyt tallissa odottamassa lumitöitä.


[EDIT] Tänään sitten komeus auki ja heti löytyi ongelma kohta. Kytkimestä yksi jousi poikki, ei muuta kuin uusi jousi tilalle (onneksi löytyy jos jonkin näköistä tilpehööriä laatikoista).
Jousi kun oli poikki niin kytkimen kytkeytymiseen näköjään riitti vapaakäynti joka taasen pyöritti variaattoria joka sitten laatikkoa.

Ongelma ratkaistu...
pessimistin näkemys: optimistille ei koskaan tule iloisia yllätyksiä

TGB Blade 525
http://koiramaki.kuvat.fi/kuvat/

Uudenmaan Mönkijät ry
Tompa 79
3WD
Viestit: 93
Liittynyt: 14 Joulu 2008 09:33
Mönkijä:: NFM 500S
Paikkakunta: Hyvinkää

Moton kytkin?

Viesti Kirjoittaja Tompa 79 »

Moron onkos kukaan huoltanut tahi muuten rassaillut tuota moton keskipakokytkintä ja millä tuloksilla? Omassa rupesi kytkin luistamaan ja oli ottanut lämpöä. Nyt on "ulkokehä" sorvattu ja palat hiottu ja uria syvennetty. Laitoin samalla Big Wheel Kit jouset nyt pitäis vielä mokoma niputtaa ni pääsisi päristelemään.
bmw888
2WD
Viestit: 55
Liittynyt: 15 Maalis 2012 18:00

Re: Moton kytkin asiaa...

Viesti Kirjoittaja bmw888 »

Tuli tilattua ruotsista motoon jäykempi varin jousi ja uudet painot. Vanhat painot oli kyllä sen näköset että ihme kun on niillä toiminut. Nyt kun on uudet osat paikallaan niin kiihtyy tasaisesti ja ehkäpä jopa paremmin kuin ennen. Täytyykö sinne ykkösvariin laittaa mitään rasvaa? Nettiä oon lukenut ja jotkut sanoo että kyllä ja jotkut että ei??? Vanhat painot oli ainakin kulunut aivan loppuun ja motolla ajettu vasta 2000km että luulis sen rasvan siellä hiukan auttavan kulumista vastaan. vai onko alkuperäset vaan huonoja laadultaan?
Avatar
Saminiki
6WD
Viestit: 590
Liittynyt: 09 Maalis 2012 08:14
Mönkijä:: 850XP T3
Paikkakunta: Heinola

Re: Moton kytkin asiaa...

Viesti Kirjoittaja Saminiki »

Työ ku ootten vaihtannu sitä laakeria sinne varin ensimmäisen lautasen taakse, mitä pitää purkaa? Tietty variaattorin hihna ja lautaset, mut siis tartteeko konetta ottaa pois? Katteita?
"Se oli jo tollanen ku me tultiin tähän..."
Ex. Comanche BS200S-7 TL
Ex. Goes 520 4x4 TL
Ex. Can-Am Outlander 650 HO TL
Avatar
Josa75
4WD
Viestit: 164
Liittynyt: 13 Kesä 2011 12:06
Mönkijä:: Goes 450x TL 2010
Paikkakunta: Hamina

Re: Moton kytkin asiaa...

Viesti Kirjoittaja Josa75 »

Kytkinpuolen lohko mahtuu tulemaan ulos sen kummemmin purkamatta...öljyt vaan pihalle ja pultit irti ni saa lohkon vedettyä pihalle...
.......................................................................

Ex Cpi 250 xs
Ex Goes 520
Jos ei muuten mene, otetaan kovempi vauhti...
Avatar
Saminiki
6WD
Viestit: 590
Liittynyt: 09 Maalis 2012 08:14
Mönkijä:: 850XP T3
Paikkakunta: Heinola

Re: Moton kytkin asiaa...

Viesti Kirjoittaja Saminiki »

90% viesteistä koskee jotain muuta ku kytkintä. Kysymys kuuluu, mitä pitää purkaa et saa kytkimen vaihdettua? Vari+ koppa yms. Mut tartteeko lohkoa katkoa ta muuta sellasta? Luistaa iha kivasti ja ölppiä oon vaihdellu... 60km/h ja sit puree kiinni
"Se oli jo tollanen ku me tultiin tähän..."
Ex. Comanche BS200S-7 TL
Ex. Goes 520 4x4 TL
Ex. Can-Am Outlander 650 HO TL
vaniljacreme
6WD
Viestit: 338
Liittynyt: 08 Huhti 2010 07:35
Paikkakunta: pukkila

Re: Moton kytkin asiaa...

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

koppa irti
variaattorin lautaset irti 32mm hylsyllä. aukeaa ns oikeaan suuntaan eli vasemmalle.
peltilirpake irti jonka alta löytyy lisää pultteja
variaattorin lohkon pultit auki ja kaksi mun mielestä paskinta pulttia jotka pitää pakoputken kannaketta kiinni, huono näkyvyys ja näppikopelolla.
varin tuuletusputket irti.
lohko pitäis lähteä kun vähän naputtelee.
kytkin irti 24mm hylsyllä ja vääränkierteinen eli aukeaa oikealle. pitäis tulla nätisti ulos.

ei tarvii purkaa moottoria sen syvemmin.
ex smc cbw 250
ex derbi dxr 250
Avatar
Saminiki
6WD
Viestit: 590
Liittynyt: 09 Maalis 2012 08:14
Mönkijä:: 850XP T3
Paikkakunta: Heinola

Re: Moton kytkin asiaa...

Viesti Kirjoittaja Saminiki »

Kiitos! Koht alkaa räjäytys
"Se oli jo tollanen ku me tultiin tähän..."
Ex. Comanche BS200S-7 TL
Ex. Goes 520 4x4 TL
Ex. Can-Am Outlander 650 HO TL
vaniljacreme
6WD
Viestit: 338
Liittynyt: 08 Huhti 2010 07:35
Paikkakunta: pukkila

Re: Moton kytkin asiaa...

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

kun irroitat sen lohkon pultteja niin siellä on kaksi pidempää pulttia. en tiedä miksi mutta merkkaa lohkoon mihin tulevat. unohtu mainita.
ex smc cbw 250
ex derbi dxr 250
Avatar
Saminiki
6WD
Viestit: 590
Liittynyt: 09 Maalis 2012 08:14
Mönkijä:: 850XP T3
Paikkakunta: Heinola

Re: Moton kytkin asiaa...

Viesti Kirjoittaja Saminiki »

Oon mä sen varin ensiölautasen laakerin ja stefan vaihtanu. Mut en kytkytintä
"Se oli jo tollanen ku me tultiin tähän..."
Ex. Comanche BS200S-7 TL
Ex. Goes 520 4x4 TL
Ex. Can-Am Outlander 650 HO TL
Avatar
Saminiki
6WD
Viestit: 590
Liittynyt: 09 Maalis 2012 08:14
Mönkijä:: 850XP T3
Paikkakunta: Heinola

Re: Moton kytkin asiaa...

Viesti Kirjoittaja Saminiki »

Noniin. Uusi kytkin tilattu Xuaxuanilta. Mäntä ja tiivistesarja tilattu ja tullut aiemmin. Orkkis osia ainaki näyttäis olevan.

Joo, purin kytkimen irti koneesta ja karhentelin palat. Tein uria syvemmiksi ja tuntui auttavan... Ainaki seuraavat 10km. Sitte taas sama homma,luistaa 60km/h ja ottaa kiinni. Eipä paha homma ollu. 4h meni purkuun ja kasaukseen. Sisältäen katteiden irroituksen, niin joo ja astinlaudan. Helpottaa hommaa kummasti.

No nyt kun kytkin tulee toivottavasti nopeasti, onhan kuriirina DHL. Vaihdan ehkä samalla sen männän renkaineen. Kysymys kuuluukin, mahtuuko ottamaan sylinterin pois ilman koneen irroitusta? Eli onko kuinkamoiset pinnapultit?
"Se oli jo tollanen ku me tultiin tähän..."
Ex. Comanche BS200S-7 TL
Ex. Goes 520 4x4 TL
Ex. Can-Am Outlander 650 HO TL
Vastaa Viestiin