Lisävalojen asennuksesta
Re: Lisävalojen asennuksesta
Moi! Lisävaloista ei nyt ole kyse vaikka ledbar olisikin tarkoitus joskus keulille asentaa.
Lainaan silti tätä ketjua härskisti.
En nyt ole mönkijän välittömässä läheisyydessä niin olisi tarpeen tietää ajovalopolttimoiden malli. Eli Cfmoto 500A kyseessä.. onko näissä perus H4 vai joku muu?
Lainaan silti tätä ketjua härskisti.
En nyt ole mönkijän välittömässä läheisyydessä niin olisi tarpeen tietää ajovalopolttimoiden malli. Eli Cfmoto 500A kyseessä.. onko näissä perus H4 vai joku muu?
- KpHr
- 4WD
- Viestit: 134
- Liittynyt: 08 Tammi 2012 18:57
- Mönkijä:: Polle 500 HO -11
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Lisävalojen asennuksesta
JarzaS: Jos aiot ECU:lta ottaa suoraan releen ohjauksen pitää kyllä todella tietää mitä tekee. Sanon tämän siksi että pari vuotta sitten päkäilin täsmälleen saman jutun kanssa, tosin Polariksen mönkkäri on kyseessä. Tutkin piirikaavion tarkkaan (suunnittelen ja opetan elektroniikkaa ihan työkseni) ja totesin että ryöstämällä ECUlta releelle ohjauksen sekoitan vaihteensiirtologiikan ja saatan samalla rikkoa ohjausyksikönkin.
Itse asiassa asia kiinnosti sen verran että suunnittelin tuohon omaan polleen tuon perävaloautomatiikan joka "varastaa" ECU:n nastasta tiedon siten ettei vaihteensiirto sekoitu, ja samaan syssyyn fundeerasin myös pakkirajoittimen ohituksen. Molemmat ovat releohjattuja mutta releen ja ECUn väliin oli laitettava lisäelektroniikkaa, minä käytin operaatiovahvistimia.
Vaikka tein tuosta jopa jyrsimellä normi sähkörasiaan sopivan piirilevynkin luovuin loppupeleissä koko asiasta ja laitoin takavalot ihan normikytkimellä ja releellä (johtosarjan+releen sai motonetista muistaakseni reilulla kympillä). Tajusin nimittäin sen että itse asiassa tarvitsen noita kahta taka-alaviistoon näyttävää valoa myös eteenpäin ajossa: pimeällä auratessa kun on hyvä nähdä myös taakse.
-KpHr-
Itse asiassa asia kiinnosti sen verran että suunnittelin tuohon omaan polleen tuon perävaloautomatiikan joka "varastaa" ECU:n nastasta tiedon siten ettei vaihteensiirto sekoitu, ja samaan syssyyn fundeerasin myös pakkirajoittimen ohituksen. Molemmat ovat releohjattuja mutta releen ja ECUn väliin oli laitettava lisäelektroniikkaa, minä käytin operaatiovahvistimia.
Vaikka tein tuosta jopa jyrsimellä normi sähkörasiaan sopivan piirilevynkin luovuin loppupeleissä koko asiasta ja laitoin takavalot ihan normikytkimellä ja releellä (johtosarjan+releen sai motonetista muistaakseni reilulla kympillä). Tajusin nimittäin sen että itse asiassa tarvitsen noita kahta taka-alaviistoon näyttävää valoa myös eteenpäin ajossa: pimeällä auratessa kun on hyvä nähdä myös taakse.
-KpHr-
- vaughan
- Tracks
- Viestit: 4759
- Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
- Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: Lisävalojen asennuksesta
Juuri näin. Omasta mielestäni myös takatyövalot oman katkaisijan taakse. Silloin valon käyttö ei rajoitu peruutusvaihteen kytkeytymiseen.KpHr kirjoitti:Tajusin nimittäin sen että itse asiassa tarvitsen noita kahta taka-alaviistoon näyttävää valoa myös eteenpäin ajossa: pimeällä auratessa kun on hyvä nähdä myös taakse.
-KpHr-
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
- ViiMax
- Tracks
- Viestit: 4448
- Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
- Mönkijä:: Sp 500
- Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala
Re: Lisävalojen asennuksesta
Kaverilla erikseen pakkivalot takana. Pieni 10w ledi kytkeytyy päälle kun laittaa pakin silmään ja erillisen katkaisijan takana vielö 2x18 wattiset takatyövalot, joita siis voi käytttää vaikka pakki ei ole päällä.
Varsin pätevä ja toimiva ratkaisu. Apinoin myös itselle tuon.
Varsin pätevä ja toimiva ratkaisu. Apinoin myös itselle tuon.
Re: Lisävalojen asennuksesta
ViiMaxille, KpHr:lle ja JarzaS:lle, tai kelle vaan jolla on omatoimitoteutuksesta kättä pidempää:
Mitenkäs minä voisin "apinoida" ratkaisujanne? Minulla kun ei ole sitä kaverin kaveria, jonka mönkkäristä voisi käydä katsomassa, miten homma käytännössä voitaisiin tehdä, tai miltä toteutus näyttää. "Asensin valot ja hyvin pelaa" voisi minun kaltaiselleni tumpelolle olla aivan yhtä hyvin CFMoto-tehtaan linjalla seisovan asentajan kommentti kun sai valosarjan paikalleen johtoineen, sen xxxx:n kerran. CFMoto-mönkkärin ostaja voi todellakin todeta, että se on pätevä ja toimiva ratkaisu.
Keskustelussa on puntaroitu ja heitetty vaihtoehtoisia tapoja kytkennöille ja pähkitty mistä voisi ryöstää, maadoittaa ja milloin mitäkin jne. Vaihtoehtoja ratkaisuille ovat vielä erikseen katkaisijasta sytytettävä "työvalo", tai sitten "aito pakkivalo", joku on laittanut molemmat. Operaatiovahvistin, rele, ECU, Motonet-johtosarjat, niinpä niin. Aika hepreaa ja vähän hämmentää, miksi kommentoija olettaisi, että "tottakai lukijat tajuaa".
Voisitteko ystävällisesti laittaa vaikka kuvat, tai jotakin mistä meikäläinenkin saisi ratkaisusta selvän? Minusta 3-4 kpl kuviakin riittäisi: mahd. erillinen katkaisija, käytetty taka-/etuvalo, kuva liitännästä/liitännöistä johtosarjaan jne ja jos tarvitaan, niin kytkettävästä johdosta värikoodia tms.
Mitenkäs minä voisin "apinoida" ratkaisujanne? Minulla kun ei ole sitä kaverin kaveria, jonka mönkkäristä voisi käydä katsomassa, miten homma käytännössä voitaisiin tehdä, tai miltä toteutus näyttää. "Asensin valot ja hyvin pelaa" voisi minun kaltaiselleni tumpelolle olla aivan yhtä hyvin CFMoto-tehtaan linjalla seisovan asentajan kommentti kun sai valosarjan paikalleen johtoineen, sen xxxx:n kerran. CFMoto-mönkkärin ostaja voi todellakin todeta, että se on pätevä ja toimiva ratkaisu.

Keskustelussa on puntaroitu ja heitetty vaihtoehtoisia tapoja kytkennöille ja pähkitty mistä voisi ryöstää, maadoittaa ja milloin mitäkin jne. Vaihtoehtoja ratkaisuille ovat vielä erikseen katkaisijasta sytytettävä "työvalo", tai sitten "aito pakkivalo", joku on laittanut molemmat. Operaatiovahvistin, rele, ECU, Motonet-johtosarjat, niinpä niin. Aika hepreaa ja vähän hämmentää, miksi kommentoija olettaisi, että "tottakai lukijat tajuaa".
Voisitteko ystävällisesti laittaa vaikka kuvat, tai jotakin mistä meikäläinenkin saisi ratkaisusta selvän? Minusta 3-4 kpl kuviakin riittäisi: mahd. erillinen katkaisija, käytetty taka-/etuvalo, kuva liitännästä/liitännöistä johtosarjaan jne ja jos tarvitaan, niin kytkettävästä johdosta värikoodia tms.
Re: Lisävalojen asennuksesta
Tilaat esim. Valostoresta 10w ledvalon. Lampussa on jalka ja pultti kiinnitys. Miinuksen vedät runkoon, akulta pätkä johtoa, sulake, katkaisija ja lampulle. Ja sillä selevä. Lampun johtoihin voi laittaa liittimen niin sen saa nätisti irti kesäksi mutta taitavat nuo ledit olla sen verran kestäviä että eipä niitä vaikuta paljoa irroitella jos ei ole muuten tiellä.
-
- 4WD
- Viestit: 176
- Liittynyt: 06 Joulu 2016 19:50
- Mönkijä:: TGB Blade 550 T3 -16
- Paikkakunta: Loimaa
Re: Lisävalojen asennuksesta
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 3&start=15Ceefmoto kirjoitti:ViiMaxille, KpHr:lle ja JarzaS:lle, tai kelle vaan jolla on omatoimitoteutuksesta kättä pidempää:
Mitenkäs minä voisin "apinoida" ratkaisujanne? Minulla kun ei ole sitä kaverin kaveria, jonka mönkkäristä voisi käydä katsomassa, miten homma käytännössä voitaisiin tehdä, tai miltä toteutus näyttää.
Voisitteko ystävällisesti laittaa vaikka kuvat, tai jotakin mistä meikäläinenkin saisi ratkaisusta selvän?
Auttaisiko?
Voin räpsiä lisää kuvia mistä ja miten virta tulee jos tarvitset?
Re: Lisävalojen asennuksesta
Kiitos Valtra79 kuvista! Monenlaista viritystä pystyt tekemään noin yleisestikin näköjään.
Varsinainen ihmettelyn aiheeni ei välttämättä ole se, miten valaisin itsessään on kiinnitettävä. Riippuen mallista, niin kiinnikkeitä on vaihtelevasti erilaisiin asennuksiin, vaikkapa "takatarakkaan".
Miten on toteutettu nimenomaan kytkennältään vaikkapa se, että pieni 10w ledi kytkeytyy päälle kun laittaa pakin silmään? Mitä tarkoittaa käytännössä että voisin ottaa akulta pätkän johtoa? En haluaisi räplätä mitään peruuttamatonta (
joku muu korjaa perässä kuntoon) kytkennöissä, joka aiheuttaa häiriötä sinne minne ei tosiaankaan pitänyt.
Onko kellään kokemusta ulkopuolisesta asentajasta, tekeekö "mikävaan" autosähköputiikki tällaisia sen enempiä ihmettelemättä? Tai joku mönkkärihuolto?
Varsinainen ihmettelyn aiheeni ei välttämättä ole se, miten valaisin itsessään on kiinnitettävä. Riippuen mallista, niin kiinnikkeitä on vaihtelevasti erilaisiin asennuksiin, vaikkapa "takatarakkaan".
Miten on toteutettu nimenomaan kytkennältään vaikkapa se, että pieni 10w ledi kytkeytyy päälle kun laittaa pakin silmään? Mitä tarkoittaa käytännössä että voisin ottaa akulta pätkän johtoa? En haluaisi räplätä mitään peruuttamatonta (

Onko kellään kokemusta ulkopuolisesta asentajasta, tekeekö "mikävaan" autosähköputiikki tällaisia sen enempiä ihmettelemättä? Tai joku mönkkärihuolto?
- jami85
- Tracks
- Viestit: 1041
- Liittynyt: 14 Huhti 2011 17:21
- Mönkijä:: polaris sportsman 570 EFI -14
- Paikkakunta: Tornio
Re: Lisävalojen asennuksesta
Missäs päin suomen maata sinä asustat??
Tuostako meinaat?? Kyllä siitä pääsee...OHHOH!!!! Viittikkö vettää vinssin tuohon puuhun???
- ViiMax
- Tracks
- Viestit: 4448
- Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
- Mönkijä:: Sp 500
- Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala
Re: Lisävalojen asennuksesta
Varmaan jokin paikka tekeekin missä varustetaan mönkijöitä ja lisävarusteita. Toisaalta saatat säästää pitkän pennin, jos joku kaveri/tuttu tulee "kaljapalkalla" tekemään 
Minä voin kanssa neuvoa/auttaa, asun Nurmijärvellä ja epäsäännöllisesti pyörin myös Itäsuomessa.

Minä voin kanssa neuvoa/auttaa, asun Nurmijärvellä ja epäsäännöllisesti pyörin myös Itäsuomessa.
- Pappi
- Moderaattori
- Viestit: 2311
- Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
- Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
- Paikkakunta: Pohjois-savo
Re: Lisävalojen asennuksesta
Melko varmasti tekee. Tuntiveloitus riippuu korjaamosta ja kannattaa melkein sopia hinta ennakkoon "urakalla", koska peruskytkentä on aika simppeli tehdä.Ceefmoto kirjoitti:Onko kellään kokemusta ulkopuolisesta asentajasta, tekeekö "mikävaan" autosähköputiikki tällaisia sen enempiä ihmettelemättä? Tai joku mönkkärihuolto?
Tuo valon kytkeytyminen esim pakkia käytettäessä vaatii jonkinlaisen kytkimen asennuksen / mönkijän sähköjen selvittelyä. Yksi hyvä vaihtoehto on ostaa laadukas lisävalojen asennussarja ja kytkee sen ohjeen mukaan. Saat valot täysin erilleen mönkijän sähköistä ja mikäli valojen kanssa tulee ongelmia niin vian etsiminenkin on helppoa.
Hankit mieleiset valot eteen ja taakse. Sitten tilanteesta riippuen yksi tai kaksi asennussarjaa. Esimerkki Tässä sarjassa kannattaa miettiä releen asennus sellaiseen paikkaan että kestää kunnolla kosteutta (suojaan katteiden alle ja mahdollisimman ylös). Sarjoja on monenlaatuisia ja tuo nyt oli vain esimerkkinä.
Uskoisin, että pienellä pähkäilyllä sinäkin saat valot asennettua kun ostat laadukkaan asennussarjan valojen yhteyteen. Jos lähelläsi on esimerkiksi IKH:n myymälä niin heillä on aika usein valoja esillä ja myyjän ammattitaidosta riippuen saat kaikki tarvittavat osat yhdestä paikkaa.
Kuten pari käyttäjää on jo kysellyt "missä asut". Uskon että saat täältäkin apuja. Kerran kun tekee kytkennät kunnolla niin ei tarvitse jatkuvasti värkätä.