Narusta käynnistys ???

Keskustelua CF-Moto mönkijöistä
Avatar
pekka ukkonen
2WD
Viestit: 54
Liittynyt: 21 Marras 2006 17:17
Paikkakunta: LOVIISA CF MOTO 500 TL
Viesti:

Narusta käynnistys ???

Viesti Kirjoittaja pekka ukkonen »

OLen Koittanut vetää narusta käyniin mutta ei sitä kyllä oikein jaksa.Onko mulla jokin vika siinä tai teenkö jotain väärin,kun seei oiken tahdo liikkua??? :supz:
harju
2WD
Viestit: 44
Liittynyt: 23 Helmi 2007 20:22
Mönkijä:: CF 500A TL
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja harju »

Kyllähän se voimaa vaatii, kun viissatasta konetta käynnistetään.

Vedä rauhallisesti hivuttamalla yhden puristuksen yli. Ota uusi ote ja vedä sitten voimalla.
jänkhä
Tracks
Viestit: 1581
Liittynyt: 07 Maalis 2007 19:17
Mönkijä:: Can-Am
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jänkhä »

Nimim. Oops:illa on varmasti eniten kokemusta ceffin käynnistyksestä narulla
ja vierestä seuranneena voin sanoa että lähteehän se mut harjotusta tekniikka vaatii :)
Tomppa500
2WD
Viestit: 49
Liittynyt: 14 Helmi 2007 20:29
Paikkakunta: kiuruvesi

Viesti Kirjoittaja Tomppa500 »

Kyllä se lämpimänä lähtee narustaki käyntiin, kylmällä moottorilla voip olla lähtemätä.. 8)
-Cfmoto500A tl-
Avatar
ossi22
2WD
Viestit: 44
Liittynyt: 26 Tammi 2007 09:50
Paikkakunta: eteläsavo

Naru

Viesti Kirjoittaja ossi22 »

Tuo TGB oli kuin tulpaton mopo,herkkä vetää,mutta käymään ei saanu. CF on vähän eri juttu.
Avatar
tzaga
3WD
Viestit: 95
Liittynyt: 28 Marras 2007 17:53
Paikkakunta: eteläsuomi

Viesti Kirjoittaja tzaga »

Kun kävin ostamassa cf ää niin pyysin myyjä näyttämään kuinka lähtee narusta. Myyjä siinä veteli ( vaivalloisesti), eikä lähtenny. Nauratti kun myyjällä hikeä pukkasi. Itse kokeilin kotona niin just ja just ja vikaa kertaa kyl pärkkele
kotona on kivaa
harju
2WD
Viestit: 44
Liittynyt: 23 Helmi 2007 20:22
Mönkijä:: CF 500A TL
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja harju »

Mulle tuli CF narukäynnistys eteen, kun menin koeajamaan peliä.
Myyjällä oli esittelykone ulkona ja pientä pakkasta. Koneella oli tietysti ajettu pieniä koeajopätkiä, joten akussa ei ollut kunnolla latausta.
No se ei sitten lähtenyt napista käymään. Minä totesin, että onhan siinä naru, johon myyjä nauroi ja sanoi kerran kokeilleensa. Tuumasin, että kokeillaan.
Vedin rauhallisesti muutaman vedon, noin niinku herkistääkseni. Sitten ryyppyä ja kunnon ote narusta, veto. Ja eikun koeajolle.

Yksi konsti on vetää ja painaa samalla starttinappia, jolloin starttimoottori osallistuu talkoisiin.

Vetokäynnistys on kyllä tekniikkalaji, voimakaan ei tietysti ole pahasta.
pollekuski
6WD
Viestit: 803
Liittynyt: 15 Tammi 2008 14:49
Paikkakunta: ilmajoki

Viesti Kirjoittaja pollekuski »

kuvitelkaa 800 kone jo tarttee voimaa ja tekniikkaa
Avatar
Jappa
6WD
Viestit: 609
Liittynyt: 09 Kesä 2007 22:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Jappa »

Menee siihen koneen vierelle sille puolelle missä on vetonaru. Löysät vedellää ensin pois eli puristus kohalleen. Sit kaksin käsin silleen et kahva on keskellä kättä ja naru menee nimettömän ja keskisormen välistä toinen käsi samallallailla sinne alapuolelle kahvakäden alle, sitten vaan kumaraan ja voimakas veto kroppaa käyttäen ja käsiä. Noin lähtee 400 Yamaha ainakin ja muutkin, aika kevyesti vielä.
Samaa perustekniiikkaa on käytetty kun poljetaa 1200cm3 ja yli olevia Ameriikan pyöriä sekä Brittejä ja muitakin manuaali käynisteisiä. Elikkä puristus ensin kohdalleen ja sit kunnon rykäsy kroppaa apuna käyttäen.

Jappa
LINHAI TOIMIII VARMASTI...
... ainakin seuraavaan korjaukseen asti ;)
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Jappa kirjoitti:Menee siihen koneen vierelle sille puolelle missä on vetonaru. Löysät vedellää ensin pois eli puristus kohalleen. Sit kaksin käsin silleen et kahva on keskellä kättä ja naru menee nimettömän ja keskisormen välistä toinen käsi samallallailla sinne alapuolelle kahvakäden alle, sitten vaan kumaraan ja voimakas veto kroppaa käyttäen ja käsiä.
Ei onnistu käynnistää kuin ruohonleikkuria. Saat vain tosikipeät sormet kun moisella menetelmällä kokeilet käynnistää.

Aina koneesta kampiakselin kierros sytytyksen yli ja sitten tehokas veto.

Tervetuloa kokeilemaan.

-M-
Viimeksi muokannut MikaR, 02 Maalis 2008 22:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jappa
6WD
Viestit: 609
Liittynyt: 09 Kesä 2007 22:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Jappa »

No ei oo Yamahassakaan :wink: No jos siihen tarvitaa muita kuin...
Mites se sit pitää käynistää sit? Ite ainakin saanut sillee koneet käymään et vetelee tyhjät pois ja sit kunnolla narusta kiinni puristaa sitä kapulaa kunnolla kädessä ja sit laskee narun sisään sinne koppaan eli tulee kunnolla vetoja sen jälkeen vetää eikä meinaa. Tolla sytytys kohdan yli kun vetää ni sit saa vetää ihan turhia vetoja ja sit se vasta potkiikin.

Jappa
LINHAI TOIMIII VARMASTI...
... ainakin seuraavaan korjaukseen asti ;)
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Kiva jos yamaha syttyy, mutta... cfmoto?

Nyt joku heti mittaamaan.

Paljonko on narulla matkaa, että se sytytyskohta sieltä kampiakselin kierrokselta löytyy :)

-M-
Avatar
Jappa
6WD
Viestit: 609
Liittynyt: 09 Kesä 2007 22:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Jappa »

Eikös sitä noin pari kierrosta kelalla ole :D Yamaha sytty miun tekniikalla heti. Meuran tekniikalla saa vedellä kolme kertaa ainakin et Yamaha pärähtää tulille :roll:
Äääh mie vetäännyn ja kokeilkaa se oikea käynnistys tapa Motosta :wink:

Jappa
LINHAI TOIMIII VARMASTI...
... ainakin seuraavaan korjaukseen asti ;)
ramppu
2WD
Viestit: 36
Liittynyt: 03 Maalis 2007 09:23
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja ramppu »

enoni on metsuri ja viime kesänä kun näytin motoa hän vanhana moottorisahamiehenä ( +55) halusi ehdottomasti kokeilla miten lähtee käymään
sanoin että saa koittaa mutta itse en ole ede yrittänyt tosimielellä
meni seisomaan molemmat jalat astinlaudan päälle, pienestä kyykystä lähti vetämään eli otti jalat mukaan vetoon ja veti sen käymään yhdellä nykäisyllä
oli siinä taas meikäläisellä ihmettelemistä että pieni äijä ( 60 kg) näyttää 0,1 tonnin kaverille mistä voima tulee
kyllä mä itsekin sitten sain sen samalla tekniikalla käymään kanssa
kone oli kyllä valmiiksi lämmin eli kylmästarttia en ole kokeillut
onpa kova kone sanoi mummo hohtimista
Hannu
4WD
Viestit: 154
Liittynyt: 01 Marras 2004 21:54
Paikkakunta: Suomusjärvi

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Kai se käynnistyksen idea on että saadaan massa ensin liikkeelle ja pyörivä massa sitten tulee avuksi siihen voimaa vaativaan puristustahdin ylitykseen.
Eli kannattaa vetää ensin hitaasti puristuksen yli ja sen jälkeen sitten voimalla ja vauhdilla käyntiin.
Vastaa Viestiin