Sivu 1/2

Lisävalojen asennuksesta

Lähetetty: 01 Syys 2017 10:07
Kirjoittaja JarzaS
Koneenan on cfmoto cforce 450 efi, T3B traktori.
Lisävaloa pitäis saada tähän eli työvaloa ainakin taakse mutta miksei eteenkin. Led valaisimet mulla on jo olemassa mutta noiden johdotus, mistä kätevimmin sähkön ryöstää? Entä millainen katkaisijan asennus että olis vedenkestäväkin?
Etu olis vielä kun noi syttyis myö peruutusvalona eli saako jostain ulos peruutusvaihteen kytkemisestä?

Re: Lisävalojen asennuksesta

Lähetetty: 01 Syys 2017 12:14
Kirjoittaja jami85
Releen kytkee akkuun ja releestä piuhat valoille ja heräte vaikka parkkeihin ja herätejohon väliin katkaisija. Niin ja tietenki maadotukset runkoon.

Re: Lisävalojen asennuksesta

Lähetetty: 01 Syys 2017 14:04
Kirjoittaja LUCIFER
Meneekai ledit ilman relettäkin , on mitätön virrankulutus että tuskin sulaa paikat.

Re: Lisävalojen asennuksesta

Lähetetty: 01 Syys 2017 14:44
Kirjoittaja gamo500
Rele n. 4e.

Re: Lisävalojen asennuksesta

Lähetetty: 01 Syys 2017 15:05
Kirjoittaja jami85
Valmis johtosarja releineen ja katkasijoineen vajaa kympin

Re: Lisävalojen asennuksesta

Lähetetty: 01 Syys 2017 15:30
Kirjoittaja vaughan
Tuolla aika hyvin käyty läpi kytkentöjä :arrow: http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 30&t=31280

Re: Lisävalojen asennuksesta

Lähetetty: 01 Syys 2017 16:22
Kirjoittaja JarzaS
Kiitos,
Itse kytkeminen ja kytkennän suunnittelu ei ole mulle se kysymys, ton sähköon ja automaation, releiden ym kanssa kun teen töitä päivittäin. Enemmänkin on se kysymys mistä noi ohjaukset saa ryöstettyä ettei tartte etsiessä purkaa koko laitetta turhan päiten. Samoin mistä ja millasta kytkintä tuohon löytyis. Peruutusvaihteelle ei ole merkkivaloa vaan mittaristossa näytetään vaihteen asento kirjaimella. Eli vaihteistolta tai vahdevivulta menee signaali ecuun tai johonkin. Ohjekirjassahan on kyllä kytkentäkaavio mutta on melko pieneen sivuun tuo kuva tungettu, ei siitä saa selvää.
Tuo aikaisempi ketjukin on ihan hyvä mutta on jo aika vanhaa tietoa eikä myöskään tarjonnut mulle mitään kovin uutta.

Re: Lisävalojen asennuksesta

Lähetetty: 01 Syys 2017 16:32
Kirjoittaja jami85
Parkin piuhasta ryöstää.....

Re: Lisävalojen asennuksesta

Lähetetty: 06 Syys 2017 13:51
Kirjoittaja Ceefmoto
JarzaS kirjoitti:Enemmänkin on se kysymys mistä noi ohjaukset saa ryöstettyä ettei tartte etsiessä purkaa koko laitetta turhan päiten. Samoin mistä ja millasta kytkintä tuohon löytyis. Peruutusvaihteelle ei ole merkkivaloa vaan mittaristossa näytetään vaihteen asento kirjaimella. Eli vaihteistolta tai vahdevivulta menee signaali ecuun tai johonkin.
Kiitos keskustelun avauksesta, aihe kiinnostaa itseäkin: haluisin peruutusvalot ja mahdollisesti lisäpitkät kytkettyä omaan mönkkäriini.

Saatko "raportoitua" tänne saitko toimimaan kytkennät ja miten ratkaisit, kiitos? Ehkä joku kuvakin olisi valaisevaa minun kaltaiselle vähemmän kytkentöihin perehtyneelle.

Valitsemasi valaisimen kiinnityspaikkakin kiinnostaa, paikkoja on valittavaksi tietysti erilaisia.

Re: Lisävalojen asennuksesta

Lähetetty: 06 Syys 2017 19:21
Kirjoittaja JarzaS
Toki raportoin. Yritän ensviikolla päästä huoltoliikkeellä käymään jos sais vinkkejä. Peruutus/työvalo olis mullakin ajatuksena. Tärkein pointtihan olis tuosta ryöstöstä tehdä myös jotakuinkin vesitiivis.

Re: Lisävalojen asennuksesta

Lähetetty: 07 Syys 2017 17:38
Kirjoittaja TATOU4S
Sotken tätä kertomalla oman keksintöni lisävaloihin. Laitoin ohjaustankoon ja taakse ledi valot siipimuttereilla kiinni että ne saa helposti kesäksi otettua pois kun niitä ei tarvi. Lamppujen juuressa on rc vehkeissä käytettävät liittimet. Niinku trukkiliittimet mutta pienemmät. Samaan liittimeen voi siis kytkeä pienen lipo akun. Eli valoja voi polttaa kuluttamatta mönkiän akkua jos jotain pitää puuhastella. Näkee laittaa nuotioon tulen :D

Re: Lisävalojen asennuksesta

Lähetetty: 15 Syys 2017 08:54
Kirjoittaja JarzaS
löysin cfmoto-forum.com sivulta huoltomanuaalin pdf-formaatissa. Sen mukaan näyttäis olevan helpoin keino ryöstää peruutusvalon ohjaus ECU:n liittimeltä.
Peruutusvaihteen anturin piuha tulee tuohon ECUlle napaan 8, johtimen väri pitäis olla vaaleanvihreä/ruskea. ECUhan on penkin alla akun vieressä ja siitä on helppo viedä kaapeli perään lampulle. Relekin mahtuu hienosti penkin alle.

En ole sitten oikeasti vielä penkonut tätä laitteesta joten tarkkaavaisuutta jos alatte kytkemään.

Re: Lisävalojen asennuksesta

Lähetetty: 10 Loka 2017 13:40
Kirjoittaja Ceefmoto
JarzaS kirjoitti:Peruutusvaihteelle ei ole merkkivaloa vaan mittaristossa näytetään vaihteen asento kirjaimella. Eli vaihteistolta tai vahdevivulta menee signaali ECU:n liittimelle, josta näyttäis olevan helpoin keino ryöstää peruutusvalon ohjaus. Peruutusvaihteen anturin piuha tulee ECU:n napaan 8. Johtimen väri pitäis olla vaaleanvihreä/ruskea. ECUhan on penkin alla akun vieressä ja siitä on helppo viedä kaapeli perään lampulle. Relekin mahtuu hienosti penkin alle.
Terve,

Mielenkiinnolla odotan, oletko saanut jo noiden vinkkisi (tiivistelmä) perusteella tehtyä jo peruutusvalojen toteutuksen. Mm. teitkö ilman relettä vai sen kanssa, oliko väriyhdistelmä oikea kaavion mukaan, ostitko peruutusvaloon jonkun johtosarjan, vai paketin kaikella tarpeellisella jne.

Kuva kytkennästä penkin alta ja valitsemastasi LED-peruutusvalosta kiinnostavat myös.

Re: Lisävalojen asennuksesta

Lähetetty: 10 Loka 2017 23:39
Kirjoittaja JarzaS
En oo vielä kerenny valoa rakentelemaan. Senverran penkin alta tuota katsoin että pitäis eculle menevä johtonippu purkaa. Suunnitelin jossain vaiheessa aukaisevani katteet vaidevalitsimen ympäriltä ja etsiä liitoskohdan sieltä. Sama johto menee myös vasemman kahvan kytkinboxiin peruutuksen nopeudenrajoittimen kytkimelle. Releen meinaan kyllä siihen laittaa väliin ettei sotke ecun toimintaa.

Re: Lisävalojen asennuksesta

Lähetetty: 11 Loka 2017 19:23
Kirjoittaja ViiMax
Rajakytkin myös turvallinen asentaa, ja eipähän tule kajottua mönkijän omiin sähköihin sekä pelätä, että jokin menee sekaisin.