Moton kääntösäde

Keskustelua CF-Moto mönkijöistä
mtmtm
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 28 Helmi 2007 14:58

Moton kääntösäde

Viesti Kirjoittaja mtmtm »

Uutena moton omistajana moton kääntösäde tuntuu työkäyttöön vähän isolta. Onko iso kääntösäde täysin rakenteellinen ominaisuus vai voiko siihen vaikuttaa jollain järkevänsuuruisilla muutoksilla.
Avatar
J.O.B
Tracks
Viestit: 953
Liittynyt: 30 Tammi 2006 10:55
Paikkakunta: Kirkkonummi. CFmoto Ku-Ra Racing edition.

Viesti Kirjoittaja J.O.B »

Asiasta on ollut juttua palstalla mutta tosiasia on että Moto on hieman kankea kääntymään.
Tarkista ohjauskulmat koska niissä on ollut vähän sanomista, itsellä aikoinaan rupesi kääntymään paremmin kun säädettiin hieman auraavaksi (oli haritusta), lisäksi toisen laiset renkaat auttavat jonkinverran.
-ede, bibe, lude; post mortem nulla voluptas-

Team Ku-Ra
ATV Kalenteri
Avatar
webbert
PeltiHalliKreivi
Viestit: 727
Liittynyt: 12 Marras 2005 21:36

Viesti Kirjoittaja webbert »

Jos käyttösi on työkäyttöä eikä ajettavuudella ole mitään merkitystä, voi aurausta laittaa jopa 30mm. Kääntösäde pienenee metreillä. Kallio kiipeilyssä olen joskus käyttänyt mutta tiellä ei sen jälkeen voi ajaa. Merkistä riippumatta on ohjausgeometria suuniteltu väärin. Sisäkurvin pyörä kääntyy enemmän kuin uloin. Tämä on mönkijässä täysin väärin, asia pitäisi olla päinvastoin, sillä kääntyessä paino tulee uloimmalle renkaalle jota vielä lukkoperä korostaa. Aurausta lisäämällä saadaan juuri ulkokurvin pyörään lisää kääntöä. Helppohan noita olisi modata mutta tolpat on yleensä painealuvalua ja paskamainen saada hitsattua kestäväksi.
möykky
2WD
Viestit: 27
Liittynyt: 03 Kesä 2006 21:57
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja möykky »

4x4 magazine-lehden testissä CF Moton kääntöympyräksi oli saatu 8,2 metriä. Testissä Hondalla paras tulos 6 metriä. Tuo on mitattu ulommaisen eturenkaan ulkokehältä.
Itselläni on Cf moto Goes-merkkinä ja ulkorenkaan ulkoreunasta mitattuna kääntöympyrä oli 6,9 metriä vasempaan päin kääntyessä, oikeaan päin 7,7 metriä. Tuossa testissä oli CF Motolla molempiin suuntiin 8,2 metriä.
Arctic Catilla oli myös suuri ero kääntöympyrässä vas/oik. välillä, vas 6,3 oik. 7,6 metriä.
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Mikähän tuon kääntöympyrän erilaisuuden eri suuntiin mitattaessa voisi selittää?
Back in business
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Stopparit rajoittaa erilailla eri suuntiin. Ei ne osat ole rakettiin tehty vaan mönkijään, joten holkkumaa saattaa esiintyä.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Jos raidetangot on säädetty eri mittaisiksi niin silloin kääntösäde ei ole sama molemmilla puolilla.
Kylätason mönkijäkuski
mtmtm
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 28 Helmi 2007 14:58

Harittaa

Viesti Kirjoittaja mtmtm »

Syy oman motoni huonoon kääntyvyyteen taisi selvitä kun äsken mittasinaurauskulmat. Haritusta 3.5cm tehtaan jäljiltä.
Vastaa Viestiin