Juu, tottakai ennen kuin tekniikan vaihdossa olisi mitään järkeä ni pitää tarkistaa et kaikki kiertokanget, nokat ym on samat.. Mutta sitten siinä ei enää olekkaan mitään järkeä. Sanoinkin et jos ero on vaan esim. sylinterin ja kaasarin vaihdolla joka ei missään nimessä olisi ensimmäinen kerta.. Siksi siitä höpöttelin. Ja jos vaan yhtään TGB on firma joka kehittelee moottorinsa itse niin luulisin että ei ole 400cc ja 500cc välille tehty eri moottorin sisuskaluja. Siinähän ei olisi mitään järkeä. Mutta jos moottorit on jonkulta muulta valmistajalta kopioitu ni varmasti on täysin eri moottorit kyseessä.
Toiseksi jos moottorit olisivat täysin eri maata keskenään ni hintaero ei varmasti olisi vain 1000e... Toi 1000e voitto ei varmasti kata koko 500cc moottorin suunnittelua, valmistusta, piirustuksia, koneistusta ym. Joten oliskohan samat sisukset kyseessä, voi käyttää täysin samaa kaavaa kun vanhoihinkin koneisiin. Helppo rakentaa vanhan pohjalle, sit lyödään vaan vaikka sylinterin halkaisija sen verran isommaksi ja kaasari että saadaan "uudet" tekniset tiedot ja lukemat moottorille. Hintaa 1000e lisää, ja kaikki firmalle päin koska suunniteltu on vaan uus sylinteri.
Saatan ehdottomasti olla täysin väärässäkin, mutta tuo on minun oma erittäin vahva epäilys. Senhän firma tietysti tekee jolla se saa itse mahdollisimman paljon voittoa siten että kuitenkaan siitä ei mene liiaksi rahaa suunnitteluun.
Siis kaikki pätee vain JOS TGB tekee / suunnittelee koneet itse.
Ja maksimi tehoista sen verran että valmistaja kotisivuillaan ilmoittaa:
Moottori: 425 = 21Kw/7000rpm ~28.5hv
525 = 30Kw/6500rpm ~40.8hv
Joten onhan tossa tehoeroa jo prosentuaalisesti aika paljon.
Tosin tziikailin just tarkemmin tota valmistajan sivua.. On siellä eri iskun pituus noissa moottoreissa. 425=69.4mm Ja 525=75.6mm Joten kampiakseli on ainakin siis eri. Joten se siitä hommasta sitten. Ei siis sovi pelkkien helppojen osien päivityksellä.