Blade 425 --->525?? Mielenkiintoista..

Keskustelua TGB mönkijöistä.
Avatar
fka
3WD
Viestit: 111
Liittynyt: 12 Elo 2007 09:12
Mönkijä:: TGB 525 Targetr
Paikkakunta: Espoo

Re: Blade 425 --->525?? Mielenkiintoista..

Viesti Kirjoittaja fka »

Ecu kirjoitti:On se vaan hiano..
Tuohon sitte 27" rinkulaa alle, panssaria yms.. pakolllista hilpetööriä :P

Edit: ei hän tuossa taida kuvan perusteella sopia kovin isot rattaat pyörimään. :-k
Niin ja OT:ksihan tää meni..
Taitaa olla niiden katupelien kanssa nykyään tulla ongelmia renkaiden vaihdon kanssa, isommat ne kyllä voisivat olla.

Ja ei se kai nyt niin OT ole kun aiheen kohteesta vielä kuitenkin puhutaan :)
TGB 525 4x4 | Musta
---
http://www.bikersavenue.com
Avatar
Kömpiäinen
2WD
Viestit: 49
Liittynyt: 24 Kesä 2008 08:00
Mönkijä:: TGB Avenger 500 R
Paikkakunta: Helsinki

Re: Blade 425 --->525?? Mielenkiintoista..

Viesti Kirjoittaja Kömpiäinen »

ÖÖ tota..

eikös katupeli ole kuristettu, kun sen ostaa? :?
Oisko siinä se ihmetys miksei isompi ole vahvempi? :roll:
Olen muuten kade.... :mrgreen: oma 5-satku kuulemma kontissa tulossa vasta... 8)
ex-TGB325 - työmatkajuhtien aatelia(ko?)/500:ko parempi?
...varmasti.
Vatku
4WD
Viestit: 155
Liittynyt: 24 Kesä 2008 21:54
Mönkijä:: TGB 500R
Paikkakunta: Kouvola

Re: Blade 425 --->525?? Mielenkiintoista..

Viesti Kirjoittaja Vatku »

Samassa kontissa lienee myös oma R:ä :) Sit tukkiintuu TGB osio tyhmillä kysymyksillä ja havainnoilla. Melko offia ollunna tää mut annettakoon anteeks kovassa odotuksessa :shock:
Avatar
Ecu
6WD
Viestit: 397
Liittynyt: 18 Marras 2007 16:48
Mönkijä:: ei óle
Paikkakunta: Joensuu

Re: Blade 425 --->525?? Mielenkiintoista..

Viesti Kirjoittaja Ecu »

fka kirjoitti:Taitaa olla niiden katupelien kanssa nykyään tulla ongelmia renkaiden vaihdon kanssa..
Kyllä täällä ainaski kilpi ja isot pyörät sopii olemaan samassa koneessa.. :mrgreen:
kop..kop..Varmaan liputtaavat seuraavaan rengas ratsiaan :roll:

Niin ja kirjottele jotakin hajatelmia tosta vekottimesta, kunhan saat kilometrejä mittariin..
-HUSABERG-
-Näillä, tuosta ja tuonne mennään-
Ex:TGB Blade 425 -wanapii mutaraaseri- :( lähti 21.08.09
Ex: Keeway atv 50cc

http://kuvablogi.com/blog/11516/ <- Päivitys 20.03.09
http://www.ncquads.com
Avatar
Bliz
6WD
Viestit: 681
Liittynyt: 23 Loka 2006 21:40
Mönkijä:: BRP Outlander 800 EFi
Paikkakunta: Helsinki

Re: Blade 425 --->525?? Mielenkiintoista..

Viesti Kirjoittaja Bliz »

Jos rengasratsiaan pääsee niin ei ainakaan tartte millimetri mitalla yrittää mittailla sitä naurettaa 1.6mm urasyvyyttä vaa suoraa pari tuumaa... :D
"Läski" BRP outlander 800 EFi
Avatar
fka
3WD
Viestit: 111
Liittynyt: 12 Elo 2007 09:12
Mönkijä:: TGB 525 Targetr
Paikkakunta: Espoo

Re: Blade 425 --->525?? Mielenkiintoista..

Viesti Kirjoittaja fka »

Pelkän moottorin takia (400cc -> 500cc) en voi vaihtoa suositella, niin paljoa teho ei lisäänny. Lähtee hieman paremmin mut muuten 425 Blade kulki siinä missä tuokin, tosin nyt tuo boksi tuntuu ottavan tuuleen melkoisesti. Tehoputki voi tehdä saman efektin kulkuun ja tulee varmaan halvemmaksi kuin vaihto.

Maantiellä Target tuntuu mukavemmalta ajaa. Ulkonäkö on kivempi. Boksin oston takia lähinnä otin 525 jotta saa vääntöä lisää, vanhassa ei ollut lootaa perässä joten en osaa suoraan verrata sen vaikutusta. Ylipäätään tykästyin vaan Targettiin muuten. Toivelistalla olisi vielä että variaattorista olisi kiva saada vähän kiukkusempi, vastais nopeammin kaasuun. Tehoa ei tietty ole koskaan liikaa, mut se on vanha vitsaus :)

Rajoittimien poisto ei taida TGB:ssä huippuja lisätä, kierrosrajoitin pitää huolen että huiput pysyy samassa. Jaksaa vaan sitten vähän paremmin mennä.
TGB 525 4x4 | Musta
---
http://www.bikersavenue.com
Mönkii
3WD
Viestit: 93
Liittynyt: 12 Syys 2008 22:02

Re: Blade 425 --->525?? Mielenkiintoista..

Viesti Kirjoittaja Mönkii »

Juu, tottakai ennen kuin tekniikan vaihdossa olisi mitään järkeä ni pitää tarkistaa et kaikki kiertokanget, nokat ym on samat.. Mutta sitten siinä ei enää olekkaan mitään järkeä. Sanoinkin et jos ero on vaan esim. sylinterin ja kaasarin vaihdolla joka ei missään nimessä olisi ensimmäinen kerta.. Siksi siitä höpöttelin. Ja jos vaan yhtään TGB on firma joka kehittelee moottorinsa itse niin luulisin että ei ole 400cc ja 500cc välille tehty eri moottorin sisuskaluja. Siinähän ei olisi mitään järkeä. Mutta jos moottorit on jonkulta muulta valmistajalta kopioitu ni varmasti on täysin eri moottorit kyseessä.

Toiseksi jos moottorit olisivat täysin eri maata keskenään ni hintaero ei varmasti olisi vain 1000e... Toi 1000e voitto ei varmasti kata koko 500cc moottorin suunnittelua, valmistusta, piirustuksia, koneistusta ym. Joten oliskohan samat sisukset kyseessä, voi käyttää täysin samaa kaavaa kun vanhoihinkin koneisiin. Helppo rakentaa vanhan pohjalle, sit lyödään vaan vaikka sylinterin halkaisija sen verran isommaksi ja kaasari että saadaan "uudet" tekniset tiedot ja lukemat moottorille. Hintaa 1000e lisää, ja kaikki firmalle päin koska suunniteltu on vaan uus sylinteri.

Saatan ehdottomasti olla täysin väärässäkin, mutta tuo on minun oma erittäin vahva epäilys. Senhän firma tietysti tekee jolla se saa itse mahdollisimman paljon voittoa siten että kuitenkaan siitä ei mene liiaksi rahaa suunnitteluun. Siis kaikki pätee vain JOS TGB tekee / suunnittelee koneet itse.

Ja maksimi tehoista sen verran että valmistaja kotisivuillaan ilmoittaa:
Moottori: 425 = 21Kw/7000rpm ~28.5hv
525 = 30Kw/6500rpm ~40.8hv

Joten onhan tossa tehoeroa jo prosentuaalisesti aika paljon.

Tosin tziikailin just tarkemmin tota valmistajan sivua.. On siellä eri iskun pituus noissa moottoreissa. 425=69.4mm Ja 525=75.6mm Joten kampiakseli on ainakin siis eri. Joten se siitä hommasta sitten. Ei siis sovi pelkkien helppojen osien päivityksellä. :prayer: :Hangman:
I Am,
I Can...
-Can-Am-
Vatku
4WD
Viestit: 155
Liittynyt: 24 Kesä 2008 21:54
Mönkijä:: TGB 500R
Paikkakunta: Kouvola

Re: Blade 425 --->525?? Mielenkiintoista..

Viesti Kirjoittaja Vatku »

Nuita tehoilmotuksia on yhtä monta ku on paikkaa josta katsoo, katsoppas sieltä tegun kotisivulta engine kohdasta josta löytyy ne moottorit tietoineen. Esitteen tiedot on sen 30kw ym. Vai onko ne eri koneita vai mitä häh, jotenkin epäilen että 500:ssa olis 10kw eroa nelisatkuun, kuin myös itse teit. Ne mun aikasemmat pienet erot olivat sieltä engine kohdasta poimittuja, ei myytävän tuotteen tekniset tiedot. Toisaalta miksi laittaa eri tietoja eri kohtiin omille sivuille en tiedä. Penkin kautta kai se on jonkun mentävä :)
Avatar
fka
3WD
Viestit: 111
Liittynyt: 12 Elo 2007 09:12
Mönkijä:: TGB 525 Targetr
Paikkakunta: Espoo

Re: Blade 425 --->525?? Mielenkiintoista..

Viesti Kirjoittaja fka »

Ei tuo tehonkasvu ainakaan käytännössä vaikuta kuin vääntöön. Ei kulje sen kovempaa huippuja. Edelleen seison sen kannalla että pelkän moottorin takia vaihto ei kannata. Ja se että onko Target parempi kuin Blade on jokaisen oma valinta, hyviä molemmat yhtä kaikki. Target tuntuisi tasaisella, asfaltti tai hiekka, olevan mukavampi mutta metsässä (kokeilematta vielä) uskoisin että Blade on parempi johtuen matalammasta rakenteesta ja leveämmistä eturenkaista.

Kyllä toi tehorajoituslaki pitää suurimmat teholaitteeet kadulta poissa, viimeistään sitten kun käry käy. Paha se on selitellä miks rajoitettu laite lentää tutkaan yli 120km/h vauhtia minkä niillä joillain malleilla ilman rajoittimia pääsee. Mutta laki tai ei, mun mielestä katulaitteen pitäisi kulkea yli 80km/h jotta sillä voi ajella myös isoilla teillä. TGB kun ottaa reilu 80km/h niin ajan sillä myös moottoriteitä pitkin. Sekä 425:en että 525:en voima tuntuu riittävän siihen.
TGB 525 4x4 | Musta
---
http://www.bikersavenue.com
Avatar
migu250
Tracks
Viestit: 1270
Liittynyt: 23 Huhti 2007 00:35
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 T3 2013
Paikkakunta: Pohjois-Espoo
Viesti:

Re: Blade 425 --->525?? Mielenkiintoista..

Viesti Kirjoittaja migu250 »

fka kirjoitti:Ei tuo tehonkasvu ainakaan käytännössä vaikuta kuin vääntöön. Ei kulje sen kovempaa huippuja. Edelleen seison sen kannalla että pelkän moottorin takia vaihto ei kannata. Ja se että onko Target parempi kuin Blade on jokaisen oma valinta, hyviä molemmat yhtä kaikki. Target tuntuisi tasaisella, asfaltti tai hiekka, olevan mukavampi mutta metsässä (kokeilematta vielä) uskoisin että Blade on parempi johtuen matalammasta rakenteesta ja leveämmistä eturenkaista.

Kyllä toi tehorajoituslaki pitää suurimmat teholaitteeet kadulta poissa, viimeistään sitten kun käry käy. Paha se on selitellä miks rajoitettu laite lentää tutkaan yli 120km/h vauhtia minkä niillä joillain malleilla ilman rajoittimia pääsee. Mutta laki tai ei, mun mielestä katulaitteen pitäisi kulkea yli 80km/h jotta sillä voi ajella myös isoilla teillä. TGB kun ottaa reilu 80km/h niin ajan sillä myös moottoriteitä pitkin. Sekä 425:en että 525:en voima tuntuu riittävän siihen.
En ole minäkään kokeillut Targettia, oma pelkän katseen avulla myymälässä todennut että Target parempi maastossa (ojan ylitykset ja muu Bladen keula ongelmat poissa). sitä en sitten tiedä kuinka kiikkerä Target on -(miinuksena) paino ihmeen painava on laite paperilla ainakin.

Sitten tuohon moottoriin sen verran, 425 (403cc) vastaan 525(503cc) tuskin nopeuksissa kilvellisinä ero jos on niin 5km/h? mutua.
Maalais järjellä ajatellen 500:n kone kestää pidempään kuin 400:n, syynä koneen ei tarvitse kiertää eikä muutenkaan rasittaa itseään niin paljon kuin 400:sen.

Samasta syystä sitten luulisi että huoltoväli pitenee.
Nämä siis silloin kun, kilvet perässä. Maasto mallien kanssa onkin loru sitten erikseen mutta luulisi että isompi sielläkin "säästyy" paremmin. Tosin bensan kulutus isompi. Maastossahan ei nopeudella pröystätä vaan teholla ja väännöllä.
Can-Am 500 T3 -13 Viper Red, MAXia
EXäCan-Am 500 -08 Viper Red http://www.youtube.com/user/migu250
http://migu.kuvat.fi/kuvat/
[url=http://www.uudenmaanmonkijat.fi%20url]Uudenmaan Mönkijät ry[/url], EMK Espoon Kolmperässä HUOM KULMAKORVESSA
dacool
4WD
Viestit: 121
Liittynyt: 26 Maalis 2009 17:02
Mönkijä:: Can-Am 650 XT TL
Paikkakunta: Helsinki

Re: Blade 425 --->525?? Mielenkiintoista..

Viesti Kirjoittaja dacool »

migu250 kirjoitti:
En ole minäkään kokeillut Targettia, oma pelkän katseen avulla myymälässä todennut että Target parempi maastossa (ojan ylitykset ja muu Bladen keula ongelmat poissa). sitä en sitten tiedä kuinka kiikkerä Target on -(miinuksena) paino ihmeen painava on laite paperilla ainakin.
Mun tietääkseni sitä painoa pitää olla, että saa rekisteröityä kahdelle. Ensimmäisiä kiinan tönkijöitä ei saatu rekisteröityä kahdelle, sen takia ku ei massat riittäny. Ainaki näin oon ite asian ymmärtäny, saatan olla vääräs.
Avatar
Kömpiäinen
2WD
Viestit: 49
Liittynyt: 24 Kesä 2008 08:00
Mönkijä:: TGB Avenger 500 R
Paikkakunta: Helsinki

Re: Blade 425 --->525?? Mielenkiintoista..

Viesti Kirjoittaja Kömpiäinen »

Ääh, en ala! :-X
Tahtoo ison avenkerin ja heti! Blade-noppeli vaihtoon... :badgrin:
Odottavan aika on tänä vuonna paljon pidemmän tuntuinen. :(
ex-TGB325 - työmatkajuhtien aatelia(ko?)/500:ko parempi?
...varmasti.
Vatku
4WD
Viestit: 155
Liittynyt: 24 Kesä 2008 21:54
Mönkijä:: TGB 500R
Paikkakunta: Kouvola

Re: Blade 425 --->525?? Mielenkiintoista..

Viesti Kirjoittaja Vatku »

Sama vika täällä, varsinkin ku ei oo mitään vehjettä alla nyt. Eikös ne ens viikon lopulle luvannu. Saadaan avengerit tielle :)
Avatar
fka
3WD
Viestit: 111
Liittynyt: 12 Elo 2007 09:12
Mönkijä:: TGB 525 Targetr
Paikkakunta: Espoo

Re: Blade 425 --->525?? Mielenkiintoista..

Viesti Kirjoittaja fka »

Lähettäkääs vähän ensi tuntumia kun saatte ne Kostajat liikenteeseen. Näytti aika kivalta laitteelta sekin.
TGB 525 4x4 | Musta
---
http://www.bikersavenue.com
Vatku
4WD
Viestit: 155
Liittynyt: 24 Kesä 2008 21:54
Mönkijä:: TGB 500R
Paikkakunta: Kouvola

Re: Blade 425 --->525?? Mielenkiintoista..

Viesti Kirjoittaja Vatku »

Jaa tuli postia että 9.6 vasta ois kontti hesassa, uutinen joka alko janottaa. Ja janottaa edelleen. Kyllä meitä Kömpiäisen kanssa nyt rankastaan. :evil: On tulossa teguun siihen malliin kilometrejä että pitänee tehdä joku ajopäiväkirja tai jotain, vaikka sitten kuvablogin puolelle tai johonkin, jos täällä niitä ei suvaita :)
Vastaa Viestiin