TGB Blade -Viat-

Keskustelua TGB mönkijöistä.
Avatar
JJR
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 07 Loka 2012 17:00
Mönkijä:: TGB blade 425
Paikkakunta: Raasepori

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja JJR »

ViiMax kirjoitti:
JJR kirjoitti:Ekoja kertoja tullut 425 kanssa möyrittyä maastossa, hetken pääsee möyrimään,niin syttyy lämpötilan varoitusvalo.
Flekti ei siis lähde pyörimään,testasin että toimii. Tarkistin myös että jäähdyttimen ylänurkassa olevaan anturiin tulee jännite ja johdot yhdistämällä lähtee
flekti huutamaan. Eli flektin anturi rikki.
Kysymys kuuluu, mikä kierre mahtaa olla flektin anturissa,voisi ostaa tilalle uuden?
Helpoimmalla pääset kun tilaat modularboxilta alkuperäisen anturin.

Vinkki: Anturia ei saa kiristää liian tiukkaan koska se tiiviste antaa muuten periksi, tyhmältä kuullostaa, mutta kiristys samoin kuin öljynsuodatin eli käsikireyteen :!:
Kysy samalla ohjeet jäähdytinjärjestelmän ilmaukseen kun vaihdat sen, jos sinne jää ilmaa niin moottorin lämpötilan merkkivalo alkaa vilkuttaa itsekseen ajossa tai jää palamaan jatkuvasti.
Uusi anturi tilattu modularilta, suht suolanen hinta-42e ja postit päälle.
Jos jollain kiinnostusta/tarvetta uudelle anturille,niin kierre on m10x1 .itse en nopealle etsinnällä löytänyt mistään autosta sopivaa anturia...
Avatar
anttisku
6WD
Viestit: 507
Liittynyt: 11 Heinä 2010 22:52
Mönkijä:: Cf Moto 800 Terralander

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja anttisku »

Hajosihan se moottori sit viimeinkin =D> Tänään olin pojan kanssa Järvenpäässä huruttelemassa ja liikennevaloista lähtiessä veto hiipui ja perään kolinan saattelemana tien sivuun. Puristukset ainakin jossain muualla ja vetonarusta kokeilemalla aika hengetön tunnelma. Onneksi ei kukaan ehtinyt vielä ostaa tätä pois kun oli myynnissäkin. Sikäli mielenkiintoista meinaan tätä vehjettä on ainakin huollettu viimeisen päälle ja nyt sitten kilahtaa :shock: Jätin tutulle korjaamolle kuitenkin nyt tutkittavaksi mitä sieltä on mennyt. Epäili ainakin parhaaksi vaihtoehdoksi uuden moottorin etsimistä. Vinkatkaa jos jossain olisi jouten 403cc TGB:n moottori muualla kuin Modularboxissa!
Taidan myydä konevikaisena tämän ketä kiinnostaa remontti.
Viimeksi muokannut anttisku, 20 Loka 2012 16:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Shineray Stixe 250
Tyscon Street 250
Linhai 260 SS
Rally 250
TGB Avenger 400
SMC 250 exä
Polaris Sportsman 300
2 x TGB Blade 250
Outlander 400 Max
Dinli 450
Arctic Cat XC 450
Goes 625i


Uudenmaan Mönkijät ry
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

anttisku kirjoitti:Hajosihan se moottori sit viimeinkin =D> Tänään olin pojan kanssa Järvenpäässä huruttelemassa ja liikennevaloista lähtiessä veto hiipui ja perään kolinan saattelemana tien sivuun.
No voi rähmä, aikas paljon sullakin on vissiin huolto-osiin yms mennyt rahaa ja sit koko laitos kosahtaa :doubt: Ilmottelehan tänne kun selviää mikä hajos, juu todennäköisesti saapi uutta konetta alkaa etsimään - kuulostaa hieman isommalta vialta.
hartman
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 18 Joulu 2012 22:49

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja hartman »

Tällä viikolla kävin ostamassa TGB Blade 550 Traktorimönkijän. n 3h. käyttöä ja vaihteet hyppäsi niin ettei pakkia saanut päälle. Vaihteet ollut koko ajan tosi hankala saada päälle. Modularboksissa sanoivat ettei saa käyttää liikaa voimaa vaihteita vaihtaessa ja pitäisi vaikka sammuttaa virrat ja kokeilla käynnistää uudelleen. No tänään taas kaivoin mönkijän (kylmästä)tallista ja tein vähän lumitöitä. 20-30 kertaa sai yrittää vaihtaa vaihdetta ennen kuin onnistui samoin sammuttaessa paloi N merkki kone sammui ja käynnistyi mutta kaasua painaessa lähti taakse päin. Onkohan muilla ollut ongelmia vaihteiden kanssa? Vaihteiden vaihtuvuus paranee kun kone on ollut päällä 10-15min. Jarrua painan ja katson kierrosten olevan 1400-1600 välissä ja muutenkin koitan tehdä vaihteiden vaihdon rauhallisesti.
Avatar
stequ78
Tracks
Viestit: 998
Liittynyt: 29 Tammi 2011 08:21
Mönkijä:: Mönkkäri myyty :)
Paikkakunta: Porin kylä

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja stequ78 »

On ollu molemmissa teguissa sama juttu mitkä mulla on ollu kylläkin vaihteiden veetuilu johtunu molemmissa liian korkeasta tyhjäkäynnistä kun vaihdetta koittaa vaihtaa ja sitte lopuks joku on liikahtanut sen verran ettei pakkia ole saanu päälle enää lainkaan, niitä vipuja on helppo säätää, ovat kuin raidetankoa säätäis, kattoo vaan ensin vaihdekepin missä kohdin on ja sitte kattoo koneen kyljestä missä kohdin on siirtäjävipu sen jälkeen säätää niitä vivustoja haluttuun suuntaa jne. Vähän vaikee näin selittää mut jos kerran mä oon osannu säätää niin ei se voi olla vaikeeta kun tutustuu niihin rensseleihin.
So give me this and give me that smother me. And give me some of that bad stuff...
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

hartman kirjoitti:Vaihteet ollut koko ajan tosi hankala saada päälle.
Juu vaihteiden vaihto ainoastaan joutokännillä eli n.1400rpm. Itse säädin omasta 550bladesta tangot vielä enempi kohilleen, helpon säätää kun katsoo siitä mittariston vaihdenäytöstä samalla kun liikuttaa keppiä.

Toki sulla on uutuuden jäykkyyttäkin niissä, jos otat katteet auki niin rasvaa koko vivusto reilusti käyttäen esim. sprayvaseliinia (esim.HHS2000) ja ruiki sitä kaikkiin kohtiin mitkä liikkuvat kun vaihdetta vaihtaa.

Kuulostas toi sun vika siltä että vaihdevivusto ei ole 100prosenttisesti kohdallaan, ja niinkuin stequ jo mainitsikin niin säätö on helppo. Onhan sulla oikea öljymäärä koneessa ? Jos sitä on liikaa niin vaihteiden käyttö kangistuu. Oikea öljymäärä tarkistetaan moottori lämpimänä ja dipataan tikku siihen koloonsa, tikkua ei kierretä kiinni asti !
hartman
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 18 Joulu 2012 22:49

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja hartman »

Modularboksissa käytin mönkijän jonka jälkeen vikaa ei ole ilmaantunut. Tosin vieläkin vaikea saada vaihde pois pakilta. Pitää kohta viedä 200km. huoltoon niin voisi kertoa sille huoltajalle ongelmasta. Sehän saattaisi neuvoa sen vaihteiston säädössä ihan sisätiloissa :)
Koko ajan kattonut että tyhjäkäynti ok. Öljyjä en ole katsonut kun on niin tuore vekotin.
Pitää jossain vaiheessa tutustua töhön mönkkäriin myös katteiden alta kunhan nää kelit vähän lämpenisi. Ostin pääasiassa mökille metsätöihin ja tien kunnostukseen ym. Pitää ajella noi sisään ajot täällä etelässä ennen kun lähden viemään mökille.
tattorimiäs30
Noppeli
Viestit: 23
Liittynyt: 28 Helmi 2012 19:33
Mönkijä:: TGB blade 550 irs T3

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja tattorimiäs30 »

Vinssin läpipultit olivat löystyneet ja pudonneet,lenteli osat pitkin hankea lumitöitä tehdessä.onneksi löysin kaikki osat.
Itselläni auttaa vaihteiden päällemeno kun pikkaisen liikauttaa mönkiää kaasulla,jos ahristaa.TGB traktori
Avatar
Nege
6WD
Viestit: 895
Liittynyt: 05 Kesä 2010 15:51
Mönkijä:: Räyhä Reino
Paikkakunta: Kirkkonummi

Blade 550 IRS LT -10 etuperätuho

Viesti Kirjoittaja Nege »

Laitan tänne jotta muutkin osaisi varautua.

Tuttava hommasi jokunen viikko takaperin käytetyn blade 550:n.
Laitteella kuuleman mukaan ajettu pääsääntöisesti vain tiellä. Huoltohistoriakin pitäisi olla ok.
Mittarissa n. 3000km ja tuttava ajanut vain n. pari sataa.

Meno katkesi kotipihalla kun loppui veto liikkeelle lähdettäessä.
Syyksi löytyi irronnut etuperä ja tuhoutunut etupään ulostuloakselin laakeri.

Muutama kuvatus tuhoista.

Etuperän päällä muutama nirhauma kun on päässyt elämään pedissään.
Kuva

Perän alapuoli, perän kiinnityspulteista etummainen sormikireydessä. Huomaa pedin jämä.
Kuva

Ja sama toiselta puolen.
Kuva

Perän peti. Tai se mitä siitä on jäljellä.
Kuva

Ja toiselta puolelta.
Kuva

Etummaisen ulostuloakselin laakeri, tarkemmin jämät.
Kuva
Kuva
Kuva

Etummainen ulostuloakselikin oli kuulemma mennyt banjoksi viimeisimpien uutisten mukaan.

Oletettavasti kaiken pahan on aiheuttanut löystynyt etuperän kiinnityspultti.
Perä päässyt elämään väsyttäen pedin ja lopulta repinyt ulostuloakselia.

En ota kantaa missä ja miten huollettu. Kuka viimeeksi tarkastanut pulttien kireydet ja missä.
Tai kuinka on nelivetoa käytetty.

Laitan tämän tapauksen tänne jotta muistetaan itsekkin tarkastella pulttien kireyksiä.
Varsinkin käytettynä ostetut vehkeet kannattaa käydä itse huolellisesti läpi ja varmistaa aika-ajoin muutenkin ettei palikat lähde kävelemään.
http://www.uudenmaanmonkijat.fi

Ex: Derbi DXR250 -05 "pikkumusta"
Ex: TGB "Tekele" Blade 425 4x4 -07
Ex: Can-Am "Rekku" Renegade 800H.O. -08
ToniR81

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

-
Viimeksi muokannut ToniR81, 01 Syys 2013 01:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
linna
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 19 Touko 2012 14:01

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja linna »

Onko muilla tehnyt sellaista, et ajossa 45km/h > alkaa nypyttään niinku variaattori irrottais välillä. Sellanen tunne et menis hetkeks aina vapaalle !?!
Tehnyt nyt hetken aikaa ja tuntuis pahenevan kokoajan.
Pena49
3WD
Viestit: 83
Liittynyt: 05 Tammi 2013 10:47
Mönkijä:: Ex mönkkä TGB Blade 450
Paikkakunta: Espoo

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja Pena49 »

Onko mahdollisesti vaihteiden siirto tahmeaa ja epämääräistä?
Ittellä oli jokin aika sitten samaa, ajaessa heitti vapaalle ja sitten taas loksahti vaihde päälle. Teki sitä auratessakin. Muutenkin vaihteet menivät huonosti päälle.

Katteet pois, vaihteensiirtäjän niveliin spray öljyä ja tärkein: Se vivuston oikean ja vasemman puolen yhdistävä akseli bensatankin alla oli kaiken pahan alku. Sen molempiin päihin reilusti öljyä ja vaihteiden siirtelyä. Alkoi loksahtelemaan kevyesti ja tarkasti vaihteet päälle.

Ihmetyttää kuinka se siirtomekanismin tärkein akseli on noinkin kehnosti tehty. Siinä olisi mielestäni kuulalaakeroidun, hyvin suojatun akselin paikka. Kun vielä on niin hankalassa paikassa. Mielestäni kohtuutonta riisua katteet vain voidellakseen vaihteensiirtojärjestelmä.
Viimeksi muokannut cotcot, 17 Helmi 2013 23:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Viestiä on turha lainata jos vastaa/kirjoittaa heti perään. Turha lainaus poistettu.
linna
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 19 Touko 2012 14:01

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja linna »

Juu vaihteiden siirto on kankeaa ja välillä ei tahdo saada vaihdetta millään päälle. !

Mut nyt lakkas startti toimimasta.
Rele naksuu ja releen piuhat kuumenee mut startti ei pyöri.
Tarkastanu ne jarrujen anturit ja öljynny ne. Ne on ok.
Muutaman kerran startti pyörähti, piti ihme rohinan ? Niinku olis hammaspeikko käyny tai jotain.
Laitteella ajettu kumminkin vasta n500km.
Pena49
3WD
Viestit: 83
Liittynyt: 05 Tammi 2013 10:47
Mönkijä:: Ex mönkkä TGB Blade 450
Paikkakunta: Espoo

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja Pena49 »

Turha lainaus poistettu

Kun kerta rele naksuu, niin ei ole vikaa jarrujen antureissa, ovat ok, kuten olet todennutkin.
Tuo piuhojen kuumeneminen voisi johtua oikosulusta jossain ennen starttia, elikkä startin ja releen välillä johto kuoriutunut ja ottaa runkoon. Voisi olla yksi mahdollisuus.

Se startin rohina voisi olla jokin mekaaninen vika, mutta mielestäni voisi johtua myöskin epämääräisesti katkovasta herätevirrasta.

Noilla kilometreillä ilmeisesti takuu vielä voimassa. Kannattaisi heittää myyntiliikkeen murheeksi vian selvitteleminen.
Viimeksi muokannut vaughan, 18 Helmi 2013 14:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Turha lainata edeltävää viestiä
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Pena49 kirjoitti:Ihmetyttää kuinka se siirtomekanismin tärkein akseli on noinkin kehnosti tehty. Siinä olisi mielestäni kuulalaakeroidun, hyvin suojatun akselin paikka.
Ei siinä siirtomekanismin akselissa mitään vikaa ole muuta kuin paikka, eli suoraan pakoputken alkukäyrän yläpuolella. Itse rakensin siihen aikoinaan rasvanipan, mutta saa olla koko aika tuuppaamassa lisää vaseliinia kun kuuma pakoputken alkukäyrä polttaa rasvat sieltä sisältä. Vivustoa ja akselia voidellessa kannattaa käyttää kunnon sprayvaseliinia esim HHS2000, HHS5000 ,ne kestää siellä pidemmän ajan joten ei tartte viikottain katteita irrotella ja crc:tä olla törkkimässä :wink:
Vastaa Viestiin