TGB Blade -Viat-

Keskustelua TGB mönkijöistä.
Avatar
JJR
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 07 Loka 2012 17:00
Mönkijä:: TGB blade 425
Paikkakunta: Raasepori

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja JJR »

Nege kirjoitti:Oletettavasti sinulla vanhempi malli, missä magneeton roottorin magneetit paljaana.
Vanhassa tegussa oli myös yksi magneetti murentunut.
Jos hommaat uuden niin saat päivitetyn mallin missä magneetit peitetty. Pitäisi olla kestävämpi malli.
Jos b-osa on vanhempaa mallia niin saattaa sama vika tulla uudestaan.
Juu vanhemman mallinen tosiaan, magneetit paljaana.
Modularboxissa ei ollut b-osana tarjolla, tilasivat semmosen hyllyyn.

Mutta jos jollain on tarjota b-osaa,niin sellainenkin kelpaisi omiin tarpeisiin. yv:tä voi pistää :wink:
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Mitäs tuolle staattorille tulee hintaa ?
Avatar
JJR
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 07 Loka 2012 17:00
Mönkijä:: TGB blade 425
Paikkakunta: Raasepori

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja JJR »

Olisko ollu 250-300 väliin...
Viimeksi muokannut cotcot, 07 Syys 2013 06:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy: Lainaus poistettu.
samsan
4WD
Viestit: 208
Liittynyt: 05 Huhti 2010 12:17
Mönkijä:: TGB Avenger 400
Paikkakunta: Tampere

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja samsan »

:( Nyt si poksahti tegusta kone. noin 10 000 ajettu. Ajaessa kuulu kova pamaus ja kone sammu. Hetken koneesta kuulu kilinää ja kolinaa ja siihen jäätiin. Kuva

Päätin si avata koneen yläpäästä ja heti kannen avattua tuli muutama kirosana kun venttiilikoppa täynnä öljyä ja jäähdytinnestettä. Sit kyllä päätin että laskempa öljyt ja katton miltä öljyt yleensäkkin näyttää.

Kuva

Ei vissiin tarvii paljoo selitellä mitä löyty ku kuva kerto kaiken.

Koneen yläpäästä en mitään jäähdytinnestettä isompaa vikaa löytäny joten pakko mennä syvemmälle ettimään syyllistä. Päätin sitten tehä tälläsen ratkasun.

Kuva

Aika näky nähä tegu tossa kunnossa.
Kirjottelen sit joskus lisää kun saan tietää mitä kaikkee meni ku saan koneen pöydällä osiin. Huoltaa ehdin vaan viikonloppusin ja en edes kaikkina, joten hetki voi kestää ennen ku jatkoa tulee...
Kaiken minkä huollamme, sen myös korjaamme
samsan
4WD
Viestit: 208
Liittynyt: 05 Huhti 2010 12:17
Mönkijä:: TGB Avenger 400
Paikkakunta: Tampere

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja samsan »

Osaiskohan joku viisaampi sanoo vinkkiä millä sais vauhtipyörän irti? Loppuu voimat ja järki. vai mitä kautta kantsis kampiakselille mennä?
Kaiken minkä huollamme, sen myös korjaamme
Avatar
Nege
6WD
Viestit: 895
Liittynyt: 05 Kesä 2010 15:51
Mönkijä:: Räyhä Reino
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja Nege »

Ulosvetotyökalulla. On meinaan aika julmetun kovaa kiinni. (sikälimikäli tarkoitat vauhtipyörällä magneton roottoria)
http://www.uudenmaanmonkijat.fi

Ex: Derbi DXR250 -05 "pikkumusta"
Ex: TGB "Tekele" Blade 425 4x4 -07
Ex: Can-Am "Rekku" Renegade 800H.O. -08
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Nege, tai oikeastaan kuka vaan tgb-guru neuvoja tarttis, elikkäs tutun 525 blade startti ei käynnistä konetta.
Startti otettu irti ja avattu, aivan puhas ja ok sisältä. Pyörittää suoralla virrallallakin nätisti. Mutta kun laittaa startin kiinni koneeseen niin pyörittää kyllä samalla tavalla ihan normaalisti, mutta kuullostais että ei pyöritä konetta ???

Onko tämä tegun startti semmonen ns. kiinteää mallia eli on kokoajan startin hampaat kehällä vai miten toimii ? Vetokäynnistin toimii myös normaalisti ja kun sitä kiskoo niin kehä myös pyörii johon startin hampaat tulee. Miten voi olla mahdollista että kuullostaa startin pyörittävän ns. tyhjää vaikkakin hampaat pyörii.

Akku on lähes uusi ja ladattu täyteen, solenoidi toimii myös ja naksuu joka startista, solenoidi myös kokeiltiin ohittaa, mutta ei sekään tilannetta muuttanut..Mikäs on homman nimi ?
Avatar
Nege
6WD
Viestit: 895
Liittynyt: 05 Kesä 2010 15:51
Mönkijä:: Räyhä Reino
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja Nege »

Hieman viittaisi yksisuuntalaakeriin.

Startti on jatkuvassa yhteydessä magneton roottorin takana olevaan yksisuuntalaakeriin joka junttaa kiinni startatessa ja pyörittää kampiakselia.
Koneen käydessä yksisuuntalaakeri luistaa kampiakselilla jottei startti pyörisi koko ajan mukana.
Nyt jos laakeri on kulunut eikä nappaa kunnolla kiinni niin silloinhan ei veto välity kampiakselille.
Saattaa myös olla väliratas tohjona jolloin ei veto välity yksisuuntalaakerille.

Tuolla oli jotain tarinaa kyseisestä ongelmasta.
http://www.sammysatv.com/keskustelu/vie ... e&start=15

Vetostartilla kone pyörii koska sillä on oma yhteytensä kampiakselille.
http://www.uudenmaanmonkijat.fi

Ex: Derbi DXR250 -05 "pikkumusta"
Ex: TGB "Tekele" Blade 425 4x4 -07
Ex: Can-Am "Rekku" Renegade 800H.O. -08
Keelay
2WD
Viestit: 49
Liittynyt: 04 Tammi 2013 10:24
Mönkijä:: Can Am outlander
Paikkakunta: Iitti

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja Keelay »

;ulla oli tuo sama ongelma jokin aika sitten.. Startti pyöri näisti, mut se olikin ainoa joka pyöri (paitsi silmät päässä) Ja vika oli juurikin tuossa yksisuuntalaakerissa. Se vaihdettiin uuteen ja taas pyörii, kaikki :)
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Juups, problem solved, elikkäs sama yksisuuntalaakeri oli tässäkin sökönä. Kiitoksia vielä Negelle tiedoista =D>
samsan
4WD
Viestit: 208
Liittynyt: 05 Huhti 2010 12:17
Mönkijä:: TGB Avenger 400
Paikkakunta: Tampere

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja samsan »

Juu elikkäs nyt sain si koneen auki. lohko halki ja kampiakseli osina. Jakoketju poikki ja laakerit tuhoutunu. Onneks espoosta löyty vähän ajettu samnmoinen kone kohtuu hintaan niin tilasin si kokonaan uuden mötin. Aika rajalle mentiin rahallisesti oisko kannattanu vaan hylätä koko kömpijä. ](*,)
Kaiken minkä huollamme, sen myös korjaamme
Karo
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 07 Huhti 2013 21:33
Mönkijä:: Tgb Blade 1000eps pro
Paikkakunta: Helsinki

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja Karo »

Tgb Blade 450 se irs vm.2011 on kyllä ollut hintansa arvoinen vekotus. Ei ole tienpäälle jättäny, muutamia pikku ongelmia mitä huomannu tuommoisen 4500km aikana niin
-Jännitteensäätäjän ja johtosarjan välisen liittimen hapettuminen. Siitä johtuneet latausviat.
-Etuperänlukon vaijerin säädöt päin peetä josta johtui etuperän paukahtelu, ei siis kytkeytynyt kunnolla. Ei tavallaan vika, vaan ihan säätö pielessä kun kasattu.
-Etu-tukivarsien ala/yläpallojen nopea väljistyminen.
-Flektin lämpöanturin vika.
Toistaiseksi päässyt erittäin vähällä käsien paskaamisella. Noin 1/4 matkasta ajettu mettässä ja on revitty runkoja mettästä perässä, upotettu penkin reunaa myöten suohon ja jne. Suurempaa odotellessa... :D
Uudenmaan Mönkijät Ry
Karo
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 07 Huhti 2013 21:33
Mönkijä:: Tgb Blade 1000eps pro
Paikkakunta: Helsinki

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja Karo »

Kannattaa näköjään muistaa kiristellä aina välillä pultteja. Itsellä oli hävinny yksi kolmesta venttiilikopan pultista..Että näin.
Uudenmaan Mönkijät Ry
samsan
4WD
Viestit: 208
Liittynyt: 05 Huhti 2010 12:17
Mönkijä:: TGB Avenger 400
Paikkakunta: Tampere

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja samsan »

Vähän jääny kirjottelu vähemmälle. Tosiaan mönkkäriin tuli vaihdettua koko mötti. Uudella koneella ajelin varmaankin 40km ja siinä ajassa oli 4 käynnistystä, niin ykssuuntalaakeri otti ja lopetti. Ei muuta ku huoltoon ja modularbox hoiti takuuna vaihdon. Huollossa tosin kesti melko pitkään (sellanen 2kk) ku ei ollu sopivaa ulosvetäjää huollolla ja sellasta si odoteltiin jostain sorvaamolta x. ](*,) Lisäks huollolla unohtu tai ei osannu ilmata jäähdytinjärjestelmää. #-o Ei ollut siis espoon huolto vaan tampereen. Ilmasin sit itte.
No sain koneen takasin ja ajelin sellasset 30km ja kesken ajon kuuluu kova pamaus ja se ol siinä. :axe: Sähköstartti ei sanonu mitään ja si kokeilin vetää narusta että pyörähtääkö yhtään niin jäi kahva ja 7cm narua käteen. Naru oli siis jo poikki, sillä mun voimilla sitä ei meinaa poikki vetästä. Nyt oli si narukäynnistys ottanu kesken ajon kiinni. Avasin narukäynnistyksen kopan ja huomasin että sen sisällä ei ollut yhtäkään ehjää osaa. Ei edes se koppa. Ei muuta ku sisuskalut pihalle ja kopan raato paikoilleen ja sähköstartilla käyntiin. No soitto modularboxille ja uus narukäynnistin oli seuraavana päivänä postissa. =D> Josko ny si loppus nää moottori ongelmat.
Kaiken minkä huollamme, sen myös korjaamme
polonen
Noppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 12 Huhti 2014 12:11
Mönkijä:: TGB blade 425
Paikkakunta: vihti

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja polonen »

tulipahan hommattua blade 425 2006

mikäköhän piru tuossa vasemmassa takajarrussa on ku jää jumiin eikä palauta.
mäntä kyllä liikkuu helposti mutta on pirun raskas puristaa sisään.
onkohan tuossa takimmaisessa jakotukissa joku takaiskuventtiili jos letkut ois väärin kytketty....... :doubt:
Vastaa Viestiin