TGB Blade -Viat-

Keskustelua TGB mönkijöistä.
pellari
Noppeli
Viestit: 23
Liittynyt: 01 Joulu 2014 16:29

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja pellari »

Ei välttämättä oikee paikka tavaran etintään mutta kysyn kuitenkin kun varmaan nopeiten vastaukse saan. Olisko kellään tuommoseen TGB blade 550SL 2011.vm niin vedenlämön anturia?
seatts
6WD
Viestit: 449
Liittynyt: 22 Syys 2007 18:35
Paikkakunta: Sauvo

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja seatts »

No nyt tais hajota oma Tegu 425 Blade hajota, yhtäkkiä kesken sladittelun tippui neliveto pois päältä eikä lähde enää päälle uudestaan.
Sen verran kaverin kanssa katsottiin että se tappi mitä vaijeri liikuttaa ei mene sinne sisälle, nosturilla nähtiin ei purettu vielä enempää.

Mikähän siinä mahtaa olla vikana, onko kokemuksia?

Koneella ajettu n. 1800km/150h.
Can am Outlander 1000 xt-p -15
ex Polaris Sportsman SP 570 eps -15
ex TGB 425 TL -07
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Liikkuuko se tappi ylipäätänsä kun vääntää siitä 4wd/2wd -kytkimestä ?
seatts
6WD
Viestit: 449
Liittynyt: 22 Syys 2007 18:35
Paikkakunta: Sauvo

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja seatts »

Ihan muutaman millin liikkuu, mutta ei saatu sitä liikkumaan sisäänpäin edes ruuvarilla vääntämällä.
Can am Outlander 1000 xt-p -15
ex Polaris Sportsman SP 570 eps -15
ex TGB 425 TL -07
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Onko mahdollista että vika on vaijerissa ? Jäässä, jumissa ? Sen holkin liikerata ei todellisuudessa ole kovinkaan suuri, en tarkkaan muista mutta puhutaan enempikin milleistä kuin senteistä.

Kokeiles avata siitä 4wd/2wd-vaijerin varresta sitä säätöä ja anna vaijerille "lisää siimaa" eli tällätavoin voit testata onko se vaijerista kiinni vaiko ahistaako siellä etuperässä jokin ettei tappi mene tarpeeksi syvälle. Kurkkasitteko onko etuperän kuoret kumminkin ehjät? Kuuluko mitään pamausta tai epämääräistä ääntä kun neliveto pomppas päältä pois ?
seatts
6WD
Viestit: 449
Liittynyt: 22 Syys 2007 18:35
Paikkakunta: Sauvo

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja seatts »

Ei vaikuttaisi olevan vika vaijerissa kun se liikkuu ihan hyvin, silloin kun katkaisin on 4wd asennossa niin se liikkuu ns. Tyhjää kun se tappi ei mene edestä pois riittävästi, 2wd asennossa se on samantuntuinen napakka kuin on aina ollut.

En ainakaan huomannut että olisi kuoret olleet hajonneet.
ei mielestäni kuulunut mitään ylimääräistä ääntä, mutta ei sitä olis kyllä varmaan kuullutkaan kun kikkailin kaasu pohjassa.
Can am Outlander 1000 xt-p -15
ex Polaris Sportsman SP 570 eps -15
ex TGB 425 TL -07
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Tässä räjäri tegun etuperästä. Siellä voi olla nyt jokin tiiviste tai "palautusjousi" viturallaan. Yksi mahdollisuus on myös että sinne on mennyt moskaa jos tiiviste on falskannu. Mutta tutki kuvaa niin näät mitä osia siellä tapin ympärillä ja takana on.
Elikkäs osa 1-22 on käsittääkseni se "tappi" joka puskee neliveon päälle.
Kuva
seatts
6WD
Viestit: 449
Liittynyt: 22 Syys 2007 18:35
Paikkakunta: Sauvo

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja seatts »

Joo täytyy viikonloppuna alkaa purkamaan ja katsoa vähän lähempää, kiitos räjäytyskuvasta ja neuvoista.
Can am Outlander 1000 xt-p -15
ex Polaris Sportsman SP 570 eps -15
ex TGB 425 TL -07
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Tuossa vielä linkki josta aukeaa varaosakuvat numeroineen excel-tiedostona http://www.tgb-motor.cz/servis_dokumenty.html ja sielä se toiseksi ylin elikkäs blade 425 download.
seatts
6WD
Viestit: 449
Liittynyt: 22 Syys 2007 18:35
Paikkakunta: Sauvo

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja seatts »

Tänään purin ne ns. sisälokarit pois niin pääsi näkemään sen vaijerin/tapin pään paremmin, se liikkui n. 2mm kun kääntelee kytkintä ja ruuvarilla vääntämällä sen saa liikkumaan noin 10mm, eli sain kytkettyä nelivedon takaisin päälle, mut jos kääntää takaisin takavedolle niin pitää uudestaan ruuvarilla paina sitä tappia sisälle.

Huomenna pääsee testaamaan kun aurailee lunta et pysyykö se päällä, jos ei niin askartelen sinne jonkun holkin ja korjataan vasta kun lumihommat on ohi.
Can am Outlander 1000 xt-p -15
ex Polaris Sportsman SP 570 eps -15
ex TGB 425 TL -07
seatts
6WD
Viestit: 449
Liittynyt: 22 Syys 2007 18:35
Paikkakunta: Sauvo

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja seatts »

Ei pysynyt 4wd puoli päällä, niin kaveri sorvas sinne sopivan kokoisen holkin POMmi tangosta, nyt näyttäis pysyvän veto päällä.
Can am Outlander 1000 xt-p -15
ex Polaris Sportsman SP 570 eps -15
ex TGB 425 TL -07
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Mikäs tässä oli se idea ? Onko nyt neliveto väkisin pakotettu päälle, kiilaamalla ??
seatts
6WD
Viestit: 449
Liittynyt: 22 Syys 2007 18:35
Paikkakunta: Sauvo

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja seatts »

Juurikin näin, puretaan sitten keväämmällä kun ei tarvetta ole niin paljon.
Can am Outlander 1000 xt-p -15
ex Polaris Sportsman SP 570 eps -15
ex TGB 425 TL -07
KYR-12
4WD
Viestit: 126
Liittynyt: 22 Joulu 2013 18:28
Mönkijä:: cana 450pro T3

Re: Blade 550 IRS LT -10 etuperätuho

Viesti Kirjoittaja KYR-12 »

Nege kirjoitti:Laitan tänne jotta muutkin osaisi varautua.

Tuttava hommasi jokunen viikko takaperin käytetyn blade 550:n.
Laitteella kuuleman mukaan ajettu pääsääntöisesti vain tiellä. Huoltohistoriakin pitäisi olla ok.
Mittarissa n. 3000km ja tuttava ajanut vain n. pari sataa.

Meno katkesi kotipihalla kun loppui veto liikkeelle lähdettäessä.
Syyksi löytyi irronnut etuperä ja tuhoutunut etupään ulostuloakselin laakeri.

Muutama kuvatus tuhoista.

Etuperän päällä muutama nirhauma kun on päässyt elämään pedissään.
Kuva

Perän alapuoli, perän kiinnityspulteista etummainen sormikireydessä. Huomaa pedin jämä.
Kuva

Ja sama toiselta puolen.
Kuva

Perän peti. Tai se mitä siitä on jäljellä.
Kuva

Ja toiselta puolelta.
Kuva

Etummaisen ulostuloakselin laakeri, tarkemmin jämät.
Kuva
Kuva
Kuva

Etummainen ulostuloakselikin oli kuulemma mennyt banjoksi viimeisimpien uutisten mukaan.

Oletettavasti kaiken pahan on aiheuttanut löystynyt etuperän kiinnityspultti.
Perä päässyt elämään väsyttäen pedin ja lopulta repinyt ulostuloakselia.

En ota kantaa missä ja miten huollettu. Kuka viimeeksi tarkastanut pulttien kireydet ja missä.
Tai kuinka on nelivetoa käytetty.

Laitan tämän tapauksen tänne jotta muistetaan itsekkin tarkastella pulttien kireyksiä.
Varsinkin käytettynä ostetut vehkeet kannattaa käydä itse huolellisesti läpi ja varmistaa aika-ajoin muutenkin ettei palikat lähde kävelemään.
Sattui tuossa silmään vanha tarina irronneesta etuperästä.
Itelläni repesi viime viikolla ihan samalla tavalla etuperän kiinnikkeet irti :shock: Umpihangessa revittäessä ilmeisesti lopullisesti antautui kun jotain epämääräistä kolinaa kuului. En kuitenkaan silloin vielä löytänyt vikaa vaan seuraavalla kerralla auratessa kun ihmettelin jäykentynyttä ohjausta nelikko päällä jonka aiheutti perän nouseminen ylöspäin.
Sain eilen purettua keulan osiin ja näyttäisi onneksi siltä että selvisin muutamalla hankaumajäljellä etuperän kuoressa, ilman suurempia vaurioita. Ei muuta kun hitsipuikko palamaan ja tukevasta kulmaraudasta tekasta jykevät kiinnikkeet.

Ylös linkittämässäni tapauksessa syyksi epäiltiin löystynyttä pulttia mutta minulla pultit ei kyllä olleet löystyneet, olivat tiukasti kiinni.
Kyllä nuo kiinnikkeet mielestäni hieman tukevammat saisi olla jo alun perin, että kannattaa muittenkin vähän vilkuilla noitten kiinnityksien kuntoa jos vähänkin rankempaa ajoa harrastaa.
tisuttaja99
Noppeli
Viestit: 14
Liittynyt: 19 Tammi 2015 19:53
Mönkijä:: blade 550 t3 2012
Paikkakunta: pohjanmaa

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja tisuttaja99 »

Blade t3 2012vm.
Ajettu n.60 tuntia,
Nokkaketju venynyt ja nokan ajoitus pielessä,jolloin kilkutellut ilmeisesti venttiiliin.
Tähän mennessä vaihdettu
-startti
-Vetonarupömpeli
-Cdi-boksi
-Varin yksisuuntalaakeri
-3kpl lämpötila-anturia
-Nyttemmin tuo havaittu nokkaketjun venähdys joka alkanut jo 2000km paikkeilla oireilla + mitä muuta vielä remontti tuo tullessaan..
Vastaa Viestiin