450 IRS huippunopeus
- stequ78
- Tracks
- Viestit: 998
- Liittynyt: 29 Tammi 2011 08:21
- Mönkijä:: Mönkkäri myyty :)
- Paikkakunta: Porin kylä
Re: 450 IRS huippunopeus
Toi on Jesi aivan totta nää tegut on vakiona oikeesti kovia lämpee pakkasellakin,nyt kun on slipari,k&n filtteri ja suuttimet (eli oikeet seokset)ei ole enään niin kiivaasti lämpeemäs.
So give me this and give me that smother me. And give me some of that bad stuff...
-
- 2WD
- Viestit: 27
- Liittynyt: 02 Kesä 2011 20:23
Re: 450 IRS huippunopeus
stequ78 kirjoitti:Toi on Jesi aivan totta nää tegut on vakiona oikeesti kovia lämpee pakkasellakin,nyt kun on slipari,k&n filtteri ja suuttimet (eli oikeet seokset)ei ole enään niin kiivaasti lämpeemäs.
Eiks se o vaa hyvä ku laite lämpenee kunnolla talvella? eiks oikeil litkuilla (glykolilla) saa lämpöjä alhaseks kesällä?
Autoishaa se menee aineskii juur näin.

- stequ78
- Tracks
- Viestit: 998
- Liittynyt: 29 Tammi 2011 08:21
- Mönkijä:: Mönkkäri myyty :)
- Paikkakunta: Porin kylä
Re: 450 IRS huippunopeus
Mä oon kyl aina käyttäny glykolia vehkeissä enkä oo huomannu mitään eroa lämmöissä.Enkä ole kyl moista ennen kuullukkaan.Metsästäkadulle kirjoitti:stequ78 kirjoitti:Toi on Jesi aivan totta nää tegut on vakiona oikeesti kovia lämpee pakkasellakin,nyt kun on slipari,k&n filtteri ja suuttimet (eli oikeet seokset)ei ole enään niin kiivaasti lämpeemäs.
Eiks se o vaa hyvä ku laite lämpenee kunnolla talvella? eiks oikeil litkuilla (glykolilla) saa lämpöjä alhaseks kesällä?
Autoishaa se menee aineskii juur näin.
So give me this and give me that smother me. And give me some of that bad stuff...
Re: 450 IRS huippunopeus
Moottorihan on edullista (esim. parhaan toimivuuden saavuttamiseks) saada mahollisimman nopeesti optimaaliseen/normaaliin käyntilämpötilaan, muttei kuitenkaan liian lämpimäks. Glykolia käytetään pääasiassa jäätymisen estämiseen, mutta se myös nostaa kiehumispistettä jonkun verran. Sen lisäks "glykolissa" eli pakkasnesteessä on liuta erilaisia korroosionsuoja-aineita, levän ym. kasvua ja muita haitta-asioita estäviä aineita. Glykoli-vesiliuoksen ominaislämpökapasiteetti on pienempi kun puhtaan veden, eli puhtaaseen veteen "mahtuu" enemmän lämpöä kun glykolin ja veden seokseen, mikä taas vaatii virtauksen kasvattamista jäähdytysjärjestelmässä saman lämpömäärän siirtämiseks. Näiitä voi laskeskella ees sun takasin, mutta täällä Suomen olosuhteissa 50/50-seos on ihan pätevä läpi vuoden. Pelkällä vedellä ilman asianmukasta pakkasnestettä ei pidä konetta käyttää kun korkeintaan lyhyitä aikoja hätätapauksissa, lähinnä korroosio- ja leväongelmien takia.stequ78 kirjoitti:Mä oon kyl aina käyttäny glykolia vehkeissä enkä oo huomannu mitään eroa lämmöissä.Enkä ole kyl moista ennen kuullukkaan.Metsästäkadulle kirjoitti:Eiks se o vaa hyvä ku laite lämpenee kunnolla talvella? eiks oikeil litkuilla (glykolilla) saa lämpöjä alhaseks kesällä?
Autoishaa se menee aineskii juur näin.
Uudenmaan Mönkijät Ry
Hallituksen jäsen/Järjestelijä 2011-2012
Hallituksen jäsen/Järjestelijä 2012-2013
Hallituksen jäsen/Järjestelijä 2011-2012
Hallituksen jäsen/Järjestelijä 2012-2013
- stequ78
- Tracks
- Viestit: 998
- Liittynyt: 29 Tammi 2011 08:21
- Mönkijä:: Mönkkäri myyty :)
- Paikkakunta: Porin kylä
Re: 450 IRS huippunopeus
Korroosio ja levä ongelmat olen tiennyt ja siks aina käytänkin glykolia,joo tuo lämpeeminen tosiaan optimaali lämpöön nopeasti on hyvä mut sit taas se ei kun pahimmillaan koneen lämmöät käy n.100c. Siittä pääsee eroon tgb.ssä tosiaan kun säätää kaasarin oikein,huomaa tos uudes target.ssa kun laitoin säädöt kohilleen niin flekti ei pauhaa jatkuvasti niinku alkuun.
So give me this and give me that smother me. And give me some of that bad stuff...
Re: 450 IRS huippunopeus
Joo toi 100C on kyl liikaa, vaikkei se varsinaisesti siinä vielä kiehu. Yleensä bensamoottoreisa sellanen about 88-90C on aika optimaalinen. Sen takia siellä se termari on että kone lämpiää nopeesti, muttei liikaa. Ilmeisesti noi (TL-)Tegut käy ihan järjestäen laihalla, ja kerran se on valmistajan näkemys asiasta ni pitäis sitte olla ihan rehellisesti enemmän jäähdytystehoa -> isompi jäähdytin. Onhan niitä muitaki Vain-TL-varusteita. Eikös sinne jäähdyttimelle kuitenki ilma pääse melko vapaasti perille?stequ78 kirjoitti:Korroosio ja levä ongelmat olen tiennyt ja siks aina käytänkin glykolia,joo tuo lämpeeminen tosiaan optimaali lämpöön nopeasti on hyvä mut sit taas se ei kun pahimmillaan koneen lämmöät käy n.100c. Siittä pääsee eroon tgb.ssä tosiaan kun säätää kaasarin oikein,huomaa tos uudes target.ssa kun laitoin säädöt kohilleen niin flekti ei pauhaa jatkuvasti niinku alkuun.
Uudenmaan Mönkijät Ry
Hallituksen jäsen/Järjestelijä 2011-2012
Hallituksen jäsen/Järjestelijä 2012-2013
Hallituksen jäsen/Järjestelijä 2011-2012
Hallituksen jäsen/Järjestelijä 2012-2013
- stequ78
- Tracks
- Viestit: 998
- Liittynyt: 29 Tammi 2011 08:21
- Mönkijä:: Mönkkäri myyty :)
- Paikkakunta: Porin kylä
Re: 450 IRS huippunopeus
Pääsee sinne ilmaa ei siinä ongelmaa ole,seokset on kiusana aikas paljon,huomas ton target.in kans hyvin säädöt kohdalleen ja 30 numeroo isompi suutin niin jo alkaa kulkee ja kiihtyy.
So give me this and give me that smother me. And give me some of that bad stuff...