TGB Blade -Viat-

Keskustelua TGB mönkijöistä.
kokki
Tracks
Viesti:

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja kokki »

Aikas näpsäkältä näyttää toi t-haarotus. Pitäs kans toi lämpömittari laittaa että vähä tietäs miten kuumana mennään.
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Mönkijä:: Honda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Koska lämpömittari on laitettu laitteisiin lämpenemisongelmien takia, pidän sitä vianselvityksen kannalta järkevänä pitää täällä, sillä viat ja niiden selvitys saattaa joskus vaatia lisärakentamista, joten saa mun puolesta olla samassa topikissa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
https://www.pariuraa.fi/wordpress
ViiMax
Tracks
Mönkijä:: Sp 500

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Yksi tapa kans saada tegu pelaamaan vähän "viileemmin" on pistää kaasarin säädöt kohilleen --> on tehtaan jäliltä aika moni blade malli säädetty aika laihalle, varmastikkin juuri päästöjen vuoksi. Ilmaruuvi oli ainakin omassa värkissä ( TGB Blade 450 IRS, 2010) melkeen 3 kiekkaa auki, ja varmistin vielä tulpastakin niin oli todella valkoinen ja muutenkin kun kylmänä käynnisti niin jo 3-5 min joutokäynnin jälkeen alkoi flekti huutamaan kuin viimestä päivää.

Pienillä säädöillä ja kokeilulla laitettiin ilmaruuvi sellasen 1 kierros ja 3/4 osaa auki ----> Parin viikon ajelun perusteella kone kävi huomattavasti matalammalla lämmöllä ja tulpan kärjen värikin alkoi tulla paremman näköseksi. Lämpöjä en missään vaiheessa mitannut mutta flekti ei pörrännyt enää läheskään niin usein kuin ennen säätöjä..

Jokainen tosin tekee omat päätöksensä säätöjen suhteen, sekä kannattaa ainakin tieliikennemalleissa muistaa ne päästöt !
stequ78
Tracks
Mönkijä:: Mönkkäri myyty :)

Viesti Kirjoittaja stequ78 »

Joo mulla ei enää ole ollu kovin paljon lämpö ongelmaa kun oon säätäny kaasarin,vaihtanu pääsuuttimen ja laittanut sliparin.
Mutta kyl vieläkin jos on 26-28 lämmintä ja vetää täydet pikatiellä jonkun matkaa kierrokset rajoittajalla niin mökötin on melko lämmin,pitää välillä ajaa alta 70 jonkun matkaa niin lämmöt laskee siihen 82.den hujakoille.
Siltin ihan sama mitä teguihin ruuvaa kiinni ja laittaa niin mikään ei poista niitä huonoja ominaisuuksia kokonaan,mitä nois taiwanin ihmeissä on,ruuveja putoilee,pieniä osia menee rikki tärinästä ja yms.
So give me this and give me that smother me. And give me some of that bad stuff...
ViiMax
Tracks

Joo on ihan hyvä juttu tuo lämpömittarin asennus ja varmaan tuo varmuutta huomattavasti em. asiaan, mutta jotenkin tuntuu siltä että tässä mustamaalataan ja manaillaan tgb:tä ihan turhaan.

Mistä lähtien tästä lämpenemisestä on tullut vika/ ongelma ?

Siitäkö että kahdella tgn omistajalla on kone kilahtanut lämpöjen suhteen ?

Kuinkas monta tgb:tä on myyty modularboxin toimesta Suomeen, sata ? tuhat ? kymmenen tuhatta ? Ja kuinka moni myydyistä on kilahtanyt lämpöjen takia, viisaammat, kertokaa hajoamis-prosentti myytyihin nähden ! Tuo 2 kilahtanutta tekee kyllä aika pienet prosentit :D

Mikä on autossa normaali moottorin käyntilämpötila ?

TGB:n malleissa lähtee termostaatti aukeemaan n. 65 asteen kohdilta, tuuletin lähtee pörräämään n. 85 asteen kohdalla... Paineistettuna tarvii olla asteita n.125 että alkaa keittämään.

Onko minunkin tgb rikki kun flekti aika ajoin menee päälle ja välillä pauhaa useemman minuutinkin putkeen ? Eikös sen kuulukin hurrata kun lämpötila ylittää sen tietyn raja-arvon n. 85 astetta ? Kyllähän se flekti autossanikin pyörii kesähelteillä ja niin tekee muillakin, miksi niistä ei ole nostettu yhtä suurta haloota ?

Olen 3:n tgb omistaja,
TGB Blade 425SL vm.2009
TGB Blade 450 IRS vm. 2010
TGB Blade 550SL IRS vm 2011

Jokaisessa em. mönkkäreissä flekti kyllä hurraa välillä aika villisti ja pitkäänkin, mutta huom! Yksikään laite ei ole kummiskaan ylikuumentunut niitten tuhansien ja tuhansien kilometrien aikana mitä olen noilla kaikilla ajanut. Toki en ole vielä kokeillut ajaa 300 kilometriä peukku ojossa rajoitinta vasten huudattaen 35 asteen helteissä, mutta olen vetänyt tukkikärryä jo lähemmäs sata kertaa täys kuorma päällä, mönkijä on ollut 3:tta tuntia putkeen käynnissä samalla kun olen tukkikärryn vinssille virtaa ottanut kamppeesta, olen myös aurannut talvella mm. blade 550sl:llä 2,5 tuntia yhteensoittoon lunta, pitämättä ainoatakaan röökipaussia. Olen myös osallistunut mönkijätapahtumaan jossa ajettiin puoli päivää putkeen 2:lla 10 min pysäytyksellä koko päivän aikana, ja siltikään ei ole moottorin ylikuumenemisvalo minulle koskaan syttynyt.

Eli jo minun 3 omistamaani TGBn mönkijää tuottaa suuremman toimintaprosentin kuin nuo 2 hajonnutta, perustelkaa ihmiset toki ja antakaa faktaa näyttöjenne puolustukseksi.

Olen monesti itsekkin huomannut flektin pörräämisen intouden, mutta vieläkään niitä ongelmia ei ole tullut lämpeemisen suhteen, pitänee varmaa saada facebookissa 50 000 tykkäystä ja ajan peukku ojossa Lahdesta Ural-vuoriston huipullu, katsotaan tuleeko sitten niitä ongelmia :D
Puuhis66
4WD

Viesti Kirjoittaja Puuhis66 »

Itse pistin lämpömittarin sen takia koska aika ajoin tuo merkkivalo on vilkahdellut... Epäilen vahvasti että siinä valon control boksissa on jotain vialla.
Valo meinaan käyttäytyy täsmälleen samalla tavalla oli piuha kiinni tai irti anturista, eli välähtelee silloin tällöin. Tuo boksi on jo kertaalleen vaihdettu keväällä mutta jotenkin en ole sen jälkeen siihen hirveesti luottanut. :roll: :roll: :roll:
Mikä luvataan se pidetään.
Kuva
http://www.puuhis66.kuvat.fi/kuvat/

Uudenmaan Mönkijät ry
ViiMax
Tracks

Puuhis66 kirjoitti:Itse pistin lämpömittarin sen takia koska aika ajoin tuo merkkivalo on vilkahdellut... Epäilen vahvasti että siinä valon control boksissa on jotain vialla.
Valo meinaan käyttäytyy täsmälleen samalla tavalla oli piuha kiinni tai irti anturista, eli välähtelee silloin tällöin. Tuo boksi on jo kertaalleen vaihdettu keväällä mutta jotenkin en ole sen jälkeen siihen hirveesti luottanut. :roll: :roll: :roll:
Nii joo, onhan siellä niitä antureita yms.. ja tietty ilmakuplakin siellä jäähd.nesteen seassa voi sekottaa järjestelmää !! ??
Puuhis66
4WD

ViiMax kirjoitti:
Nii joo, onhan siellä niitä antureita yms.. ja tietty ilmakuplakin siellä jäähd.nesteen seassa voi sekottaa järjestelmää !! ??
Juu on antureita ja muita... Mut mun käsittääkseni jos lämmön merkkivalon johdon ottaa anturista irti niin pitäis ainakin jollain tasolla olla eroa siihen jos piuha on kiinni ja jos valon vilkkuminen johtuu ilmakuplasta... Mut vaan mun käsitys, ja enhän mä mikään insinööri ole :roll: :roll: Ja vielä minun ensimmäinen mönkijä
Et ei kauheesti kokemusta muista kun tästä yksilöstä.

Mut jokuhan vois infota et minkälaista eroa pitäis olla piuhan ollessa kiinni tai irti :?: :?:
Kuva

Uudenmaan Mönkijät ry
ViiMax
Tracks

Puuhis66 kirjoitti:
ViiMax kirjoitti:
Juu on antureita ja muita... Mut mun käsittääkseni jos lämmön merkkivalon johdon ottaa anturista irti niin pitäis ainakin jollain tasolla olla eroa siihen jos piuha on kiinni ja jos valon vilkkuminen johtuu ilmakuplasta... Mut vaan mun käsitys, ja enhän mä mikään insinööri ole :roll: :roll: Ja vielä minun ensimmäinen mönkijä
Et ei kauheesti kokemusta muista kun tästä yksilöstä.

Mut jokuhan vois infota et minkälaista eroa pitäis olla piuhan ollessa kiinni tai irti :?: :?:
Viittais vahvasti et se lämpötila tunnistin eli temperature sensor ois viallinen, jos nyppäset sen piuhan irti nii kaiken järjen mukaan se varotusvalo pitäs palaa koko ajan siinä mittaristossa, tällasen kuvan ainakin sain itse kun pikaisesti lueskelin noita tgbn huoltomanuaaleja... Mutta varmimman tiedon saat kun soitat modularboxin huoltoon, se virolainen sälli tietää kyllä ja auttaa mielellään, ja jos se on anturivika mitä itsekin epäilen niin pääset luultavasti aika halvalla :) Ja se jäähdytyjärjestelmän ilmaaminenkin kannattaa tehä jos epäilee sitä ilmakuplaa, ilmaamisesta on täälläkin ohjeet, ei ole aivan yksinkertainen operaatio vaikkakin helppo tehdä kun saa ohjeet siihen.
Puuhis66
4WD

Juu on ilmattu moneen kertaan. Ja Aivolta saatu hyvät ohjeet homman suorittamiseen. Ja näin itsekkin olen ajatellut et valon pitäis palaa kokoajan jos johto on irti... Mut eipä vaan pala. (boksi vaihdettiin koska valo paloi aina, oli piuha kiinni tai irti...).
Kuva

Uudenmaan Mönkijät ry
ViiMax
Tracks

Puuhis66 kirjoitti:Juu on ilmattu moneen kertaan. Ja Aivolta saatu hyvät ohjeet homman suorittamiseen. Ja näin itsekkin olen ajatellut et valon pitäis palaa kokoajan jos johto on irti... Mut eipä vaan pala. (boksi vaihdettiin koska valo paloi aina, oli piuha kiinni tai irti...).
Ookkei.. no sit seuraavaks kannattaa tarkistaa ja mitata vastukset niistä piuhoista mitkä tulee sille sensorille ja mittaristolle, voihan se olla että se piuha on poikki/maadottaa runkoon ja näin ollen ei vaikuta millään tavoin siihen valon välkkymiseen !! ??

Näin lähtisin ainakin itse ruotimaan kyseistä ongelmaa, inhottaviahan nuo sähköviatkin ovat mutta yleismittari on onneksi kaveri siinä vaiheessa, sillä pääsee jo pitkälle vian selvityksessä.

Tossa vielä toi manuska jos siitä on apua http://www.cobrasales.com/docs/TGB%20Se ... %20250.pdf
stequ78
Tracks

Mulla toi tegu lämpes viime talvena auraamisessa juur sen verran et varoitusvalo paloi lämpeemisen merkiksi ja öljynpaine valo vilkkui kun pääsi kone liian kuuumaks,siks laitoin lämpömittarin omaani ja myös siks kun haluun oikeesti nähä jotain mittareita edessäni kun kuorma-autossa niitä on 7kpl mitä pitää katella.

Taidat ViiMax tykätä näistä teguista kun sulla on niitä 3,eikä siinä mitään ei näissä niinku muuten mitään valittamista mutta tosiaan maantie ajo pidemmän päälle vähän niin ja näin kun kierrokset varsin ylhäällä huippunopeuksissa.
Hinta ja valmistusmaa huomioon ottaen niin onhan nää tegut ihan jees pelejä.
So give me this and give me that smother me. And give me some of that bad stuff...
ViiMax
Tracks

stequ78 kirjoitti:Mulla toi tegu lämpes viime talvena auraamisessa juur sen verran et varoitusvalo paloi lämpeemisen merkiksi ja öljynpaine valo vilkkui kun pääsi kone liian kuuumaks,siks laitoin lämpömittarin omaani ja myös siks kun haluun oikeesti nähä jotain mittareita edessäni kun kuorma-autossa niitä on 7kpl mitä pitää katella.

Taidat ViiMax tykätä näistä teguista kun sulla on niitä 3,eikä siinä mitään ei näissä niinku muuten mitään valittamista mutta tosiaan maantie ajo pidemmän päälle vähän niin ja näin kun kierrokset varsin ylhäällä huippunopeuksissa.
Hinta ja valmistusmaa huomioon ottaen niin onhan nää tegut ihan jees pelejä.
Ei mulla siis samaan aikaan noita kolmea ole ollut, tällä hetkellä löytyyy toi 550sl ja honda 350 mökiltä :D

Käytitkö Stequ78 sitä omaa vekotintia modularboxilla tuon lämpeemisen takia ? Mikä oli heidän kantansa ylikuumenemiseen ? Mistä johtui ?

Jotainhan siellä on täytynyt olla vialla anywaay....
stequ78
Tracks

En käyttänyt enkä kysynyt koska aattelin et ne on nää taiwanin ihmeet tälläsii,ei se sitä sen jälkeen koskaan oo tehny enää.
Nyt täs kesällä oon huomannu et joskus pidemmän ajon jälkeen öljynpainevalo saattaa vällkkyä hetken,siihen oon todennu et kone lämpee liikaa ja öljy on kuraa koska paine alhaalla jne.Tai sitte se on ominaisuus se valon välkkyminen ei voi tietää,oon niin tottunu siihen et jos ostaa jonkun halvan tuotteen niin usein se on vähän myös huono.
Kuljetus alalla missä työkseni toimin on hyviä esimerkkejä melko paljon juuri siittä et jos ostaa halvan niin se on yleensä sonta.
ViiMax
Tracks

Juu hyvä kuin kerroit miten asia on, mutta tämä(kin) keskustelupalsta pyritään kaikinkeinoin pitämään faktapohjaisena ja esim sinun tapauksessa manailu taiwanin ihmeen lämpöongelmista ei välttämättä kohtaa totuutta. Mikä siinä on niin vaiketta selvittää sen lämpövalon vilkkumisen syy ? Ainakin itteäni vaivaisi kovastikkin jos n.8000€:n laite kaikkine lisävarusteineen temppuilisi tuolla tavoin, yhteydenotto maahantuojan huoltoon ja laite kuntoon, siellä se sitten viimein selviää missä se vika on, onko oikeasti lämpenemisongelmia ? Viallinen anturi / rele ? Jokin muu vika ?

Jos kaikki tekisivät näin niin tällä palstalla olisi huomattavasti enemmän faktatietoa eikä oletuksia että kone ylikuumenee koska valo vilahtelee.
Soitin modularboxille ja kyselin aiheesta niin sanoitvat tgb:n eri malleissa olevan viallisia lämpötila-antureita jotka oireilevat juuri noin, eikä niiden korjaus/vaihto ole kuin kymmenen - viidentoista minuutin operaatio. Joissain tapauksissa on ollut ilmaa jäähdytysjärjestelmässä, joskus kyseistä vikaa on myös ilmennyt, mikäli akun varaus on ollut liian alhainen.
Eli syitä on monia, sitä en kiellä etteikö olisi ihan oikeasti käynyt niin että kone on ylikuumentunut, mutta olisi kiva että siitä kerrottaisiin tänne ja olisi sitä surullisenkuuluisaa faktaa myös asian todistamiseksi... :D
Vastaa Viestiin