TGB Blade -Viat-

Keskustelua TGB mönkijöistä.
Avatar
jiijii-vm60
4WD
Viestit: 217
Liittynyt: 25 Helmi 2015 03:06
Mönkijä:: jo vain

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja jiijii-vm60 »

Oletko kysynyt maahantuojalta?
lsoy
Noppeli
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Marras 2016 08:13

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja lsoy »

Vielä peristä , saksasta saa kaikkia osia erikseen . Muutama on kuitenkin hinnoiteltu niin ettei kannata ostaa, vaan koko perä tulee edullisemmaksi. Esim iso lautaspyörä maksaa 999:- ja koko 425 takaperä 1003,30:- . Syynä on luultavasti peräasennuksissa ja säädöissä tarvittava korkea ammattitaito , ei tule sutta ja sekundaa ja tehtaan maine ei mene kun myydään täydellinen paketti. Etuperä 425 maksaa 1450,50:-


Ristikoiden ja murrosten kunto kannattaa tarkistaa jos tasaisella "hyppii" sekä alustan pulttien kireys.
seatts
6WD
Viestit: 449
Liittynyt: 22 Syys 2007 18:35
Paikkakunta: Sauvo

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja seatts »

Ei nuo Saksan hinnat mitenkään halvalta vaikuta, ainakaan etuperän osalta tuohon 425:een meille meinaan vaihdettiin se ja oli asennuksineen halvempi kuin tuo 1450e.
Can am Outlander 1000 xt-p -15
ex Polaris Sportsman SP 570 eps -15
ex TGB 425 TL -07
lsoy
Noppeli
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Marras 2016 08:13

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja lsoy »

Ovat luonnollisesti ovh hintoja , Guntherit eivät kyllä hintoja paljon pyöristä. Lähinnä siksi mainitsin ,että on yrityksiä joista saa hintatietoja nopeasti !
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

linttailija kirjoitti:Kertokeehan viisaammat. Uudesta lähtien, esim. lumella/hiekalla kun ajaa takapotkulla, niin rupee perä "pomppimaan" ja rutisemaan/poksumaan. Mistä voisi johtua?
linttailija kirjoitti:Eli mistä johtuu kun ajaa esim. lumella nelikkö päällä, koko mönkijä alkaa pomppimaan ja kuulostaa siltä kun hajoaisi alle.
Siis takavedolla vaiko nelivedolla ?

Jos meinaat sitä rynkytystä kun painaa lumihangessa hanapohjassa menemään ? Sitä tekee valtaosa mönkijöistä, riippuen renkaista, voimansiirrosta jne..

Eli kun ollaan sutimisen ja pidon rajamailla, niin silloin tätä tapahtuu. mm. traktorit tekee tätä samaa.

Kolinat,lonksotukset yms tässä tilanteessa tulee valtaosin kardaanin ristikoista + mahd. muualtakin jos laitteella enempi kilsoja ja väljää on tullut eri paikkoihin.

Mutta jos laite pomppii tasaisessa ajossa, tai kovalla pinnalla normaaliajossa, on jossain sitten vikaa ihan oikeastikin. Etu- ja takaperän kiinnitykset kannattaa ensiksi tarkistella, varsin etuperä että on tiukasti kiinni "pedissään" eikä pääse heilumaan. Samalla nostaa koko mönkijän autotunkilla ilmaan ja pyörittelee renkaita ees-taas ja kuuntelee onko jotain ylimääräisiä kolinoita.

Sen voin sanoa, ettei se rynkytys tee hyvää, eli jos paksussa hangessa alkaa kone pomppimaan niin kauaa ei kannata sitä jatkaa :mrgreen: Mm. vetarit/murrokset ei tykkää siitä yhtään :!:
ELa
Noppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 10 Marras 2016 21:30

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja ELa »

Missä on vaihteen tunnistin TGB Blade 550 EFi + EPS Vm.2015? Vapaa hukkuu mittaristosta kun lämpiää tarpeeksi jonka johdosta kone sammuu eikä anna startata ennen kuin on jäähtynyt jonkin aikaa. Tuli mieleen että se voisi olla jokin anturi vika. Missä on tuo edellisellä sivulla mainittu EFi pistoke joka aiheutti saman kaltaisen vian?
Avatar
jiijii-vm60
4WD
Viestit: 217
Liittynyt: 25 Helmi 2015 03:06
Mönkijä:: jo vain

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja jiijii-vm60 »

"Eli mistä johtuu kun ajaa esim. lumella nelikkö päällä, koko mönkijä alkaa pomppimaan ja kuulostaa siltä kun hajoaisi alle."
En ihan tiedä kuinka kovaa rynkytystä pitää.Kun minulla alkoi takaperä ilmoitelemaan.Juuri ensimmäiseksi paikoillaan käännöksessä
alkoi paukkumaan"rutisemaan"Suoralla ajolla ei äännellyt.Sitten alkoi tiputtelemaan alleen öljytippoja,joka lisääntyi koko ajan.
Siinä vaiheessa nostin takapään ylös,ja pyöritin renkaasta,kovin tahmeesti liikku,ja nykäyksittäin.

Katsoin myös silloin saksasta,perän yksittäisiä rattaita,mutta se joka(oletettiin)oli rikki,ei löytynyt siihen hätään.
Tiesin että modularissa löytyy hyllyltä yksi,ja siitä sain väännettyä hyvät kaupat.Vielä en puusilmäni löytänyt,onko kyseessä 550?
linttailija
Noppeli
Viestit: 21
Liittynyt: 21 Marras 2015 13:49

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja linttailija »

Joo, 550 traktori. Takavedolla pomppii takapää, nelikolla molemmat...
Viimeksi muokannut Pappi, 30 Marras 2016 17:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Edellisen viestin kokonainen lainaus poistettu.
Avatar
jiijii-vm60
4WD
Viestit: 217
Liittynyt: 25 Helmi 2015 03:06
Mönkijä:: jo vain

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja jiijii-vm60 »

Ootko nostanut ylös,ja koettanut pyäritellä?
linttailija
Noppeli
Viestit: 21
Liittynyt: 21 Marras 2015 13:49

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja linttailija »

Molemmat kardaanin ristikkonivelet väljuä, tilaukseen menee uudet :roll:
Ei oo kauaa aikaa kun vaihdettiin alatukivarsi kyseiseen vehkeseen :lol:
Kellään tietoa mistä/miten saisi paremman alustan?
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Saanko kysyä paljon linttailijan tgb:llä on ajettu ? Onko ostettu uutena ?

Itsellä ollut 3 tegua, ei kyllä kardaanin niveliä mennyt eikä tukivarsia... tietty käytöllä on suuri merkitys.

Mutta.... jokuhan sen / ne "maanantai-kappaleet" saa...
linttailija
Noppeli
Viestit: 21
Liittynyt: 21 Marras 2015 13:49

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja linttailija »

N.5000km ja ~300h ajettu, 13vm uutena ostettu.
Tuosta on mm. etuperä "räjähtänyt" ja kaikenlaista muuta sattunut...
Ajo ollu enimmäkseen tiellä, sit joskus kärryä metikössä vedetty.
Valtra79
4WD
Viestit: 176
Liittynyt: 06 Joulu 2016 19:50
Mönkijä:: TGB Blade 550 T3 -16
Paikkakunta: Loimaa

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja Valtra79 »

ViiMax kirjoitti:Joo on ihan hyvä juttu tuo lämpömittarin asennus ja varmaan tuo varmuutta huomattavasti em. asiaan, mutta jotenkin tuntuu siltä että tässä mustamaalataan ja manaillaan tgb:tä ihan turhaan.

Mistä lähtien tästä lämpenemisestä on tullut vika/ ongelma ?

Siitäkö että kahdella tgn omistajalla on kone kilahtanut lämpöjen suhteen ?

Kuinkas monta tgb:tä on myyty modularboxin toimesta Suomeen, sata ? tuhat ? kymmenen tuhatta ? Ja kuinka moni myydyistä on kilahtanyt lämpöjen takia, viisaammat, kertokaa hajoamis-prosentti myytyihin nähden ! Tuo 2 kilahtanutta tekee kyllä aika pienet prosentit :D

Mikä on autossa normaali moottorin käyntilämpötila ?

TGB:n malleissa lähtee termostaatti aukeemaan n. 65 asteen kohdilta, tuuletin lähtee pörräämään n. 85 asteen kohdalla... Paineistettuna tarvii olla asteita n.125 että alkaa keittämään.

Onko minunkin tgb rikki kun flekti aika ajoin menee päälle ja välillä pauhaa useemman minuutinkin putkeen ? Eikös sen kuulukin hurrata kun lämpötila ylittää sen tietyn raja-arvon n. 85 astetta ? Kyllähän se flekti autossanikin pyörii kesähelteillä ja niin tekee muillakin, miksi niistä ei ole nostettu yhtä suurta haloota ?

Olen 3:n tgb omistaja,
TGB Blade 425SL vm.2009
TGB Blade 450 IRS vm. 2010
TGB Blade 550SL IRS vm 2011

Jokaisessa em. mönkkäreissä flekti kyllä hurraa välillä aika villisti ja pitkäänkin, mutta huom! Yksikään laite ei ole kummiskaan ylikuumentunut niitten tuhansien ja tuhansien kilometrien aikana mitä olen noilla kaikilla ajanut. Toki en ole vielä kokeillut ajaa 300 kilometriä peukku ojossa rajoitinta vasten huudattaen 35 asteen helteissä, mutta olen vetänyt tukkikärryä jo lähemmäs sata kertaa täys kuorma päällä, mönkijä on ollut 3:tta tuntia putkeen käynnissä samalla kun olen tukkikärryn vinssille virtaa ottanut kamppeesta, olen myös aurannut talvella mm. blade 550sl:llä 2,5 tuntia yhteensoittoon lunta, pitämättä ainoatakaan röökipaussia. Olen myös osallistunut mönkijätapahtumaan jossa ajettiin puoli päivää putkeen 2:lla 10 min pysäytyksellä koko päivän aikana, ja siltikään ei ole moottorin ylikuumenemisvalo minulle koskaan syttynyt.

Eli jo minun 3 omistamaani TGBn mönkijää tuottaa suuremman toimintaprosentin kuin nuo 2 hajonnutta, perustelkaa ihmiset toki ja antakaa faktaa näyttöjenne puolustukseksi.

Olen monesti itsekkin huomannut flektin pörräämisen intouden, mutta vieläkään niitä ongelmia ei ole tullut lämpeemisen suhteen, pitänee varmaa saada facebookissa 50 000 tykkäystä ja ajan peukku ojossa Lahdesta Ural-vuoriston huipullu, katsotaan tuleeko sitten niitä ongelmia :D

Lainaan vaikka ei saisi??


Joo, todellakin, useasti hurisee flekti TGB:ssä vaikka ilmakaan ei ole helteinen. Foorumia selatessa löyty tää tarina, nyt voi hyvin mielin antaa asian olla ja jatkaa kohti 200km rajapyykkiä. Myönnän kyllä että tuli jo hiki ja pienoinen pelko valtas mielen... :D
Avatar
cotcot
Moderaattori
Viestit: 2917
Liittynyt: 26 Loka 2010 18:02
Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
Paikkakunta: Hanimaa

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja cotcot »

Valtra79 saa lainata, muistaa vaan säännöt jotta miten lainataan eli käy lukemassa foorumin säännöt, kiitos.
Valtra79
4WD
Viestit: 176
Liittynyt: 06 Joulu 2016 19:50
Mönkijä:: TGB Blade 550 T3 -16
Paikkakunta: Loimaa

Re: TGB Blade -Viat-

Viesti Kirjoittaja Valtra79 »

Juu, olen lukenut... Pelästyin vaan kun ekaan postaukseeni puututtiin heti ylläpidon toimesta. :D
Vastaa Viestiin