Sivu 1/1

blade 250 ketjun kiristäminen?

Lähetetty: 02 Touko 2008 21:46
Kirjoittaja kinkkibashani
Tässä olisi tuore tegun omistaja ja koko voorumin ja ohjekirjan läpi luettuani kysyisinkin että miten tuossa vekottimessa kiristetään ketjua :?: :?: :?:

Tarkoitus olisi vaihtaa suurempaa rengasta alle ja silloin ilmeisesti pitäisi pienentää tuota eturatasta että pysyisi kulkupuoli kunnossa...

Ketjunkiristys

Lähetetty: 04 Touko 2008 17:43
Kirjoittaja MazaP
ketjun saa kiristettyä ku löysää 3 pulttia jarrusatulan eestä 12mm pultti. Ja perästä katotuna 2kpl 14mm pulttia. sitte vaan joku meisseli takarissan läpi ja pukkaa kömpiää eteenpäin :roll: itellä 25 kummit eesä 14 piikkinen ja takana 38 tuntus olevan melko makeimmillaan

Lähetetty: 04 Touko 2008 21:36
Kirjoittaja kinkkibashani
Kiitti tiedosta :D :!:

paljonko tuo tegusi kulkee noilla muutoksilla ja jaksaako mennä vielä maastossa :?:

Lähetetty: 05 Touko 2008 18:49
Kirjoittaja MazaP
Navigaattorin mukaan 84. enkä ees ihan kyyryssä vielä ollu :D
ihan mukavasti kulkee maastossa.

Lähetetty: 15 Touko 2008 21:54
Kirjoittaja kinkkibashani
joutui kyllä vähän aikaa raapimaan päätä kun noita ketjuja yritin kiristellä :lol: :lol:

onnistui kuitenkin lopuksi kun tajusi työntää meisselin oikeaan reikään :wink:

Mites muut jotka on noita välityksiä vaihtaneet, niin oletteko syynänneet tuota nopeaumittarin anturia, omassa kun näyttäisi oleavan halki toiselta puolelta :?:

Lähetetty: 18 Touko 2008 23:01
Kirjoittaja kimmop
Ei mulla ainakaan anturi halki ollut :shock: MazaPeellä se meni kyllä aikalailla atomeiksi mutta liimalla kasaa ja toimii jotenkuten. Jos vielä renkaiden vaihtoa mietiskelet niin laita 25" noi 26" mudlitet näin jälkeen päin ajateltuna ei parantanut konetta. Pito hyvä mutta kaikki muut ajo-ominaisuudet huononi todella paljon..

Lähetetty: 21 Touko 2008 21:49
Kirjoittaja kinkkibashani
tuli hommattua 25" bearclawit. Muuttui kyllä ihan eri vehkeeksi ja nyt on 14-piikkinen edessä. Kulkee nyt n.85kmh (7000rpm) todellista nopeutta ja on hyvä ajaa, tosin meni lyijyä vanteisiin jonnin verran :roll: :roll:

Eturatasta pitänee vielä muuttaa piikin verran pienemmäksi jotta saisi maasto kulkua paremmaksi.

ahaa

Lähetetty: 27 Touko 2008 15:32
Kirjoittaja infinitus
Huollossa käytin ja kyselin ketjujen kiristyksestä niin ei kuulemma onnistu kun rälläkällä eikä se kannata....

Lähetetty: 27 Touko 2008 18:12
Kirjoittaja kinkkibashani
eli asiantuntemus näyttäisi olevan huollossa melko kohdillaan :lol: :lol:

olen huomannut että toisinaan on parempi tehdä itse kuin maksaa ja antaa huoltomiehen tehdä homma sinnepäin ja sitten itse kiroilla kun maksettu työ on tehty päin.... :evil: :evil:


Tästä ehkä paras esimerkki oli tuossa miun ihka ensimmäisessä kiinankiitäjässä, kun kyselin vehjettä takuuhuollosta noudettaessa öljyn vaihdosta, että kuinka useasti ja tarviiko esim filsua uusia, ym.. juttuja.

Tähän huoltomies sitten tokaisi että mp-öljyt sisään vaan ja vanhat öljyt kun laskee pois niin putsaa siinä samalla siivilän (toimii filsuna) mikä on poistopropun yhteydessä, muuta öljynsuodatinta ei ole... Tämän saman tiedon antoi myös ohjekirja joka oli toimitettu laitteen mukana.

Kone kun oli kuitenkin yamahan kopsu niin päättelin siinä ehkäpä sittenkin olevan öljyfilsun jossain kun se koneen esikuvassakin oli ja olihan se. Sen kopan kun sitten otin auki niin olihan filsu kerännyt aikalailla metallisilppua ja jotain kangaskuidun tapaistakin. Voipi olla että kone olisi sanonut sopimuksen jossain vaiheessa irti kun suodatin olisi tukkeutunut lopullisesti ja öljykierto estynyt..

Tämän tarinan opetus siis on että ei nyt ihan sopkeasti kannata luottaa näihin huoltoäijiin :roll:

Re: Ketjunkiristys

Lähetetty: 27 Tammi 2009 17:26
Kirjoittaja TGBee
MazaP kirjoitti:ketjun saa kiristettyä ku löysää 3 pulttia jarrusatulan eestä 12mm pultti. Ja perästä katotuna 2kpl 14mm pulttia. sitte vaan joku meisseli takarissan läpi ja pukkaa kömpiää eteenpäin
Tota tota... Voisko joku vääntää rauta langasta :oops:

Siis takaa auki ne 2kpl 14mm avaimella olevaa pitkää holkitettua pultia, jotka on rungossa. Ja mitä sitten?
MazaP kirjoitti:löysää 3 pulttia jarrusatulan eestä 12mm pultti
Jarrusatula on kahdella pultilla kiinni laipassa jonka etupään saa "halkaistua" kun löysää sen pitkän pultin. Mutt sinne jää se tappi joka estää (?) laippaa pyörimästä kun jarruttaa.
Nyt kyll nolottaa ku ei ymmärrä selviä ohjeita. :rolleyes:
Otin sen vetorattaan puolella, rungon päällä olevan (lukko)pultinkin pois. Sen 12mm avaimella pyöritettävän, jossa on lukitus mutteri.
Vetorattaan välistä työnsin lukkotapin siihen "reikärautaan" joka on ruuvattu epäkeskoon kiinni ja tönäisin teegua mutt mitään ei tapahtunu. Onko joku lukitus päällä vai koko epäkesko jumissa? Epäkesko (siis se, jonka läpi taka-akseli kulkee) kyllä heiluu muu ei pyörähdä. :doubt: ....ÄÄÄ,menee hermo :Hangman:


Onnex vinssin asennus ees onnistu. [-o< Siitä lisää toisaalla....

Re: blade 250 ketjun kiristäminen?

Lähetetty: 05 Helmi 2009 22:35
Kirjoittaja TGBee
Laitanpa tähänkin vähän kommenttia noin viikon myöhässä.

Hyvin onnistu kiristys kun kävin katsomassa 250 MXUn purkukuvia. :-" Samanlainen mekanismi Kymcossa. Oli vaan jumittanut joku liitos eikä epäkesko meinannut kääntyä. ](*,)
Kuvia, huonoja, on os: http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/29tev+litti-tgb.html (meni C702 erkki huoltoo ja Nikonin akut oli tyhjä jotain piti ottaa kuvat T610 erkillä)
Nyt kyllä ansaitsin yhden :drinkers:

Re: blade 250 ketjun kiristäminen?

Lähetetty: 17 Joulu 2012 17:53
Kirjoittaja juhon
Voisko joku laittaa kuvia, mitä ruuveja pitäis löysätä ja mihin tunkea se meisseli..? :|