TGB 425 ongelmia akun kanssa.

Keskustelua TGB mönkijöistä.
seatts
6WD
Viestit: 449
Liittynyt: 22 Syys 2007 18:35
Paikkakunta: Sauvo

TGB 425 ongelmia akun kanssa.

Viesti Kirjoittaja seatts »

Kone on vajaa vuoden vanha ja jos se seisoo tallissa viikon niin täytyy aina ladata akkua että lähtee käymään.
No nyt viikonloppuna se oli 12h laturissa eikä se jaksanut pyörittää sitä silti käyntiin akku ei taida enää ottaa virtaa vastaan.

Onko muutkin joutunut vaihtamaan jo akun koneeseen??
Can am Outlander 1000 xt-p -15
ex Polaris Sportsman SP 570 eps -15
ex TGB 425 TL -07
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

12 kk hiekkolaatuiselle akulle on aikalailla maksimi-ikä.
Varsinkin, jos on jäätynyt talvella edes kerran.

Vartan LF tai Exide Imeytetty akku peliin ja ongelmat ovat historiaa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Mönkii
3WD
Viestit: 93
Liittynyt: 12 Syys 2008 22:02

Viesti Kirjoittaja Mönkii »

Juu, kuin myös. Tehot on heikot ja akku ei edes ole alkuperäinen. Vaihdettu noin 5kk sitten johonkin isompaan. (joku huuhaa merkki kyllä, 12v 18ah)

Taitaa nämä Bladet vetää ihan sikana käyttöönsä tuota lataus tehoa joten akulle jää aika vähän enää lataus tehoa. Mulla ainakin latausteho putoo todella alas ku laittaa ajovalot päälle. Tuntuu että sais olla lataus teho isompi huomattavasti. Lataa ilman valoja jotai 14v ja valot päällä just ja just 12v. Kierrosten nostaminen ei auta asiaan.

Mittailin tossa että ku olin ajellut päivän ilman valoja ni sen jälkeen seuraavana aamuna akun jännite oli 13.0v. Sitte ajelin seuraavana päivänä päivän valot päällä ja sen päivän jälkeen akun jännite oli enää vain 11.9v!!! Ei montaa starttia kestä. (mutta kun ajelee ilman valoja ni akku kestää useita starttauksia peräkkäin, joten akku ok.)

Mutta kyllähän se valot päällä vetääkin sitte jatkuvalla syötöllä ainakin sitä 130w.. Parkit ja ajovalot ym..
I Am,
I Can...
-Can-Am-
P3t3
6WD
Viestit: 473
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:58
Mönkijä:: TGB Blade 425
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja P3t3 »

No nyt on reilu vuosi ajettu omalla Bladella ja ainoa ongelma akun kanssa oli kun tuo hälytin jostain syysta purkasi akun,otin hälyn pois ja edelleen mennään samalla akulla ja hyvin toimii.
Mönkii
3WD
Viestit: 93
Liittynyt: 12 Syys 2008 22:02

Viesti Kirjoittaja Mönkii »

Juu, munkin huono latausteho tuli sitte selvitettyä.. Lähettivät mulle Modularboxista uuden lataus säätimen takuuseen, sehän sieltä oli menny. Oli jopa liittimen muovit vähän sisältä sulannut, ei lähteny auki ku väkisin vääntämällä.

Mönkijä ollu nyt melkeen kaks viikkoa ja eilen meni 700km puhki. Parina päivänä ei o ehtiny ajelee ollenkaan. :(

Nyt Blade latailee valot päällä tyhjäkäynnillä yli 14v!! Tolla antaa jo apuvirtaa vaikka traktorille! :supz:

Ja mönkiminen jatkuu.. Tosin nyt jo valot päällä. :D
I Am,
I Can...
-Can-Am-
Avatar
Jarspa
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 10 Kesä 2008 20:33
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Jarspa »

ostin kesäkuussa TGB 250. Akku sano yks päivä sopimuksen irti. Yritin ladata sitä mutta ei ota mitään vastaan.

Soitin sitten Modularboxiin et miten voi olla mahdollista että uus akku ei kestä kuin 4 kk. Äijä sanoi vaan että se voi olla joku viallinen akku ja sanoi ettei takuu korvaa koska akut ovat kulutustavaraa. Tein saman tien selväksi että kyllä akun täytyy kestää enemmän kuin 4 kk prkl...

Noh lopputulos on että käyn siellä lauantaina vaihtamassa akun uuteen.
TGB Blade 250cc
Avatar
fka
3WD
Viestit: 111
Liittynyt: 12 Elo 2007 09:12
Mönkijä:: TGB 525 Targetr
Paikkakunta: Espoo

Re: TGB 425 ongelmia akun kanssa.

Viesti Kirjoittaja fka »

Eka orggis akku kesti 2 viikkoa. Korvaava tilalle tullut sitten pari kuukautta ja se oli ihan kuraa. Laitoin Bilteman akun nyt ja se on ainakin toiminut nyt pakkasilla hyvin, muuten vaan se Tegun käynnistyminen on aika nihkeetä. En tiedä mitä ihan uuteen malliin on tehty mut se lähtee aivan eri tavalla käyntiin.
Vielä pitää seuraavan huollon yhteydessä vaihtaa kunnollinen tulppa siihen, sen pitäisi edesauttaa myös tuon käynnistymisen kanssa.

Linkki akkuun: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 5&ryhmaid=
TGB 525 4x4 | Musta
---
http://www.bikersavenue.com
P3t3
6WD
Viestit: 473
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:58
Mönkijä:: TGB Blade 425
Paikkakunta: Hellsinki

Re: TGB 425 ongelmia akun kanssa.

Viesti Kirjoittaja P3t3 »

fka kirjoitti: En tiedä mitä ihan uuteen malliin on tehty mut se lähtee aivan eri tavalla käyntiin.
Siinä on muistaakseni starttiin tehty muutoksia jotta jaksaa pyörittää paremmin,kannattaa laittaa se iridium tulppa jeesaa jonkun verran,btw orkkis akulla mennään jo toista talvea,ja on jo pari kertaa päässyt ihan tyhjäksikin :oops:
Avatar
fka
3WD
Viestit: 111
Liittynyt: 12 Elo 2007 09:12
Mönkijä:: TGB 525 Targetr
Paikkakunta: Espoo

Re: TGB 425 ongelmia akun kanssa.

Viesti Kirjoittaja fka »

P3t3 kirjoitti:
fka kirjoitti: En tiedä mitä ihan uuteen malliin on tehty mut se lähtee aivan eri tavalla käyntiin.
Siinä on muistaakseni starttiin tehty muutoksia jotta jaksaa pyörittää paremmin,kannattaa laittaa se iridium tulppa jeesaa jonkun verran,btw orkkis akulla mennään jo toista talvea,ja on jo pari kertaa päässyt ihan tyhjäksikin :oops:
Näyttää olevan jonkin verran laatuheittelyä niissä akuissa, mulla se toinenkaan ei ota virtaa vastaan enää. Se on aivan mykkä. Mutta hyvä ettei kaikki oo samanlaisia, turhaa menoerää tuokin kun joutuu itse sitten kustantamaan uuden akun, kiitos kätevän takuusäännöstön.
TGB 525 4x4 | Musta
---
http://www.bikersavenue.com
Avatar
migu250
Tracks
Viestit: 1270
Liittynyt: 23 Huhti 2007 00:35
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 T3 2013
Paikkakunta: Pohjois-Espoo
Viesti:

Re: TGB 425 ongelmia akun kanssa.

Viesti Kirjoittaja migu250 »

Samalla akulla täälläkin, toimitaan kun ostaessa.
Nyt tämä talvi on ollut, lähinnä hälyyttimen ylläpitona. 2-kertaa olen käynnistänyt ja laite on sään armoilla tosin peitepäällä.

Ne kerrat kun on ollut käynnistysongelmia, ei syynä ole ollut akku vaan jokin muu.
Latausyksikössä oli minullakin 1-kerran ongelmia.
Tosin TGB250 kyseessä. Mutta sama virrankulutus ajossa ja pienempi akku (vakiona).
Tosin muistakaa jos pidätte laitteenne vähänkin pidempään parkissa akkua pitäisi välillä vähän "rasittaa"
Oli kyseessä autonakku tai mikä tahansa akku(videokamera, kamera, digikamera, känny)siis kaikki akut! ja latausta perään silloin akkujen ikä pitenee.
Can-Am 500 T3 -13 Viper Red, MAXia
EXäCan-Am 500 -08 Viper Red http://www.youtube.com/user/migu250
http://migu.kuvat.fi/kuvat/
[url=http://www.uudenmaanmonkijat.fi%20url]Uudenmaan Mönkijät ry[/url], EMK Espoon Kolmperässä HUOM KULMAKORVESSA
Mönkii
3WD
Viestit: 93
Liittynyt: 12 Syys 2008 22:02

Re: TGB 425 ongelmia akun kanssa.

Viesti Kirjoittaja Mönkii »

Jos joku sattuu etsimään sopivaa akkua TGB Bladeen (ainakin 425) niin Bilteman valikoimasta löytyy juuri täydellisen kokoinen versio! Geeliakku puolelta löytyy tuotenumerolla tuollainen kuin 80-827 (175/100/156). On 12v ja 18ah ja sopii kuin valettu Bladeen. Vähän on kyllä kallis, (74e) mutta tuntuisi olevan hyvä.

Myös jaksaa pakkasillakin käynnistää Bladen parremmin, näissähän jotain pientä talvikäynnistys ongelmaa on olevinaan.. :wink: Ostin itse tuollaisen ja olen kyllä ollut tyytyväinen.
I Am,
I Can...
-Can-Am-
Avatar
Nege
6WD
Viestit: 895
Liittynyt: 05 Kesä 2010 15:51
Mönkijä:: Räyhä Reino
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: TGB 425 ongelmia akun kanssa.

Viesti Kirjoittaja Nege »

No niin ny se sattu omalle kohdalle MUTTA!

Kummastelin kun ei tekele lähe käyntiin parin päivän seisomisen jälkeen.
Meinasin et joku purkaa akun.
Tänään sama juttu ja ryhdyin tutkimaan asiaa.

Akun suojatulppa oli lähtenyt yhden kennon päältä pois ja toisen kohdalla irvisti.
Hetken mietiskelin asiaa ja kun sain tekeleen nykäistyä narusta käyntiin niin latausjännitettä mittailemaan.

Aluksi jännite oli n. 14.5V luokkaa ja hetken päästä kipusi yli 17V.
Sammutin ja annoin akun tasaantua. Jännite jäi n. 13.2V ja täräytti tekeleen ihan ok käyntiin.
Toisella kerralla latausjännite jäi sinne 14.5V korville ja laski hieman alle 14V kun laitteli valoja päälle.
Kolmannella startilla Jännite kipusi taas yli 17V eikä laskenu kuin hieman alle 17V kun laitteli kuluttajia päälle.

Onko nyt akku sanonut poks ja nostaa latausjännitteet noin ylös, vai onko regu irtisanomassa työsopimustaan?
Se että latausjännite nousee noin ylös saa helposti akun kiehumaan ja ampumaan korkit pois.
Jolloin tietenkin oireet viittaa hajoavaan reguun.
Mielenkiintoisinta vain on se että välillä jännitteet pysyy alhaalla ja välillä nousee.

Ja sekin pisti pähkäilemään tuota regua kun pääsulakkeen pesä/liitin tuppas hieman lämpenemään kun jännitteet oli ylhäällä.
Sulakkeen se sulatti tuossa viikko takaperin kun metsässä oltiin ja oireet alkoi sen jälkeen.
Sulake ei siis ollut vain napsahtanut poikki vaan ottanut jonkin aikaa lämpöä ja sulanut poikki.

Sori romaani mut jos jollakulla kokemuksia asiasta niin mielelläni kuulisin. :?
Huomenna pitäis päästä stadiin ja ei hirveesti houkuta hehkuttaa akkua persauksen alla. :shock:
http://www.uudenmaanmonkijat.fi

Ex: Derbi DXR250 -05 "pikkumusta"
Ex: TGB "Tekele" Blade 425 4x4 -07
Ex: Can-Am "Rekku" Renegade 800H.O. -08
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: TGB 425 ongelmia akun kanssa.

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Mikäli nuo antamasi lukemat pitää paikkansa niin lataa ehdottomasti liikaa ja näyttäisi siltä että "ylilatauksen" ansiosta on akkukin päässyt kiehahtamaan.

Vahvasti reguvialta haiskahtaa, paras olisi ottaa yhteys modularboxiin asian varmistamiseksi. En nyt heti muista kuulleeni että bladessa ois noita säätimiä menny, akkuja on ollut susia jonnin verran tehtaan jäliltä kuulemma...
Avatar
Nege
6WD
Viestit: 895
Liittynyt: 05 Kesä 2010 15:51
Mönkijä:: Räyhä Reino
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: TGB 425 ongelmia akun kanssa.

Viesti Kirjoittaja Nege »

Näin itsekkin uumoilin.
Täytynee ottaa huomenissa yhteyksiä jos sais vielä osan ennen stadin rundia paikalleen.

Laitteitahan nää vaan on.
Ei koskaan aikaisemmin ei kuitenkaan tarkoita ei koskaan. :biggrin:
http://www.uudenmaanmonkijat.fi

Ex: Derbi DXR250 -05 "pikkumusta"
Ex: TGB "Tekele" Blade 425 4x4 -07
Ex: Can-Am "Rekku" Renegade 800H.O. -08
Avatar
Bisse
4WD
Viestit: 189
Liittynyt: 29 Huhti 2010 19:50
Mönkijä:: Linhai 400 X-Way
Paikkakunta: Espoo

Re: TGB 425 ongelmia akun kanssa.

Viesti Kirjoittaja Bisse »

Nege kirjoitti:Onko nyt akku sanonut poks ja nostaa latausjännitteet noin ylös, vai onko regu irtisanomassa työsopimustaan?
Se että latausjännite nousee noin ylös saa helposti akun kiehumaan ja ampumaan korkit pois.
Jolloin tietenkin oireet viittaa hajoavaan reguun.
Mielenkiintoisinta vain on se että välillä jännitteet pysyy alhaalla ja välillä nousee.
Jos tota nyt miettii ni kyllähän sen melkeenpä täytyy olla se regu. Eihän se (hajonnu) akku sinne mistään ylimäärästä jännitettä saa kehitettyä jos regu on kunnossa, kun se ainoo "negatiivinen resistanssi" on siellä regun takana. Siellä regussahan on voinu vaikka kehittyä jonkunasteinen juotosvika, joka sitte välillä pätkii ja toisaalta sitte ei. Jos uuden hommaat ei-takuuseen ni mua kyllä ainaki huvittais kattoa mitä tommonen regu on käytännössä syöny. Sinälläänhän toi akku voi olla vielä ihan toimiva, kuhan katot nesteet kohilleen.
Nege kirjoitti:Ja sekin pisti pähkäilemään tuota regua kun pääsulakkeen pesä/liitin tuppas hieman lämpenemään kun jännitteet oli ylhäällä.
Sulakkeen se sulatti tuossa viikko takaperin kun metsässä oltiin ja oireet alkoi sen jälkeen.
Sulake ei siis ollut vain napsahtanut poikki vaan ottanut jonkin aikaa lämpöä ja sulanut poikki.
Akulla on sisänen resistanssi, joka riippuu mm. varaustilasta ja lämpötilasta, ja se käytännössä rajottaa akun kautta menevää virtaa. Siellä sulakkeen kontakteissa on aina jonkun verran vastusta, joka lisääntyy dramaattisesti ku sinne pääsee likaa/hapettumaa. Kun (lataus)jännite kasvaa, kasvaa myös latausvirta, joka kulkee myös sieltä sulakkeen läpi, samalla lämmittäen niitä kontakteja lisää. Nyt jos kontaktit on likaset, niiden vastus on kasvanu ja niiden yli jää isompi jännite, joka edelleen lisää niissä tapahtuvaa tehohäviötä, joka sitte lopulta muuttuu lämmöks. Näin teoretisoiden.
ViiMax kirjoitti:En nyt heti muista kuulleeni että bladessa ois noita säätimiä menny, akkuja on ollut susia jonnin verran tehtaan jäliltä kuulemma...
Se että myyjä sanoo "ei koskaan ennen" tai "tosi harvoin" kannattaa jättää ihan omaan arvoonsa. Esim. tää foorumi paljastaa kummasti lisäulottuvuuksia moniin asioihin.
Uudenmaan Mönkijät Ry
Hallituksen jäsen/Järjestelijä 2011-2012
Hallituksen jäsen/Järjestelijä 2012-2013
Vastaa Viestiin